BerendJ Geplaatst: 21 december 2013 BerendJ 6 0 Geplaatst: 21 december 2013 Goedemiddag Ik hoop dat hier iemand is die me kan helpen. Ik wil mijn bedrijf gaan staken. Omdat dit wat omslachtig is heb ik met 2 administratiekantoren gesproken. Omdat de twee kantoren beiden wat anders vertelden begon ik te twijfelen. Zo vroeg de een wat ik allemaal op de balans had staan. Ook vroeg hij of dit er nog allemaal was. Ik liet hem mijn balans zien; Inventaris; Bureau. Deze heb ik 8 jaar geleden voor 500 euro gekocht. Hij is afgeschreven voor 400 euro. Er staat nu nog 100 euro op. Dit is de restwaarde. Ipad. Deze heb ik 2 jaar geleden gekocht voor 550 euro. Deze is afgeschreven tot 350 euro. Nu staat er nog 250 euro op. Met geen restwaarde. Volgens deze man moesten deze artikelen naar privé geboekt worden. Daar moet ik dan BTW over betalen. Dit moet tegen de economische waarde. De waarde van dat bureau is misschien 25 euro. Over de 25 euro moet ik dan btw betalen. Wat er met die 75 euro gebeurd moest worden kon hij me niet vertellen. Dit ging hij uitzoeken. De waarde van de Ipad is misschien 100 euro? Hierbij hetzelfde. Waarom vraagt deze artikelen nog heb? Daar hoeft hij toch niks mee? Ik snap dat hij mijn balans moet inzien, en dingen moet corrigeren. Nu het tweede kantoor. Deze vroegen niet eens naar mijn balans! Ze willen alleen mijn administratie over 2013. Ik vroeg dus of ze geen eindstand van 2012 willen hebben. Dit was niet echt nodig. Is dit normaal, ik denk dat ik het beste alles zelf maar kan doen als ik dit zo hoor. Wat denken jullie experts hierover? Groeten Berend Jan Link naar reactie
0 Paradocx Geplaatst: 21 december 2013 Paradocx 316 7 Geplaatst: 21 december 2013 Misschien kan je wat duidelijker zijn. Welke vennootschapvorm heb je? Heb je nog voorraad? Verwacht je nog betalingen? Heb je nog lopende zaken zoals dubieuze debiteuren, rechtzaken? Heb je spullen verkocht waar je garantie op hebt gegeven? Heb je onderhoudscontracten lopen? Zijn er contracten met opzegtermijn? enz..... Die paar 100 euro op je balans waar je hier je vraag over stelt, daar zou ik geen second van wakker liggen en al zeker niet 100en euro voor gaan betalen aan administratiekantoren. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je na sluiting een btw controle krijgt en een herziening ten belope van een paar 100 euro. Als je wat duidelijker bent, krijg je misschien nuttige tips. Link naar reactie
0 BerendJ Geplaatst: 21 december 2013 Auteur BerendJ 6 0 Geplaatst: 21 december 2013 Hierbij wat meer info Gaat om een eenmanszaak. Klein bedrijf. Geen contracten, dubieuze debiteuren etc. Balans heden: Activa 350 Debiteuren 7000 Bank 450 Crediteuren 4000 Btw 1500 Ev 2300 Ik wil gaan stoppen met het bedrijf. Nu de vraag, kan ik dit zelf afhandelen? Zo ja hoe Daarnaast, waarom geven twee kantoren een ander verhaal. Is het noodzakelijk om te weten of ik de activa nog heb? Link naar reactie
0 BerendJ Geplaatst: 21 december 2013 Auteur BerendJ 6 0 Geplaatst: 21 december 2013 Ik lees ook dat ik moet afrekenen over eventuele goodwill. Ik stop mijn bedrijf, verkoop het niet. Hoe bereken ik dan de goodwill? Link naar reactie
0 BerendJ Geplaatst: 22 december 2013 Auteur BerendJ 6 0 Geplaatst: 22 december 2013 Ik denk dat mijn vraag over het hoofd is gezien. Het is inmiddels niet meer te zien op pag 1 Effe n update. Excuses. Link naar reactie
0 henkh Geplaatst: 22 december 2013 henkh 3,7k 1 325 Geplaatst: 22 december 2013 heb je misschien hier wat aan? Je moet alleen afrekenen over goodwill als die op de balans staat. In jouw geval lijkt mij dat niet van toepassing. Is het een idee om jouw aangifte over het jaar van stoppen door een belastingadviseur te laten doen? gewoon even navragen bij diverse wat zoiets zou kosten. Denk dat voor voor een paar honderd euro een stuk minder kopzorgen hebt. ;) Link naar reactie
0 BerendJ Geplaatst: 22 december 2013 Auteur BerendJ 6 0 Geplaatst: 22 december 2013 Bedankt Henk, Zoals ik al aangaf heb ik twee kantoren benaderd met slechte ervaring. Hier heb ik ook n vraag over gesteld. Maar is t zo ingewikkeld dan? Er staat wat op mijn balans en dat moet naar Prive. Als iemand mij een journaalpost kan geven probeer ik het eerst zelf. En wat is t verschil tussen een stakingsbalans en de balans die in de aangifte moet staan, of is dat hetzelfde? Link naar reactie
0 henkh Geplaatst: 22 december 2013 henkh 3,7k 1 325 Geplaatst: 22 december 2013 Wie deed voorheen jouw fiscale aangifte dan? of is dit jaar het eerste jaar dat je als ondernemer belastingaangifte moet doen. En nogmaals tobben met iets wat je niet beheerst om een paar honderd euro uit te sparen is IMHO een verkeerde keuze. Denk dat je achteraf veel gezeur kan krijgen als er een verkeerde aangifte gedaan wordt. Doe als vrijwilliger heel veel particuliere aangiften voor ouderenbond en fnv maar de aangifte voor mijn onderneming besteed ik toch echt uit. ;) Link naar reactie
0 BerendJ Geplaatst: 22 december 2013 Auteur BerendJ 6 0 Geplaatst: 22 december 2013 Aardig dat u mij adviseert, maar nogmaals, ik ben bij twee kantoren geweest en geen goed gevoel gekregen. Ik wil graag weten wat een kantoor nodig heeft. En waarom ik de staking niet zelf kan doen. Een winstaangifte doe ik al jaren. Winst- en verliesrekening invullen. Een balans invullen. Prive en stortingen invullen. Eventuele niet aftrekbare kosten. Etc. Wat maakt de staking dan anders? Ik wil het eerst zelf proberen met wat hulp. En wat is het verschil tussen de eindbalans en de stakingsbalans? Link naar reactie
BerendJ
BerendJ
Goedemiddag
Ik hoop dat hier iemand is die me kan helpen.
Ik wil mijn bedrijf gaan staken.
Omdat dit wat omslachtig is heb ik met 2 administratiekantoren gesproken.
Omdat de twee kantoren beiden wat anders vertelden begon ik te twijfelen.
Zo vroeg de een wat ik allemaal op de balans had staan.
Ook vroeg hij of dit er nog allemaal was.
Ik liet hem mijn balans zien;
Inventaris;
Bureau. Deze heb ik 8 jaar geleden voor 500 euro gekocht.
Hij is afgeschreven voor 400 euro. Er staat nu nog 100 euro op. Dit is de restwaarde.
Ipad. Deze heb ik 2 jaar geleden gekocht voor 550 euro.
Deze is afgeschreven tot 350 euro. Nu staat er nog 250 euro op. Met geen restwaarde.
Volgens deze man moesten deze artikelen naar privé geboekt worden. Daar moet ik dan BTW over betalen.
Dit moet tegen de economische waarde.
De waarde van dat bureau is misschien 25 euro.
Over de 25 euro moet ik dan btw betalen.
Wat er met die 75 euro gebeurd moest worden kon hij me niet vertellen. Dit ging hij uitzoeken.
De waarde van de Ipad is misschien 100 euro?
Hierbij hetzelfde.
Waarom vraagt deze artikelen nog heb? Daar hoeft hij toch niks mee?
Ik snap dat hij mijn balans moet inzien, en dingen moet corrigeren.
Nu het tweede kantoor.
Deze vroegen niet eens naar mijn balans! Ze willen alleen mijn administratie over 2013.
Ik vroeg dus of ze geen eindstand van 2012 willen hebben. Dit was niet echt nodig.
Is dit normaal, ik denk dat ik het beste alles zelf maar kan doen als ik dit zo hoor.
Wat denken jullie experts hierover?
Groeten Berend Jan
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag