• 0

Geld lenen van ouders voor percentage aandelen in BV

Ik heb de mogelijkheid om samen met een investeerder een bedrijf te starten. Ik koop mijzelf ook in voor een x-percentage en daarvoor wil ik geld lenen van mijn ouders. Mijn ouders zien het als een investering in mijn ontwikkeling.

 

Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Schenkingsbelasting bijvoorbeeld? Of kunnen ze het bedrag zonder consequenties op mijn rekening storten?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp en advies!

 

Gr. Jochem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik koop mijzelf ook in voor een x-percentage en daarvoor wil ik geld lenen van mijn ouders. Mijn ouders zien het als een investering in mijn ontwikkeling.

 

Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Schenkingsbelasting bijvoorbeeld?

 

Als je gaat lenen dan blijft de schenkbelasting volledig buiten beeld.

Wel zou ik een overeenkomst van lening opstellen waaruit blijkt dat je hebt geleend en tegen welke voorwaarden.

 

Ik ga dan even volledig voorbij aan het feit dat er niets zinnigs te zeggen valt over de zinnigheid van deze investering...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Dennis!

 

Ik wil met mijn ouders afspreken dat ik het terugbetaal op het 1ste moment dat er dividend uitgekeerd wordt. In dat geval krijgen ze een hoger bedrag terug. Indien er nooit dividend uitgekeerd wordt zijn mijn ouders het geld kwijt.

 

Kan dit aangezien er dus een kans is dat ik niet terug betaal? Dien ik een dergelijk contract op te stellen bij een notaris of iets dergelijks?

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal kan er sprake zijn van een ongebruikelijke terbeschikkingstelling. Om vast te stellen of er sprake is van ongebruikelijke terbeschikkingstelling, bekijkt de fiscus uw contractuele verhouding met uw ouders. Daarboven wordt beoordeeld of de overeenkomst maatschappelijk ongebruikelijk is.

 

Ansich is het maatschappelijk gebruikelijk dat ouders hun kind een lening geven om een bedrijf op te starten / aandelen te kopen. Maatschappelijk ongebruikelijk daarentegen, is het om bijv. geen contractuele voorwaarden vast te leggen. Ook de voorwaarde die U onderling met uw ouders heeft besproken (alleen terugbetaling bij dividend) is zeer ongebruikelijk. Dit heeft tot gevolg dat alle rente-inkomsten (bij afwezigheid hiervan wordt gecorrigeerd naar de economische realiteit) belast worden in box 1. Een eventueel afwaarderingsverlies is dan niet aftrekbaar bij uw ouders. Stel dus a.u.b. zakelijke voorwaarden op. Dit kan prima met een onderhands contract.

Link naar reactie
  • 0

huh?

waarom moet jij er geld in stoppen?

jij stopt er toch je energie en tijd in. de investeerder investeert, jij bouwt het op.

dus jij krijgt x% van de aandelen van de bv tegen betalng van 0%.

je hoeft dan dus niets te lenen.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een bedrag van 10K. De investeerder investeert 90k en de aandelen worden ook op deze manier verdeeld, 10% | 90%. Bij een winst na belasting van 500K kan ik nogmaals 10% van de aandelen bemachtigen tegen een betaling van 10K.

 

Met de reactie van Edo ben ik het eigenlijk wel eens. Als ik er zelf geld in heb zitten is er misschien meer noodzaak voor mij om er hard aan te trekken. Ik moet maandag laten weten of ik het wil doen, maar ben er nog niet over uit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil met mijn ouders afspreken dat ik het terugbetaal op het 1ste moment dat er dividend uitgekeerd wordt.

 

Maar met slechts 10% van de aandelen ben jij waarschijnlijk niet degene die bepaalt of er uberhaupt dividend uitgekeerd wordt!

 

En dan nog, er moet wel heul veul dividend uitgekeerd worden om die 10K ineens terug te betalen. Lijkt me stug.

 

Zie reactie Joost. Het lijkt een mooie kans, maar je bent volledig aan die geldschieter overgeleverd.

 

Bij een winst na belasting van 500K kan ik nogmaals 10% van de aandelen bemachtigen tegen een betaling van 10K.

 

Als je mij kunt vertellen hoe je met 100K investering binnen redelijke termijn in je eentje een winst na belasting van 500K kunt realiseren ben ik een en al oor.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De doelstelling is om binnen 3 jaar 5 werknemers te hebben. Echter zal het bedrijf wel langere tijd afhankelijk zijn van mij. Ik had zelf al twijfels over het voostel vandaar mijn topic hier. Ik ga maandag vriendelijk bedanken..

 

Joost geeft aan dat ik eigenlijk een veredelde werknemer ben. Is dit anders als ik 30 of 40% van de aandelen heb? Of gaat het om het meerderheidsbelang!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.