• 0

Belasting codes?

8010 Dienstenpakket - 1

4000 Bruto lonen

6550 Afschr.k computers,software

5010 porti

 

Die codes voor de omschrijving, zijn die vastgelegd door de Belastingdienst? Zo ja, waar zou ik een overzicht kunnen vinden (heb gezocht via www.belastingdienst.nl maar daar kan ik nooit wat vinden :s).

 

Alvast bedankt! Jelmer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jelmer, ik neem aan dat dit grootboekrekeningen zijn? Indien dat zo is: je bent geheel vrij om deze in te delen, indien nee: geen idee!

 

Je hebt wel bepaalde namen voor dit stelsel maar deze ben ik (afgestudeerd bedrijfseconoom) even vergeten... ???

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0
grootboekrekeningen zijn vrij in te delen....

Ik snap ook niet waar je deze indeling vandaan hebt....

geniet namelijk niet zozeer mijn voorkeur....

 

Uit nieuwsgierigheid; je geeft aan dat het vrij is om zelf in te delen, maar dit heeft niet jouw voorkeur. Waar gebruik je de nummers voor en welke indeling heeft jouw voorkeur (en waarom).

 

Op dit moment doe ik namelijk ook maar wat en wellicht leer ik weer wat nieuws ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Uit nieuwsgierigheid; je geeft aan dat het vrij is om zelf in te delen, maar dit heeft niet jouw voorkeur. Waar gebruik je de nummers voor en welke indeling heeft jouw voorkeur (en waarom).

 

Op dit moment doe ik namelijk ook maar wat en wellicht leer ik weer wat nieuws ;)

 

Ik weet niet hoe ver je kennis strekt, maar ik zal kort aangeven welke indeling er veel gebruikt wordt.

 

0000 tot 4000 => balans rekeningen

4000 tm 9999 => W&V rekeningen

 

Balans onder te verdelen in:

 

Hfdrubriek 0: Vermogen en vaste aktiva

Hfdrubriek 1: Vlottende aktiva en vl. passiva

,, 2: Tussenrekeningen

3: Voorraad

 

W&V onder verdelen in:

 

Hfdrubriek 4: Kosten

Hfdrubriek 5 & 6: Verbijzondering in directe en indirecte kosten => is niet altijd nodig.

Hfdrubr. 7: Kostprijs verkopen

Hfdrubr. 8: Omzet

9: Overige baten en lasten

Link naar reactie
  • 0

Tsja, waarom gebruikt men zo'n schema... ::)

 

Overzichtelijkheid is waarschijnlijk de hoofdreden. Maar waarom men 8000 heeft gekozen voor de omzet en niet bijvoorbeeld 4000 of 10000 kan ik je niet vertellen.

 

Persoonlijk vind ik dit schema vrij overzichtelijk. Eerst je bezittingen en schulden en daarna de kosten en opbrengsten. Een verdere specificering is altijd bedrijfsgebonden, welke kosten wil men in totalen kunnen aflezen? welke resultaten moete tegenover welke kosten gezet worden? Maar een dergelijke hoofdindeling is een goed houvast voor de opbouw van je administratie.

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik dit gebruikt:

 

Grootboeknr   Grootboekomschrijving

100   Kas

110   Bank

120   Flexibel Krediet

200   Crediteuren

210   Inventaris

300   Debiteuren

400   Eigen Vermogen

401   Afschrijvingen

402   Autokosten

403   Inkoopkosten

404   Kantoorkosten

405   Marketingkosten

406   Overige kosten

407   Personeelskosten

408   Verzekeringskosten

409   Korting dealers ICStats

410   Commissie dealers ICStats

412   Verschillen

700   Af te dragen premies

701   Te betalen BTW

702   Te Ontvangen BTW

703   Te betalen Lonen

704   Deelbetalingen

705   Af te dragen Loonbelasting

770   Vooruitbetaalde kosten

800   Omzet

810   Kleineondernemersregeling

900   Prive

 

Zoals je ziet heb ik me enigszins aan dat schema proberen te houden, maar heb eigenlijk gewoon alles bijelkaar verzonnen :P

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Als je dit schema prettig vindt werken, dan moet je het uiteraard zo laten.

Persoonlijk zou ik de scheiding tussen balans en winst en verliesrekening duidelijker maken. Dus de schulden en vorderingen niet tussen kosten en opbrengsten zetten.

 

In jouw schema zou ik de "Te betalen" en de "Af te dragen" rekeningen dichterbij de "Crediteuren" zetten. En de "Te ontvangen" en "Vooruitbetaalde" rekeningen dichterbij de "Debiteuren". Verder hoort privé bij je eigen vermogen. Dit zou ik daarom ook omhoog plaatsen. Zowel Eigen Vermogen als Prive dan in een rubriek lager dan 400, bij de hoofdrubriek 4 begint namelijk vaak de winst en verlies-rekening en EV en Prive vallen hier niet onder.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals....nummertjes, nummertjes....

Hoe je het indeelt mag je helemaal zelf weten, zolang je de omschrijvingen maar goed zet.

 

Overigens ben ik het met glassie eens dat ik balansrek en vw rek eigenlijk nooit in 1 hoofdgroep zou zetten....(bij Welleke de 4.. groep)

 

Ook zou ik standaard 4 of meer posities gebruiken omdat je dan ruimte overhoudt om evt uit te breiden.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
Ook zou ik standaard 4 of meer posities gebruiken omdat je dan ruimte overhoudt om evt uit te breiden.

 

Plak je, als je het nodig hebt, achter alle cijfertjes een 0 ;D Logica van de nummering is dat rekeneningen met dezelfde begin cijfers met elkaar te maken hebben. In mijn administratie is bv. 1190 kruisposten, 1191 Kruisposten kas, 1192 kruisposten overboekingen etc. Alle 119x zouden samengevoegd kunnen worden in 119, of omgekeerd 119 uitgesplitst.

 

De belastingdienst danwel -kantoren hebben een soort geautomatiseerd audit programma voor administraties. Mijn boekhoud pakket zou hier een expor mogelijkheid voor moeten hebben maar kan hem niet vinden en ben de naam kwijt. Is er voor zo'n controle niet op z'n minst enige standaardisatie nodig?

Link naar reactie
  • 0

Nee, de belastingdienst stelt hier geen specifieke eisen aan wbt de nummering, wel moet uiteraard het geboekte overeenkomen met de omschrijving van de rekening.

De meeste boekhoudprogramma's hebben inderdaad een exportmogelijkheid, sommige programma's zijn echter zo ingericht dat de data-file eigenlijk al een soort exportbestand is....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Hehe ik had alle kosten onder de 4 geplaast en die directgeschakeld met eigen vermogen. Nu ik er stil bij sta slaat dat eigenlijk nergens op, omdat er natuurlijk veel meer van invloed is op het eigen vermogen (balans en v/w rek).

 

Maar ja aan de andere kant doe ik helemaal niets met die nummers. Als ik een uitdraai maak zet ik toch echt de naam er boven en niet het nummertje.

 

Wat doen jullie met die nummers? Alleen een herkenning tot welke soort het behoort?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

De nummering wordt inderdaad veel gebruikt voor het inzichtelijk maken van de kosten en opbrengsten....

 

Met behulp van die rekeningen kun je je gegevens gedetailleerd leveren...

zeg maar "alle nummers" of verzameld leveren....

Bijvoorbeeld (nuumers zijn fictief...)

4001 Bruto lonen

4008 Vakantiegeld

4009 Bonussen

4011 Sociale lasten

4012 Ziektekostenvergoeding

4013 Pensioenlasten

4081 Cursussen

 

of

400* Lonen

401* Verzekeringen en soc. lasten

408* Overige personeelskosten

 

of

40* Personeelskosten

 

Door deze "tussentellingen" heb je een jaarrekening zo inelkaar geflanst en zijn specificaties ook een koud kunstje....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.