• 0

Laag inkomen, student en zelfstandigenaftrek

Goedemiddag,

 

Ik ben benieuwd naar jullie opinie/visie op de volgende situatie:

Ik ben in 2013 voltijd-student geweest maar ik ben ook als ZZP'er actief geweest. Doordat ik student ben heb ik te maken met een bijverdien grens, in dit geval is dat zo'n 13.500 EUR. Dit is dan ook precies het bedrag dat ik heb verdient.

 

Ik wil de zelfstandigenaftrek laten gelden op dit inkomen van 13.500 EUR, anders houd ik al helemaal bijna niets meer over. Wat is jullie visie hierop? Zou het verstandig zijn om te doen of zal de Belastingdienst wantrouwig worden/moeilijk gaan doen omdat mijn inkomen relatief laag is geweest en ik voltijd-student ben?

 

Graag jullie mening/idee hierover.

 

Met vriendelijke groet,

 

Tristan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk niet dat je ervoor in aanmerking komt, gezien het urencriterium dat vereist is om ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting. Dat vereist dat je minimaal 1225 uur per jaar aan je bedrijf bezig bent.

 

Nu zou dat wel zo kunnen zijn, maar als je ernaast een voltijdstudie doet is de kans gering dat de belastingdienst dat zal geloven, tenzij je het hard aan kunt tonen met urendeclaraties oid.

Link naar reactie
  • 0

Doordat ik student ben heb ik te maken met een bijverdien grens, in dit geval is dat zo'n 13.500 EUR. Dit is dan ook precies het bedrag dat ik heb verdiend.

 

Als jij 1225 uur aannemelijk kan maken, én je hebt meer dan 50% van je werkbare tijd aan je onderneming besteed (of je zit nog in de eerste vijf jaar van je onderneming), heb je recht op de zelfstandigen aftrek.

 

Er is een kans dat de inspecteur je wat vragen stelt, want je voelt zelf ook wel aan dat ruim 1225 uur werken en er 13.000 aan overhouden wellicht wat mager is. Maar zeker niet ondenkbaar, er zijn natuurlijk duizenden ondernemers, zeker in de beginfase, die niet zulke hele hoge winsten draaien. Als je het kan onderbouwen, zul je daar neit al te veel moeilijkheden mee hebben.

 

 

Nu ben ik al een tijdje niet meer zo thuis in de Wet Studiefinanciering, maar is het niet zo dat die bijverdiengrens gaat over het belastbare inkomen? Ofwel je winst ná aftrek van zelfstandigenaftrek, startersaftrek en mkb-winstvrijstelling? En dat je dus voor de bijverdiengrens van de Studiefinanciering rustig een winst van 24.000 had mogen draaien?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Doordat ik student ben heb ik te maken met een bijverdien grens, in dit geval is dat zo'n 13.500 EUR. Dit is dan ook precies het bedrag dat ik heb verdiend.

Nu ben ik al een tijdje niet meer zo thuis in de Wet Studiefinanciering, maar is het niet zo dat die bijverdiengrens gaat over het belastbare inkomen? Ofwel je winst ná aftrek van zelfstandigenaftrek, startersaftrek en mkb-winstvrijstelling? En dat je dus voor de bijverdiengrens van de Studiefinanciering rustig een winst van 24.000 had mogen draaien?

 

@Damsco

Die bijverdiengrens heeft niet zo veel te maken met het feit dat je student bent maar het feit dat je 12 maanden studiefinanciering hebt ontvangen van de overheid en als je veel verdient wil de overheid dat graag deels terug. Best fair naar mijn mening. Had je je studiefinanciering(+OV) eerder in het kalenderjaar stopgezet dan had je naar ratio een hogere bijverdiengrens gehad: Bijvoorbeeld 6 maanden collegeld ontvangen betekent (12/6)*13.530=27.060 euro bijverdiengrens. Je kan tot juni na het betreffende jaar nog met terugwerkende kracht je studiefinanciering stopzetten. Je kunt echter niet met terugwerkende kracht je OV inleveren dus voor je OV zal je dan voor de desbetreffende maanden de OV-vergoeding moeten betalen.

 

Het bedrag waarmee je verzamelinkomen/belastbaar inkomen boven de bijverdiengrens komt is bruto en moet je terug betalen aan de DUO. Echter drukt dit het belastbaar inkomen niet dus je betaalt belasting over bruto inkomen dat je aan de DUO hebt moeten betalen. Dat dat is wel krom.

 

Het kalenderjaar waarin je je laatste diploma haalt (Master voor WO, Bachelor voor HBO) heb je geen bijverdiengrens. Echter is dit enigzins een wassen neus: Meestal studeer je op 1 September af en ontvang je dan maar 9 maanden studiefinanciering. Je mag dan dus sowieso al 18.000 euro Bruto verdienen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Er is een kans dat de inspecteur je wat vragen stelt, want je voelt zelf ook wel aan dat ruim 1225 uur werken en er 13.000 aan overhouden wellicht wat mager is. Maar zeker niet ondenkbaar, er zijn natuurlijk duizenden ondernemers, zeker in de beginfase, die niet zulke hele hoge winsten draaien. Als je het kan onderbouwen, zul je daar neit al te veel moeilijkheden mee hebben.

 

Ik heb jaren met flink minder dan 13k gehad en toch 1225 uur gewerkt, soms vroeg de BD nergens naar, andere keren vroeg ze om een urenstaat die ik niet had, en waardoor ik geen ZA kreeg. Dus zorg voor die urenstaat.

 

Groet,

 

René

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.