Allereerst complimenten voor de kwaliteit van de site. Ik heb vele posts gelezen, maar toch nog een aantal vragen wat betreft de oprichting van BV in de volgende context.
Situatieschets: Het Bedrijf is als volgt ingericht. Holding A heeft 2 onderliggende werkmaatschappijen (WM 1 en WM 2). Eigenaar van holding stuurt management fee factuur vanuit eigen BV.
Ik ben zelf sinds 2006 in loondienst bij WM2. Dit jaar door eigenaar van holding A aandelen aangeboden gekregen van de holding en vervolgens 2,5% van de aandelen aangekocht, met aanbieding tot stijging in aandelen naar 30% van de holding in de komende jaren. Aangezien de geleverde input van ons beiden op een gelijkwaardig niveau ligt en we gezamenlijk alle werkzaamheden verrichten, is er behoefte ontstaan voor een herziening van verhoudingen.Ik overweeg om net als eigenaar, een eigen BV op te richten en vanuit deze BV mijn werkzaamheden via een management fee te gaan factureren.
1) Klopt het inderdaad dat ik een eigen BV mag oprichten en vanuit deze BV werkzaamheden voor WM2 mag verrichten? Hoe ziet de fiscus deze constructie aangezien de werkzaamheden in WM2 blijven plaatsvinden?
2) Zijn er bijzondere items in deze situatie (BV oprichten vanuit voormalig dienstverband) waarmee ik rekening dien te houden in de management overeenkomst? (algemene voorwaarden wbt management overeenkomst zijn mij bekend)
3) Eigenaar van holding verzoekt mij om auto van de zaak (die eigendom is van WM2) over te nemen bij oprichting van mijn eigen BV. Welke opzet wat betreft auto van de zaak is voor mijn BV wenselijk? Kan ik deze auto eventueel ook leasen van WM2 vanuit mijn eigen BV of is het beter deze over te nemen?
4) Klopt het dat ik de huidige aandelen van 2,5% van de holding in prive kan houden?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Cees01
Cees01
Beste allen,
Allereerst complimenten voor de kwaliteit van de site. Ik heb vele posts gelezen, maar toch nog een aantal vragen wat betreft de oprichting van BV in de volgende context.
Situatieschets: Het Bedrijf is als volgt ingericht. Holding A heeft 2 onderliggende werkmaatschappijen (WM 1 en WM 2). Eigenaar van holding stuurt management fee factuur vanuit eigen BV.
Ik ben zelf sinds 2006 in loondienst bij WM2. Dit jaar door eigenaar van holding A aandelen aangeboden gekregen van de holding en vervolgens 2,5% van de aandelen aangekocht, met aanbieding tot stijging in aandelen naar 30% van de holding in de komende jaren. Aangezien de geleverde input van ons beiden op een gelijkwaardig niveau ligt en we gezamenlijk alle werkzaamheden verrichten, is er behoefte ontstaan voor een herziening van verhoudingen.Ik overweeg om net als eigenaar, een eigen BV op te richten en vanuit deze BV mijn werkzaamheden via een management fee te gaan factureren.
1) Klopt het inderdaad dat ik een eigen BV mag oprichten en vanuit deze BV werkzaamheden voor WM2 mag verrichten? Hoe ziet de fiscus deze constructie aangezien de werkzaamheden in WM2 blijven plaatsvinden?
2) Zijn er bijzondere items in deze situatie (BV oprichten vanuit voormalig dienstverband) waarmee ik rekening dien te houden in de management overeenkomst? (algemene voorwaarden wbt management overeenkomst zijn mij bekend)
3) Eigenaar van holding verzoekt mij om auto van de zaak (die eigendom is van WM2) over te nemen bij oprichting van mijn eigen BV. Welke opzet wat betreft auto van de zaak is voor mijn BV wenselijk? Kan ik deze auto eventueel ook leasen van WM2 vanuit mijn eigen BV of is het beter deze over te nemen?
4) Klopt het dat ik de huidige aandelen van 2,5% van de holding in prive kan houden?
Bij voorbaat dank voor het advies.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag