• 0

Autohandel RUO, KVK, BTW of niet?

Goedenavond,

 

ik heb even een vraag omtrent autohandel. Nu heb ik al veel gelezen, maar het verwart meer dan dat het verduidelijkt. Ik ben voornemens een kleinschalige handel in tweedehands auto's te starten. Hierbij zal het gaat om circa 2 auto's per maand, dus 24 per jaar. Inkoop gemiddeld 350 euro, verbeter- en randkosten circa 50 euro, verkoop gemiddeld 800 euro. Bruto winstmarge van 400 euro per auto dus. Totaal per jaar (24*400) 9600 euro voor belastingen.

 

Nu wil ik dat doen naast mijn full time baan, dus elke euro winst zal worden belast met 42% IB. Omdat ik dit in mijn vrije uren wil doen ben ik er niet meer dan 16-20 uur per maand mee bezig.

 

Nu heb ik een aantal vragen:

 

1) dien ik deze inkomsten in via (A) Resultaat uit Overige Werkzaamheden bij Particuliere IB aangifte, (B) wordt ik gezien als ondernemer en moet ik een (uitgebreide) administratie bijhouden en een losse IB aangifte doen (dus naast m'n particuliere aangifte). Of is er een eigen keuze in dit verhaal

 

2) Als er een eigen keuze is, wat zou dan de handigste zijn, op basis van bovenstaande.

 

3) Ben ik altijd verplicht om BTW te factureren en af te dragen (ik ben redelijk op de hoogte van de margeregeling).

 

4) In hoeverre mag ik dit eigenlijk doen als hobby? Hiermee bedoel ik: vind de belastingdienst het interessant als ik dit bijvoorbeeld doe met 4 auto's per jaar?

 

5) is het dan ook verplicht om mijzelf bij het RDW aan te melden voor een erkenning bedrijfsvoorraad? Of is dit alleen praktisch handiger?

 

Er zullen nog wat vragen volgen naar aanleiding van antwoorden op deze vragen, maar het is goed bedoeld!

 

P.S. over WA verzekeringen van deze auto's gaat het niet. Ik heb namelijk de mogelijkheid ze te schorsen en te stallen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een bedrijf wilt starten, begin je met je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Zij geven vervolgens je gegevens door aan de Belastingdienst. Aan de hand van je gegevens wordt dan bepaald of je als ondernemer wordt gezien zowel voor de omzetbelasting (btw) als voor de inkomstenbelasting.

 

Op onze site staat een overzicht van factoren waar we op letten bij de beoordeling of je voor de inkomstenbelasting ondernemer bent. Je merkt dit zelf pas na afloop van het jaar. Je wordt dan uitgenodigd voor een aangifte voor particulieren óf een winstaangifte voor ondernemers. Je hoeft altijd maar één van deze aangiften in te dienen. Je hebt geen keuze, maar als je niet wordt uitgenodigd voor de aangifte die je verwacht, kun je verzoeken om een andere aangifte.

 

Je krijgt binnen 1 week na inschrijving bij de Kamer van Koophandel een brief ‘vaststelling belastingplicht’. Daarin staat of je ondernemer bent voor de btw en eventueel je btw-nummer. Als je de tweedehands auto’s koopt van particulieren, gaat het inderdaad om margegoederen. Op onze site lees je hoe je dan de btw berekent.

 

Met vriendelijke groet,

 

Stan

Webcareteam belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0
5) is het dan ook verplicht om mijzelf bij het RDW aan te melden voor een erkenning bedrijfsvoorraad? Of is dit alleen praktisch handiger

 

Het is niet verplicht, alleen wel veel praktischer. Anders kun je geen enkele proefrit (laten) maken. En voor activeren en opnieuw schorsen binnen 1 jaar betaal je flinke meerkosten (opnieuw schorsen kost dan al € 120,-)

 

P.S. over WA verzekeringen van deze auto's gaat het niet. Ik heb namelijk de mogelijkheid ze te schorsen en te stallen.

 

WA dekking handelaarskenteken of WA dekking actieve auto's op garagepolis is al snel goedkoper, en veiliger

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een bedrijf wilt starten, begin je met je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Zij geven vervolgens je gegevens door aan de Belastingdienst. Aan de hand van je gegevens wordt dan bepaald of je als ondernemer wordt gezien zowel voor de omzetbelasting (btw) als voor de inkomstenbelasting.

 

Op onze site staat een overzicht van factoren waar we op letten bij de beoordeling of je voor de inkomstenbelasting ondernemer bent. Je merkt dit zelf pas na afloop van het jaar. Je wordt dan uitgenodigd voor een aangifte voor particulieren óf een winstaangifte voor ondernemers. Je hoeft altijd maar één van deze aangiften in te dienen. Je hebt geen keuze, maar als je niet wordt uitgenodigd voor de aangifte die je verwacht, kun je verzoeken om een andere aangifte.

 

Je krijgt binnen 1 week na inschrijving bij de Kamer van Koophandel een brief ‘vaststelling belastingplicht’. Daarin staat of je ondernemer bent voor de btw en eventueel je btw-nummer. Als je de tweedehands auto’s koopt van particulieren, gaat het inderdaad om margegoederen. Op onze site lees je hoe je dan de btw berekent.

 

Met vriendelijke groet,

 

Stan

Webcareteam belastingdienst

 

Bedankt voor je antwoord. Het is dus op voorhand niet te zeggen in welke constructie ik terecht kom? Is het wel zo dat ik in alle gevallen btw moet factureren en afdragen?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Het is dus op voorhand niet te zeggen in welke constructie ik terecht kom? Is het wel zo dat ik in alle gevallen btw moet factureren en afdragen?

 

De constructie waar je in komt wordt bepaald door de feiten en de omstandigheden. Die kunnen terugkijkend heel anders zijn dan je nu verwacht.

 

Zoals het er nu uit ziet ga jij handelen in margegoederen. Dan factureer je meestal geen BTW maar moe je er wel mee rekenen en BTW afdragen. Lees de link die de BD je gegeven heeft. Je bent in ieder geval ondernemer voor de BTW.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Het is dus op voorhand niet te zeggen in welke constructie ik terecht kom? Is het wel zo dat ik in alle gevallen btw moet factureren en afdragen?

 

De constructie waar je in komt wordt bepaald door de feiten en de omstandigheden. Die kunnen terugkijkend heel anders zijn dan je nu verwacht.

 

Zoals het er nu uit ziet ga jij handelen in margegoederen. Dan factureer je meestal geen BTW maar moe je er wel mee rekenen en BTW afdragen. Lees de link die de BD je gegeven heeft. Je bent in ieder geval ondernemer voor de BTW.

 

Ok, ik zal dus in alle gevallen BTW moeten afdragen. De vraag of het ROW of WUO wordt moet blijken na inschrijving? Klopt het wel als ik zeg dat het enige verschil tussen ROW en WUO is dat ik bij de eerste niet en bij de tweede wel als ondernemer wordt gezien, met de bijhorende aftrekposten?

 

Daarnaast, ziet de administratie van beide vormen er hetzelfde uit of is die van de ROW minder omvattend?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.