• 0

overwaarde huis van je ouders

hallo mensen,

 

 

graag zou ik willen weten hoe het zit als ik een investering tot stand zou brengen met de overwaarde van het huis van mijn ouders..

 

wat zijn daar de voor en nadelen van??

wat gebeurd er als ze bijv overlijden, of gaan scheiden en dat dat soort dingen.. wie weet er antwoord op??

 

graag een reactie..

 

 

gr d c

business.... a way of life!!!

 

wat je denkt straal je uit

wat je uitstraalt trek je aan!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie dat je over een kant reeds aan het nadenken bent: wat gebeurt er met je ouders/het onderpand als je ouders etc...

 

Ik zou eens met de andere kant beginnen: wat gebeurt er met je ouders/het onderpand als je investering niet zo best uitpakt.

 

Voor je feitelijke vraag: een hypotheek blijft op het pand rusten als je ouders gaan scheiden of overlijden. De vraag is wat de leningsvoorwaarden stellen: opeisbaar bij een dergelijke omstandigheid of niet?

Link naar reactie
  • 0

 

Zolang de waarde van de woning de hypotheek dekt (dekkingsgraad), maakt het voor de hypotheekverstrekker niets uit wat er met de "overwaarde" gedaan wordt.

 

Willen je ouders de lening verstrekken onder zakelijke condities waarbij jij werkelijk rente en aflossing gaat betalen of willen ze, in het kader van de estateplanning, vermogen aan je overdragen? Dit zijn belangrijke factoren om je de goede kant op te sturen.

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je ouders dat doen (en dat is heel schappelijk van ze) dan is het belangrijk "hoe" ze dat geld investeren. Er zijn globaal 4 opties:

 

A: ze lenen het aan jou en jij investeerd het in je zaak. Als je niet kunt terugbetalen zal de fiscus het als een schenking zien.

B: Ze schenken het aan je en jij stopt het in de zaak. Je hebt dan te maken met schenkingsrecht.

C: Ze verstrekken een achtergestelde lening direct aan je zaak

D: Ze investeren het geld direct in je zaak, in ruil voor aandelen

 

De laatste 2 opties zijn fiscaal volgens mij het aantrekkelijkst.

 

Maak een keuze.

 

Overigens zou ik je ouders wél wijzen op het feit dat de kans dat ze hun geld kwijtraken niet ondenkbeelding is (statistisch gezien méér van 50%). Als ze het geld niet makkelijk kunnen missen zou ik je dringend adviseren hun geld niet in je onderneming te stoppen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

nee zal mijn ouders nooit te kort gaan komen uiteraard niet... ik laat een nog groter marktonderzoek starten dan dat ik al heb gehad. de reden is dat jullie er niet al te positief over denken wat me toch aan het dneken heeft gezet..

 

maar wat ik eigenlijk wil is dat mijn ouders garant staan voor de helft van de investering dus niet als schenking of wat dan ook.. maar meer gezien word als een back up mocht het evt mis gaan.

 

gr

business.... a way of life!!!

 

wat je denkt straal je uit

wat je uitstraalt trek je aan!!

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat kan wel, maar dat is een beetje raar. De bank moet de bankgarantie afgeven en krijgt daarvoor overwaarde op het huis. Het geld wordt op een rekening geparkeerd, om uit te keren aan degene die de bankgarantie heeft ontvangen. De bank heeft geen problemen met een lening te verstrekken als de tegenwaarde in geld bij hen op een rekening staat.

 

Een investeerder zal er ook wel geen problemen mee hebben. Het komt alleen heel weinig voor dat een investeerder een bankgarantie krijgt voor het door hem geïnvesteerde bedrag. Het is namelijk lood om oud ijzer.

 

Stel de investeerder krijgt 30% aandelen voor 1 ton en de bank leent 1 ton tegen een bankrarantie. Of de investeerder krijgt 30% van de aandelen tegen 2 ton en hij krijgt zelf een bankgarantie. Ik denk dat de banken meer geld hebben dan de investeerders.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.