• 0

Hallo allen,

Ik heb de volgende situatie waar ik graag jullie advies over wil. Ondanks diverse zoeksessies en telefoontjes met de belastingdienst nog niet tot een bevredigende conclusie gekomen.

Ik heb sinds 2008 een eenmanszaak die ik naast mijn studie run. In 2013 ben ik afgestudeerd en daarom heb ik begin dit jaar een eenmanszaak omgezet naar een VOF met 2 anderen. Afgesproken is dat zij het lopende bedrijf overnemen en daarmee dus tijd investeren, ik breng het lopende bedrijf in en daarmee dus kapitaal. Op de achtergrond zal ik blijven meewerken aan het geheel.

Het startkapitaal van het VOF is ongeveer 10.000 euro, dit is een optelling van het saldo courant+debiteuren en nog een aantal activa. Nu heb ik zelf in het jaar 2013 niet heel veel verdiend en ga ik in 2014 naar verwachting wel 'veel' verdienen aangezien ik eind januari met een baan begin. Ik heb het streven om eind 2014 of 2015 helemaal uit de VOF te zijn en mijn startkapitaal te hebben uitgekeerd.

Nu is mijn vraag wat ik het beste met de door mij ingelegde 10.000 kan doen. Op het eerste gezicht lijkt het voordelig deze in 2013 uit te keren als prive onttrekking omdat mijn inkomsten over dat jaar erg laag zijn. Daarnaast is het toch ook zo dat dit in het verleden al winst uit mijn eenmanszaak was en daardoor al belast met inkomstenbelasting?

Bijkomend probleem is dat er momenteel maar een paar duizend op de bank staat en de rest in lopende orders zit. Zijn er nog andere manieren om bijvoorbeeld mijn inleg te zien als een lening die op een bepaalde manier kan worden terugbetaald? Of, mocht ik ergens anders 10.000 euro vandaan kunnen halen dit bedrag kan worden overgemaakt als storting en daarna direct uitbetaald als priveontrekking?

Ik ben benieuwd, het lijkt me zonde als ik inderdaad pas volgend jaar dit bedrag kan uitbetalen en er de volle bak over moet betalen.

Alvast bedankt voor alle hulp en hele fijne feestdagen etc

Rene

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44106-startkapitaal-uitbetalen-vof/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Bedankt voor je reactie,

momenteel hebben we afgesproken dat we de winst hoofdelijk verdelen. De winst over 2013 en dat gedeeld door drie staat nu naar mijn idee los van het kapitaal dat ik heb ingebracht toen de eenmanszaak een VOF werd. Of zie ik dat verkeerd?

Zou je hier iets meer informatie over kunnen geven, op basis van de info uit mijn eerste post?

Dankjewel!

• 0

In het verleden heb je, zoals je zelf aangeeft, winst gemaakt. Dat bedrag heb je toen moeten aangeven en er toen belasting over betaald. Door de winst heeft je bedrijf vermogen opgebouwd. Dat vermogen was van jou en zat in de activa van je bedrijf. Als je dat vermogen nu opneemt hoef je daar niet nogmaals belasting over te betalen. Zoals je zelf al zegt, het staat helemaal los van jouw aandeel in de winst.

Een voorbeeld ter verduidelijking. Je levert dit jaar een dienst voor € 10.000, maar de klant betaalt pas volgend jaar en pas dan kan je dat bedrag dus opnemen. Toch heb je dit jaar € 10.000 winst gemaakt en moet je daar nu al belasting over betalen. Als je de € 10.000 volgend jaar opneemt hoef je niet nogmaals belasting te betalen daarover.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar