• 0

Aankoop op 31-12-2013 om 23:59:59 - Wat is de afschrijving?

L.S.,

Stel ik koop een activa van € 10.000 op 31-12-2013 om 23:59:59 waarop ik in 5 jaar afschrijf tot € 2.000. Hoeveel kan ik in 2013 afschrijven?

Alvast bedankt!

EDIT: Naar tijdsgelang afschrijven zou inhouden dat er geen afschrijving in 2013 heeft plaatsgevonden?! BNB 1956/298? Of gaat het per maand? En waarom? Waar staat dat?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Stel ik koop een activa van € 10.000 op 31-12-2013 om 23:59:59 waarop ik in 5 jaar afschrijf tot € 2.000. Hoeveel kan ik in 2013 afschrijven?

Maximaal (1/365 x (€ 8.000,00 / 5) =) € 4,38 in 2013. Maar voor het gemak zou ik het op nihil zetten in 2013 en vanaf gewoon in vijf jaar € 1.600,00 per jaar afschrijven.

Wat wil je met deze constructie bereiken?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Ik kon nergens zien hoe precies je "naar tijdsgelang" moest interpreteren. Misschien was het wel gebruikelijk om het per maand te bekijken (en dan vervolgens als het de 16e van de maand was afronden waardoor die maand niet meegeteld werd). Ik kon er namelijk helemaal niets over vinden in de jurisprudentie. Vele voorbeelden van maanden maar nergens waarom het op basis van maanden zou moeten zijn en niet op basis van dagen.

Dus tijdsgelang is naar dagen en een jaar wordt op het aantal kalenderdagen gesteld?

• 0

Dit is natuurlijk een theoretische exercitie, maar inderdaad terug leiden naar dagen. En je mag dus ook gebruik maken van willekeurig afschrijven omdat de zaak in 2013 is verworven. Let er op, betalen is iets anders dan kopen. En ook de datum van ingebruikname speelt een rol.

De vraag is dus complexer dan je zou denken ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Inderdaad, het gaat om iets wat ook meteen in diezelfde seconde betaald is. Haha, inderdaad, de willekeurige afschrijving. Maar goed. Zoals geschreven het gaat erom hoe naar tijdsgelang opgevat moet worden.

En nu dan de hamvraag: waar staat dat dat het op basis van dagen moet en dat de dag van 1 seconde meegerekend moet worden?

EDIT: P.S. ZOals je ondertussen weet dennis, ik hak mijn vragen vaak in stukjes anders draaien mensen om het antwoord heen. Overdrijven en theoretische exercities maken de zaak duidelijk.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar