• 0

Willekeurige afschrijving bij investering in 2013 maar betaling in 2013 en 2014

L.S.,

Uitgangspunt is dat ik graag optimaal de investeringsaftrekken wil benutten maar niet te veel wil aanbetalen. Wat zou dan mijn aanbetaling moeten zijn in de volgende situtatie?

Ik heb daarom het volgende voor me opgeschreven:

Investeringsverplichting aangegaan in 2013. Bij de willekeurige afschrijvingen bestaat een betalingscriterium. Het lijkt zo te zijn dat, in tegenstelling tot de investeringsaftrekken, op alles wat je niet in 2013 betaalt, de willekeurige afschrijving vervalt. M.a.w. dat de hoogte van wat je willekeurig mag afschrijven maximaal de betaling in 2013 is. Met andere woorden (nogmaals) (het lijkt zo dat): bij een auto van € 60.000 excl BTW met een aangenomen restwaarde van 10% (=€ 6.000) je, als je in 2013 van de afschrijving (€ 60.000 - € 6.000 = € 54.000) minimaal 75% (toepassing VAMIL) betaald hebt (=€ 40.500), die € 40.500 willekeurig mag verdelen over de levensduur van de auto. Dat mag dus € 40.500 in 2013 zijn, maar ook € 0 in 2013, € 0 in 2014 en € 40.500 in 2015 (afgezien van de normale afschrijving die aanvangt vanaf ingebruikname en naar tijdsgelang wordt berekend – deze mag hiermee samenlopen). Echter betaal je slechts € 35.000 in 2013 dan kun je die € 35.000 willekeurig verdelen over de levensduur. Het overige moet regulier worden afgeschreven beginnende per ingebruikname. Het is dus niet zo dat van de € 29.500 die je dan in 2014 betaald hebt je nog over € 5.500 willekeurig kunt afschrijven met 2014 als eerste jaar waarop je daar recht op hebt.

Klopt dat? En is dus de ideale aanbetaling € 40.500 (=(60.000 Aanschafwaarde- 6.000 Restwaarde) x 75% VAMIL)?

En geldt dit verhaal 1 op 1 wanneer we het hebben over de Willekeurige afschrijving startende ondernemers (WASO) en de tijdelijke verruiming willekeurige afschrijving (crisisafschrijving)?

Alvast bedankt!

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Je gaat er dus vanuit dat willekeurig afschrijven verstandig is. Maar dat ligt helemaal aan de feiten en de omstandigheden. Je moet je realiseren dat het een sigaar uit eigen doos is: in olaats van de investering over vijf jaar afschrijven doe je dat nu in één keer. Je krijgt dus niets extra, je mag het alleen anders verdelen. En dat is dus alleen maar interessant als je met alle aftrekken nog steeds in de hoogste belastingschijf valt.

Als je door willekeurig af te schrijven in de derde of misschien zelfs tweede schijf valt kun je jezelf ernstig tekort doen. Als je in het volgende jaar weer in de hoogste schaal valt kun je tot 10% meer belasting betalen dan dat nodig was. Goed plannen en doordenken is dus cruciaal.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Ja, ik heb het berekend en het is gunstig om zo veel mogelijk afschrijving dit jaar te nemen.

Wat is dan dus mijn optimale aanbetaling? (zonder te veel geld bij de leverancier neer te leggen)

• 0

Thanks voor een eenduidig antwoord.

Dus recapitulerend: om de volledige VAMIL in stand te houden moet je dus 75% van het afschrijvingspotentieel (54.000 - 6.000) betalen in het investeringsjaar ondanks dat je het goed in dat jaar helemaal nog niet in gebruik neemt?

M.a.w. om volgens de VAMIL in 2014 (het jaar na de investeringsverplichting aangegaan te zijn) 40.500 als willekeurige afschrijving te mogen benutten moet € 40.500 reeds in 2013 betaald zijn.

Het klinkt namelijk een beetje te zot voor woorden.

Dus een veel strenger betalingscriterium dan de MIA en KIA: die geven de rechten slechts pas vrij als het ermee gemoeide bedrag ook betaald is.

Klopt het? Heb ik het juist?

Mijn volledige stelling was:

Investeringsverplichting aangegaan in 2013. Bij de willekeurige afschrijvingen bestaat een betalingscriterium. Het lijkt zo te zijn dat, in tegenstelling tot de investeringsaftrekken, op alles wat je niet in 2013 betaalt, de willekeurige afschrijving vervalt. M.a.w. dat de hoogte van wat je willekeurig mag afschrijven maximaal de betaling in 2013 is. Met andere woorden (nogmaals) (het lijkt zo dat): bij een auto van € 60.000 excl BTW met een aangenomen restwaarde van 10% (=€ 6.000) je, als je in 2013 van de afschrijving (€ 60.000 - € 6.000 = € 54.000) minimaal 75% (toepassing VAMIL) betaald hebt (=€ 40.500), die € 40.500 willekeurig mag verdelen over de levensduur van de auto. Dat mag dus € 40.500 in 2013 zijn, maar ook € 0 in 2013, € 0 in 2014 en € 40.500 in 2015 (afgezien van de normale afschrijving die aanvangt vanaf ingebruikname en naar tijdsgelang wordt berekend – deze mag hiermee samenlopen). Echter betaal je slechts € 35.000 in 2013 dan kun je die € 35.000 willekeurig verdelen over de levensduur. Het overige moet regulier worden afgeschreven beginnende per ingebruikname. Het is dus niet zo dat van de € 29.500 die je dan in 2014 betaald hebt je nog over € 5.500 willekeurig kunt afschrijven met 2014 als eerste jaar waarop je daar recht op hebt.

• 0

Ik realiseerde me toen ik met de hond aan het wandelen was dat mijn vraag te moeilijk gesteld was:

Wat moet ik aanbetalen in 2013 en wat in 2014 om in 2014 75% van het afschrijvingspotentieel à € 54.000 (€ 60.000 aanschaf - € 6.000 restwaarde)?

Antwoord:

- In 2013 moet je XX aanbetalen...

- In 2014 moet je XX (aan) betalen

Alvast bedankt!

• 0

Hoi Henkh,

Dan heb ik me toch nog verkeerd uitgedrukt. In de laatste post staat maar 1 vraag dus deze vraag kan niet al door Joost beantwoord zijn:

NOgmaals:

Ik wil ik 2014 75% van het afschrijvingspotentieel afschrijven. Verplichting aangegaan in 2013. Wat moet ik om dat te kunnen doen aanbetalen in 2013 en betalen in 2014?

Alvast bedankt!

• 0

Ja, ik heb het berekend en het is gunstig om zo veel mogelijk afschrijving dit jaar te nemen.

Wat is dan dus mijn optimale aanbetaling? (zonder te veel geld bij de leverancier neer te leggen)

Dat antwoord van Joost sloeg op bovenstaand. Vraag me onderhand af waarom je iedere keer een andere vraagstelling plaatst.

Misschien toch geen ondernemer maar gewoon een adviseur met te weinig vakkennis?

• 0

Hoi HenkH,

Het was niet vervelend bedoeld. Ik probeer de materie van de MIA, KIA, VAMIL echt tot op het detail uit te diepen. Meer niet, minder ook niet. Nee, ik ben geen adviseur. Gewoon een zeer oplettende ondernemer.

De vraagstelling heb ik veranderd omdat ik een afweging wil maken.

Dus om € 40.500 = 75% van het sfchrijvingspotentieel in 2013 af te kunnen schrijven volgens de VAMIL moet er in 2013 ook € 40.500 betaald zijn.

Maar de volgende vraag is dus nog onbeantwoord gebleven:

Om € 40.500 = 75% van het sfchrijvingspotentieel in TWEEDUIZENDVEERTIEN af te kunnen schrijven (bij investering in 2013) wat moet er dan in 2013 respectievelijk 2014 betaald worden?

Alvast bedankt!

• 1

Ik probeer de materie van de MIA, KIA, VAMIL echt tot op het detail uit te diepen. Meer niet, minder ook niet.

Jouw vragen zijn inmiddels uitputtend beantwoord. Zelfs zo uitputtend, dat ik er nu een punt achter zet. Volgens keer graag concrete vragen uit je ondernemerspraktijk, geen eindeloze theoretische gevallen met even zoveel varianten daarop.

Tot 2014!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar