• 0

Mag ik bij de KvK ingeschreven staan met een woonadres in de VS?

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Patty

 

Veelal betekent emigreren ook het einde van je eenmanszaak omdat je hier geen ondernemer kunt zijn als er hier (fysiek) niets meer gebeurt. Of jij moet hier zijn of er moet een fysieke vestiging zijn (denk kantoor, personeel, goederen, mensen die vanuit jouw bedrijf diensten verlenen).

 

Waarom wil je je eenmanszaak aanhouden hier?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hmm, er gebeurt sowieso nu al weinig fysiek in mijn bedrijf, want alles gebeurt online. Ik heb nu al geen kantoor, personeel of goederen. Wel al mijn klanten.

 

Ik wil mijn eenmanszaak aanhouden omdat ik de eerste 90 dagen niet mag werken in de VS totdat ik mijn werkvisum heb ontvangen. Maar mogelijk wel als het mijn eigen bedrijf is en alleen voor Nederlandse klanten. Dat laatste ben ik nu ook aan het uitzoeken.

 

Als ik mijn eenmanszaak moet opzeggen dan verdwijnt in principe mijn bedrijf voor drie maanden. Mogelijk zet ik dan wel een LLC op, maar daarin mag ik niet werken tot ik mijn werkvisum heb.

Link naar reactie
  • 1

ok dus tricky!

 

Fiscaal gaat het om de plaats waar je bedrijf bestaat of van waaruit het bestuurd wordt. Dat zal na emigratie dus de VS zijn.

Dat gat van drie maanden zou ik dan toch overbruggen met het aanhouden van je onderneming op een ander NL adres.

 

Niet fiscaal helemaal correct maar IMHO wel de enige optie om je emigratie te kunnen uitvoeren.

 

Vreemd ook weer dat dit niet opgelost kan worden met wetgeving.....

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja, tricky indeed. De wereld is nog niet ingesteld op mensen die online werken over de hele wereld. Ik kom meer gekke dingen tegen.

 

Nog een reden: het staat net iets betrouwbaarder als ik een Nederlands bedrijfsadres heb voor mijn Nederlandse klanten. Daarnaast is nu het grootste gedeelte ook zzp'er en kunnen zij nog btw aftrekken. Dat kan in het geval van alleen een LLC niet.

 

Zou ik er een brievenbusbedrijf van kunnen of mogen maken wellicht?

Link naar reactie
  • 0

@Joost Ik heb net je column gelezen (https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98) Omzetten naar een BV is niet echt een optie gezien ik nog te weinig omzet heb en mijn goodwill kan worden belast.

 

Begrijp ik dus goed dat ik ook met verhuizing naar het buitenland daarmee een staking van mijn eenmanszaak in gang zet en daar dus belasting over moet betalen? :S

Link naar reactie
  • 0
je kunt je bedrijf verhuizen verhuizen en inschrijven naar http://www.kamer52.nl/.

 

Dan zou het een brievenbusbedrijf worden toch? Wat is volgens jou het verschil? Ik woon zelfs niet meer in NL dadelijk, dus ik word uitgeschreven uit de gemeente. Mensen met een webshop wonen over het algemeen gewoon nog in NL of zijn bij jullie andere gevallen bekend die wel kloppen met de wet?

Link naar reactie
  • 0

Zoek via google op virtueel kantoor. Er zijn legio aanbieders van kantoorruimtes (bedrijfverzamelgebouwen), die ook hebben begrepen dat een doelgroep slechts een ruimte wil huren op afroep. Zij bieden dan een services aan die je afneemt, bijvoorbeeld een postadres (geen postbus), die desgewenst wordt ingescanned en naar je email adres wordt verstuurd.

 

Volgens mij kun je zo vrijwel alles op afstand doen, behalve daar waar een legitimatieplicht is. Openen van een bankrekening bijvoorbeeld.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag heb ik de KvK en Belastingdienst gebeld. Wat een gedoe. Antwoord:

 

Zodra ik uitschrijf uit de Gemeente, vervalt ook mijn btw-nummer. Mijn btw-nummer is gekoppeld aan mijn KvK-inschrijving. Ik kan wel een nieuw btw-nummer aanvragen bij de Belastingdienst, maar dit kan (technisch gezien) niet gekoppeld worden aan mijn KvK-inschrijving.

 

Belachelijk dit.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Zodra ik uitschrijf uit de Gemeente, vervalt ook mijn btw-nummer. Mijn btw-nummer is gekoppeld aan mijn KvK-inschrijving.

 

 

In welke richting vallen de dominosteentjes? Is de volgorde: Gemeente > KvK > BTW of anderszins?

 

Ik ben ooit naar België verhuisd en de eerste (en enige) die reageerde was de ANWB (Wegenwacht). Er was toen geen koppeling vanuit het gemeenteregister naar de KvK en BTW, maar dat is wellicht anno 2014 veranderd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In welke richting vallen de dominosteentjes? Is de volgorde: Gemeente > KvK > BTW of anderszins?

 

Ik ben ooit naar België verhuisd en de eerste (en enige) die reageerde was de ANWB (Wegenwacht). Er was toen geen koppeling vanuit het gemeenteregister naar de KvK en BTW, maar dat is wellicht anno 2014 veranderd.

 

Gemeente > Belastingdienst > KvK. Toen ik verhuisde van Dordrecht naar Amsterdam is die wijziging ook automatisch meegenomen bij de KvK.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het vragen mag, hoe kort is binnenkort?

 

Want ik denk dat het geregeld kan worden als je de tijd ervoor hebt, ik struikel zelf enkel over de eenmanszaak factor. Prinicpeel, als ik het goed begrijp, is een eenmanszaak niet te scheiden van een natuurlijk persoon en dan zou je je bedrijf inderdaad moeten vestigen met een bedrijfsadres in Nederland, en een buitenlands woonadres inderdaad opgeven.

 

Er is ook de optie bij de KvK om een bedrijf in te schrijven als buitenlands onderneming zonder Nederlands vestiging.

 

DIt is de simpelste oplossing en heeft ook de voordeel dat het klopt. Altijd goed.

 

Hoe dit zich afspeelt met de GBA en de Belastingdienst is mij moeilijker uit te dokteren, want ik ben zelf Amerikaanse en het idee en werking van een GBA vind ik moeilijk te begrijpen.

 

Maar ik denk dat het goed mogelijk is dat je nog belastingsplichtig (of in ieder geval aangifteplichtig) in Nederland kan zijn, als je bedrijfsactiviteiten feitelijk plaatsvinden in Nederland en je de Nederlands maarkt optreed(t)(?) (Help een arme Amerikaanse met de d/t?)

 

Voor een eenmanszaak zou dit betekenen (denk ik) dat je fiscale woonplaats aangemerkt moet worden als Nederland en niet als de VS. In overleg met de Belastingdienst is dit denk ik mogelijk om te doen; een internet bedrijf of webshop die de Nederlands markt optreedt moet verplicht een KvK nummer hebben en aangifte van de BTW doen als de bedrijfsactiviteiten feitelijk in Nederland plaatsvinden.

 

Er is een NL/VS verdrag.

 

De Belstingdienst heeft (terecht) twee grote problemen omtrent de BTW in dit soort gevallen.

 

--Een is carroselfraude: als je je inkoop in een land doet en je verkoop in een ander, worden deze niet tegen elkaar verrekend en dan ontvang je geld in een land voor je inkoop maar betaal je aan een ander voor je verkoop. En met de VS wordt het helemaal ingewikkeld want daar kent men helemaal geen BTW en het valt buiten het systeem.

 

Maar als je het aannemelijk kan maken dat je bedrijfsactiviteiten feitelijk in Nederland plaatsvinden, moet het denk ik kunnen ook met een BO1.

 

-- Twee is simpelweg dat de Belastingdienst (en de rest van de overheid trouwens) wil heel graag iemand aan kunnen raken als ze vragen hebben/controle willen doen/whatever. Als je in de VS zit en het om een eenmanszaak gaat kan dat niet. Met een rechtspersoon zit dat ietsjes anders.

 

Deze is wel moeilijker; je zou bijvoorbeeld een zzp'er in Nederland hebben, of zelfs een gevolmachtigde in Nederland laten inschrijven bij de KvK (gewoon off the top of my head).

 

Bij een NL vestigingsadres als je zelf in het buitenland zit zal de Belastingdienst (denk ik) een vaste inrichting wel eisen.

 

De vraag is net, wat vind je zelf het beste? Moet het bedrijf gezien worden als een Amerikaanse bedrijf, met of zonder een Nederlands vestiging, die de Nederlands markt optreed(t) (daar ga ik weer)? Of is het een Nederlands bedrijf op de Nederlands markt en je zit zelf toevallig in een niet-EU land?

 

Gezien dat je woonadres in de VS wordt, en dus zowel een andere taal als een andere munt van toepassing is, is het prima in de boekhouding te scheiden. Maar zoals Joost terecht zegt, het gaat hier om de substance, je speelt hier niet voor de neppies. Een brievenbusadres zou ik dus niet doen, want dat is wel voor de neppies spelen.

 

Ik zou het zelf heel erg old school aanpakken en een afspraak maken met de Belastingdienst. Ik zou het niet telefonisch doen. Telefonisch, hoe goed ze het proberen, loop je met een uitzonderlijk geval altijd de kans dat de situatie niet helemaal begrepen wordt. En als je een afspraak maakt krijg je ook contact met de persoon die de beslissing gaat maken; aan de telefoon is dat denk ik niet zo.

 

Het kan ook natuurlijk gepresenteerd worden door een accountant als je het zelf niet wil/kan regelen.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Vandaag heb ik de KvK en Belastingdienst gebeld. Wat een gedoe. Antwoord:

 

Zodra ik uitschrijf uit de Gemeente, vervalt ook mijn btw-nummer. Mijn btw-nummer is gekoppeld aan mijn KvK-inschrijving. Ik kan wel een nieuw btw-nummer aanvragen bij de Belastingdienst, maar dit kan (technisch gezien) niet gekoppeld worden aan mijn KvK-inschrijving.

 

Belachelijk dit.

 

 

Mijn eigen ervaring; dat is niet zo. Maar mijn advies is.

Vraag bij je gemeente een briefadres aan, vertel duidelijk waarom (je gaat kijken of je wat in de VS kan opzetten; niets is nog zeker)

Dit kan je op een adres van een bekende doen, die geeft daar toestemming voor.

 

GBA / Belastingdienst koppeling weet niet het verschil tussen een BriefAdres / gewoon adres.

Als je dan het een en ander op de rit hebt kan je altijd nog andere keuzes maken; op zich kan de KvK ook een eenmanszaak inschrijven van niet in Nederland woonachtige ondernemers; mits je hier toch valt aan te merken als ondernemer.

 

Kort gezegd heeft NL hier ook een belang bij; je bent hier dan ook (deels) belastingplichtig

 

Suc6!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

je kunt je bedrijf verhuizen verhuizen en inschrijven naar http://www.kamer52.nl/.

 

Dan zou het een brievenbusbedrijf worden toch? Wat is volgens jou het verschil? Ik woon zelfs niet meer in NL dadelijk, dus ik word uitgeschreven uit de gemeente. Mensen met een webshop wonen over het algemeen gewoon nog in NL of zijn bij jullie andere gevallen bekend die wel kloppen met de wet?

 

Kamer52, zolang wij het over mij hebben, is een cowork ruimte, een vorm van gedeelde kantoorruimte die ook aan de " sharing economy" meedoet. Coworkers huren de gehele rumte op basis van het met de andere ondernemingen te delen. Het gaat om een community.

 

Hier heb ik wel eigen belang bij, ik ben al jaren betrokken bij de organisatie van Open Coworking en ben voortdurend mee bezig. Maar ik krijg er niet voor betaald, telt dat dan ook? :-)

 

Het gaat dus niet om een aantal uren ofzo op een flexdesk, of een brievenbusbedrijf; en het is ook geen openbaar gelegenheid waar iedereen binnen mag lopen en een laptop openslaan.

 

Het gaat om daadwerkelijk huisvesting voor bedrijven in een wereld waar fysiek aanwezigheid op kantoor niet meer nodig is om een bedrijf van formaat te voeren.

 

In Kamer36, een dependance van Kamer52,(die :-[ nog geen eigen website heeft,) ben ik bezig met een pilot project, gericht op bedrijfshuisvesting voor webshops, import/export, groothandel, etcetera; deze zit in een bedrijfspand op een industrieterrein en de coworkers daar zijn bedrijven die enigszins bij zo'n pand horen en dat ook nodig hebben. Het kan ook als vaste inrichting functioneren als de coworker ervoor kiest.

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.