• 0

Vorderingen Ex-vennoot na afrond WSNP traject

In maart 2010 zijn mijn exvennoot/expartner met het samen runnen van een bedrijf gestopt, we wilden beiden verder met het bedrijf maar niet meer samen. Nu heeft de afwikkeling van de zaak nogal wat tijd gekost, vanwege de hoge schulden en het door haar geen inzage geven in de boeken. Zij heeft zonder overleg of ijn handtekening de VOF destijds omgezet in een eenmanszaak, de Zakelijke bankrekening op haar naam gezet, het privé/zakelijke telefoonnummer via identiteitsfraude (oud KVK uitreksel) op haar naam gezet. Er is nooit een jaarrekening gemaakt van de eerste maanden van 2010, in ieder geval niet bij mijn weten. Mag dat zo maar allemaal? Sterker nog ik ga nu 3 jaar de WSNP in vanwege de schulden, kan zij tot in de eeuwigheid mij nog lastig vallen met het verhalen van geld op mij. Zeker gezien haar acties bij omzetting VOF naar eenmanszaak.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zij is op dit moment voor wat kleinere facturen een schuldeiser van mij in het WSNP traject. Maar nu is mij verteld dat als zij het voor elkaar krijgt om de schulden af te lossen, immers bij mij kunnen ze niet meer halen dan hetgene wat ik spaar in de WSNP, dat zij tot de helft van wat zij betaald heeft bij mij kan terugvorderen na mijn WSNP? Hoe zit dat nu precies? Want anders heeft mijn WSNP geen zin, want dan ben ik wel van de schuldeisers af maar niet van mijn exvennoot. Zij zal alles doen om mij het leven zuur te maken dan de komende jaren. de Schulden zijn zo hoog dat ik met een gewoon salaris dat nooit kan betalen.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat in totaal om bijna € 350.000 aan schulden. De grootste schuldeiser van de VOF destijds, zo'n €250.000, is de eigenaar van het pand, waar zij nu nog steeds de zaak draait. Boven het bedrijf woont ze zelfs gratis in de woning van dezelfde eigenaar. In maart 2010 was er een beslaglegging op goederen van de zaak en dat was een aanleiding, omdat het geld er eenvoudigweg niet meer was, om te stoppen helemaal met het bedrijf. Onze bedrijfsvisie strookte totaal niet. Zij wilde het bedrijf als eenmanszaak doorzetten en heeft zelfs zonder mijn toestemming weer bijna €2000 geleend in maart 2010, van de eigenaar van het pand nota bene, waarbij ze trouwens eerder dit jaar ook weer 3 maanden geen huur had betaald voor het bedrijfspand. Wat op zich al vreemd is want de schuld van €250.000 is er nog steeds bleek onlangs toen mijn schuldhulpverlener correspondentie ontving. Later ben ik tot januari 2013 bezig geweest met het afronden van de jaarrekening van 2009, het boven water krijgen van alle gezamenlijke schulden en vaststelling van zaken. Nu kan ik eindelijk dus de WSNP in, daarvan heb ik een zitting in februari 2014 en blijf ik met de vraag zitten. Moet ik haar straks nog dingen terugbetalen of is het klaar na het WSNP traject.

Link naar reactie
  • 0

De verhuurder van het pand heeft 250.000 te vorderen? En die schuld is al voor 2010 ontstaan?

Wat is daar in hemelsnaam gebeurd?

 

Als zij eigenhandig de VOF heeft omgezet in een eenmanszaak, waarom maak jij je dan zorgen over schulden die daarna zijn ontstaan? Dat is jouw probleem niet meer.

 

Als jij de WSNP in mag dan geldt dat ook voor schulden van of aan de VOF die ontstaan zijn toen jij daar (mede) verantwoordelijk voor was. Bovendien dunkt mij dat zij niets meer te vorderen heeft op jou. Zij heeft de VOF eigenhandig omgezet in een eenmanszaak. Daarmee heeft zij IMHO de meeste vorderingen op jou vanuit de VOF beëindigd.

 

Wel is het zo dat je nog steeds verantwoordelijk blijft voor schulden van de VOF die ontstaan zijn voordat zij er een eenmanszaak van maakte. Als zij die betaald heeft, heeft zij mogelijk een vordering op jou.

 

Het is dus een groot verschil of zij namens de oude VOF claims bij jou neerlegt (daar kun je je volgens mij wel tegen verweren, tenzij zij die betaald heeft en jij op grond van de onderlinge afspraken met haar daarvoor mede hoort te betalen) of dat een schuldeiser van de VOF bij jou aanklopt voor schulden van de VOF die ontstaan zijn voordat er een eenmanszaak van gemaakt werd.

 

Wellicht toch even wat geld besteden aan een advocaat.

 

groet en sterkte

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Die schuld is voor 2010 ontstaan. De schulden ontstaan na maart 2010 zijn ook niet mijn probleem.

Nog wat extra toelichting ter verduidelijking : In het KVK uitreksel stond destijds dat er beperkende bepalingen waren. "Blijkens deze bepalingen zijn de vennoten afzonderlijk bevoegd tot een bedrag van EUR 500,00 ". Wat betreft de identiteitsfraude, KPN heeft dat ook erkend trouwens, het telefoonnummer stond op mijn privé naam, met een gedateerd KVK uitreksel heeft mijn ex-vennoot het telefoonnummer op de VOF laten zetten voordat zij die in een eenmanszaak veranderde. Verder was er geen VOF contract.

In een zitting van de Rechtbank in januari 2013 verklaart de Rechtbank "Ten aanzien van de overige schulden van de VOF blijven vennoten voor gelijke delen draagplichtig". Betekent dit dat ik gewoon voor 50% van de schulden verantwoordelijk ben (die ik oplos met het WSNP traject) en daarna mijn exvennoot niks meer op mij kan vorderen? Want voor de schuldeisers is zij, ik of de VOF aansprakelijk voor het hele bedrag. Kan zij een deel van eventueel door haar betaalde bedragen, meer dan de 50% op mijn alsnog verhalen. Dat is waar ik me zorgen om maak. Anders kom ik nooit van haar af.

Andere vraag; Wat betekent IMHO?

Link naar reactie
  • 0

Betekent dit dat ik gewoon voor 50% van de schulden verantwoordelijk ben (die ik oplos met het WSNP traject) en daarna mijn exvennoot niks meer op mij kan vorderen? Want voor de schuldeisers is zij, ik of de VOF aansprakelijk voor het hele bedrag. Kan zij een deel van eventueel door haar betaalde bedragen, meer dan de 50% op mijn alsnog verhalen. Dat is waar ik me zorgen om maak. Anders kom ik nooit van haar af.

 

 

 

Zoals Steven eerder antwoorde:

 

 

Als je met succes een WSNP traject hebt doorlopen, krijg je daarmee een schone lei: dat betekent dat je schuldeisers niets meer op jou kunnen verhalen.

Link naar reactie
  • 0

Wordt mijn ex-vennoot dus ook als een schuldeiser gezien?

Ik krijg namelijk zelfs van de schuldhulpverlener van de Gemeente, die me nu in het minnelijke traject helpt, te horen dat mijn ex-vennoot zou kunnen vorderen op mij. Ik krijg dus nog wisselende reacties vandaar mijn vraag steeds.

Kan ik dit ergens juridisch terugvinden in een wet ofzo?

Link naar reactie
  • 0

Laatste keer dan ;)

 

Wordt mijn ex-vennoot dus ook als een schuldeiser gezien?

 

 

Als ze een vordering hebt op je dan wel ja. Maar lees even Joost zijn antwoord.

 

 

Ik krijg namelijk zelfs van de schuldhulpverlener van de Gemeente, die me nu in het minnelijke traject helpt, te horen dat mijn ex-vennoot zou kunnen vorderen op mij.

 

Wat is daar raar aan? ze KAN een schuldeiser worden ja,mits ze een vordering heeft op je.

 

 

Ik krijg dus nog wisselende reacties vandaar mijn vraag steeds.

 

 

Wat is er wisselend aan?? Zoals Steven al melde. Meer antwoord heb je niet nodig.

 

 

 

Kan ik dit ergens juridisch terugvinden in een wet ofzo?

 

 

http://www.wsnp.rvr.org/burger/index.cfm

 

 

Dus heel helder en heel kort:

 

Als je na het mislukken van het minnelijk traject met succes de WSNP hebt doorlopen kan ook de ex-vennoot niet meer bij je aankloppen.

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Beste Danny,

Bedankt voor je reactie. Mijn exvennoot zit voor een kleinere vordering al in mijn WSNP, dus dat stuk begrijp ik helemaal. Verder heeft zij geen vorderingen op mij. Maar nu is het cruciale punt voor mij. Als zij de nog openstaande schulden/restschuld van de VOF, die nog over blijven nadat ik mijn gespaarde bedrag na afloop van mijn WSNP heb betaald, betaald en dat zal dan waarschijnlijk dus meer zijn dan de 50% waarvoor we ieder volgens de rechter verantwoordelijk waren, kan zijn dan nog bij mij aankloppen voor het door haar teveel betaalde geld? HEEFT ZIJ DAN EEN VORDERING NOG OP MIJ JA OF NEE? dat stukje blijft onduidelijk, want ik kan toch niet weer de WSNP in voor de schuld aan haar? dan zou ik onderhand 6/7 jaar van mijn leven nog moeten boeten.

Mijn excuses voor mijn vragen steeds.

 

mvg

Frank

Link naar reactie
  • 0

Hij wil een duidelijke vraag of het hem NA het WSNP-traject nog kan blijven achtervolgen, de antwoorden hierboven laten dat enigszins onduidelijk door in te gaan op de vraag of zijn ex-vennoot NU een schuldeiser is. Maar voor zover ik het gelezen heb ben je na het traject ook van de vennoot af.

 

Ik heb echt geen idee hoe het antwoord van Steven en van mij nog onduidelijkheden daarover laten bestaan...

Link naar reactie
  • 0

Matthijs bedankt voor je reactie.

Een voorbeeld, in de afgelopen jaren heeft mijn exvennoot openstaande vorderingen bij schuldeisers betaald en die voor 50% bij mij teruggevorderd, datzelfde heb ik ook eenmaal gedaan met een schuldeiser die ik terug betaald had. Sinds de zitting van januari 2013, waarin de rechter aangaf dat de schulden gelijk verdeeld dienen te worden onderling, blijft mijn vraag overeind.

Ook na mijn WSNP traject (en ik van de schuldeisers verlost ben), zal er een restschuld blijven van de schuldeisers op de VOF en dus ook op mijn exvennoot. Zij zal ook WSNP in moeten of Failliet moeten gaan om dat niet te hoeven betalen. Betaalt ze het echter wel, Kan zij dan op mij geld vorderingen vanwege haar verplichtingen nog overblijvend uit de oude VOF?

Is dus geen onwil van mij om de antwoorden niet te begrijpen. Ook het filmpje van de overheid over de WSNP biedt geen duidelijkheid.

 

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar kan ik je niet overtuigen. Dan houd het op voor mij hoor.... Neem contact op met je schuldhulpverlener en laat het hem/haar uitleggen aan je.

 

 

Nog een keer van Steven:

 

Als je met succes een WSNP traject hebt doorlopen, krijg je daarmee een schone lei: dat betekent dat je schuldeisers niets meer op jou kunnen verhalen.

 

 

en nog een keer van mij.

 

Na het succesvol volgen WSNP traject ben je klaar. Of je ex vennoot nu hoog of laag springt,een baard laat staan of rechter gaat worden. Je bent klaar. Schone lei.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Betaalt ze het echter wel, Kan zij dan op mij geld vorderingen vanwege haar verplichtingen nog overblijvend uit de oude VOF?

Nee.

 

(overigens ben ik bang dat als je niet je eigen positie begrijpt, een WSNP nog wel eens een te zware opgave kan zijn)

Link naar reactie
  • 0

Beste Steven,

 

Jouw reactie "NEE" op mijn quote is het duidelijkste antwoord.

Geloof me door de afgelopen jaren, waarbij ik al op een minimum leef, ben ik me bewust van de WSNP en de impact daarvan. En ook dat ik me moet houden aan regels en afspraken. Ik heb sinds 2010 geen schulden meer gemaakt en alles keurig op orde nu. Het ene antwoord op mijn vraag kreeg ik steeds niet.

 

Met dank

Frank

Link naar reactie
  • 0

Het ene antwoord op mijn vraag kreeg ik steeds niet.

 

Met dank

Frank

 

???

 

Maar goed, belangrijkste is dat je het nu weet.

 

Wat ik je nog even wil meegeven,wellicht is het onbekend terrein voor je schuldhulpverlener, is dat bij ex-ondernemers tijdens de wsnp aanvraag een afgeronde boekhouding van alle jaren een vereiste is. Wij merken dat er steeds vaker afwijzingen komen van de wsnp aanvraag omdat de boekhouding niet is afgewikkeld.

 

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.