• 0

Privé pand kopen voordat ik een hypotheek heb voor eigen huis

Er valt op internet en dit forum veel te vinden over het wel of niet zakelijk kopen van een pand. Het hele box 1 en box 3 verhaal komt vaak naar voren. Maar ik zit met een andere vraag, bij ons in de buurt staat een bedrijfspand te koop voor 90.000 euro, het lijkt mij een interessant pand voor eventuele uitbreiding van onze eigen zaak maar ook voor de verhuur. Het bedrag valt te overzien en de maandelijkse lasten kunnen goed opgebracht worden.

 

Het "probleem" is dat ik ben 25 en ook nog geen hypotheek heb op een eigen woning. Wat ik dus niet wil is dat de bank tegen mij zegt dat ik al te veel schulden achter mijn naam heb indien ik een huis wil kopen. Het liefst zou ik beide altijd gewoon privé aankopen.

 

Wat volgens mij de keuzes zijn: (ik heb een VOF met mijn broer)

 

1. Privé pand kopen met lage hypotheek, verhuren en daarna misschien aan de hand van de verhuurcijfers toch nog een keer aan kunnen kloppen bij de bank? Of zal de bank hier niets op doen?

 

2. Pand zakelijk kopen met de VOF, privé huis kopen

 

3. Privé pand kopen, zakelijk huis met de VOF kopen en dan terug huren?

 

Misschien dat er een BV opgestart kan worden, maar dit lijkt me niet echt een optie in deze bedragen? Het gaat tenslotte om relatief weinig geld.

 

Wat is nu volgens jullie de beste oplossing? Of een andere oplossing?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Geef jezelf altijd voor 100%, dan kan het daar niet aan liggen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je denkt dat de bank een bepaald standpunt in zal nemen, misschien is het goed om eens na te gaan of de bank inderdaad dat standpunt in zal wíllen nemen, en er daarna een oplossing voor verzinnen.

 

De oplossingen die je vervolgens aandraagt hebben allemaal iets te maken met "ik stop het ene in de VOF (zakelijk) en het andere niet (privé)". Het onderscheid zakelijk/privé in geval van een VOF is alleen voor de fiscus van belang, voor de bank speelt dat geen rol.

Als jullie als VOF de hypotheekrente op je bedrijfspand niet kunnen betalen, zal de bank het proberen op één van jullie persoonlijk te verhalen. Als één van jullie dan een eigen woning met overwaarde heeft, zal de bank wellicht proberen om die overwaarde met een executieveiling er uit te halen.

 

Ik zou eens met een hypotheekadviseur van je favoriete bank gaan praten.

En er daarnaast maar vanuit gaan dat de regels de komende vijf jaar nog wel een paar keer veranderen. Sorry...

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het "probleem" is dat ik ben 25 en ook nog geen hypotheek heb op een eigen woning. Wat ik dus niet wil is dat de bank tegen mij zegt dat ik al te veel schulden achter mijn naam heb indien ik een huis wil kopen.

 

.......

 

1. Privé pand kopen met lage hypotheek, verhuren en daarna misschien aan de hand van de verhuurcijfers toch nog een keer aan kunnen kloppen bij de bank? Of zal de bank hier niets op doen?

 

2. Pand zakelijk kopen met de VOF, privé huis kopen

 

3. Privé pand kopen, zakelijk huis met de VOF kopen en dan terug huren?

 

Dag Sven

 

Ik mis iets. Je geeft eerst aan dat je vreest dat de bank zal zeggen dat je niet te veel schulden kunt hebben en daarna geef je drie opties waarbij je twee panden wilt kopen???

 

Waarom blijf je dan privé niet huren?

 

Heb je het pand van 90.000 nodig voor de zaak?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je denkt dat de bank een bepaald standpunt in zal nemen, misschien is het goed om eens na te gaan of de bank inderdaad dat standpunt in zal wíllen nemen, en er daarna een oplossing voor verzinnen.

 

De oplossingen die je vervolgens aandraagt hebben allemaal iets te maken met "ik stop het ene in de VOF (zakelijk) en het andere niet (privé)". Het onderscheid zakelijk/privé in geval van een VOF is alleen voor de fiscus van belang, voor de bank speelt dat geen rol.

Als jullie als VOF de hypotheekrente op je bedrijfspand niet kunnen betalen, zal de bank het proberen op één van jullie persoonlijk te verhalen. Als één van jullie dan een eigen woning met overwaarde heeft, zal de bank wellicht proberen om die overwaarde met een executieveiling er uit te halen.

 

Ik zou eens met een hypotheekadviseur van je favoriete bank gaan praten.

En er daarnaast maar vanuit gaan dat de regels de komende vijf jaar nog wel een paar keer veranderen. Sorry...

 

Ons huidige bedrijfspand huren we en blijven we huren. Het gaat mij er eigenlijk vooral om of iemand hier weet hoe de bank kijkt naar een soort van overwaarde in een bedrijfspand indien ik en huis wil kopen. Het pand staat namelijk nu te koop, en het huis (ik woon bij mijn ouders) heb ik nu nog niet nodig. Als ikzelf 30.000 inleg op het bedrijfspand van 90.000 en ik kan hem weer verhuren dan blijft er een minimale schuld over in mijn ogen die zichzelf altijd weer moet kunnen opleveren. In hoeverre zou de bank bijvoorbeeld naar de overwaarde op dit pandje en meenemen in een hypotheek voormijn eigen woning?

 

Nu begrijp ik ook wel dat je dit altijd kan voorleggen aan je favoriete bank, maar misschien kan ik me er iets beter op voorbereiden aan de hand van jullie tips.

Geef jezelf altijd voor 100%, dan kan het daar niet aan liggen!

Link naar reactie
  • 0

Het "probleem" is dat ik ben 25 en ook nog geen hypotheek heb op een eigen woning. Wat ik dus niet wil is dat de bank tegen mij zegt dat ik al te veel schulden achter mijn naam heb indien ik een huis wil kopen.

 

.......

 

1. Privé pand kopen met lage hypotheek, verhuren en daarna misschien aan de hand van de verhuurcijfers toch nog een keer aan kunnen kloppen bij de bank? Of zal de bank hier niets op doen?

 

2. Pand zakelijk kopen met de VOF, privé huis kopen

 

3. Privé pand kopen, zakelijk huis met de VOF kopen en dan terug huren?

 

Dag Sven

 

Ik mis iets. Je geeft eerst aan dat je vreest dat de bank zal zeggen dat je niet te veel schulden kunt hebben en daarna geef je drie opties waarbij je twee panden wilt kopen???

 

Waarom blijf je dan privé niet huren?

 

Heb je het pand van 90.000 nodig voor de zaak?

 

groet

Joost

 

Het pand is op dit moment niet nodig voor de zaak, ik zie het meer als een investering voor mezelf.

 

Huren van een prive woning hou ik zelf niet van, ik heb veel wensen en verbeter niet graag een woning voor iemand anders terwijl ik weet dat het toch niet van mij wordt.

 

Groet,

 

Sven

Geef jezelf altijd voor 100%, dan kan het daar niet aan liggen!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou een keer bij de bank informeren maar ik denk dat je gelijk heb, dat het krijgen van privé hypotheek dan lastiger gaat. Ik persoonlijk zou zeggen prioriteiten stellen en gewoon sparen zodat als je huis voor jezelf ga kopen je meteen veel zelf kan betalen waardoor het verkrijgen van hypotheek makkelijker gaat. Het is toch maar afwachten of het verhuren van de bedrijfspand lukt. En ik denk dat de vrijheid eigen woning te kunnen kopen even belangrijker is dan extra inkomsten via verhuur.

Link naar reactie
  • 0

Waarom dan niet eerst een van beide?

 

Opzich hoeft het ook nu niet tegelijk, maar het gaat me om om de toekomst. Als ik nu het bedrijfspand koop en over 3 jaar een huis wil kopen, dan wil ik natuurlijk zo weinig mogelijk gezeur. Mijn hart ligt op dit moment op zakelijk gebied, eerst geld maken en daarna leven is mijn motto. Koop ik nu een huis, dan ben ik mijn spaargeld kwijt en mijn lasten omhoog. Ik probeer dus nu eerst mijn geld zo goed mogelijk te investeren zodat ik het over een aantal jaren misschien iets gemakkelijker heb.

 

Misschien verkeerd gedacht natuurlijk, maar zo bekijk ik het!.

Geef jezelf altijd voor 100%, dan kan het daar niet aan liggen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.