• 0

KOR intracommunautaire verwerving

Hallo,

Ik wil graag de KOR uit rekenen over het hele jaar. Alleen omdat ik ook zaken met het buitenland doe. Kom ik er niet uit om dat goed uit te rekenen.

 

Rubriek 1a. Levering diensten belast met 21%. Bedrag 5329.54 Btw 1119.17

 

Rubriek 4b. Verwerving van goederen uit landen binnen de eu Bedrag 3815.07 Btw 801.16

 

5a verschuldigde omzet belasting Bedrag 1920.33 Btw

5b voorbelasting. Bedrag 1223.57 Btw

5c.te betalen Bedrag. 696.76 Btw

 

Zou iemand mij hier mee kunnen helpen.ik denk zelf dat ik geen kor terug krijg omdat het bedrag van voorbelasting van intracommunautaire verwerving hoger is dan de te betalen btw.

Alvast bedankt voor de moeite.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

eens even zien. Voor de KOR telt omzet verlegd niet mee. Het zijn namelijk geen prestaties die jij geleverd hebt maar prestaties van anderen waarvoor jij enkel de BTW betaalt. Vergelijk even dat je die producten in NL gekocht had dan had je ook geen betaalde BTW staan op die 'verlegde omzet'. Enkel de voorbelasting en die telt in de KOR berekening wel mee.

 

Afdracht BTW: 1119 (omzet verlegd naar jou telt niet mee)

Voorbelasting: 1224 (dus wel incl. ingekocht met BTW verlegd)

 

Saldo: -/- 105

 

Dus geen KOR mogelijk.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

eens even zien. Voor de KOR telt omzet verlegd niet mee. Het zijn namelijk geen prestaties die jij geleverd hebt maar prestaties van anderen waarvoor jij enkel de BTW betaalt. Vergelijk even dat je die producten in NL gekocht had dan had je ook geen betaalde BTW staan op die 'verlegde omzet'. Enkel de voorbelasting en die telt in de KOR berekening wel mee.

 

Afdracht BTW: 1119 (omzet verlegd naar jou telt niet mee)

Voorbelasting: 1224 (dus wel incl. ingekocht met BTW verlegd)

 

Saldo: -/- 105

 

Dus geen KOR mogelijk.

 

groet

Joost

 

Hallo Joost,

Bedankt voor het antwoord.

Deze berekening hierboven was voor het hele jaar. Ik heb al eens eerder geld terug gekregen van de belasting dienst. En ik heb in het 3e kwartaal de KOR toegepast was niet zo slim van mij. In totaal moet ik eigenlijk nu nog 750 euro btw betalen.

Nu lees ik bij de belastingdienst dat als je in een jaar minder dan 1345 euro btw hoeft te betalen. Dat je dat niet hoeft te betalen. Hoe gaat dit dan in zijn werk bij de aangifte?

 

Met vriendelijke groet,

Jelle

Link naar reactie
  • 0

eens even zien. Voor de KOR telt omzet verlegd niet mee. Het zijn namelijk geen prestaties die jij geleverd hebt maar prestaties van anderen waarvoor jij enkel de BTW betaalt. Vergelijk even dat je die producten in NL gekocht had dan had je ook geen betaalde BTW staan op die 'verlegde omzet'. Enkel de voorbelasting en die telt in de KOR berekening wel mee.

 

Afdracht BTW: 1119 (omzet verlegd naar jou telt niet mee)

Voorbelasting: 1224 (dus wel incl. ingekocht met BTW verlegd)

 

Saldo: -/- 105

 

Dus geen KOR mogelijk.

 

groet

Joost

Ik zit met hetzelfde. Is het echt zeker te weten zo, dat het ingekochte BTW verlegde goederen wel bij de voorbelasting meetelt? Dus dat rubriek 4B goederen wel meetellen bij de KOR berekening? Ik snap dat het logisch is dat ze niet bij de omzet nog meegenomen worden.

 

Dus voorbeeld met jaargegevens, zonder naar de opgegeven BTW aangiftes te kijken:

 

BTW op goederen ingekocht binnen EU (4B): 500 euro

BTW op goederen ingekocht in NL: 50 euro

Omzet 4000 euro (verkocht bier)

Afdracht van die omzet is dan 21% van 4000 = 840 euro

 

 

KOR berekening:

Te betalen BTW (21% van 4.000) = 840

Voorbelasting (4B plus binnen NL) = 550

BTW bedrag (840-550) = 290

vermindering: 290 euro

 

----------

Maar op de PDF van de belastingdienst staat:

"5.3

Goederen importeren

Koopt u goederen in van ondernemers uit het buitenland?

Dan tellen deze aankopen soms niet mee voor de

kleineondernemersregeling.

Aankopen uit andere EU-landen

Als u goederen koopt van ondernemers in andere

eu landen, verricht u een zogenoemde intracommunautaire verwerving.

Uw leverancier brengt u geen btw in rekening en uw

aankopen zijn belast in Nederland. Dat betekent dat u btw

moet aangeven en betalen in Nederland. U vult dat op de

aangifte in bij rubriek 4b. Datzelfde doet u als u diensten

afneemt van ondernemers uit andere eu

landen. De btw die u aangeeft in rubriek 4b, mag u in dezelfde aangifte meestal

weer als voorbelasting aftrekken. De te betalen btw uit rubriek

4b telt u niet mee bij het berekenen van de vermindering"

 

???

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

Deze berekening van je klopt:

 

BTW op goederen ingekocht binnen EU (4B): 500 euro

BTW op goederen ingekocht in NL: 50 euro

Omzet 4000 euro (verkocht bier)

Afdracht van die omzet is dan 21% van 4000 = 840 euro

 

 

KOR berekening:

Te betalen BTW (21% van 4.000) = 840

Voorbelasting (4B plus binnen NL) = 550

BTW bedrag (840-550) = 290

vermindering: 290 euro

 

Link naar reactie
  • 0

De cijfers kloppen aleen de toepassing van de regeling niet helemaal geloof ik:

 

Omzet ex BTW 21 KOR?

1A Omzet € 4.000 € 840 € 840

 

4B ICV € X € 500

 

5B VB normaal € 50

5B VB ICV € 500 € 550

 

Saldo te betalen € 790

KOR -€ 290 KOR bedrag-€ 290

 

Te betalen € 500

 

Link naar reactie
  • 0

Indien bovenstaande berekening juist is, dan blijft de BTW op de intracommunitaire levering over als te betalen BTW. Zo op het eerste gezicht denk ik dat dit juist is. Maar toch vraag ik maar even of iemand dit kan bevestigen?

Het lijkt me namelijk erg vreemd dat in bovenstaand getallen voorbeeld € 500,- overblijft als te betalen BTW. Als de inkoop in Nederland had plaatsgevonden dan was dit € 500,- goedkoper geweest omdat de BTW dan wel onder de KOR zou vallen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar toch vraag ik maar even of iemand dit kan bevestigen?

Ja hoor, als je genoegen neemt met mijn woord ;)

Zie voorbeeld 2 van dit document.

 

Het lijkt me namelijk erg vreemd dat in bovenstaand getallen voorbeeld € 500,- overblijft als te betalen BTW. Als de inkoop in Nederland had plaatsgevonden dan was dit € 500,- goedkoper geweest omdat de BTW dan wel onder de KOR zou vallen.

Klopt wederom.

Conclusie van het verhaal is, bij lage verkopen niet ICT inkopen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me namelijk erg vreemd dat in bovenstaand getallen voorbeeld € 500,- overblijft als te betalen BTW. Als de inkoop in Nederland had plaatsgevonden dan was dit € 500,- goedkoper geweest omdat de BTW dan wel onder de KOR zou vallen.

 

Het valt toch in beide gevallen "onder de KOR" (€ 290)

 

Is dit niet de bekende foute aanname: In Nederland kopen geef je de 500 BTW aan de leverancier

Bij IC (BTW verlegd) draag je de 500 af aan de belastingdienst. Je bent verplicht dit aan te geven.

 

Buiten Nederland kopen kan duurder zijn door het vervoer en de invoer, maar de prijs kan lager zijn. Daarom koopt men ook uit een ander Land.

 

Link naar reactie
  • 0

Feitelijk betekent dat dus dat de ICV BTW zowel door de leverancier in het buitenland wordt afgedragen en bij de KOR alsnog betaald moet worden. Hoe dan ook, voor mij is dat dubbel belast.

 

BTW afdragen 854

Ontvangen buitenland ICV 561

 

BEREKENING VOLGENS BELASTINGDIENST

 

betalen/terug 854

correctie icv 561

Basis voor KOR 293

 

B

Daarna gaat de berekening verder als volgt

Te betalen 854

basis voor KOR wordt nu KOR geheel 293

Te betalen 561

 

C

Te betalen 561

stel je hebt reeds terugontvangen 195

NAHEFFING 756

 

De correctie ICV bij A wordt eenvoudigweg bij B omgezet in een post “te betalen”

 

De BTW wordt dus bij een KOR 2x afgedragen, door de leverancier en in NL

Een geheel onterechte wijze van het berekenen van de KOR.

Ook bij de aangifte is de som NUL

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie die dubbele betaling niet?

 

4b: afname uit land binnen EU : BTW(verlegd) =561.

 

Afnemer "betaald" geen BTW, maar vermeld dit en vordert weer terug. Geeft op de KOR berekening vermindering. Dus BTW afdracht 561.

 

Leverancier (buiten Nederland) ontvangt geen BTW (op factuur) doet vermelding maar wordt geen afdracht, maar telt eventueel wel bij KOR (indien buiten NL van toepassing). Dus ontvangt terug 561.

 

Link naar reactie
  • 0

Leverancier (buiten Nederland) ontvangt geen BTW (op factuur) doet vermelding maar wordt geen afdracht, maar telt eventueel wel bij KOR (indien buiten NL van toepassing). Dus ontvangt terug 561.

 

 

Dus de leverancier ontvangt de 561 en doet geen afdracht, alleen vermelding, althans zo lees ik het.

 

Ik lever aan het buitenland, € 1000.- verlegde BTW 21% is € 210.-

maak daar een vermelding van, geen afdracht

Dus ontvang ik € 210

 

Ondertussen ben ik zover dat, wil je de KOR berekenen dan moet je wel de BTW betalen die je anders ook aan een NL leverancier had betaald en het gaat langzaam dagen bij mij.

 

--------------

Het was kennelijk een denkfout dat er 2x afgedragen zou worden.

En vergeten we de KOR.

Nu hetzelfde als levering naar het buitenland:

De ontvanger in het buitenland zet weliswaar op papier 210 betaald te hebben, trekt het ook als voorbelasting af, net als in NL, onder de streep saldo nul.

 

(Was het een ontvanger in NL, dan worden door mij op factuur ontvangen 210 euro's en als echt geld afgedragen.)

 

Volgende:

Wie, en waar, worden die 210 euro's echt geld nou afgedragen bij een levering naar het buitenland.

Daar ga ik ook ergens de mist in met mijn (on)logica, ik heb die 210 niet ontvangen op factuur.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lever aan het buitenland, € 1000.- verlegde BTW 21% is € 210.-

maak daar een vermelding van, geen afdracht

Dus ontvang ik € 210

klinkt onaannemelijk, ja.

Buitenlandse leveringen/diensten (prestatie naar buitenland) vind ik sowieso tricky.

 

Er zijn voorbeelden waarbij diensten met verlegde BTW kunnen zijn, of goederen kunnen met 0% BTW geleverd worden, of de buitenlandse BTW is aan de orde. En dan moet men nog opgaaf doen op intracommunautaire prestaties.

De BTW wordt daarbij niet vermeld in de aangifte OB. En met 0% BTW rekenen heeft dit op de KOR ook geen effect. Ik betwijfel dan of bij verlegging dit bij de KOR ook gerekend mag worden.

 

Daarentegen moet de BTW bij prestaties vanuit het buitenland (binnen EU) wel op de aangifte vermeld worden en moet volgens mij bij verlegde BTW op het KOR-bedrag in mindering genomen worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Een intracommunautaire levering (ICL) ,dus waarbij de goederen aan een ondernemer met BTW-nummer in een andere lidstaat geleverd worden is in Nederland niet belast. Je factureert 0% en zult van hem dus ook geen 210 Euro ontvangen.

 

De KOR is in princpe van toepassing op het verschil tussen de BTW die je op jouw facturen hebt ontvangen en de BTW die je aan jouw leveranciers hebt betaald. Je ontvang bij een ICL geen BTW, dat kan dus ook niet meetellen voor de berekening.

Link naar reactie
  • 0

Een intracommunautaire levering (ICL) ,dus waarbij de goederen aan een ondernemer met BTW-nummer in een andere lidstaat geleverd worden is in Nederland niet belast. Je factureert 0% en zult van hem dus ook geen 210 Euro ontvangen.

Heb ik ook begrepen.

Is 0% gelijk aan verlegd? Want bij diensten (leveren) kan ook BTW verlegd worden, heb ik begrepen. Is dat dan niet in KOR te verrekenen?

Link naar reactie
  • 0

Het zal mij wel een keer duidelijk worden, zo'n helder moment.

 

Als ik mijn nieuwe inzicht toepas op de KOR dan betaal ik meer dan wat de belastingdienst mij verteld.

De fout of mijn onlogica ontdek ik wel een keer, heb in feite niks meer met de KOR te maken, maar kan het gewoon niet hebben dat ik hier het licht niet zie.

Wellicht dat het voor anderen die hiermee stoeien duidelijkheid verschaft.

 

Voorbeeld:

 

BTW regeling kleine ondernemer

 

Ontvangen BTW op leveringen 995

Betaalde voorbelasting 223

Betalen/ontvangen 772

 

Goederen ontvangen uit Buitenland 724

Afgedragen BTW 405

 

 

Ontvangen BTW 995

Totale fictieve voorbelasting 947

Fictief af te dragen 48 is KO-bedrag

 

Op die 48 laat je formule los, dan wordt de

Basis voor KOR 48

 

Mijn "inzicht" zegt:

Af te dragen BTW na KOR = totale fictieve VB – basis KOR, dus kassa 899

 

volgens de belastindienst:

Betalen/ontvangen - basis KOR = 772 - 48 = 724

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

volgens de belastindienst:

Betalen/ontvangen - basis KOR = 772 - 48 = 724

Dat klopt volgens mij. KOR moet overigens over het gehele jaar verrekend worden.

 

Wel verduidelijken met: "Goederen ontvangen op levering : BTW (verlegd) =724 klopt dat?

 

Wat is "afgedragen BTW: 405" ? Waarvoor is dat?

 

Link naar reactie
  • 0

Goederen ontvangen uit buitenland 724

die 405 was al afgedragen

 

 

Laatste gedachtenkronkel:

Ik las dus: De te betalen btw uit rubriek 4b telt u niet mee bij het berekenen van de vermindering

 

Dan krijg ik volgens mij:

 

Ontvangen BTW op leveringen 995

Betaalde voorbelasting 223

Betalen/ontvangen 772

 

Goederen ontvangen uit Buitenland 724

 

Afgedragen BTW 405

 

Dus nu tellen we het niet mee:

Ontvangen BTW 995

Betaald op Voorbelasting 223

Af te dragen 772

 

Basis voor KOR 772

Betalen/ontvangen – basis voor KOR 0

 

Dan zou ik de aan de bel.dienst afgedragen BTW van 405 terugkrijgen.

 

Ik laat mij van de week nog een keer lekschieten.

 

Link naar reactie
  • 0

Is 0% gelijk aan verlegd? Want bij diensten (leveren) kan ook BTW verlegd worden, heb ik begrepen. Is dat dan niet in KOR te verrekenen?

 

Dat is een leuke, Onder een verlegging wordt over het algmeen verstaan dat een te betalen BTW-bedrag bij een andere persoon of op een ander tijdstip geheven wordt. Bijvoorbeeld de verplichte verlegging bij levering van mobiele telefoons of computerchips, bij een levering >10.000 euro wordt de BTW geheven bij de koper, niet bij de verkoper. De verkoper factureert en ontvangt geen BTW. Een intracommunautaire levering (met 0%) is voor mij geen verlegging, al noemt de belastingdienst het wel zo.. Nederland rekent 0% en de ontvanger geeft in zijn eigen land de BTW aan tegen het daar geldende tarief. Dan kun je volgens mij niet meer stellen dat er "verlegd" wordt.

 

Voor de KOR moet je wel rekening houden met BTW die naar jou zelf verlegd wordt, dus bvb. bij intraccommunautaire verwervingen. Bij een juiste berekening van de KRO zou een ICV overigens niet tot nadeel mogen leiden (al is hier wel eens anders beweerd).

Link naar reactie
  • 0

Nederland rekent 0% en de ontvanger geeft in zijn eigen land de BTW aan tegen het daar geldende tarief. Dan kun je volgens mij niet meer stellen dat er "verlegd" wordt.

 

Maar de BD geeft de indruk dat bij 0% de KOR verrekend mag worden alsof het verlegd is. Althans bij import (vanuit EU) verwijzen ze naar de voorbeelden.

 

Mijn vraag blijft: Mag er dan ook bij export (0%) dit voor de KOR ook beschouwd worden als verlegde levering (a 21%of 6%) en daardoor opgeteld kan worden?

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag blijft: (...)

 

Wanneer je BTW verlegt binnen NL (zoals vaak in de bouw), dan wordt dat inderdaad meegenomen in de KOR berekening (dat moet je dan bij je eigen verschuldigde BTW optellen).

Maar niet wanneer je de BTW verlegt naar niet-NL ondernemers (zoals bij diensten aan andere ondernemers in de EU). Dan houdt je daar geen rekening mee bij de KOR berekening.

 

De KOR is een binnenlandse aangelegenheid/regeling.

Link naar reactie
  • 0

Ik laat mij van de week nog een keer lekschieten.

 

Doet me denken aan Dorus: ;D

Ja, nee, nee, niks doorgaan, niks doorgaan

Eerst eventjes niesen

Anders wordt het een drama,

een bloederig dra a a a a ma

Ach barbiertje

Maak je niet kwaad, maak je niet kwaad

 

Alleen de KOR berekening is van belang. ++KOR = 995 ; --KOR = 947 (724+223). Resteert 48.

Dit moet dus uit de bedrijfsvoering komen over een bepaald jaar. KOR 48 verwerk je gangbaar in het 4e kwartaal.

 

Heb je nog BTW schulden/vorderingen (vorige jaren) dan verwerk je die in de voorbelasting (indien <1000) van de eerstvolgende aangifte mogelijkheid ( stel dit: overlopende voorbelasting).

Maar deze mag je niet meenemen in de KOR over dit jaar. (of is het 2013?)

 

Heb je reeds afdrachten gedaan of teruggaven gehad, dat/dit jaar, dan kun je die verwerken in een suppletie over dat/dit jaar, waarin je de KOR van 48 beter zou kunnen verwerken. Per suppletie is dat zelfs verstandiger, omdat zaken rond KOR niet per eerstvolgende aangifte hersteld mogen worden en daarbij sluit je direct de "overlopende voorbelasting" uit.

 

Dus bvb in suppletie (jaar2013?) : verschuldigde OB: 1719 ; Voorbelasting 947 ; KOR: 48 ; Eindtotaal: 724 ; Al aangegeven 405 ; Totaal : 319 (Te betalen)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.