• 0

Ledstrips importeren uit China?

Beste Allen !

 

Ik heb een vraagje aangaande de aansprakelijkheidsverzekering. Ik heb een aantal uur hier op het forum topics gelezen maar een echt antwoord kon ik (nog) niet vinden.

 

Ik ben een newbee en speel met de gedachte om led strips en accessoires te importeren uit China en hier te verkopen in een webshop (of ebay/marktplaats). Maar...ik weet natuurlijk niet of het iets voor mij is en of ik überhaupt iets kan verkopen totdat ik het heb ervaren. Ik wil daarom een stuk of 15-20 sets (totaal 300 euro ongeveer) led strips uit China kopen en testen of ik het op marktplaats kan verkopen met een bepaalde marge.

 

Mijn vraag gaat dus alleen over de eerste 20 objecten die ik wil verkopen. Het zullen alleen objecten zijn met een CE en RoHS label.

Moet ik hiervoor ook een aansprakelijkheidsverzekering nemen ?

Stel dat ik het niet doe en een huis vliegt in de fik door mijn led strip wat gebeurd er dan ? . Het lijkt mij dat veel mensen zo begonnen zijn en ik zie die eerste 20 verkopen ook echt als hobby en weet echt nog niet of ik er wel mee door wil gaan. Ik wil dat dus laten afhangen van die eerste 'test' op marktplaats. Ik wil kijken of ik er wel 'gevoel' voor heb. Ik heb nml ook nog een andere inkomstenbron waarvoor ik kan kiezen.

 

Mocht ik besluiten ermee door te gaan ...is het dan sowieso nodig om ( na die eerste 20 verkopen) een aansprakelijkheidsverzekering te nemen omdat ik dus alleen producten wil verkopen met CE en RoHS label en dit ook echt goed wil controleren. ? Is een importeur ook aansprakelijk voor een product als het misloopt ook al heeft het alle nodige labels en hij dit ook kan bewijzen ?

 

excuus het zal best hier ergens staan maar heb het niet kunnen vinden.

 

prettige dagen iedereen !

 

Mark

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Mark,

Je kan het eerst toch ook prive verkopen op marktplaats?

Als je toch zakelijk wil kun je in je algemene voorwaarden zetten. Dat als er schade ontstaat dat je nooit hoger uitkeert dan het factuurbedrag.

Met vriendelijke groet,

Jelle

Link naar reactie
  • 0

Heb je ook aan de garantie gedacht? En sluitende algemene voorwaarden. Je klanten zullen namelijk het product versnijden, solderen enz...

 

Heb je ook gedacht aan connectoren? Versnijden/solderen schrikt 99% van de klanten af. Dit kunnen ze namelijk niet zelf.

 

Standaard led strips kan je overal kopen. De concurrentie is moordend.

 

Led strips komen in allerlei soorten en kleuren. Om onderscheidend te zijn zul je voor 1000en euro's stok moeten hebben.

(waterdicht/ niet waterdicht / alle kleuren / goedkoop / duur / hoge wattage / lage wattage)

+ allerlei soorten led drivers

+ profielen waarin de ledstrips kunnen weggewerkt worden

 

enz....

 

Als jij een bepaald soort led strip op stok hebt. Zul je zien dat je potentiële klant net dat wil, wat je niet hebt.

 

Hou er ook rekening mee dat chinese leveranciers geen consistentie bieden. Een warm witte led strip vandaag geleverd zal niet hetzelfde zijn als een warme witte led strip volgende week geleverd. Er zal kleurverschil opzitten.

 

Je klant zal dit merken en terug bij jou komen. Naleveren of bvb strips van meerdere leveringen aan één klant sturen is niet zomaar mogelijk. Je bent niet zeker ofdat alle strips dezelfde lichtkleur geven. Je bent verplicht om alles te testen voordat je levert.

 

Marges moeten heel ruim zijn om dit op te vangen. De concurrentie is zo hard dat je simpele led strips aangeboden ziet voor een paar euro per meter en zelfs per rol.

 

succes

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je toch zakelijk wil kun je in je algemene voorwaarden zetten. Dat als er schade ontstaat dat je nooit hoger uitkeert dan het factuurbedrag.

Aansprakelijkheid bij verkoop aan consumenten is niet te beperken.

 

Verzekeren kost ongeveer 0,1% van de omzet.

 

Verifiëren dat de producten werkelijk aan de CE eisen voldoen, of dit afdekken is echter duur of moeilijk.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mark,

Je kan het eerst toch ook prive verkopen op marktplaats?

Als je toch zakelijk wil kun je in je algemene voorwaarden zetten. Dat als er schade ontstaat dat je nooit hoger uitkeert dan het factuurbedrag.

Zoals ShopJeRot ook al zei, je kan aansprakelijkheid niet uitsluiten in algemene voorwaarden. Dat is namelijk al in de wet geregeld.

 

Zoiets in je algemene voorwaarden neerzetten zal er in elk geval niet voor zorgen dat jij geen probleem meer hebt als jouw ledstrips een huis in brand zetten. Sterker nog, wellicht zal een rechter het je zwaarder aanrekenen omdat jij de consument onrechtmatig benadeelt in je voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0

Is het trouwens niet zo, dat als je zorgt dat fabrikantnaam duidelijk aanwezig is op het doosje/zakje/rol, dat dan bij productfouten de fabrikant aansprakelijk wordt gesteld ipv de importeur/leverancier?

(Bijv. manufactured by: .......)

auteur v/h boek: The Fundamental Basics: International Trade.

Link naar reactie
  • 0

Is het trouwens niet zo, dat als je zorgt dat fabrikantnaam duidelijk aanwezig is op het doosje/zakje/rol, dat dan bij productfouten de fabrikant aansprakelijk wordt gesteld ipv de importeur/leverancier?

(Bijv. manufactured by: .......)

Nee, de wet ziet de importeur (jij dus) als fabrikant. De importeur is verantwoordelijk voor wat hij in de EU op de markt brengt.

Link naar reactie
  • 0

Ook als je in de EU inkoopt ben je als detaillist/groothandel aansprakelijk voor schade door een ondeugdelijk product. Je moet dan zelf de schade weer verhalen verder in de keten. Dat is natuurlijk eenvoudiger in de EU dan bij een bedrijf in China. Er zijn altijd risico's aan het verkopen van wat dan ook. Het gaat erom die risico's adequaat te handelen en indien nodig te verzekeren.

 

Je moet je aan de andere kant ook niet te bang laten maken. Als je weet wat je inkoopt, dus niet bij de eerste de beste "Alibaba" en het eerst zelf grondig test of laat testen zijn de risico's al snel aanvaardbaar. Dat (alle) Chinese leveranciers geen constante kwaliteit zouden leveren is natuurlijk onzin. Dat er in China een grotere kans is op producten van mindere kwaliteit is algemeen bekend.

 

De kans dat een led strip brand veroorzaakt is volgens mij zeer klein, de eigenschap van led is juist dat het minder warm wordt. Als de voorschakelaar veilig is, en dat is goed te testen / in te schatten, kan je m.i. best de markt testen.

 

Veel hangt dus af van je vermogen om risico's in te schatten en de zo veel mogelijk uit te sluiten. Zomaar wat producten in en verkopen kan iedereen en daar zijn altijd risico's aan verbonden. Ondernemen begint wat mij betreft altijd met het opdoen van voldoende productkennis en kennis over de wet- en regelgeving.

 

Link naar reactie
  • 0

Aansprakelijkheid bij verkoop aan consumenten is niet te beperken.

De productaansprakelijkheid (gevolgschade van een ondeugdelijk product) valt niet te beperken, overige aansprakelijkheid (o.a. schade aan het product zelf) wel. Dat is richting consumenten wel een grijze lijst bepaling (art 6:237 lid F), waarbij een rechter uiteindelijk zal beoordelen of het beperken of verleggen van aansprakelijkheid niet onredelijk is

 

Verzekeren kost ongeveer 0,1% van de omzet.

Voor ledstrips uit China is dat - excusez le mot - nonsens. Bovendien is - gelet op het volume - een premie als precentage van de omzet totaal niet relevant, de minimumpremies liggen op minimaal € 500,-

 

Verifiëren dat de producten werkelijk aan de CE eisen voldoen, of dit afdekken is echter duur of moeilijk.

Of producten wel of niet voldoen aan CE markering is geen verzekerbaar risico want geen onzeker voorval. Je bent als importeur zelf verantwoordelijk voor controle op de deugdelijkheid. Doe je dit op een verantwoorde manier, dan is een incidentele afwijking (productiefout of een later pas te openbaren ontwerpfout) wel verzekerbaar.

 

 

Zoiets in je algemene voorwaarden neerzetten zal er in elk geval niet voor zorgen dat jij geen probleem meer hebt als jouw ledstrips een huis in brand zetten.

 

En vanaf januari 2014 vervalt de huidige bedrijfsregeling brandregres. Brandverzekeraars zullen dan schade onbeperkt gaan verhalen op zakelijke veroorzakers

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben een newbee en speel met de gedachte om led strips en accessoires te importeren uit China en hier te verkopen in een webshop (of ebay/marktplaats). Maar...ik weet natuurlijk niet of het iets voor mij is en of ik überhaupt iets kan verkopen totdat ik het heb ervaren. Ik wil daarom een stuk of 15-20 sets (totaal 300 euro ongeveer) led strips uit China kopen en testen of ik het op marktplaats kan verkopen met een bepaalde marge.........

 

............Het lijkt mij dat veel mensen zo begonnen zijn en ik zie die eerste 20 verkopen ook echt als hobby en weet echt nog niet of ik er wel mee door wil gaan. Ik wil dat dus laten afhangen van die eerste 'test' op marktplaats. Ik wil kijken of ik er wel 'gevoel' voor heb. Ik heb nml ook nog een andere inkomstenbron waarvoor ik kan kiezen.

 

 

Je hebt gelijk .... Veel mensen beginnen zo en vallen in een mum van tijd verschrikkelijk op hun bek. Meer dan 95% van de starters die zo beginnen falen en zitten dan nog jarenlang in de schuld.

 

Waarom wil je direct in China kopen? Je weet niet eens of je hiermee wilt doorgaan. Waarom koop je er niet eerst 15 of 20 hier in Europa bij een groothandel en probeert die te verkopen op Marktplaats. Dat is veel minder werk en je hebt wezenlijk minder risico. Je wilt immers eerst alleen maar testen of je dit wilt gaan doen.

 

Als je dan zeker weet dat je er mee door wilt gaan en tenminste een beetje ervaring hebt opgedaan, is het nog tijd genoeg om aan eigen import te gaan denken en je dan over voorschriften, mogelijkheden en onmogelijkheden to orienteren.

 

Maak niet dezelfde fout als zovelen voor je al gemaakt hebben ......... De meeste raken gehypnotiseerd, krijgen $$ tekens in de ogen en storten zich blind in avonturen als ze het woord "CHINA" horen.

 

Als starter doe je er het beste aan bij "CHINA" voorlopig alleen aan bami, nassi, loempia etc. te denken. Als je een goed lopende handel hebt, kun je over de rand van je bord gaan kijken.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie allen voor de feedback. Dus als ik als hobby en op prive basis 15 ledstrips uit china met keurmerk verkoop op marktplaats en na een paar jaar vliegt er een huis in brand door de strip heb ik grote problemem...terwijl ik er misschien in totaal maar 15 heb verkocht en iets anders ben gaan doen. Hoe doen die anderen dat dan...ik zie verkopers op marktplaats die precies dezelfde producten verkopen (met dezelfde foto's) als wat ik van plan ben. ?

Ik wil het echt eerst 'klein' aanpakken maar wel legaal en veilig. Volgens mij is het aanbod aan verschillende artikelen niet zo ruim. Het gaat vooral om complete sets van 2,3 en 5 meter RGB 5050 60of30 leds/meter. of strips van 5 meter warm white 5050 of 3528 leds. Ik zie verder overal dezelfde standaard afstandsbedieningen die de meeste klanten zullen nemen. Verder nog de RF controllers als optie. DE supliers op ebay en Alibaba/aliexpres bieden ongeveer allemaal dezelfde spullen aan lijkt het. Dezelfde controllers.power suplies en de meeste leds zijn van Epistar. Ik hoef ook niet zo groot te worden ofzo. Ik las hier laatst een topic van een ondernemer die maandelijks 30 tot 40 k aan ledstrips/asseccoires importeerde uit China. Misschien kan ik alleen op marktplaats verkopen en zo toch net genoeg omzetten om van te leven.

Ik weet verder nog te weinig van de garantie...daar ga ik mee aan de slag. En ik weet van het solderen etc. Ik wil kant en klare sets verkopen plug and play. Dus zal waarschijnlijk zelf moeten knippen en solderen om sets van 2 ,3 of 4 meter te verkopen en het daarna weer inpakken om een reel en in een soort van folie verpakking. . Ik moet dat ook onderzoeken etc

Het liefst bestel ik pakketten uit China ( van een betrouwbare strakke suplier natuurlijk ) ....verander mijn adres in het adres van de klant en stuur het door maar jij zegt dat je dan dus problemen kan krijgen....hhhmmm...

tja lastig allemaal.....toch is er denk ik nog een grote nieuwe markt voor ledstrips. De serieuze nl webshops verkopen sets voor 70 euro. Dezelfde sets kan je op ebay of Alibaba voor 15 euro of minder kopen. Ik snap uberhaupt mensen niet die voor 80 euro zo een set kopen maar dat is een ander verhaal. Ik denk dat ik diezelfde sets voor 25/30 euro compleet nieuw op marktplaats kan zetten . Dat is dus de helft van de prijs als de 'echte ' webshops. Het lijkt mij (onervaren en naïef als ik misschien ben dat je dan kan verkopen...maar goed.....dat wil ik dus testen.

 

graag wat feedback hierop.

 

Dank u

 

Mark

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.