• 0

stichting, bv, beide, of toch anders?

Goedemorgen!

 

Na zojuist voorgesteld te hebben, hierbij al onze eerste vraag, en verduidelijking....

 

Goed, wat gaan/willen we doen?

We zijn van plan om (uiteindelijk) een groothandel/inkoopbedrijf, fabrikant & 'total solutions provider' op te richten. Dat is allemaal wel (te)veel in een keer, dus willen we het stappen doen.

 

Onze doelgroep is Afrika, Azië, en bij rampen/oorlogen inspringen met noodhulp.

Productgroepen van interesse zijn complete ziekenhuizen, maar ook alle artikelen afzonderlijk die je in een ziekenhuis kan vinden.

 

Eerste 3 jaar willen we graag als een inkoopbedrijf / 'matchmaker' aan de slag. we willen geen voorraad houden, en de eerste drie jaar gebruiken om liquiditeit op te bouwen.

Daarnaast willen we al enige ideeen gaan opbouwen en ontwikkelen (een vb: een 100% zelfvoorzienend ziekenhuis)

 

Zodra er genoeg liquiditeit is, willen we een bedrijfsruimte gaan huren/kopen en dan voorraad houden, en productie draaien.

als laatste gefaseerd verticaal integreren vnl naar boven.

 

Terug naar de 1ste drie jaar. veel activiteiten willen we vanuit een stichting doen. Dit willen we doen, omdat we dan in aanmerking kunnen komen als HPC (Humanitarian Procurement Centre) http://ec.europa.eu/echo/partners/humanitarian_aid/procurement_en.htm

 

Nu is de vraag, met het zicht op wat we later willen, maar voornamelijk voor de 1ste 3 jaar. welke rechtsvorm moeten we kiezen? Alleen de stichting? of een bv? ernaast?

 

Ik ben bij de startersdag van de KVK gooi en eemland geweest, en op kantoor in Almere, en beide keren werd wat anders uitgelegd.

Iedereen was het erover eens dat ik ook een BV ernaast moest hebben ivm deelname aan het economisch verkeer. maar de verdere strctuur is niemand het over eens......

 

De een zegt dat de stichting eigenaar moet zijn van de BV, terwijl de ander zegt dat de BV eigenaar/bestuurder moet zijn van de stichting....

 

we hopen dat we met uw commentaar wel de juiste beslissing kunnen maken

 

Bedankt alvast voor de kritische noten en feedback.

 

 

 

 

auteur v/h boek: The Fundamental Basics: International Trade.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ron,

 

Nee, nadat ik tegenstrijdige antwoorden had gekregen bij de KvK, had een kennis geadviseerd om ons aan te melden bij HL, en hier de vraag/vragen te stellen...

 

Ik zal wel in ieder geval maandag even de vraag voorleggen aan de belastingdienst, ben benieuwd wat ze zullen zeggen.

 

In de tussentijd blijf ik uiteraard benieuwd naar overig feedback.

Groet,

 

 

auteur v/h boek: The Fundamental Basics: International Trade.

Link naar reactie
  • 0

Dag Robert,

 

Welkom op HL.

 

Even voor de goede orde: het is dus wel de bedoeling dat de onderneming (uiteindelijk) gaat deelnemen aan het economisch verkeer en winst nastreeft waar jij als ondernemer de vruchten van plukt?

 

Een stichting kan niet zonder meer deelnemen aan het economisch verkeer (prestaties verrichten betaling), dat kan worden gezien als winst nastreven. Je schrijft dat je de eerste drie jaar wilt gebruiken om liquiditeit op te bouwen en daarna verder uit te breiden. Maar na die drie jaar zit (als het goed gaat) al dat geld in de stichting en dat kun je dan niet even aan jezelf uitkeren. Wat is je doel precies?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

Zo'n initiatief is afkomstig uit het veld, van mensen die bij het Rode Kruis of Artsen Zonder Grenzen hebben gezien waar een manko in het aanbod zit. Of vanuit de theorie. Als het een initiatief vanuit het veld is, kan gebruik gemaakt worden van ervaring met organisatie-opzetjes. Als het vanuit de theorie voortkomt, kan aansluiting gezocht worden bij het veld.

 

Wat hebben jullie opgestoken in de reeds bestaande praktijk van mobiele ziekenhuizen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Bedankt voor de reacties. Allereerst een reactie op TwaBla. Dit klopt helemaal, sterker nog, Mijn vriendin komt uit de NGO hoek, vergelijkbaar met RK of AzG. Ikzelf kom uit een humanitaire / medische groothandel.

 

Wij zien inderdaad de manco's van beide kanten.

 

Ikzelf heb voor mijn toenmalige werkgever, voor haiti en Thailand een modulair ziekenhuis ontworpen, deze zijn ook geplaatst. We willen zelf dit idee verder uitwerken, en verbeteren, zowel kostentechnisch verbeteren, als producttechnisch verbeteren. Op dit moment zijn [mobiele] ziekenhuizen veelal te duur qua oprichting, en daarnaast te duur in gebruik. of ze zijn goedkoop qua oprichting, maar zijn of onlogisch opgebouwd, of materialen van shitty kwaliteit.

 

De vragen van ronvanderkolk:

Er zijn (denk ik) situaties, waarbij het wel mogelijk is? (kijkende naar bijvoorbeeld slochterweg 35 amsterdam, zie je bij de kvk meerdere stichtingen en bv's op hetzelfde adres?)

 

We wilden eigenlijk per sé een stichting, omdat we dan via het eerder vermelde HPC van de EC, in een keer aan meerdere partijen kunnen leveren. Ook zijn er nog een aantal andere voordelen aan HPC. en de eis van zo'n HPC is dat je geen winst maakt.

 

Ik kan me zo voorstellen, dat er na 3 jaar bijvoorbeeld genoeg geld in de stichting zit om een bedrijfspand te kopen/huren en een apotheker aan te nemen? Ik zie het dan voor me dat dan een andere BV van ons het pand huurt van de stichting?

 

Waarom we nu geen bedrijfspand nemen, heeft te maken met dat we dan verplicht zijn om een apotheker in dienst te nemen (dat is duur), en dan zouden we voorraadhoudend zijn. Het nadeel om in het begin meteen al voorraadhoudend te zijn is dat we waarschijnlijk niet genoeg klanten zullen hebben om complete batches van het een of het ander te kunnen verkopen. Helaas zit op bijna alles een houdbaarheidsdatum, betekenende een groot risico.

 

Ik hoop dat ik het duidelijker heb gemaakt en niet nog waziger, anders hoor ik het graag :)

auteur v/h boek: The Fundamental Basics: International Trade.

Link naar reactie
  • 0

Het zou me niks verbazen als er nogal wat fiscale expertise zit achter Medicins Sans Frontieres, juist om de hele giftenstroom en nalatenschappen optimaal af te wikkelen en tegelijk gebruik te maken van voordelen die een bedrijfsmatige aanpak heeft. Dus die opzet zou te bestuderen moeten zijn. NIet voor niks zit het Rode Kruis in Zwitserland.

 

Het lijkt me logisch een not-for-profit basisstructuur op te zetten waarin de belangrijke zeggenschap zit (de lange termijn-keuzes en het fondsenbeheer) zodat van daaruit activiteiten aangestuurd kunnen worden.

 

In plaats van een slimme fiscale opzet zou je ook kunnen denken aan een uitbestedingsopzet die creativiteit mobiliseert. Dus naast de Red Cross een Cross Crowd die werkt vanuit een Cross Cloud.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een stichting kan niet zonder meer deelnemen aan het economisch verkeer (prestaties verrichten betaling), dat kan worden gezien als winst nastreven. Je schrijft dat je de eerste drie jaar wilt gebruiken om liquiditeit op te bouwen en daarna verder uit te breiden. Maar na die drie jaar zit (als het goed gaat) al dat geld in de stichting en dat kun je dan niet even aan jezelf uitkeren. Wat is je doel precies?

Hmm, een stichting kan volgens mij prima deelnemen aan het economisch verkeer en mag ook prima winst nastreven. Het doel van een stichting mag niet zijn om die winst uit te keren aan oprichters, bestuurders en andere organen.

Rons punt 'dat kun je dan niet aan jezelf uitkeren' blijft dus keihard staan, maar je kan je afvragen of dat een probleem is.

Als je de winst niet kan uitkeren, maar je kan een goed salaris ontvangen voor je werkzaamheden, kun je dan je doel realiseren met een stichting?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Robert

 

heb je al uitgezocht hoe de regels van HPC zijn als je de stichting een BV laat oprichten? Kun je dan nog steeds aanspraak maken op hun regelingen?

 

Overigens: een stichting heeft geen 'eigenaren'! Als een BV een STG opricht dan betekent dat dat de BV hooguit als bestuurder kan optreden in de STG. Het is niet zo dat de BV 'eigenaar' wordt.

 

Een STG kan weer wel een BV oprichten en daarvan aandeelhouder worden. Blijft dus de vraag hoe dat uitpakt voor HPC.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heren, bedankt voor de reacties!

 

na 2x gesproken te hebben met de belastingdienst, zijn we al een stuk verder gekomen. Het uiteindelijk advies was om met een stichting te beginnen, die als doel heeft om gezondheidszorgprojecten uit te voeren in afrika/azië. Daarnaast geniet de stichting van de voordelen van een HPC.

 

tzt zou er dan een werk bv naast komen, en een holding bv boven zowel de stichting als de bv. Dat de holding bv als bestuur van de stichting later kan toetreden, zou ik dus goed alvast van te voren in de statuten moeten vastleggen.

 

de werk bv, gaat dan later de risicovolle innovatieprojecten doen, danwel nieuwe ideeen uitwerken.

 

Al de winst van de stichting kan inderdaad niet uitgekeerd worden, maar van de winst(reserve) kan wel een pand gekocht worden, wat weer (deels) verhuurd mag worden aan de werk bv. (als ik het goed begrepen heb)

Ook zou bijv personeel betaald kunnen worden vanuit de stichting.

 

Ik zit wel vast aan een bv later, want zovel ik mij goed heb laten informeren, kan een stichting niet meedingen aan subsidies van de NL EVD/agentschap NL? Ik zou namelijk graag tzt gebruikmaken van de diverse subsidies om innoverende projecten uit te kunnen voeren met hulp van de overheid. weet iemand hoe dat zit?

auteur v/h boek: The Fundamental Basics: International Trade.

Link naar reactie
  • 0

na 2x gesproken te hebben met de belastingdienst, zijn we al een stuk verder gekomen. Het uiteindelijk advies was om met een stichting te beginnen, die als doel heeft om gezondheidszorgprojecten uit te voeren in afrika/azië.

 

Bijzonder, de Belastingdienst houdt zich normaal verre van advisering. Dat is ook niet haar taak als uitvoerings- en controle-instelling. Staat dit ook op papier?

 

Ik zou een dergelijke organisatie zeker niet op basis van een advies van de Belastingdienst en verkregen informatie via een forum, hoe geweldig dat forum ook is, oprichten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zo zie je maar weer dat de belastingdienst geen adviesorgaan is.

 

Er kan helemaal geen BV boven een stichting komen. Hooguit kan de BV in het bestuur van de stichting plaatsnemen.

Daarnaast moet je je afvragen wat het betekent voor de HPC als de stichting panden gaat verhuren....dat lijkt me buiten de oorspronkelijke doelstelling.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.