• 0

Winstdeling met medewerkers - waar op letten?

Hoi allen,

 

Ben voornemens per 2014 winstdeling in te voeren. Het gaat om een groothandel met +/- 10 medewerkers.

 

- Wat zijn punten waar ik fiscaal/ administratief op moet letten?

 

- Heeft iemand tips over hoe dit binnen het bedrijf gecommuniceerd kan worden?

 

- Wat is gebruikelijk qua verdeling in het licht van medewerkers met tijdelijke, vaste contracten en verschillend aantal uren per week?

 

Alvast dank.

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij doen dit ook, dus bij deze een aantal tips uit de praktijk :)

 

- deel het mee op een feestelijke manier, zodat je goed benadrukt dat het een blijk is van waardering en niet iets wat standaard moet;

- maak duidelijk dat het bruto uitgekeerd wordt (er gaat dus nog belasting van af);

- maak duidelijk dat het een extraatje is en niet een vanzelfsprekendheid die elk jaar terugkomt;

- meldt ook dat het alleen gebeurt als het uit kan, m.a.w. niet dat men het als een in cement gegoten recht gaat zien (er kunnen altijd goede redenen zijn dat het een keer niet kan).

 

Wij doen het - bij gebrek aan een betere objectieve meetmethode - naar rato o.b.v. gewerkte uren, waarin iedereen (behalve de oprichters) meedeelt, dus ook tijdelijke medewerkers en parttimers.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kun je ook iets regelen, waarmee het belastingtechnisch voordeliger uitpakt. Het kan nogal een domper zijn als het bedrag wat tegenvalt doordat er een flink deel naar de fiscus gaat en voor sommigen kan dat misschien erg ongunstig uitpakken. Ik zie wel eens bij anderen dat er in plaats van cash geld de mogelijkheid bestaat om iets te kopen bij 1 van de leveranciers van de desbetreffende werkgever. Dat kan dan bruto worden aangeschaft, waardoor het dus lijkt dat je er meer profijt van hebt. Of dat belastingtechnisch helemaal correct is, weet ik niet. Maar er zullen vast wel mogelijkheden hiervoor bestaan,

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Jeroen, houd je ook rekening met functie niveau of is dat bij jouw bedrijf niet van toepassing?

 

Bewust niet: leeftijd, senioriteit e.d. willen we er bewust buiten houden, met de gedachte dat iedereen er even hard voor werkt en het dus even verdeeld moet worden. Iedereen binnen onze organisatie vindt dat overigens wel logisch, maar wij zijn dan ook erg plat en informeel als organisatie (qua grootte vergelijkbaar, wij zijn met 9 man op dit moment).

Link naar reactie
  • 0

Toch kan dat krom overkomen. Ik heb ook eens bij een werkgever gewerkt, die aan eindejaarsuitkeringen deed. Ik begon toen begin november en ik kreeg ook keurig 2/12de eindejaarsuitkering dat jaar. Aantal jaren later ben ik eind november weer vertrokken, maar kreeg ik totaal niets over dat jaar. Ik denk dat het vooral zaak is dat je duidelijk en eerlijk bent om zodoende geen onduidelijkheid te creeren.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben als regel opgenomen dat we alleen mensen meenemen in de winstdeling als ze het hele jaar hier werkzaam zijn geweest (een proefperiode telt overigens sowieso niet mee). Zo staat het op papier.

 

We hebben alleen heel weinig verloop en wat we hebben is doorgaans in goed overleg, dus een aantal keer hebben we de mensen - ondanks dat ze weg gingen of waren - wel ook een deel gegund (naar rato). Het zijn allemaal nog steeds ambassadeurs van onze organisatie, en onverwacht nog meedelen in de bonus was niet slecht voor de goodwill naar onze organisatie toe.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.