woutergm Geplaatst: 29 december 2013 woutergm 34 0 Geplaatst: 29 december 2013 Hoi allen, Ben voornemens per 2014 winstdeling in te voeren. Het gaat om een groothandel met +/- 10 medewerkers. - Wat zijn punten waar ik fiscaal/ administratief op moet letten? - Heeft iemand tips over hoe dit binnen het bedrijf gecommuniceerd kan worden? - Wat is gebruikelijk qua verdeling in het licht van medewerkers met tijdelijke, vaste contracten en verschillend aantal uren per week? Alvast dank. [titel verduidelijkt - mod] Link naar reactie
0 Jeroen Bakker Geplaatst: 29 december 2013 Jeroen Bakker 9,9k 462 Geplaatst: 29 december 2013 Wij doen dit ook, dus bij deze een aantal tips uit de praktijk :) - deel het mee op een feestelijke manier, zodat je goed benadrukt dat het een blijk is van waardering en niet iets wat standaard moet; - maak duidelijk dat het bruto uitgekeerd wordt (er gaat dus nog belasting van af); - maak duidelijk dat het een extraatje is en niet een vanzelfsprekendheid die elk jaar terugkomt; - meldt ook dat het alleen gebeurt als het uit kan, m.a.w. niet dat men het als een in cement gegoten recht gaat zien (er kunnen altijd goede redenen zijn dat het een keer niet kan). Wij doen het - bij gebrek aan een betere objectieve meetmethode - naar rato o.b.v. gewerkte uren, waarin iedereen (behalve de oprichters) meedeelt, dus ook tijdelijke medewerkers en parttimers. Link naar reactie
0 Grenzlooz Geplaatst: 29 december 2013 Grenzlooz 24 1 Geplaatst: 29 december 2013 Jeroen, houd je ook rekening met functie niveau of is dat bij jouw bedrijf niet van toepassing? Link naar reactie
0 fvddungen Geplaatst: 29 december 2013 fvddungen 1,7k 95 Geplaatst: 29 december 2013 Wellicht kun je ook iets regelen, waarmee het belastingtechnisch voordeliger uitpakt. Het kan nogal een domper zijn als het bedrag wat tegenvalt doordat er een flink deel naar de fiscus gaat en voor sommigen kan dat misschien erg ongunstig uitpakken. Ik zie wel eens bij anderen dat er in plaats van cash geld de mogelijkheid bestaat om iets te kopen bij 1 van de leveranciers van de desbetreffende werkgever. Dat kan dan bruto worden aangeschaft, waardoor het dus lijkt dat je er meer profijt van hebt. Of dat belastingtechnisch helemaal correct is, weet ik niet. Maar er zullen vast wel mogelijkheden hiervoor bestaan, Zelfstandige loonslaaf Link naar reactie
0 Jeroen Bakker Geplaatst: 29 december 2013 Jeroen Bakker 9,9k 462 Geplaatst: 29 december 2013 Jeroen, houd je ook rekening met functie niveau of is dat bij jouw bedrijf niet van toepassing? Bewust niet: leeftijd, senioriteit e.d. willen we er bewust buiten houden, met de gedachte dat iedereen er even hard voor werkt en het dus even verdeeld moet worden. Iedereen binnen onze organisatie vindt dat overigens wel logisch, maar wij zijn dan ook erg plat en informeel als organisatie (qua grootte vergelijkbaar, wij zijn met 9 man op dit moment). Link naar reactie
0 woutergm Geplaatst: 7 januari 2014 Auteur woutergm 34 0 Geplaatst: 7 januari 2014 Dat zijn al een aantal goede praktische zaken! Enigste waar ik nog mee zit; wat als een medewerker gedurende het jaar waarop de winstdeling van toepassing is vertrekt? Bijv. een nieuwe uitdaging of contract wordt niet verlengd. Link naar reactie
0 Maarten Stevens Geplaatst: 7 januari 2014 Maarten Stevens 351 14 Geplaatst: 7 januari 2014 Je keert toch uit na afloop van een periode? Niet voor een periode die nog komen gaat? Mensen die in die periode weggegaan zijn, dat is pech voor hun. Die hebben dus ook minder bijgedragen als mensen die gebleven zijn... www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps Link naar reactie
0 fvddungen Geplaatst: 7 januari 2014 fvddungen 1,7k 95 Geplaatst: 7 januari 2014 Toch kan dat krom overkomen. Ik heb ook eens bij een werkgever gewerkt, die aan eindejaarsuitkeringen deed. Ik begon toen begin november en ik kreeg ook keurig 2/12de eindejaarsuitkering dat jaar. Aantal jaren later ben ik eind november weer vertrokken, maar kreeg ik totaal niets over dat jaar. Ik denk dat het vooral zaak is dat je duidelijk en eerlijk bent om zodoende geen onduidelijkheid te creeren. Zelfstandige loonslaaf Link naar reactie
0 woutergm Geplaatst: 7 januari 2014 Auteur woutergm 34 0 Geplaatst: 7 januari 2014 Precies, de winstdeling is over een kalenderjaar; het zou gaan om medewerkers die voor het einde weg gaan. Komen zij dan nog in aanmerking ja of nee, en is de reden voor vertrek nog van belang? Dat nieuwe instromers naar rato meedoen vind ik wel een goede. Link naar reactie
0 Jeroen Bakker Geplaatst: 7 januari 2014 Jeroen Bakker 9,9k 462 Geplaatst: 7 januari 2014 Wij hebben als regel opgenomen dat we alleen mensen meenemen in de winstdeling als ze het hele jaar hier werkzaam zijn geweest (een proefperiode telt overigens sowieso niet mee). Zo staat het op papier. We hebben alleen heel weinig verloop en wat we hebben is doorgaans in goed overleg, dus een aantal keer hebben we de mensen - ondanks dat ze weg gingen of waren - wel ook een deel gegund (naar rato). Het zijn allemaal nog steeds ambassadeurs van onze organisatie, en onverwacht nog meedelen in de bonus was niet slecht voor de goodwill naar onze organisatie toe. Link naar reactie
woutergm
woutergm
Hoi allen,
Ben voornemens per 2014 winstdeling in te voeren. Het gaat om een groothandel met +/- 10 medewerkers.
- Wat zijn punten waar ik fiscaal/ administratief op moet letten?
- Heeft iemand tips over hoe dit binnen het bedrijf gecommuniceerd kan worden?
- Wat is gebruikelijk qua verdeling in het licht van medewerkers met tijdelijke, vaste contracten en verschillend aantal uren per week?
Alvast dank.
[titel verduidelijkt - mod]
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag