• 0

Wasmiddel in kleinere verpakkingen doorverkopen, mag dat?

Ik lever huishoudelijke producten aan een studentenwoning. Dit doe ik op maandelijkse basis. Dus ik lever elke maand per persoon een box af met producten voor o.a. het huishouden. Ik heb berekend wat een gemiddeld persoon nodig heeft voor 1 maand en dit alles gedoseerd. Alles kan in de huidige verpakkingen blijven alleen het wasmiddel niet. Deze zijn doorgaans vanaf 1 liter verkrijgbaar maar dat is teveel voor 1 maand per persoon. Ik wil dan ook flacons van 1 liter overgieten naar kleinere (blanco) verpakkingen.

 

Mijn vraag is of dit mag. Kan ik een flacon wasmiddel opdelen in kleinere verpakkingen en dit doorverkopen? Ik kan de (noodzakelijke) informatie overnemen en dit op de nieuwe verpakkingen plakken.

 

Ik bereken per box een vast bedrag (abonnementskosten). Zou het niet mogen kan ik het dan alsnog doen en communiceren dat het wasmiddel er gratis bij zit? Dan verkoop ik het wasmiddel in de nieuwe verpakking niet door maar geef ik het gratis bij de rest.

 

Ik kon dit op internet niet zo snel vinden.

 

Alvast dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wettelijk gezien zou het misschien wel mogen, maar: mag het van de betreffende leverancier/fabrikant. Sommige fabrikanten stellen het niet op prijs dat hun producten worden doorverkocht in andere flesjes/flacons. Daarnaast denk ik zelf: wie word verantwoordelijk voor het product, daar jij het gaat doseren, kan het zijn dat de verantwoordelijkheid van het product naar jouw word verlegt en dat lijkt me in jouw situatie niet wenselijk.

 

Ik zou juist eerder je idee/plan voorleggen bij een leverancier (ik noem maar iets als witte Reus) en vragen of zij ook kleinere verpakkingen voor je abonnementsdienst kunnen leveren, bijv. sample-verpakkingen die jij bij witte Reus inkoopt en dus in jouw abonnement kan plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Ik lever huishoudelijke producten aan een studentenwoning. Dit doe ik op maandelijkse basis. Dus ik lever elke maand per persoon een box af met producten voor o.a. het huishouden. Ik heb berekend wat een gemiddeld persoon nodig heeft voor 1 maand en dit alles gedoseerd. Alles kan in de huidige verpakkingen blijven alleen het wasmiddel niet. Deze zijn doorgaans vanaf 1 liter verkrijgbaar maar dat is teveel voor 1 maand per persoon. Ik wil dan ook flacons van 1 liter overgieten naar kleinere (blanco) verpakkingen.

 

Mijn vraag is of dit mag. Kan ik een flacon wasmiddel opdelen in kleinere verpakkingen en dit doorverkopen? Ik kan de (noodzakelijke) informatie overnemen en dit op de nieuwe verpakkingen plakken.

 

Ik bereken per box een vast bedrag (abonnementskosten). Zou het niet mogen kan ik het dan alsnog doen en communiceren dat het wasmiddel er gratis bij zit? Dan verkoop ik het wasmiddel in de nieuwe verpakking niet door maar geef ik het gratis bij de rest.

 

Ik kon dit op internet niet zo snel vinden.

 

Alvast dank.

 

Ik ken deze markt totaal niet maar mij dunkt dat je bij de fabriek toch wel een merkloos(!) wasmiddel moet kunnen laten produceren in een flacon naar keuze. Desnoods bottel je zelf, dan hoeft men enkel bijvoorbeeld xxx liter merkloos wasmiddel af te leveren. Uiteraard mag je niet zomaar wasmiddel van een merk in een kleinere flacon bottelen en aanbieden.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit dan vooral te bedenken waarom alles in porties van 1 maand moet. Omdat het een maandabonnement is? Iets kan toch ook maar 1x per 3 maande in een pakket zitten? of je doet wasmiddel so wie so apart, de meeste studenten die ik ken nemen hun was maar al te graag mee naar mams..

 

Waarom gaan zitten hannissen met overgieten.. dat wasmiddel word prijstechnisch 3x zo duur door de "arbeid" die je moet stoppen in het verdelen over die kleine flacons..ik zou zoeken naar bestaande alternatieven. z

google maar eens op wasmiddelpads dan heb je gewoon kant en klare unit verpakkingen met wasmiddel voor 1 wasbeurt.. Ook handig voor de studenten met weinig waskilometers :)

Vroeger kocht ik zelf ook een soort camping / vakantieverpakkingen voor (poeder) wasmiddel, geen idee hoeveel waspoeder dat was maar je zag het veel in campingwinkels en de verpakkingen waren klein om ca een vakantie mee te gaan voor een gezin (2 a 3 weken) lijkt me als dergelijke alternatieven nog bestaan dat een dergelijke verpakking ook geschikt is voor studenten die er een maand mee moeten doen.

Verder zijn er veel wasserettes (vaak ook op vakantieparken) die wasmiddel per wasbeurt verkopen en dan krijg je ook gewoon een zakje of flaconnetje. Met een beetje zoekwerk moet dat toch te vinden zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik moet stiekem bekennen dat ik het wel een erg interessante business vind ook al begrijp ik er totaal niet van. Waarom kan zo'n student niet ééns per week of twee weken gewoon naar de supermarkt? Is dat dan toch studentenluiheid? Mij lijkt het juist makkelijk als student om megaverpakkingen in te kopen. Liever één keer 40 rollen toiletpapier kopen dan om de week te zeulen met 10 rollen. Ook met wasmiddel heb ik liever een 100 liter verpakking die 10 jaar mee gaat dan iedere maand een kleine flacon (die of te snel leeg is waardoor ik zonder zit, of te lang mee gaat waardoor ik op een gegeven moment alle restjes bij elkaar moet gaan gooien of een kast vol heb staan met die dingen - onpraktisch). Kan je misschien toelichting geven wat de motivatie precies is van jouw klant om zo'n pakket afneemt? Daarmee bedoel ik wat jij als feedback krijgt, dus geen aannames van mede forumleden zoals ik die hierboven even gemaakt heb.

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat je iets koopt is het jouw eigendom en mag je er mee doen wat je wil. Overgieten in andere verpakking mag dan natuurlijk ook.

 

Als je daarna de nieuwe verpakking verkoopt moet je uiteraard voldoen aan geldende wetgeving op het gebied van etikettering en verpakking. Mogelijk moet de verpakking ook kindveilig zijn.

Wat je zeker niet mag is de merknaam gebruiken op de nieuwe verpakking. Een bedrijf zal dat zeker aanpakken omdat in een andere verpakking de kwaliteit niet kan worden gegarandeerd en er later ook goedkoop product in de verpakking met merkaanduiding kan gaan met merkschade als gevolg.

 

Dus als je alle merkkenmerken weglaat en het bijvoorbeeld gewoon Wasmiddel noemt, en de waarschuwingen overneemt én een goede verpakking kiest loop je weinig tot geen risico.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat je zeker niet mag is de merknaam gebruiken op de nieuwe verpakking. Een bedrijf zal dat zeker aanpakken omdat in een andere verpakking de kwaliteit niet kan worden gegarandeerd en er later ook goedkoop product in de verpakking met merkaanduiding kan gaan met merkschade als gevolg.

 

 

Volgens mij valt ook dat wel mee. Vergelijk het met een Irish Coffee. Die kan in een restaurant bereid worden met een gerenommeerd whiskymerk. Dat mag genoemd worden, omdat er geen verwarring ontstaat over de afzender. Je mag een merk dus noemen als het geen verwarring veroorzaakt. Je kan zeggen: Persil herverpakt voor Stichting Studenten Behoeften. Althans, dat is verdedigbaar onder uitputting. Maar het lijkt me enorm veel gedoe voor weinig opbrengst. Een paar tabs in een plastic zakje is ook prima.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nou Twabla daar zijn we het dan grondig over oneens.

 

Als je Persil herverpakt en dat ook op de verpakking zet loop je volgens mij grote kan dat je aangepakt wordt. Als iemand dat met mijn producten zou doen zou ik zeker ageren. Dat er geen sprake is van verwarring doet volgens mij helemaal niet ter zake. Een fabrikant kan, zeker bij waspoeder, niet in staan voor de kwaliteit en de veiligheid van herverpakte producten. En dan is de merkwaarde meteen in het geding.

 

Dat een schoonmaak bedrijf zegt schoon te maken met Andy, om de vergelijking met de whiskey te maken, mag wel maar als ze bulk inkopen en zelf afvullen onder vermelding van het merk hebben ze een vet probleem als Unilever daar achter komt.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou Twabla daar zijn we het dan grondig over oneens.

 

Het zijn twee tegenovergestelde redeneringen. Wie gelijk krijgt, zal door de rechter bepaald worden. Als dat niet al eens gedaan is. Dit soort kwesties kan heel lang duren. En dan hebben de grote merken doorgaans meer ausdauer dan de kleine verpakkers.

 

Maar kijk hier eens...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat het in Amerika misschien (zie hier) onder strikte regels, bijvoorbeeld met toestemming van de merkhouder en/of met een berg disclaimers, wordt toegestaan wil nog niet zeggen dat het hier ook zomaar mag. Hier een dergelijk signaal afgeven lijkt me zeer onverstandig. Tenzij je met Europese wetgeving of jurisprudentie komt waarin mijn ongelijk wordt bewezen.

 

Ik heb al meegemaakt dat lege flessen van een merkproduct werden ingezameld, gevuld met eigen brouwsel of aangelengd merkproduct uit bulk en vervolgens weer gewoon op de markt werden gebracht als origineel. Hier is met succes tegen opgetreden. Als ompakken wordt toegestaan is de stap erg klein naar omgepakt merkproduct met eigen kopie formule. Met de huidige technieken is het mogelijk dat de merkhouder dat ook nog eens moeilijk kan aantonen omdat de producten chemisch vrijwel identiek kunnen zijn.

Soms is de richtrecepthuur vrij eenvoudig uit de patentliteratuur te halen. Dat doet me denken dat er, naast inbreuk op het merkenrecht en ongeoorloofde mededinging ook nog sprake kan zijn van inbreuk op een of meerdere patenten. Ik denk namelijk niet dat er voor patenten sprake kan zijn van uitputting zoals dat geld voor merken al ben ik daar niet zeker over.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb al meegemaakt dat lege flessen van een merkproduct werden ingezameld, gevuld met eigen brouwsel of aangelengd merkproduct uit bulk en vervolgens weer gewoon op de markt werden gebracht als origineel.

 

 

Ik meen te herinneren dat Seagram daartegen opgetreden is in de horeca. En ik snap je punt wel, dat herverpakking van een merkproduct de essentie van voorverpakking ondermijnt: namelijk de garantie dat de inhoud 100% afkomstig is van de merkleverancier.

 

Bij afwastabletten zie je wel dat individuele porties apart verpakt zijn. Of dat bij wasmiddelen ook gebeurt, weet ik niet.

 

De hele case heeft een theoretisch luchtje. Wie gaat er nou wasmiddel in kleinere flessen gieten?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wie dat zou kunnen doen? Ik, bijvoorbeeld. Heb een tijd op het punt gestaan om voor backpackers een serie mini flesjes op de markt te brengen. Die kan je dan vullen met een eigen recepten maar deze ontwikkelen kost veel tijd en dus geld. Om de markt te testen dacht ik aan het gebruiken van bulk en die te laten ompakken bij een sociale werkplaats of gevangenis.

 

Ander voorbeeld uit mijn praktijk is het ompakken van toiletpapier. Als je een eigen merk toiletpapier wil laten maken, mijn klanten vroegen daarom, moet je minimaal een vrachtwagen vol kopen en dan nog is de prijs amper lager of zelfs hoger dan de prijs bij Aldi of Lidl. Daar kopen en om laten pakken is dan voordeliger en geeft minder voorraadrisico.

 

En ik ben niet de enige. Op vrijwel elke kampeerbeurs zie ik omgepakte producten soms met eigen eigen geprinte etiketten die vrijwel nooit aan de wettelijke eisen voldoen en soms zelfs ronduit gevaarlijk zijn. Zo zie je veel zeer alkalische vrachtwagenshampoo die in 1000 liter containers worden verkocht in eigen gemaakte flessen. Iets te lang inwerken en de lak loopt van je caravan af.

 

Het gebeurd dus vaker dan je denkt. En zolang de merkhouder er geen nadeel van ondervindt en de regelgeving wordt gevolgd is er niet veel aan de hand. Dat geldt dus ook voor TS.

Link naar reactie
  • 0
Ze hebben tegenwoordig ook wasmiddel in poedervorm en er zijn zelfs slimmerds die poeder persen tot tabletten. Die hoef je niet over te gieten.

 

En zo ontstaan met oorspronkelijke inbreng en enige discussie spontaan nieuwe ideeën voor ondernemen. Zijn die tabletten stevig genoeg (inclusief luchtvochtigheid) om in een betaalautomaat te stoppen? Hehe... ik denk aan ho(s)tels en campings. Oke, terug naar de vraagstelling van TS aan studentencomplexen.

 

En als je Google gebruikt (bijvoorbeeld wasmiddel mini verpakking) dan blijken er plots gewoon ook commerciële oplossingen in poedervorm en vloeibaar te bestaan, zoals Roel eerder hint.

 

Dit moeten we vooral lekker blijven doen in 2014. :)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste allen,

 

Als eerst de beste wensen voor 2014!!

 

Ten tweede mijn dank voor de vele reacties. Ik heb ze met aandacht doorgelezen en tot de volgende opmerkingen gekomen.

 

- De commerciële was-capsules zijn te duur voor mij om in te kopen. Bij bekende winkelketens kosten deze al snel zo'n 3x meer

dan vloeibaar wasmiddel (per wasbeurt).

 

- De geperste waspoeder-tablets zien er interessant uit echter ben ik bang dat de afnemers het niet vertrouwen gezien het van een

onbekend merk komt en het voor de rest niet bekend is. Ik heb de leverancier wel benaderd en wacht nog op antwoord.

 

- De elke drie maanden i.p.v. elke maand trekt verre weg mijn aandacht. Dit is natuurlijk kostenbesparend en de klein-verpakkingen

zullen overbodig worden.

 

Om mijn businessplan wat toe te lichten:

 

De student mist, de energie/motivatie om naar een winkel te gaan en... geld!

Met deze twee problemen ben ik aan de slag gegaan.

 

Elke week hebben grote winkelketens in Nederland acties op huishoudelijke en toilet artikelen. Deze worden vaak onder de inkoopprijs aangeboden om klanten naar de winkel te krijgen in de hoop dat ze tijdens dat bezoek meer aankopen zullen doen en misschien wel vaker terug zullen komen.

 

Ik heb hieruit zo'n 12 productsoorten samengesteld welke voorkomen in het huishoudelijke leven. Deze bied ik aan in een doos/box die ik samengesteld heb voor 1 student voor 1 maand. Door slim in te kopen heb ik nu al een voorraad opgebouwd met veel A-merken.

 

Ik lever nu ongeveer maandelijks aan 10 studenten. De inkoop is hiervoor prima te doen. Ik ga binnenkort campussen bezoeken in de hoop mijn afnemersaantal uit te breiden.

 

Als de afnemersgetallen groter worden kan ik bij de meeste winkels gebruik maken van de bezorgservice. Bij andere winkels zou ik misschien af en toe een volle winkelwagen moeten halen maar dat is de moeite niet. Tevens, als het echt groot gaat worden ga ik proberen direct bij de leverancier in te kopen. Dat scheelt een hoop inkooptijd en inkoopkosten.

 

Zover wat meer informatie.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties en als er nog vragen/opmerkingen zijn hoor ik dat graag.

 

Fijn weekend!

 

Groet, Dirk

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met die manier van inkopen loop je natuurlijk wel het risico dat retailers niet helemaal gek zijn, en die aanbiedingen aan beperken naar een x aantal per klant. Dat je 2 pakken waspoeder kunt kopen voor de prijs van 1 wilt niet per se zeggen dat dat ook geldt voor 20.000 voor de prijs van 10.000 - in principe staat het een retailer vrij hier een beperking op te leggen. Met een paar tiental zul je daar wellicht niet direct tegenaan lopen, maar als je met een wagen met 100 pakken waspoeder in de rij gaat staan bij een supermarkt denk ik dat je kunt rekenen op een gesprekje met de filiaalhouder incl een vriendelijk doch dringend verzoek nooit meer voet in zijn winkel te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Met die manier van inkopen loop je natuurlijk wel het risico dat retailers niet helemaal gek zijn, en die aanbiedingen aan beperken naar een x aantal per klant. Dat je 2 pakken waspoeder kunt kopen voor de prijs van 1 wilt niet per se zeggen dat dat ook geldt voor 20.000 voor de prijs van 10.000 - in principe staat het een retailer vrij hier een beperking op te leggen. Met een paar tiental zul je daar wellicht niet direct tegenaan lopen, maar als je met een wagen met 100 pakken waspoeder in de rij gaat staan bij een supermarkt denk ik dat je kunt rekenen op een gesprekje met de filiaalhouder incl een vriendelijk doch dringend verzoek nooit meer voet in zijn winkel te zetten.

 

Bedankt voor je reactie. Daar heb je deels gelijk in. Ik heb echter wel de mogelijkheid om in een maandtijd in te kopen, zelfs drie maanden als ik dit nieuwe leveringstermijn aan ga houden.

 

Supermarkten hanteren een actieweek van 7 dagen. Drogisterijen hebben acties die 14 dagen lopen. In een maand (3 maanden) tijd zou ik dus meerdere keren langs meerdere acties kunnen gaan. Zo kom ik wel aan grotere aantallen en blijf ik redelijk onder de radar hangen.

 

Daarbij, als ik de honderdtallen op maandbasis inga zullen directe leveranciers/fabrikanten ook interesse hebben.

 

Groet Dirk

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

en als je inkoopt bij de Sligro, de Ven of de Makro?

 

 

De Makro (goede website + online bestellen) en de Sligro (slechte website) zijn inderdaad bekend. Die staan inderdaad op m'n lijst met inkoopwinkels. De Ven was nog niet bekend. Ik zal straks eens gaan kijken.

 

Dank.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik lever nu ongeveer maandelijks aan 10 studenten.

 

 

Genoeg om je model te testen en vast te stellen of daar ooit iets mee te verdienen valt?

 

Tienduizend keer een beetje verlies is een boel verlies. ;)

 

Ik maak met deze huidige 10 studenten een lichte winst. Maar het wordt pas echt rendabel wanneer er massa is. Vandaar dat ik me ook ga richten op de campussen.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik maak met deze huidige 10 studenten een lichte winst.

 

 

Dat is verkoopprijs minus inkoopprijs (bruto marge) of na aftrek van alle kosten, inclusief het ompakken en alle overige tijdsbesteding?

 

Ja, wel worden de pakketten opgehaald en woon ik (waar ik ook de ompakking doe) in een gebied waar de meeste winkels op loopafstand zijn.

Link naar reactie
  • 0

Maar is iets als waspoeder bij de Makro zoveel goedkoper?

 

Het valt me wel op dat ze vaak hele grote verpakkingen hebben staan, maar heb nooit naar de kiloprijs gekeken (zou niet weten wat ik met 25 kg aan moest). Overigens zie ik dergelijke grootverpakkingen ook wel eens in turkse winkels of toko's. Wellicht is dat import uit landen waar het goedkoper verkocht wordt.

Link naar reactie
  • 0

Maar is iets als waspoeder bij de Makro zoveel goedkoper?

 

Het valt me wel op dat ze vaak hele grote verpakkingen hebben staan, maar heb nooit naar de kiloprijs gekeken (zou niet weten wat ik met 25 kg aan moest). Overigens zie ik dergelijke grootverpakkingen ook wel eens in turkse winkels of toko's. Wellicht is dat import uit landen waar het goedkoper verkocht wordt.

 

Klopt, er zijn verscheidende discussies terug te vinden op internet waaruit blijkt dat je bij de Makro vaak niet eens goedkoper uit bent. Er zijn enkel de "winstpakkers" die wel vaak voordeliger zijn dan andere winkels.

 

Wat betreft de groot-verpakkingen in turkse winkels. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wellicht iemand wel ervaring mee?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.