• 0

Wasmiddel in kleinere verpakkingen doorverkopen, mag dat?

Ik lever huishoudelijke producten aan een studentenwoning. Dit doe ik op maandelijkse basis. Dus ik lever elke maand per persoon een box af met producten voor o.a. het huishouden. Ik heb berekend wat een gemiddeld persoon nodig heeft voor 1 maand en dit alles gedoseerd. Alles kan in de huidige verpakkingen blijven alleen het wasmiddel niet. Deze zijn doorgaans vanaf 1 liter verkrijgbaar maar dat is teveel voor 1 maand per persoon. Ik wil dan ook flacons van 1 liter overgieten naar kleinere (blanco) verpakkingen.

 

Mijn vraag is of dit mag. Kan ik een flacon wasmiddel opdelen in kleinere verpakkingen en dit doorverkopen? Ik kan de (noodzakelijke) informatie overnemen en dit op de nieuwe verpakkingen plakken.

 

Ik bereken per box een vast bedrag (abonnementskosten). Zou het niet mogen kan ik het dan alsnog doen en communiceren dat het wasmiddel er gratis bij zit? Dan verkoop ik het wasmiddel in de nieuwe verpakking niet door maar geef ik het gratis bij de rest.

 

Ik kon dit op internet niet zo snel vinden.

 

Alvast dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
De Makro (goede website + online bestellen) en de Sligro (slechte website) zijn inderdaad bekend. Die staan inderdaad op m'n lijst met inkoopwinkels. De Ven was nog niet bekend. Ik zal straks eens gaan kijken.

 

Dank.

 

De VEN is jaren geleden al overgenomen (en omgebouwd!) door Sligro.

Link naar reactie
  • 0
Klopt, er zijn verscheidende discussies terug te vinden op internet waaruit blijkt dat je bij de Makro vaak niet eens goedkoper uit bent. Er zijn enkel de "winstpakkers" die wel vaak voordeliger zijn dan andere winkels.

 

Wat betreft de groot-verpakkingen in turkse winkels. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wellicht iemand wel ervaring mee?

 

Kilorpijzen bij de groothandel zijn vaak minimaal gelijk aan detailhandels prijzen.

Tenzij je (zoals eerder genoemd) de aanbiedingen zoals winstpakkers gebruikt, dan kan het veel geld schelen.

 

Betreffende de import verpakkingen: Ik heb hier zelf geen ervaringen mee, maar houd er rekening mee dat de productie per land/regio kan verschillen, en je dus kans hebt op een (iets) andere kwaliteit, ondanks dat het wel hetzelfde merk kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

 

Vraag blijft: is dit wel een business? Er is een paar cent te verdienen door extra goedkoop in te kopen en een paar cent door grotere hoeveelheden te verknippen, maar zijn die grijpstuivers voldoende om iets over te houden na alle inspanning? Lijkt me veel verspilde moeite allemaal.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik las dit via de facebookpagina van de Anner Award en moest meteen aan dit topic denken.

 

De houvast in onzekere tijden

 

De eerstejaarsstudenten van Nederland zullen dit jaar verrast worden met een studentenbox. Niet zomaar een studentenbox met kleine samples, waarna de verkopers aan je oor hangen, nee het wordt de Net-Op-Kamers-Box vol gelukszoekers.

 

Doordat deze twee fanatieke Noorderlingen grote merken weten te overtuigen van hun marketingconcept, krijgen ze een ludieke inhoud voor elkaar. Na een succesvolle pilot in 2013 (www.yourbox.nl), gaan ze in 2014 een groot deel van de doelgroep voorzien van de Net-Op-Kamers-Box.

 

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de groot-verpakkingen in turkse winkels. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wellicht iemand wel ervaring mee?

 

Afgezien van dat ze er te koop zijn eigenlijk niet - ik heb niet zoveel toepassing voor een doos van 10 of 25 kilo waspoeder, maar wellicht is het iets voor grote gezinnen of iets dergelijks.

 

Je zou gewoon eens kunnen kijken wat zo'n pak nou kost, en als de kiloprijs aantrekkelijk is een pak kopen om te zien wat je daar nou eigenlijk voor krijgt. Het zou kunnen dat het anders is dan het nederlandse retailproduct van hetzelfde merk, maar ook gerust van niet.

 

In eerste instantie kun je naar de ingredienten kijken, als die afwijken weet je dat het niet hetzelfde is. Maar als ze gelijk zijn heb je nog geen zekerheid van de verhoudingen, de enige manier om dat te testen is in een laboratorium het laten onderzoeken. Uiteraard is dat idioot duur als je het door TNO / TUV oid liet doen, maar wellicht zijn er wat eerstejaars chemici die wel zin hebben in een proefje?

Link naar reactie
  • 0

Om me ook maar even te mengen met deze discussie, zonder het te vervuilen (aangezien ik ongeveer de zelfde vraag heb als de topicstarter)

 

Als ik het dus goed begrijp mag je in Nederland een product van merk X kopen en die vervolgens herverpakken in eigen merk Y. Het gaat in mijn geval om horeca, dus ik zou bijvoorbeeld thee van merk X mogen herverpakken in mijn eigen merk?

 

Om ook nog mijn steentje bij te dragen aan dit topic, ik denk zeker wel dat hier een business in zit. Wasmiddel wordt vaak verkocht in grote hoeveelheden, oftewel je hebt er voor de komende maand(en) genoeg aan. Als je als student het geld niet hebt om dit in 1 keer uit te geven, zijn kleine verpakkingen een goed alternatief. Als je bestaande gerenommeerde merken gaat herverpakken, zijn je marges nihil. Dan moet je behoorlijke aantallen verkopen wil het interessant worden.

Is het niet een idee om bijv. waspoeder zelf te importeren uit andere landen? Dit doe ik ook met mijn horeca ondernemingen en de investeringen vallen behoorlijk mee. Uiteraard hangt dit wel af van de leverancier en de afspraken die je hiermee hebt, denk bijvoorbeeld aan opslag.

Maw ga opzoek naar de bron, vaak zien mensen hier vanaf omdat men denkt dat je gelijk tonnen of grote bulk inkopen moet doen. Dit is lang niet altijd het geval!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

 

Ik heb verschillende abonnementen samengesteld welke ook weer in leveringstijd verschillen. Zo kun je bijv. een studentenbox maandelijks laten bezorgen maar ook per drie maanden. Bij de laatste optie krijg je dan ook een korting.

 

Daarbij ben ik momenteel in gesprek met verschillende leveranciers / retailers. Ook ben ik de opties van parallelhandel aan het bekijken. Hoewel dit vaak (door leveranciers) als grijze markt wordt neergezet, lijkt mij dit ook een goed inkoopkanaal.

 

Momenteel worden de grafische werkzaamheden uitgewerkt. Wanneer dit afgerond is gaan we de potentiële klanten/studenten benaderen.

 

Groet Dirk

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik het dus goed begrijp mag je in Nederland een product van merk X kopen en die vervolgens herverpakken in eigen merk Y. Het gaat in mijn geval om horeca, dus ik zou bijvoorbeeld thee van merk X mogen herverpakken in mijn eigen merk?

 

 

Ja, zo doen ze het vrijwel allemaal. Of dacht je dat theemerken zelf theeplantages hadden? Je koopt product X in en verpakt het als merk Y. Jij bent dan uiteraard verantwoordelijk en aansprakelijk voor dat product.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard snap ik dat thee merken geen eigen plantages hebben. Maar in hoeverre kunnen en mogen andere merken zeggen : maar dat is mijn thee of merk.

 

Ik kan me voorstellen dat bedrijven het niet op prijs stellen als je hun product doorverkoopt onder je eigen merk. Stel in de volgende situatie:

Bedrijf x heeft het alleenrecht verkregen om een bepaald product in Nederland te verkopen. Met andere woorden hij heeft een uniek product in Nederland. Ik besluit vervolgens om dat product te verkopen onder mijn eigen merk. In hoeverre overtreed ik deze overeenkomst? Het is is misschien niet meer het zelfde merk maar wel het zelfde product.

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre overtreed ik deze overeenkomst?

 

Welke overeenkomst? Jij bent toch geen partij in dat exclusiviteitscontract?

 

Beperk je nou maar tot je eigen concrete vraagstuk in plaats van allerlei theoretische situaties te gaan bedenken. Je kan vrijwel elk basisproduct whitelabel inkopen: thee, wasmiddel en zelfs televisies. Dan ben je bovendien een stuk goedkoper uit dan als je dure merkproducten inkoopt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik het dus goed begrijp mag je in Nederland een product van merk X kopen en die vervolgens herverpakken in eigen merk Y. Het gaat in mijn geval om horeca, dus ik zou bijvoorbeeld thee van merk X mogen herverpakken in mijn eigen merk?

 

 

Ja, zo doen ze het vrijwel allemaal. Of dacht je dat theemerken zelf theeplantages hadden? Je koopt product X in en verpakt het als merk Y. Jij bent dan uiteraard verantwoordelijk en aansprakelijk voor dat product.

 

Je loop geen grote risico's maar je mag geen omgepakte goederen verkopen waar een of meerdere patentrechten rusten. Normaal gesproken zal een wasmiddelfabrikant daar niet zo'n punt van maken zolang het kleinschalig blijft maar met het ompakken zet je als producent ook de deur open voor een kopie. En dan verdien je er niets meer aan. Bij scheermesjes zie je dat al.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.