• 0

Kilometervergoeding VOF

Een VOF ( twee vennoten) werken beiden een aantal weken per jaar voor een firma in dezelfde branche. Daarbij kunnen zij arbeidsloon en kilometer vergoeding factureren. Wanneer je naar kilometervergoeding zoekt vind je 19 cent per kilometer onbelast, hogere verrekening wordt gezien als beloning. Nu is 19 cent per kilometer niet kostendekkend. De KvK verwijst naar de overheid maar daar vind je vooral loondienstvoorbeelden.

Mijn vraag: mag een VOF meer dan 19 cent per kilometer berekenen en zoja is dit belastingtechnisch "handig"?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Mijn vraag: mag een VOF meer dan 19 cent per kilometer berekenen

Ja dat mag, alleen is het meerdere belast met Inkomstenbelasting

 

en zoja is dit belastingtechnisch "handig"?

Het is handig voor een eerlijke(re) verdeling van de kosten tussen de vennoten van een VOF als de ene vennoot veel meer kilometers rijdt.

 

Is dat niet het geval dan is het - als beiden recht hebben op een gelijk aandeel in de winst - lood om oud ijzer

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Even in aanvulling op Norbert.

 

De vergoeding aan vennoten prive vanuit de VOF als zij hun prive auto zakelijk gebruiken is beperkt tot 19 cent per kilometer "belastingvrij" om het maar even populair te zeggen, maar de vergoeding die je vraagt aan klanten is ongelimiteerd. Als jou klant 1 euro per kilometer wil betalen dan kan dat gewoon, voor hen zijn dat gewoon bedrijfskosten, voor de VOF is het gewoon (belaste) omzet. Je rekent ook btw over deze vergoeding.

 

Er zijn dus alleen beperkingen aan de vrije vergoeding naar privepersonen, niet tussen ondernemingen onderling. Tussen ondernemingen is het gewoon onderdeel van de overeenkomst, soms worden kilometers apart gerekend, soms word er een vaste voorrijkosten berekend en soms wil een klant geen aparte kilometervergoeding betalen en moet je het opnemen in je kostprijsberekening.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties!

De winstverdeling is inderdaad fifty/fifty en de kilometers worden gezamenlijk gereden met één van de bedrijfswagens. Dus als ik het goed begrijp kan ik dan net zo goed een factuur sturen (naar de firma waar de beide vennoten een aantal weken per jaar werken) met daarin het aantal gereden kilometers x 19 cent. Bedagen daarboven worden gezien als winst en weer gelijkelijk verdeeld tussen de vennoten.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties!

De winstverdeling is inderdaad fifty/fifty en de kilometers worden gezamenlijk gereden met één van de bedrijfswagens. Dus als ik het goed begrijp kan ik dan net zo goed een factuur sturen (naar de firma waar de beide vennoten een aantal weken per jaar werken) met daarin het aantal gereden kilometers x 19 cent. Bedagen daarboven worden gezien als winst en weer gelijkelijk verdeeld tussen de vennoten.

 

Maar aangezien deze kosten gefactureerd worden aan een derde maakt het uiteraard wel uit indien een hogere kilometer vergoeding bovenop de overeengekomen beloning komt. Dan betaalt jullie opdrachtgever immers meer en is de te verdelen winst hoger

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.