• 0

betalingskorting hoe boeken

Geachte mede ondernemers,

 

allereerst wil ik jullie alvast een goede jaarwisseling wensen.

Mijn vraag gaat over de betalingskorting op en inkoopfactuur.

 

prijs 10,00

Btw 2,10

totaal 12,10

 

nu betaal ik binnen 7 dage cm en ontvang ik een betalingskorting van 2% (0,24)

 

Inkoopfactuur boek ik normaal, bank automatisch

crediteur aan bank voor 11,86

 

nu heb ik een korting van 0,24 en een bedrag openstaan op de crediteuren voor 0,24

Hoe moet ik dit precies boeken.

 

Bedankt

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kleine kadootjes dat is geen rekening toch?

 

Is er niet iets als betalingskorting?

Ik heb nu toch meer winst geboekt. Is een soort omzet/opbrengst die betalingskorting?

 

Moet ik nu ook iets met de btw doen of mag ik daar gewoon die 2,10 nog steeds can aftrekken bij de belastingdienst

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Kleine kadootjes dat is geen rekening toch?

 

Is er niet iets als betalingskorting?

Ik heb nu toch meer winst geboekt. Is een soort omzet/opbrengst die betalingskorting?

 

Moet ik nu ook iets met de btw doen of mag ik daar gewoon die 2,10 nog steeds can aftrekken bij de belastingdienst

 

Elke naam is goed. Je zou het echter buiten de normale omzet moeten houden, het zijn extra baten. Ook de BTW is niet van toepassing op deze korting.

 

Wanneer er op de factuur geen specificatie over de "korting BTW" staat mag je de vermelde BTW terugvordering die op de factuur vermeld is. De leverancier verplicht zich om de normale BTW af te dragen. Maar dat is dan zijn keuze over korting geven.

Link naar reactie
  • 0

kleine kadootjes,

 

Je kunt echt zelf kiezen wat in jou geval het beste is. omzet is het zeker niet, want een korting op je

 

opties zijn

in de kosten (meestal rubriek 4) als afrondingsverschillen of betaalverschillen, de naam verschilt per pakket en zit qua nummering meestal in de buurt van de algemene kosten.

 

Als voor je inkoop (en voorraadmutatie) een rekening in de 7000 serie gebruikt zou je ook kunnen overwegen om een rekening in de 7000 serie te maken met de naam "betalingskortingen". Door snel te betalen verlaag je tenslotte je inkoopkosten,

Op die manier krijg je dan een redelijk inzicht hoeveel het gebruik maken van deze korting je in een jaar oplevert. (en of het dus de moeite waard is om snel te betalen)

 

Wat je kiest heeft vooral te maken met wat je zou willen rapporteren op enig moment.

Link naar reactie
  • 0

Een kleine aanvulling op eerdere reacties, met betrekking tot de BTW:

 

Als je een schuld (in dit geval de inkoopfactuur dus) gedeeltelijk betaalt, dan wordt de betaling geacht naar evenredigheid te zijn verdeeld over het bedrag van de vergoeding en de belasting.

 

Met andere woorden:

Als je een factuur van 121,- (100,- vergoeding + 21,- BTW) ontvangt, maar je betaalt maar 116,- (bijvoorbeeld omdat je 5,- korting wegens contant betalen krijgt), dan wordt deze betaling geacht om als volgt opgebouwd te zijn:

Vergoeding 95,87

BTW (mag je terugvragen als voorbelasting) 20,13

 

Het zijn kleine bedragen, maar dat is het principe in de wet (art. 29,2 W.).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het heeft een positief effect op de kosten.? Zeg ik dat zo goed?

Ik kan in de rubriek 4 ook een rekening aanmaken met betalingskorting inkoop?

 

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.