• 0

Aanschaf buitenlandse auto

Omdat de bedrijfsauto onzeker begint te worden voor de ritten in het waar we ook een zelfstandig bedrijf hebben, moeten we een betere auto hebben. De aanschaf doen we in het land waar we ons ander bedrijfje hebben, maar omdat we nog niet een bepaalde omzet hebben moet de aanschaf inclusief BTW plaatsvinden. Omdat de auto alleen maar in het buitenland wordt gebruikt en ook een buitenlands kenteken en verzekering krijgt, heeft de boekhouder van de dealer het volgende bedacht:

 

 

 

[*]Verkoop exclusief BTW op BTW-nummer Nederlands bedrijf en betaling geschiedt deels door ons bedrijf aldaar en een lening van daar;

[*]Het kenteken wordt door hem verzorgd en komt op naam van ons bedrijf aldaar.

 

 

Mijn vraag is of dit zo kan en wat zouden de gevolgen zijn voor ons bedrijf hier in termen van bijtelling, BTW en BPM?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Knoxxio

 

Ik kan uit het plan niet echt opmaken wat nu de beoogde constructie is. Dus even mijn versie:

 

Zoals ik het begrijp heb je twee ondernemingen. 1 in NL en 1 in het buitenland.

Ten behoeve van de buitenlandse onderneming moet een andere bedrijfsauto aangeschaft worden.

 

Dat wil je gaan doen via je NL onderneming?

 

Waarom koopt je buitenlandse onderneming in het buitenland niet een andere bedrijfsauto.

 

En dat plan van de boekhouder van de dealer? Ik begrijp er niets van. Jouw NL-bedrijf koopt de auto exclusief BTW? Of verkoopt je NL-bedrijf de auto door aan je buitenlandse bedrijf? Kenteken op naam van het buitenlandse bedrijf impliceert ook dat dat bedrijf de eigenaar is. Wat doet je NL onderneming er dan tussen?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

Bedankt voor je reactie.

De antwoorden op je vragen:

Inderdaad 1 onderneming hier in Nederland en 1 in buitenland.

De onderneming in het buitenland kan de auto alleen kopen inclusief BTW, BTW teruggave is (nog) niet mogelijk, omdat de vereiste omzet nog niet is gehaald. De wettelijke regel van dat land.

Voorstel boekhouder komt er eigenlijk op neer dat de auto BTW vrij geleverd en betaald kan worden als de dealer aan de fiscus aldaar een buitenlandse BTW-nummer kan tonen. Dus zegt de boekhouder dan toon ik het BTW-nummer van het bedrijf in Nederland, m.a.w. op basis van het Nederlandse BTW-nummer kunnen wij de auto BTW-vrij aankopen.

De auto komt in geheel niet en nimmer in Nederland; kenteken, verzekering en etc. is van dat land.

Ik hoop dat het duidelijker is.

 

Link naar reactie
  • 0

In deze opzet is daar een term voor: frauduleus handelen.

 

De auto wordt aan jouw Nederlandse bedrijf gefactureerd. Je dient dus in Nederland aangifte te doen van de ICP. Dat betekent dat je in NL de omzetbelasing afdraagt over het netto factuurbedrag. Die omzetbelasting kun je in Nederland terugvragen als voorbelasting, mits de auto zakelijk gebruikt wordt. Dat is niet het geval dus dat mag niet.

 

Je betaalt dus of de omzetbelasting in Nederland of je fraudeert. Meer smaken zijn er niet. En dan hebben we het nog niet eens over zaken als BPM en import.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Dennis,

Bedankt voor je antwoord. Ik wil je antwoord goed begrijpen en zoals je deze handeling als frauduleus bestempeld hebben wij geen zin in zulke handelingen.

Mijn vragen en opmerkingen:

Vraag: Waarom ICP, wij leveren geen dienst of product aan bedrijf in ander EU-land toch?

Vraag: BTW betalen en BTW terug vragen, bedoel je BTW verlegd? Volgens de BTW regels moet je dit in de boekhouding zo vastleggen toch?

Opmerking: Geen zakelijk gebruik. Antwoord: Wel zakelijk gebruik, maar alleen niet in Nederland.

Opmerking: BPM en import. Antwoord: BPM alleen indien de auto in NL kentekenregister geregistreerd wordt, dus bij import. Maar de auto wordt niet geïmporteerd,deze blijft daar voor zakelijk gebruik.

 

Zou je me precies kunnen aangeven, anders dan dat de auto niet in de boekhouding als BTW verlegd wordt opgenomen welke regels er meer wordt overtreden?

Link naar reactie
  • 0

Vraag: Waarom ICP, wij leveren geen dienst of product aan bedrijf in ander EU-land toch?

 

Nee, jullie niet. Maar de dealer in het andere EU-land verricht wel degelijk een ICP. Deze factureert dus zo dat de prestatie belast is in Nederland en geeft dat ook zo door aan de lokale Belastingdienst. Deze geeft dat ook weer door aan de Nederlandse fiscus en deze ziet graag dat de prestatie in Nederland aangegeven wordt.

 

Vraag: BTW betalen en BTW terug vragen, bedoel je BTW verlegd? Volgens de BTW regels moet je dit in de boekhouding zo vastleggen toch?

 

Ja, je moet in de aangifte omzetbelasting vermelden welk bedrag er aan jou vanuit een ander EU-land gepresteerd wordt (categorie 4b). Dit bedrag moet jij dus betalen, net zoals dat ook in het andere EU-land had moeten gebeuren. Als je de auto voor je NL-onderneming gebruikt mag je dit bedrag als voorbelasting onder 5b terugvragen. Netto betaal je dus niets, masr de prestatie is wel ergens belast.

Maar in jullie geval gebruik je de auto niet zakelijk voor je NL-onderneming. Sterker nog, de NL- onderneming zal er geen meter mee rijden, je mag dit bedrag dus niet terugvorderen als voorbelasting (want niet zakelijk). Doe je dat toch, dan pleeg je fraude. Het is dus niet mogelijk om de BTW-heffing op een legale wijze niet plaats te laten vinden.

 

Opmerking: Geen zakelijk gebruik. Antwoord: Wel zakelijk gebruik, maar alleen niet in Nederland.

 

Dus geen reden om NL-btw als voorbelasting terug te vorderen. Dit hoort thuis in het land waar de auto rijdt. En blijkbasr gelden daar vreemde richtlijnen voor de BTW...

 

Opmerking: BPM en import. Antwoord: BPM alleen indien de auto in NL kentekenregister geregistreerd wordt, dus bij import. Maar de auto wordt niet geïmporteerd,deze blijft daar voor zakelijk gebruik.

 

Maar niet voor de NL-onderneming. Wat zou het motief of het belang voor de NL-onderneming zijn om de auto wel te betalen, niet te importeren en doir een andere onderneming te laten rijden?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nee, jullie niet. Maar de dealer in het andere EU-land verricht wel degelijk een ICP.......

Ik heb die boekhouder gebeld dat deze constructie niet gaat en hij antwoordde mij dat ik het niet snapte want de uiteindelijke eindfactuur moet bij ons bedrijf aldaar komen, want daarvoor is de auto bedoeld. Hij weet niet hoe je in Nederland zoals hij dat noemde een "reverse charge" procedure ingaat. Zolang ons bedrijf daar geen BTW-nummer heeft, maar de betaling wel door ons bedrijf daar wordt gedaan, kan de BTW-aftrek gereserveerd worden.

En blijkbasr gelden daar vreemde richtlijnen voor de BTW...

Dat heb ik al met die BL bepraat en dat deze BTW beperkende regel illegaliteit in hand werkt, want wij willen toch wel dezelfde winst maken. Voorlopig niets aan te doen meldden ze.

de NL-onderneming zijn om de auto wel te betalen....

Ons bedrijf in dat land betaalt dus niet ons bedrijf in NL.

Link naar reactie
  • 0

Dit is het laatste wat er er dit jaar over ga schrijven. Wat mij betreft moet je het allemaal zelf weten, maar weet dat je frauduleus handelt.

 

Jullie bedrijf in het andere EU-land is blijkbaar geen ondernemer voor de omzetbelasting in dat land. Dat betekent dat er gewoon BTW verschuldigd is over de aanschaf van de auto. Alles wat je doet om die belastingplicht te ontduiken is in principe fout en kan tot de nodige problemen leiden. De constructie die bedacht is leidt tot ontduiking van de omzetbelasting in het andere EU-land.

 

Nu is het voorstel om de auto te verkopen aan jullie Nederlandse bedrijf, een compleet andere identiteit die wel belastingplichtig is voor de omzetbelasting. Door via een ICP de auto vanuit het andere EU-land te leveren vindt heffing van de omzetbelasting in Nederland plaats bij jullie Nederlandse bedrijf. Dus aangifte van het aankoopbedrag in categorie 4b. Hier komt een te betalen bedrag aan omzetbelasting uit (21% van het aan te geven bedrag) en die moet je afdragen.

Nu is de vraag of de Nederlandse onderneming de auto zakelijk gaat gebruiken. Als dat zo is, dan is de BTW die verschuldigd is geworden in categorie 4b als voorbelasting terug te vorderen in 5b. Als dat niet het geval is, wat volgens mij zo is, dan mag je de omzetbelasting van 4b in mijn ogen niet terug vorderen in 5b. Doe je dat wel, dan handel je frauduleus.

 

Wat ik zou kunnen bedenken is dat het Nederlandse bedrijf de auto verhuurd aan het bedrijf in het andere EU-land. Ook hier komt omzetbelasting bij kijken. Deze kan niet verlegd worden omdat het andere bedrijf geen BTW-nummer heeft. Dat geeft dus hetzelfde effect als dat je zou hebben als je de auto in het andere EU-land koopt, alleen dan verspreid over een langere periode. Ik zou deze weg niet bewandelen.

 

Met betrekking tot de opmerking dat niet bekend is hoe in Nederland de reverse charge procedure werkt, die werkt net als in elk ander EU-land want dit is conform de EU Richtlijn 2006/112 en is voort alle EU-landen gelijk. Alleen in de details kan het wijzigen.

Als hij zegt dat het niet begrepen wordt omdat de uiteindelijk eindfactuur bij het bedrijf in het andere EU-land terecht moet komen dan denk ik dat hij het niet begrijpt. Als dit zo is vindt er namelijk geen export plaats dus geen ICP dus geen heffing in Nederland. Het feit dat de heffing naar Nederlands verplaatst wordt kan alleen maar bij een ICP. Ik begrijp dat het zo kan werken en dat het heel vaak goed gaat. Maar feitelijk ontduik je gewoon belastingheffing in het andere EU-land.

 

Nogmaals, je mag doen en laten wat je wilt van mij, maar niet lopen huilen als het fout gaat.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis bedankt voor het lange antwoord.

Je hebt uiteindelijk de vinger precies op het twijfelachtige plekje in mijn gevoel gelegd. Ik weet niet veel van dit soort zaken, maar had al niet zo'n fijn gevoel.

Dus toch maar weer met die BL daar praten waarom ze dulke rare regels erop na houden.

Ik vraag me af of dit strook met de EU regels, een land die een bedrijf pas een BTW-nummer geeft en als BTW-plichtig aanmerkt, nadat het bedrijf kan aantonen dat er minimaal aan 10 verschillende klanten geleverd is, of omgerekend naar euroos een omzet heeft behaald waarbij minimaal €3500,00 BTW verschuldigd is met een BTW percentage van 23%.

Dit schijnt de wet daar te zijn, maar deze variant kan ik binnen de Europese regelgeving nergens terugvinden.

Toch neemt ieder accountant/boekhouder daar dit als zoete koek aan.

Enfin, ik wens je een fijne jaarwisseling toe en een goed 2014.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.