• 0

Werkkostenregeling (WKR) voor DGA 2013

Zo net voor het einde van 2013 zit ik nog even naar de WKR te kijken. Ik ben als DGA in loondienst van mijn eigen holding die een management fee ontvangt uit de werkmaatschappij. Mijn mobiele telefoon gebruik ik zakelijk, dus die betaalt mijn holding. Daarnaast heb ik regelmatig zakelijke eet afspraken die mijn holding betaalt. Ook mijn zakelijke laptop betaal ik vanuit mijn holding.

Kan ik nu alsnog simpelweg 1.5% van mijn brutoloon over 2013 op 31 december 2013 overmaken? Als vergoeding voor mijn internet thuis, gemaakte reiskosten die ik niet heb gedeclareerd en andere zakelijk gerelateerde uitgaven? Dien ik dat met bonnetjes te kunnen onderbouwen (waarschijnlijk lukt dat wel maar is natuurlijk heel zoekwerk) of is dat zolang het binnen de 1.5% grent valt helemaal niet nodig.

Scheelt toch aanzienlijk belasting als ik dat last-minute nog even over kan boeken :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Volgens mij (althans zo werkt het in mijn loonprogramma) moet je vóór de eerste loonrun kiezen of je wel/niet gebruik maakt van de WKR. Daarna staat je keuze vast voor het hele jaar.

Deze gegevens worden namelijk maandelijks doorgegeven aan de BD middels je loonaangifte.

Je kan dus niet gewoon een bedrag “WKR” aan jezelf overmaken. Dat moet via je loonadministratie.

Link naar reactie
  • 0

Ben geen lonenman, maar mij is geleerd dat je als DGA rekening moet houden met kosten gemaakt in de werkmaatschappij. Dus als de werkmaatschappij bijvoorbeeld een feest geeft in een horecagelegenheid waar jij als DGA ook naartoe gaat, dan moet je van de kosten daarvan wel een deel meenemen in je berekeningen, ook al sta je zelf bij je holding op de loonlijst.

Ook is me verteld dat je de keuze tussen WKR of oude systeem maakt door in je aangiften te handelen op de ene dan wel de andere manier. Maar of je nou de WKR kunt toepassen of niet, misschien kan het sowieso wel zinvol zijn om van alle posten die je wilt vergoeden na te gaan wat de fiscale status ervan is. Bijvoorbeeld de reiskosten die je niet gedeclareerd hebt hoef je (ervan uitgaande dat als het normale reiskosten zijn) niet in de vrije ruimte te verrekenen en ook in het oude systeem kan je die gewoon vergoeden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar