• 0

Inbrengen eigen auto verstandig of niet

Ik start in januari 2014 als ZZP een eenmanszaak. Ik zal als ZZP'er veel kilometers moeten gaan maken, minimaal 40.000 per jaar. Ik heb geïnformeerd bij de Belastingdienst en mij werd duidelijk gemaakt dat het aankopen van een auto als investering wordt gezien maar het inbrengen van mijn privé auto (tegen dagwaarde) niet. De eerste vraag hierbij is, klopt dit wel?

Ter info: Mijn auto is een personenauto van net 14 maanden oud en ik zal deze auto voornamelijk voor mijn bedrijf gebruiken, verhouding ongeveer 90/10.

Als inbreng van de eigen auto niet als investering wordt gezien en er dus ook niet op mag worden afgeschreven, dan is de tweede vraag wat (fiscaal of qua kosten) het verstandigst is, de auto alsnog inbrengen en alle toekomstige onkosten als kosten opvoeren of de auto als privé aanhouden en per gereden zakelijke km 0,19 cent belastingvrij opvoeren. Mogen alle onkosten overigens wel worden opgevoerd of zitten hier ook nog haken en ogen aan? Ik kom hier niet helemaal uit. Wie is hierin goed ingeschoten?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44173-inbrengen-eigen-auto-verstandig-of-niet/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Als inbreng van de eigen auto niet als investering wordt gezien en er dus ook niet op mag worden afgeschreven

Stop maar. Je bent niet correct voorgelicht. Er is inderdaad sprake van inbreng vanuit privé, maar je mag weldegelijk afschrijven op de auto als je besluit die zakelijk te etiketteren (dus op de balans van je eenmanszaak te zetten).

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dus afschrijven zou dus wel mogen bij inbreng vanuit privé, ondanks dat het niet als investering gezien wordt. Dank je wel Joost. Voor een eventuele investeringsaftrek komt de auto (of andere inbreng vanuit privé) echter niet in aanmerking, of ben ik ook hiermee niet juist voorgelicht?

Als inbreng van de eigen auto niet als investering wordt gezien en er dus ook niet op mag worden afgeschreven

Stop maar. Je bent niet correct voorgelicht. Er is inderdaad sprake van inbreng vanuit privé, maar je mag weldegelijk afschrijven op de auto als je besluit die zakelijk te etiketteren (dus op de balans van je eenmanszaak te zetten).

groet

Joost

• 0

Het is een vraag en geen constatering, maar is het niet verstandig uit te rekenen of het zakelijk etiketteren van de auto wel voordelig is? (Ervan uitgaande dat er hier een keuze mogelijk is.) Zeker bij een goedkope auto kan 19 cent per kilometer weleens voordeliger uitpakken. De topicstarter rijdt er afgaand op de openingspost maar weinig privé mee, maar wel teveel om onder de bijtelling uit te komen. En de dagwaarde zal ook na 14 maanden al een stuk minder zijn dan de cataloguswaarde.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar