• 0

VOF 2 vennoten zwangerschap en verdeling?

Hallo,

Ik heb samen met een vriendin een koffiebar. We draaien goed. Ik wil het komend jaar proberen zwanger te worden. We willen nu in ons vof contract laten vastleggen hoe we het zakelijk gaan regelen mbt zwangerschap etc. Mijn compagnon heeft ook een kinderwens deze staat alleen wat verder in de toekomst gepland.

we weken nu beiden de ene week 5 de andere week 6 dagen(om en om). op dit moment is de voorschot van de winst 50/50.

Na mijn zwangerschap wil ik maximaal 4 dagen gaan werken op de vloer. Blijf wel fulltime zaken regelen (ook achter de schermen)

De zwangerschapsverlof wordt grotendeels uitgekeerd door de zez regeling. dus dat is geregeld. Mijn vraag is hoe we het na de zwangerschap gaan verdelen.

Ik zal waarschijnlijk meer administratieve taken op me nemen maar iets minder uren op de werkvloer staan. De kans is dat mijn compagnon binnen 3 jaar ook moeder wordt.

Zijn hier constructies voor of heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn dank is groot

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Als ik het goed begrijp hebben jullie nu een afspraak om de winst 50/50 te verdelen. Ik neem dan aan dat jullie allebei ook evenveel tijd, moeite en geld in de zaak gestoken hebben en ook de lopende werkzaamheden gezamenlijk evenredig verdelen.

Nu komt daar verandering in: jij gaat de lopende werkzaamheden tijdelijk niet meer uitvoeren en straks wil je minder doen dan tot nu toe.

Dan is de vraag: wat vindt jouw vennoot daar van? En hoe moet de VOF het probleem van jou afwezigheid oplossen?

En hoe moet de winst straks, wanneer jij minder gaat doen, verdeeld worden?

Daar moeten jullie afspraken over gaan maken.

Dat lijkt mij trouwens een hele klus. Als ik een vennoot zou hebben in een goedlopende zaak die ineens de “50/50 afspraken” wil veranderen, dan zou ik persoonlijk ‘not amused’ zijn. Moet je voorzichtig aankaarten, lijkt mij dan.

• 0

Het klinkt heel naar, maar ik zou ook eens kijken naar the worst case scenario's. Het klinkt nu allemaal helemaal gepland als jij dit jaar zwanger en je partner over 3 jaar zwanger en hopelijk gaat het allemaal uitstekend. Maar wat nou als er vervelende veranderingen optreden? Denk aan relatie eindes of nog erger miskramen of pre/postnatale depressies. Dat kan een heleboel ellende met zich mee brengen, waarmee je je zakenpartner ook onbewust in mee trekt.

Zelfstandige loonslaaf

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar