• 0

Correctie toepassen in aangifte omzetbelasting 4e kwartaal

Hallo,

 

Ik ben zojuist begonnen aan het invullen van de aangifte omzetbelasting over het vierde kwartaal van 2013, maar ik loop vast op het corrigeren van de bedragen, en dan met name op een teveel betaalde boete.

 

Situatie:

 

Op zowel het tweede als het derde kwartaal van 2013 heb ik een aantal correcties moeten toepassen. Deze bedragen moest ik verrekenen met de bedragen over het vierde kwartaal van 2013. Dit is inmiddels, tezamen met de toepassing van de KOR, gelukt, alleen is het terug te ontvangen bedrag nu €61,00 te laag. €61,00 die ik in het derde kwartaal teveel heb overgemaakt voor een boete (bestaande uit twee bedragen, waarvan uiteindelijk één werd kwijtgescholden).

 

Mijn vraag: hoe krijg ik deze €61,00 nu terug? Mag ik dit zomaar verwerken op één van de bedragen in de aangifte omzetbelasting, of moet ik hier een apart suppletie-formulier voor opsturen?

 

Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

je mag boetes helemaal niet verwerken in je aangifte omzetbelasting.. die zijn uiteraard niet terugvorderbaar en er zit ook geen btw op.

 

Als jij een boete kwijtgescholden hebt gekregen maar al wel betaald, dan zal het bedrag worden teruggestort door de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel, en dank voor je reactie.

 

Het gaat inderdaad niet om een boete die wordt verwerkt in de aangifte, maar om een teveel gestort bedrag dat aanvankelijk bedoeld was om een boete mee af te lossen. Ik had (om zo snel mogelijk van een naheffingsaanslag af te zijn) het bedrag van de boete + de btw al overgemaakt, toen ik bericht kreeg dat (door het doen van bezwaar; het alsnog doen van aangifte) één van de twee boetes kwam te vervallen.

 

Dus bijvoorbeeld (niet letterlijk zo verlopen):

 

1 november: ik krijg een naheffingsaanslag met een te hoog geschatte btw + twee boetes voor niet betalen en niet op tijd indienen van de aanslag.

1 november: ik doe alsnog aangifte en betaal direct de btw + de twee boetes, zonder dat ik in de gaten had dat ik eerst een aanslag + uitslag van bezwaar moest afwachten, zodat er een nieuw te betalen bedrag uit zou komen

2 november: ik krijg nieuwe bedragen door; een lager te betalen btw-bedrag + nog maar één resterende boete

 

Uiteindelijk zou blijken:

 

1) ik had alsnog teveel btw berekend en betaald (welke ik terug zou kunnen vragen in de aangifte over het vierde kwartaal)

2) ik had nu een tweede boete betaald, die eigenlijk is kwijtgescholden door het alsnog doen van aangifte (de €61,00)

3) ik val over 2013 onder de KOR, waardoor de btw, waarover eerder nog een schatting werd gemaakt en welke mij in eerste instantie twee, maar nu één boete opleverde, nu volledig kwam te vervallen.

 

Mijn vraag:

 

Kan ik de betaalde boete (die geen boete meer bleek te zijn) nu zien als 'teveel betaalde btw' en aftrekken van de omzetbelasting die ik op moet geven in het vierde kwartaal? Als zijnde correctie/verrekening?

 

Zou het zo kunnen zijn, gezien de KOR is toegepast, en er over 2013 helemaal geen btw betaald hoefde te worden, dat ik de andere boete ook mag wegdenken? Of is deze boete permanent / moet ik dit navragen bij de belastinginspecteur?

Link naar reactie
  • 0

ondnaks je langere uitleg veranderd er niets aan mijn antwoord. Boetes kunnen op geen enkele wijze in de aangifte en je mag bij de btw aangifte ook nooit eigenhandig gaan verrekenen, want anders heb je begin februari je 2e boete te pakken wegens betalingsverzuim (niet het juiste bedrag betaald). Aangiftes en betalingen worden geautomatiseerd verwerkt en gematched, als daar een verschil tussen zit volgt automatisch een aanmaning en dan heb je weer een brieven en bel circus..

 

ALTIJD maar dan ook altijd moet je exact het bedrag betalen wat je hebt aangegeven. Boetes zijn aparte beschikkingen die je apart moet betalen of bezwaar op moet maken, verrekenen in de betaling of in de aangifte is absoluut uit den boze!.

De belastingdienst is daar zeer strikt in, en terecht, elke maand moeten zij honderdduizenden aangiftes binnen enkele dagen verwerken en bij kwartaalaangiftes loopt dat aantal op tot ruim boven de miljoen aangiftes. Als elke beginner dan zijn eigen regeltjes gaat bedenken hoe zaken verrekend moet worden dan word het een onoverzichtelijke puinhoop. Op elke aanslag of boete beschikking staan altijd specifieke instructies over betaling en bezwaar, daar moet je je exact en houden en niet zelf oplossingen erbij bedenken, de belastingdienst is geen normale klant of leverancier waar je eigenhandig zaken kunt verrekenen of aanpassen.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de afhandeling van boetes en te late aangiftes altijd langer duren (2-6 weken) omdat dit geen geautomatiseerd proces is. Aangezien je eind oktober een vraag had over je allereerste (papieren) aangifte is het dus niet zo heel vreemd dat de boete nog niet teruggestort is, ik denk dat je de beschikking van kwijtschelding van de boete ook nog niet zo lang in huis hebt? Ik zou even de belastingtelefoon bellen om te vragen of de boete al gepland is voor uitbetaling dan heb je daar ook weer duidelijkheid over.

 

Dan nog een afsluitende opmerking.. je weet toch dat de aangifte over het 4e kwartaal pas op 31 januari 2014 ingediend hoeft te worden? en niet 31 december 2013? Je bent nu wel weer erg vroeg met je aangifte, als jij begin januari nog een factuur met een datum in 2013 krijg dan moet je nog weer een suppletie indienen. ik zou minimaal nog even een weekje wachten met aangifte doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties.

 

De eerste boete is op papier reeds kwijtgescholden, gezien ik bezwaar heb gemaakt (het alsnog doen van aangifte). De tweede boete bleef in dat opzicht staan. Pas daarna heb ik gebruik gemaakt van de KOR en komt de vraag, of ook de tweede boete zou komen te vervallen, daarna pas aan de orde. In feite heb ik nu (naar mijn idee) 'te veel' betaald, en niet zozeer een boete (deze kwam te vervallen) die ik terug probeer te claimen. Ik heb nu namelijk de omzetbelasting + een hoger bedrag (vooruit) betaald om de boete alvast af te lossen (terwijl deze zou komen te vervallen, dit liep langs elkaar heen). Zodoende kan het dus net zo goed als te veel betaalde omzetbelasting gezien worden. Dit alles zal ik in ieder geval nog even voorleggen aan de inspecteur.

 

De aangifte over het vierde kwartaal hoeft inderdaad pas op 31 januari 2014 binnen te zijn. Het vierde kwartaal loopt van 1 oktober t/m 31 december 2013. Alle zaken die binnen dit tijdvak vielen zijn reeds afgerond, zodoende ik 100% zeker wist dat ik alvast aangifte kon doen. Meer in de hoop dat zaken sneller verwerkt zullen worden (zoals de KOR), mits dit hoe dan ook pas vanaf 31 januari 2014 wordt opgepikt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.