Ik heb een vraag over de manier waarop de BTW moet worden berekend als er een korting wordt gegeven aan de consument.
Klant bestelt bv een product1 voor 10 euro met een 6% tarief en een product2 voor 10 euro met een 21% tarief en gebruikt een kortingscode van 15%.
Ik bereken de korting dan evenredig over de 2 producten alvorens de verschillende BTW bedragen te berekenen:
Artikelnummer Prijs
1 10
2 10
Totaal artikelen € 20
Subtotaal € 20
Kortingscode-korting (15%): € -3
Totaalprijs incl. BTW € 17
Totaalprijs ex. BTW € 15,04
6% BTW € 0,48
21% BTW € 1,48
Nu krijg ik te horen dat de korting in zijn geheel van het product met het laagste BTW tarief moet worden afgetrokken, alvorens de BTW te berekenen (ik vind dit een rare manier, want zo wordt het 6% BTW bedrag bij een korting van 50% nul, terwijl er wel degelijk een product met het 6% tarief is besteld en betaald):
Artikelnummer Prijs
1 10
2 10
Totaal artikelen € 20
Subtotaal € 20
Totaalprijs ex. BTW € 15,22
6% BTW € 0,57
21% BTW € 1,21
Ik zou graag willen weten wat de juiste methode is. Of mag de ondernemen zelf de methode kiezen?
Ik vind hierover niets op de site en handboek van de belastingdienst.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Nora1
Nora1
Ik heb een vraag over de manier waarop de BTW moet worden berekend als er een korting wordt gegeven aan de consument.
Klant bestelt bv een product1 voor 10 euro met een 6% tarief en een product2 voor 10 euro met een 21% tarief en gebruikt een kortingscode van 15%.
Ik bereken de korting dan evenredig over de 2 producten alvorens de verschillende BTW bedragen te berekenen:
Artikelnummer Prijs
1 10
2 10
Totaal artikelen € 20
Subtotaal € 20
Totaalprijs ex. BTW € 15,04
6% BTW € 0,48
21% BTW € 1,48
Nu krijg ik te horen dat de korting in zijn geheel van het product met het laagste BTW tarief moet worden afgetrokken, alvorens de BTW te berekenen (ik vind dit een rare manier, want zo wordt het 6% BTW bedrag bij een korting van 50% nul, terwijl er wel degelijk een product met het 6% tarief is besteld en betaald):
Artikelnummer Prijs
1 10
2 10
Totaal artikelen € 20
Subtotaal € 20
Totaalprijs ex. BTW € 15,22
6% BTW € 0,57
21% BTW € 1,21
Ik zou graag willen weten wat de juiste methode is. Of mag de ondernemen zelf de methode kiezen?
Ik vind hierover niets op de site en handboek van de belastingdienst.
Kan iemand mij verder helpen?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag