• 0

Bijna zover, balanzen. Moet het precies of niet?

Hallo allemaal,

 

Het is bijna zover het jaar is om. Maar dan komt het er moet gebalanst worden. Nou zit ik daarmee met een probleem. Normaal balans ik ieder jaar en tel ik ieder artikel wat ik op voorraad heb dit zet ik tegen de inkoopprijs (excl. btw) in excel zodat ik dit later in mijn inkomstenbelastingaangifte kan verwerken. Wat je op voorraad hebt beinvloed tenslotte ook de hoogte van je winst.

 

Ik heb echter meerdere webshops waarvan er bijv. webshops bij zitten waar ik van ieder verschillend artikel maar 10 of 20 op voorraad heb, en dat dan keer bijv. 40 producten. Dat is nog wel te tellen. Echter heb ik ok een shop in gadgets waarvan ik ongeveer 15 modellen heb en van ieder model rond de 100 tot 1200 stuks per artikel. Dit is natuurlijk uren, zoniet dagen werk. Dit terwijl de inkoopprijs van deze artikelen tussen de 0,10 en 0,20 cent zitten. Nou zat ik er aan te denken om van de artikelen waar ik er erg veel van heb om daarvan het aantal stuks wat ik heb te wegen. Als ik het dan deel door het gewicht van 1 pennetjes dan kom ik redelijk in de buurt van het aantal stuks wat ik op voorraad heb. Nou is wegen niet 100% kloppend zeker niet omdat het bijv. kan zijn dat de ene net 1 gram meer weegt als de andere (het zijn kleine en lichte voorwerpen van circa 8 gram per stuk).

 

Nou is mijn vraag mag ik dit zo doen en is dit op deze manier geen probleem voor de belastingdienst? Het lijkt mij dat bouwmarkten etc. ook niet ieder schroefje of moertje (wat ook maar enkele grammen weegt) gaan tellen. Dat zullen ze waarschijnlijk ook wegen en zeer waarschijnlijk schatten ze zelfst maar wat, of tellen ze die artikelen helemaal niet.

 

Als laatste heb ik 1 doos met aritkelen die enigzinds incorant zijn en ook in waarde in principe gedaald zijn. Die artikelen heb ik al 3 jaar en het wordt maar steeds niet verkocht. Kan ik voor die doos met artikelen (waarde inkoop circa 300 euro) gewoon een x bedrag in vullen wat het ongeveer waard is? Anders moet ik rekeningen en inkoopprijzen terug gaan zoeken van al die verschillende artikelen die ik 3 jaar geleden heb ingekocht.

 

Wie heeft er advies voor mij? Mijn dank is zeer groot. Ik ga morgen tellen/wegen dus hoop dat jullie mij nog snel even kunnen adviseren.

 

Groetjes en een fijn nieuwjaar!

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Ruben,

 

Voor artikelen met een geringe waarde, maar groot in aantal mag je inderdaad volstaan met makkelijkere methoden dan elk stuk afzonderlijk te tellen. Wegen is daarbij een veelgebruikte oplossing. Het heeft wel de voorkeur om zo nauwkeurig mogelijk te zijn.

Dus als er onaangebroken verpakkingen zijn voor de gadgets, dan kan je het aantal dozen/folies tellen x het aantal stuks per doos/folie ipv het aantal losse stuks. Het overige kan je dan schatten bijvoorbeeld door te wegen.Om te toetsen of je enigszins in de buurt zit kan je nog de volgende check doen: Eindvoorraad vorig jaar + inkopen minus verkopen zou ongeveer in de buurt moeten uitkomen van jouw uitkomst. Dit doe je dan voor 1 of enkele specifieke artikelen waarvoor dit enigszins efficient te doen is, ter controle.

 

Voor incourante voorraad:

Gemakshalve kan je die waarderen tegen de stuksprijs van vorig jaar (kan je terugzoeken in je lijstwerk vorig jaar) en vervolgens een voorziening voor deze voorraad opnemen ter grootte van een deel van het bedrag of het volledige bedrag. Volledig voorzien is mijns inziens ook verdedigbaar omdat deze artikelen al drie jaar niet verkocht zijn.

 

Groet,

Alex

 

Link naar reactie
  • 0

Ok erg bedankt voor uw antwoord. Hier kan ik wel wat mee. Ik denk zelf altijd veels te moeilijk omdat ik bang ben dat ik anders later problemen krijg. De incorante voorraad heb ik vorig jaar ook als 1 geschat bedrag genomen. Vandaar dat dat lastig te specificeren is vooral omdat ik redelijk wat verschillende producten heb van ook allemaal verschillende leveranciers.

 

Nog 1 laatste vraag, stel je hebt 2000 kleine artikellen waarvan ik niet precies de prijs weet. Dit omdat mijn leverancier uit china vaak 1 totaal factuur geven waarop niet alles goed gesecificeert is. Ik weet dat de prijs bijv. tussen de 0,08 en 0,11 eurocent zit per stuk.

 

Kan ik dan bijv. gewoon het op 0,10 cent schatten of moetten alle inkoopprijzen echt op de cent nauwkeurig.

 

Groetjes

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Beste Ruben,

 

Je hebt het hier over een verschil van 1 tot 2 cent * 2.000 artikelen = € 20 tot € 40 verschil. Dat gaat de fiscus nooit controleren. Dergelijke verschillen zijn ook totaal niet interessant. Deze komen vroeg of laat toch in het resultaat.

 

Gewoon een voorraadopstelling maken welke volgens jouw realistisch is. Wanneer je hier een nette onderbouwing van hebt, zal de fiscus hier niet moeilijk over doen.

 

Groeten,

 

Kelvin

Link naar reactie
  • 0

Beste Ruben,

 

Je hebt het hier over een verschil van 1 tot 2 cent * 2.000 artikelen = € 20 tot € 40 verschil. Dat gaat de fiscus nooit controleren. Dergelijke verschillen zijn ook totaal niet interessant. Deze komen vroeg of laat toch in het resultaat.

 

Gewoon een voorraadopstelling maken welke volgens jouw realistisch is. Wanneer je hier een nette onderbouwing van hebt, zal de fiscus hier niet moeilijk over doen.

 

Groeten,

 

Kelvin

 

In orde bedankt voor je reactie. Het heeft me toch nog zon 10 uur geduurd maar het is nou wel goed en netjes gedaan. Het is inderdaad niet bedoeld om belasting te onduiken of wat dan ook (tenslotte wordt het het jaar daarop toch rechtgetrokken).

 

Ik ben alleen soms een beetje te volgens de regels en te bang voor gezeur.

 

In ieder geval hebben jullie die twijfel weggehaald en wat ik zelf vermoedde bevestigd. Bedankt daarvoor.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ruben Goudswaard

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.