Geachte lezer,

Op het moment ben ik bezig mijn inkomsten wervende activiteiten uit mijn eenmanszaak over de dragen aan mijn broer ( die al een onderneming heeft ) , omdat ik naar België ga verhuizen. De afspraak die we hebben is dat ik provisie als tegenprestatie ga ontvangen.

We weten allebei niet goed hoe de provisie overgedragen moet worden op een juiste manier, en dat is gelijk ook de vraag.

- Hoe kan mijn broer dit juist administreren?

- Hoe kan ik ( als privé persoon ) dit administreren ?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44195-provisie-als-prive-persoon/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Dus het zijn ook winstgevende websites. Ik vroeg ernaar omdat het wel eens kan betekenen dat je fiscaal nog wat af te rekenen hebt over de waarde van die sites....

Verder kun jij gewoon een factuur sturen aan je broer. Wel zul je dan in België wellicht als ondernemer gezien worden.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Tijdens het tweejarige bestaan van mijn eenmanszaak heb ik de zelfstandigenaftrek nog niet afgetrokken, dit omdat ik lange termijn-planning voor het bedrijf had. Nu met de nieuwe verandering ( verhuizing ) kan ik die alsnog aftrekken ?

Situatie;

Mijn broer neemt de activiteiten over, maar draagt ze over op zijn eigen onderneming.

Er staat nog een bedrag van ca. 7000 op de de bank na omzetbelasting.

Binnenkort krijg ik dus een fiscale afrekening. Wat is nu de manier om met de fiscale afrekening om te gaan en hoe gaat dat in zijn werk?

• 0

Tijdens het tweejarige bestaan van mijn eenmanszaak heb ik de zelfstandigenaftrek nog niet afgetrokken, dit omdat ik lange termijn-planning voor het bedrijf had. Nu met de nieuwe verandering ( verhuizing ) kan ik die alsnog aftrekken?

??? Waarom zou je in vredesnaam geen gebruik maken van de zelfstandigenaftrek omdat je een lange termijn-planning voor het bedrijf had? Deze fiscale faciliteit staat geheel los van wat voor lange termjnplanning dan ook.

Maar goed, als ik het goed begrijp gaat het alleen om het fiscale jaar 2012. Immers dit jaar en 2013 maakt samen een tweejarig bestaan. Wat je kunt proberen is de aangifte van 2012 te herzien en alsnog de aftrek claimen - of dat lukt is een tweede. Je kunt niet voor de aangifte 2013 even dubbel de zelfstandigenaftrek toepassen omdat je dit in 2012 verzuimd hebt.

Situatie;

Mijn broer neemt de activiteiten over, maar draagt ze over op zijn eigen onderneming.

Er staat nog een bedrag van ca. 7000 op de de bank na omzetbelasting.

Binnenkort krijg ik dus een fiscale afrekening. Wat is nu de manier om met de fiscale afrekening om te gaan en hoe gaat dat in zijn werk?

Die fiscale afrekening zal je zelf moeten verrichten, dit gebeurd immers op aangifte inkomstenbelasting. Dringend advies, ga niet zelf lopen dokteren en huur hulp in. Kost een paar centen maar kan je heel veel geld opleveren. Vooral als je zelf allerlei fiscale voordelen laat liggen ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar