• 0

Omlabelen - kan dit zomaar?!

 

Hallo allemaal,

 

Enige tijd geleden heb ik hier wat vragen gepost en inmiddels ben ik druk bezig met de uitwerking van alles voor mijn webshop.

 

Er is echter nog een belangrijke vraag waar ik nergens een duidelijk antwoord op kan vinden.

 

Als ik bij de fabriek in China een order plaats en deze kleding zijn voorzien van Chinese merklabels, mag ik deze labels dan vervangen door mijn eigen merklabel? De fabrikant gaf zelf al aan dat ze de kleding zonder label kunnen versturen bij een hoge kwantiteit. Maar die ruimte heb ik nu even niet budgettechnisch. Ik wil kleinere aantallen bestellen en die zelf omlabelen, dat mag dus gewoon?

Maar wat nu als een concurrent bij deze zelfde fabrikant inkoopt en hier ook een eigen label in naait? Dan hebben we dus beiden hetzelfde kledingstuk in onze collectie? En wat als de concurrent een grote keten in de markt blijkt te zijn?

 

Ik zal een voorbeeld schetsen: tijdens de sale heb ik van de week een leuk tuniekje gekocht bij de Mango. En vanmiddag zat ik wat te surfen op een Chinese website die kleding verkoopt en toen zag ik exact datzelfde tuniekje!! Wat nu als ik -stel dat ik dameskleding zou verkopen- dat tuniekje bij de fabrikant had ingekocht, hier mijn eugen label in naai en het op mijn webshop verkoop. Nietwetende dat Mango dit ook verkoopt met haar eigen merknaam.. Heb ik dan een probleem?

 

Ik hoop dat jullie mij wat verhelderende antwoorden kunnen geven!

 

Met groet,

Imane

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik zal een voorbeeld schetsen: tijdens de sale heb ik van de week een leuk tuniekje gekocht bij de Mango. En vanmiddag zat ik wat te surfen op een Chinese website die kleding verkoopt en toen zag ik exact datzelfde tuniekje!! Wat nu als ik -stel dat ik dameskleding zou verkopen- dat tuniekje bij de fabrikant had ingekocht, hier mijn eugen label in naai en het op mijn webshop verkoop. Nietwetende dat Mango dit ook verkoopt met haar eigen merknaam.. Heb ik dan een probleem?

 

 

Je roert in een potje dat lelijk kan opborrelen. In jouw voorbeeld heeft Mango een 'tuniekje' gekocht bij een Chinese leverancier en daar zijn eigen label in bevestigd. Maar voor hetzelfde geld heeft die Chinese leverancier een bestaand ontwerp van Mango gekopieerd. Dat weet jij niet. Dan loop je dus het risico dat je mag uitleggen waarom je namaak verkoopt. Dat je voorraad in beslag genomen wordt. En dat je een schadevergoeding moet betalen voor het omzetverlies dat de merkeigenaar beweert te hebben geleden.

 

Maar probeer het eens uit. Misschien dat er geen haan naar kraait.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Hallo Imane,

 

Met uitzondering van het advies om het eens uit te proberen heeft TwaBla gelijk.

 

Pas als je een verklaring van de fabrikant kunt voorleggen dat het zijn eigen ontwerp is en er geen rechten van anderen op rusten elimineer je een deel van de risico's en de mogelijke gevolgen Je koopt / verkoopt immers niet met opzet plagiaten met de bedoeling deze als originelen van een bepaald merk te verkopen. Bij alles wat je in China koopt heb je de kans dat je de fout ingaat. Als je echter zorgvuldig te werk gaat zal het zeker wel meevallen.

 

Wat betreft de etikettering: lees "Verordening (EU) nr. 1007/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 27 september 2011" maar eens door en je zult zien, dat je er sowieso etiketten in moet hebben die aan de richtlijnen moeten voldoen.

 

Ik neem aan, dat het etiket er niet knullig uit mag zien maar kwalitatief ook in orde moet zijn. Tenslotte is het je visitekaartje. Als je die in NL moet kopen en zelf aan moet brengen kost je dat een hoop tijd en een vermogen in vergelijking met China. Bovendien zul je ook in NL aan een minimum ordergrootte gebonden zijn.

 

Ik zou je adviseren die kledingstukken meteen in China al van je eigen etiket te voorzien.

 

Succes

 

René van Weert

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Hallo Imane,

 

Met uitzondering van het advies om het eens uit te proberen heeft TwaBla gelijk.

 

Pas als je een verklaring van de fabrikant kunt voorleggen dat het zijn eigen ontwerp is en er geen rechten van anderen op rusten elimineer je een deel van de risico's en de mogelijke gevolgen Je koopt / verkoopt immers niet met opzet plagiaten met de bedoeling deze als originelen van een bepaald merk te verkopen. Bij alles wat je in China koopt heb je de kans dat je de fout ingaat. Als je echter zorgvuldig te werk gaat zal het zeker wel meevallen.

 

Wat betreft de etikettering: lees "Verordening (EU) nr. 1007/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 27 september 2011" maar eens door en je zult zien, dat je er sowieso etiketten in moet hebben die aan de richtlijnen moeten voldoen.

 

Ik neem aan, dat het etiket er niet knullig uit mag zien maar kwalitatief ook in orde moet zijn. Tenslotte is het je visitekaartje. Als je die in NL moet kopen en zelf aan moet brengen kost je dat een hoop tijd en een vermogen in vergelijking met China. Bovendien zul je ook in NL aan een minimum ordergrootte gebonden zijn.

 

Ik zou je adviseren die kledingstukken meteen in China al van je eigen etiket te voorzien.

 

Succes

 

René van Weert

 

Beste René,

 

Heel erg bedankt voor je reactie! Hier heb ik veel aan. Ik zal direct om een verklaring vragen bij de leverancier/fabrikant dat het gaat om eigen ontworpen kleding. Maar geldt hier dan alsnog dat andere merken deze kleding ook in kunnen kopen en daar hun eigen label aan hangen? Als de fabrikant daar toestemming voor geeft dan is dat dus mogelijk?

 

Ik wil uiteraard een goed merk introduceren (en me distantieren van plagiaat praktijken) en daarom zijn de etiketten ook belangrijk. Ik zal hierbij zeker rekening houden met de Europese richtlijnen, dank voor de tip!

 

Ik heb eens een kijkje genomen op je website en las dat je veel ervaring hebt met het importeren vanuit China.

Mag ik daarom nog even wat meer gebruik maken van je expertise? Wat zijn de belangrijkste punten waar ik rekening mee moet houden bij kledingimport? Ik heb werkelijk alles uitgezocht maar ik ben zo bang dat ik wat over het hoofd zie.

 

Zo loop ik tegen wat anders aan. Voor de wasetiketten moet ik weten welke stoffen/materiaal er gebruikt is. Maar de Chinezen geven overal enkel 'cotton blends' aan. Dit is neem ik aan niet genoeg voor op een wasetiket? Dit is een voorbeeld van de dingen waar ik tegenaan loop.

 

Verder heb ik de samples reeds ontvangen en 90% is kwalitatief goed en dus geschikt voor mijn collectie. Dus wat dat betreft ben ik tevreden over de fabriek waarmee ik nu contact heb.

 

Nogmaals heel erg bedankt voor je uitleg!

 

Groet,

Imane

Link naar reactie
  • 0

Ik zal direct om een verklaring vragen bij de leverancier/fabrikant dat het gaat om eigen ontworpen kleding. Maar geldt hier dan alsnog dat andere merken deze kleding ook in kunnen kopen en daar hun eigen label aan hangen? Als de fabrikant daar toestemming voor geeft dan is dat dus mogelijk?

 

Het is voldoende als je hem in een mail zegt dat je geen plagiaten of designs wilt waarop andere copyright hebben en vraagt te bevestigen, dat de producten die je koopt geen plagiaten en vrij van copyright zijn. Bewaar dan die bevestiging goed. Je kunt dan aantonen dat je te goeder trouw hebt gehandeld.

 

Degene die de rechten voor een bepaald product heeft kan beslissen aan wie hij verkoopt tenzij hij een exclusiviteitsovereenkomst met iemand heeft afgesloten. Zo'n overeenkomst sluiten ze alleen af als je werkelijk zeer veel bestelt.

 

Ik heb eens een kijkje genomen op je website en las dat je veel ervaring hebt met het importeren vanuit China.

Mag ik daarom nog even wat meer gebruik maken van je expertise? Wat zijn de belangrijkste punten waar ik rekening mee moet houden bij kledingimport? Ik heb werkelijk alles uitgezocht maar ik ben zo bang dat ik wat over het hoofd zie.

 

Mijn bijdragen in dit forum zijn van algemene aard en niet bedoeld om specifieke problemen op te lossen. Daar verdienen wij immers ons dagelijks brood mee. Desondanks toch een paar tips:

 

- Chinese maten kunnen sterk afwijken van onze maten. Een "L" in China is vaak een "M" of zelfs een "S" in Nederland. de mensen zijn daar andsers gebouwd. Dat is vooral belangrijk omdat je een "Chinees Merk" koopt.

 

- Let er op, dat er geen verboden kleurstoffen inzitten. Dat is met kleding van kleine fabrieken in China vaak het geval. Zeg duidelijk dat de kleren voor de europese markt zijn en konform de AZO voorschriften in Europa moeten zijn. Een goede leverancier weet meteen wat je bedoelt.

 

Voor de wasetiketten moet ik weten welke stoffen/materiaal er gebruikt is. Maar de Chinezen geven overal enkel 'cotton blends' aan. Dit is neem ik aan niet genoeg voor op een wasetiket?

 

Dat is inderdaad niet genoeg. "Blend" betekent een mengsel. Iedere leverancier moet je kunnen vertellen wat en hoeveel erin zit. bv. 80% katoen en 20% polyester of 80%polyester en 20% polyamide. Let er ook op dat er, vanwege de productaansprakelijkheid, in moet staan wie het geimporteerd heeft in Europa en hoe die bereikt kan worden.

 

Ik hoop je een beetje verder op weg geholpen te hebben.

 

Met vriendelijke groet.

 

René van Weert

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Beste René,

 

Je hebt me zeer zeker goed op weg geholpen, waarvoor nogmaals mijn dank!

 

Verklaring is inmiddels onderweg (ik heb zelf een documentje opgesteld en deze zal ondertekend en bestempeld worden door de alvast een van de leveranciers, de ander moet nog reageren maar verwacht hier geen problemen mee).

 

Maten zijn inderdaad lang niet de maten die wij hier in Nederland hanteren. Daar was ik bij sommige kledingstukken al achter gekomen toen ik de samples kreeg. Maar ook dit is inmiddels geregeld.

 

Verboden kleurstoffen: heb direct opgezocht naar AZO kleurstoffen in textiel. Ik heb alleen kunnen lezen dat dit in leer voor kan komen. Ik heb geen kleding met leer, dus hier voorzie ik geen problemen.

 

En de ene van de 2 leveranciers zal ook zsm de specificaties opstellen van de stoffen! Dat ook weer geregeld.

Op het wasetiket zou ik dus mijn merknaam en website kunnen zetten? Met daarbij made in China? Dan is het compleet?

 

Bedankt nogmaals.

Fijne avond.

 

Groet,

Imane

Link naar reactie
  • 0

Verboden kleurstoffen: heb direct opgezocht naar AZO kleurstoffen in textiel. Ik heb alleen kunnen lezen dat dit in leer voor kan komen. Ik heb geen kleding met leer, dus hier voorzie ik geen problemen.

 

Dit geldt wel deglijk voor alle textielsoorten (wol, katoen, polyester etc.). Waarschijnlijk heb je in Google dat artikel gelezen dat specifiek over leer gaat.

 

 

Op het wasetiket zou ik dus mijn merknaam en website kunnen zetten? Met daarbij made in China? Dan is het compleet?

 

Bekende merken (C&A, H&M etc.) kunnen volstaan met de merknaam omdat daavan algemeen bekend is hoe die te bereiken zijn. Voor minder bekende merken geldt dat de volledige naam, adres en woonplaats van de fabrikant in de kleding moet ztijn aangebracht. Meestal wordt dit op de achterzijde van het wasetiket gedrukt. Alleen als het technisch niet of nauwelijks mogelijk is, kan volstaan worden met een zogenaamde hang tag of een etiket op de verpakking. Dat hangt van de aard van het product af.. Zit de fabrikant niet in de EU, moet de naam van de importeur aangegeven worden. Dit i.v.m. de productaansprakelijkheid.

 

De aanduiding ven het land van herkomst, in dit geval "Made in China", is (nog) niet nodig. Dat kan nog op vrijwillige basis. Sinds het grote ongeluk in Bangladesh en de berichten over werkomstandigheden in de fabrieken daar, wordt er in de politiek reeds over gesproken de vermelding van het land van herkomst te verplichten. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal de EU dit binnen een paar jaar ook doen. In USA is het overigens al plicht.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.