• 0

jaaromzetten brocante

ik ben mike en ben vanuit een uitkering bezig met mijn ondernemingsplan voor een brocante / industriele winkel en webshop.

 

opzich ben ik al redelijk ver met mijn plan, en ook het financiele gedeelte alleen ik ben dus opzoek naar de jaaromzetten van andere brocantes maar bij de kvk zijn deze van geen enkele winkel beschikbaar.

Graag wil ik beschikken over deze gegevens zodat ik ze met mijn financiele inschatting kan vergelijken en kijken of ik er ver naast zit.

 

weet iemand nog meer manieren om deze gegevens te achterhalen?

 

alvast bedankt

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

ja die had ik ook al gelezen ja, zoals wat henkh beschrijft dat ga ik al doen.

 

verder niks bruikbaars.

 

maar ik heb nu een uitgebreid liquiditeits begroting gemaakt van 2 jaar (start vanaf maart 2014) en aan het eind van het tweede jaar hou ik ongeveer E2500 onder aan de streep over.

dit is niet veel maar ik geef mijzelf wel loon, 400 meer dan ik nodig heb en dit is ook meegenomen in de begroting.

 

is dit een goede uitslag aangezien hij positief uitvalt maar niet ruim dus een aantal tegenvallers en het pakt negatief uit.

 

 

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
  • 0

Plaats de liquiditeitenbegroting eens hier, dan kunnen we er gefundeerd naar kijken. Met de gegevens die jij nu geeft kunnen wij geen goede conclusies trekken,

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er eens naar gekeken en mij vallen de volgende zaken op. Het is niet om je te ontmoedigen hoor, maar om je een spiegel voor te houden/te challengen om het maximale er uit te halen. Ik hoop dat je er wat mee kan

 

- Je te ontvangen btw lijkt er laag. Als je in Q1 €11.025 aan verkopen hebt (incl. btw) moet je hierover ongeveer €1900 aan btw afdragen. Als je aangeeft een teruggaaf te verwachten van €15,- dan betekent het dus dat je voor ongeveer €1.915 aan terugvorderbare btw moet hebben. Dit komt dus neer op €11.034 aan btw-belaste kosten moet hebben. Je totale uitgaven in Q1 zijn €14.239, waarvan het salaris (€4.500) de verzekeringen (€390), de rente en aflossing (€600) sowieso niet met btw belast zijn. Dit betekent dus dat een teruggaaf van €15 in Q1 al niet realistisch is. Zo ook voor de volgende kwartalen. Kijk hier nog eens goed naar zou ik zeggen. Of zie ik hier iets over het hoofd?

- Je geeft een hoop vervoerskosten op. Totaal voor €3.450 aan brandstof, uitgaande van diesel is dit ongeveer €1,5 per liter, wat neerkomt op 2300 liter. Bij een verbruik van 1:15 komt dit neer op bijna 35.000 kilometer. Is dit alleen zakelijk? Lijkt wat veel als je ook een fulltime winkel moet runnen, of niet? Als het ook privé is, heb je ook gedacht aan de bijtelling die je erover moet afdragen? Heeft geen impact op de liquiditeitsbegroting van je onderneming, maar is wel relevant voor het gehele plaatje natuurlijk. Is het wellicht niet voordeliger om een kilometervergoeding te hanteren?

- Is €500 incl. btw niet een beetje weinig voor een winkelruimte? Wellicht is het wel haalbaar hoor, maar lijkt mij persoonlijk erg laag.

Link naar reactie
  • 0

ik haal mijn spullen van rommelmarkten uit belgie en ook hier uit nederland.

2 x naar belgie word gepland zodat mijn vriendin dan in de winkel staat.(onbetaald)

2x naar de groothandel kan op afspraak dus ook buiten openingstijden.

daarbij betaal ik dus geen btw over de ingekochte spullen maar maak ik gebruik van de marge-regeling.

 

Die E15 is de betaalde btw voor de webshop.

 

die 35.000 km (ritten naar de rommelmarkten enz) heb ik nog een keer nagekeken en kom hier op uit:

 

2 x per maand naar luik of antwerpen a 500 km = 1000 km

2x permaand naar amerfoort (brocante groothandel) = 200 km

woon-werk verkeer is ruim genomen 80 km per dag = 1600 km

prive km = 100 km

 

totaal = 34800 km

 

de winkel huur is redelijk laag maar heb een mooi pandje gezien voor E400-, incl. per maand, maar dit zal wel een stuk moeilijker worden wanneer dit hem niet gaat worden.

 

 

en die kilometer vergoeding is dat 0,19 per km.

en word dat afgetrokken van de inkomstenbelasting of word dat per kwartaal uitgekeerd?

 

 

 

 

Liquiditeitsbegroting2015_version_1.xls

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
  • 0

heb het opgezocht en het zou er dus op neerkomen dat ik 35000 km x E 0.19 (vergoeding) = E6650; dit bedrag kan dan van de omzet worden afgetrokken waardoor ik hier weer minder btw over moet afdragen.

 

voor de diesel betaal ik voorbelasting dus dit zou ik dan wel weer per kwartaal terug kunnen krijgen?

 

 

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
  • 0

en die kilometer vergoeding is dat 0,19 per km.

en word dat afgetrokken van de inkomstenbelasting of word dat per kwartaal uitgekeerd?

 

Welkom in de wereld van zelfstandigen. Er is helemaal niemand die jou ooit nog wat dan ook gaat geven, en zeker de belastingdienst niet. Die € 0,19/km mag je als kosten opvoeren en worden dus op mindering gebracht van je winst. Je krijgt die € 0,19/km dus niet, je gaat minder belasting betalen omdat je deze kosten mag opvoeren.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

heb het opgezocht en het zou er dus op neerkomen dat ik 35000 km x E 0.19 (vergoeding) = E6650; dit bedrag kan dan van de omzet worden afgetrokken waardoor ik hier weer minder btw over moet afdragen.

 

Dit heeft niets met omzetbelasting of BTW te maken. Je maakt kosten en die drukken je winst. Maar je omzet verandert er niet door. Dus het bedrag aan BTW dat je moet afdragen verandert ook niet.

 

voor de diesel betaal ik voorbelasting dus dit zou ik dan wel weer per kwartaal terug kunnen krijgen?

 

Onder voorwaarden is dat inderdaad mogelijk.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

iemand nog een mening of opmerking?

 

Ik heb jouw liquiditeitenbegroting even grof omgezet naar een verlies- en winstrekening (voor zover dat mogelijk is).

Uitgangspunt is dat je werkt met de margeregeling voor de BTW en dat de goederen minstens voer de kop moeten gaan.

De auto voer je interessant op, maar dat zal niet gaan zoals jij het wil. In de genoemde € 0,19/km zitten alle kosten voor brandstof. Dus of je rekent de brandstof en de auto is zakelijk, of de auto is privé en je trekt € 0,19/km af van de winst.

 

Ik kom op het volgende:

 

bruto omzet € 55.000,00
Inkoopwaarde omzet - 25.000,00
Correctie BTW margeregeling - 5.000,00
Bruto winst € 25.000,00
Loonkosten € 1.200,00
Huisvestingskosten - 9.100,00
Advies- en controlekosten - 2.531,00
Verzekeringen - 1.578,00
Rentelasten - 480,00
Promotiekosten - 3.020,00
Autokosten - 6.650,00
Subtotaal € 29.559,00 -/-
Netto winst € 441,00

 

Dit is dus exclusief de brandstof die je moet inkopen en exclusief de onttrekking van € 1.500,00 iedere maand. Dit is dus geen gezonde opzet van een onderneming, althans niet in mijn ogen. Er maar even vanuit gaande dat de bedragen die jij noemt correct zijn, ik vind ze nogal aan de lage kant.

 

Mijn advies: overdenk alles nog eens goed en kijk niet alleen naar de geldstroom (heel belangrijk!) maar ook naar de winstmogelijkheden van je onderneming. Of heb jij een andere winstanalyse dan ik gemaakt?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

iemand nog een mening of opmerking?

 

Ik heb naar je liquiditeitsbegroting gekeken, mijn opmerkingen:

 

1. De bruto marge fluctueert nogal van maand tot maand In september is die 21% en in mei 72% en de overige maanden beweegt deze ertussenin. Is daar een specifieke reden voor? Bovendien verviervoudigt je omzet bijna binnen een jaar terwijl je niet extra investeert in promotie, is dat realistisch?

2. Gezien jouw inkoopbeleid zou ik de vervoerskosten bij de inkoop rubriceren, want feitelijk zijn dit jouw inkoopkosten.

3. Ik zie geen verzendkosten voor de verkopen via de webshop terugkomen. Of breng je alle artikelen zelf rond? Lijkt me dat dit niet betaald kan worden uit de maandelijkse telefoon- en portokosten van 50 euro.

4. Kosten voor hosting en beheer/onderhoud van je website zie ik niet terugkomen

5. De rentelasten van de lening nemen niet af terwijl je wel elke maand aflost?

6. De ontvangsten/betaling van BTW vallen in de maand na het kwartaal ipv de derde maand van het betreffende kwartaal

7. Als je kiest voor een kilometervergoeding, dan zijn deze ter vervanging van alle autokosten die nu in je begroting staan.

8. Geen onroerend zaakbelasting, geen rioolrecht/afvoerrecht? Hoe laat je je afval ophalen?

9. Geen kantoorkosten: drukwerk, printer, computer, bankkosten, kantoorgerei? Heb je administratiesoftware of doe je alles in excel?

10. Geen investeringen: Stellages, tafels of kasten om je spullen uit te stallen? Heb je een kassa, toonbank?

 

Dan nog iets anders: Je doet dit vanuit een uitkeringssituatie. Heb je je goed laten informeren hierover? Staat al best veel (lief en leed) geschreven op HL over ondernemerschap vanuit een uitkering.

 

Groet,

Alex

 

Link naar reactie
  • 0

BEDANKT ALEX EN DENNIS VOOR JULLIE UITGEBREIDE REACTIE.

 

hiervoor heb ik dus jullie mening om gevraagd omdat ik denk dat ik het redelijk goed bekijk, maar blijkt dus niet zo te zijn.

ik heb heel veel punten al gezien waar ik nog naar moet gaan kijken.

Van het financiele heb ik ook niet veel verstand qua belastingen enz. vandaar dat ik een boekhouder neem.

 

binnenkort heb ik een gesprek bij het uwv hierover en wil dan zelf al het een en ander gedaan hebben.

aangezien het al laat is zal ik na het weekend hier verder mee aan de slag gaan en laat ik dit ook even weten.

 

maar ik denk dat het uiteindelijk allemaal haalbaar moet zijn, jullie niet?

 

alvast bedankt!

 

 

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je willen adviseren om sowieso voor de start gebruik te maken van een financieel adviseur om de boel goed op de rit te krijgen en een duidelijk overzicht te hebben van alle kosten. De marge is al klein en bijkomende kosten waarop je niet gerekend heb kunnen keihard aankomen.

Maar dan blijft jouw primaire vraag nog steeds bestaan: Van welke omzetten kun je uitgaan? Zoals anderen al aangeven, waarop is de omzetstijging uit jouw liquiditeitsbegroting gebaseerd? Hoe groot is de markt in potentie en welke omzet kun jij daarmee gaan bereiken? Is de omzet in december een haalbare kaart en kun je daarvan uit voortbouwen?

De fluctuerende maandelijkse omzetten worden waarschijnlijk veroorzaakt door de zomervakantie waarin je verwacht dat mensen minder actief zijn maar toch vind ik een verdrievoudiging wel erg veel over het jaar gezien.De brutowinst vind ik wat laag maar daar moet ik wel meteen bij zeggen dat ik geen idee heb wat gangbaar is in die markt.

Waarom begin je niet vanuit jouw uitkering met handel op marktplaats en open je nadat je wat geld gegenereerd hebt een webshop. Zo kun je de markt misschien wat rustiger verkennen en een betere inschatting maken of je daadwerkelijk in het diepe moet springen.

Link naar reactie
  • 0

zover ik weet hoeft dat niet maar kan je samen met de verhuurder overeenstemmen om dit wel te doen omdat dit uiteindelijk goedkoper kan uitvallen.

omdat de verhuurder bepaalde kosten doorberekent in de verhuur prijs wanneer hij de huur niet btw belast is.

 

 

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
  • 0

 

maar ik denk dat het uiteindelijk allemaal haalbaar moet zijn, jullie niet?

 

 

Dennis rekent voor dat je bij een omzet van 55.000 euro ongeveer 450 euro overhoudt om van te leven.

 

Heb je al voorraad of begin je met een lege winkel?

 

ik geef mezelf wel loon maar toch is het niet veel wat ik zou overhouden.

 

Ik zou je willen adviseren om sowieso voor de start gebruik te maken van een financieel adviseur om de boel goed op de rit te krijgen en een duidelijk overzicht te hebben van alle kosten. De marge is al klein en bijkomende kosten waarop je niet gerekend heb kunnen keihard aankomen.

Maar dan blijft jouw primaire vraag nog steeds bestaan: Van welke omzetten kun je uitgaan? Zoals anderen al aangeven, waarop is de omzetstijging uit jouw liquiditeitsbegroting gebaseerd? Hoe groot is de markt in potentie en welke omzet kun jij daarmee gaan bereiken? Is de omzet in december een haalbare kaart en kun je daarvan uit voortbouwen?

De fluctuerende maandelijkse omzetten worden waarschijnlijk veroorzaakt door de zomervakantie waarin je verwacht dat mensen minder actief zijn maar toch vind ik een verdrievoudiging wel erg veel over het jaar gezien.De brutowinst vind ik wat laag maar daar moet ik wel meteen bij zeggen dat ik geen idee heb wat gangbaar is in die markt.

Waarom begin je niet vanuit jouw uitkering met handel op marktplaats en open je nadat je wat geld gegenereerd hebt een webshop. Zo kun je de markt misschien wat rustiger verkennen en een betere inschatting maken of je daadwerkelijk in het diepe moet springen.

 

 

mischien heb je hier wel gelijk in grenzlooz , ik ga hier ook rustig over nadenken.

ik heb namelijk nog geen voorraad maar dat heb ik wel allemaal meegenomen in de begroting voor het eerste jaar die hier niet opstaat. maargoed ik ga alle reacties tot me laten inwerken want word gelukkig met beide benen op de grond gezet!

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
  • 0

De tip om eerst eens de markt te verkennen via marktplaats is een goeie. Zo krijg je voor weinig geld wat binding met hetgeen je wilt gaan doen. De webshop zou ik helemaal achterwege laten. Direct via marktplaats heeft een veel groter, sneller en voordeliger bereik.

Stap in de auto met 500 euro handelsgeld en koop daarvoor handel in Antwerpen, Luik etc. Een buil kun je je er niet aan vallen denk ik.

Een echte winkel is niet echt meer van deze tijd voor brocante.

 

Zelf ben ik mede eigenaar van een fysieke brocante winkel op een drukke voetgangers locatie. Eigenlijk is het gewoon liefhebberij want een inkomen is er niet uit te halen door de hoge kosten en lage omzetten. En dan betreft het ook nog een eigen pand waar geen financieringskosten meer op rusten. mocht je meer info willen stuur maar een Pm. :)

 

Alles overdenkend en met de kennis van nu; lekker via Marktplaats.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.