• 0

Werken als buitenlandse zelfstandige in Nederland - wat is ervoor nodig?

Ik stel deze vraag voor een bevriend Brits stel. Zij overwegen te werken in Nederland als zelfstandigen, maar zitten met wat vragen. Ik heb zelf natuurlijk wat leeswerk gedaan, maar krijg wisselende antwoorden. Wie weet er raad?

Deze mensen zijn ingeschreven in Engeland, maar verblijven in Nederland. Ze wonen op een boot (zonder vaste ligplek), en zodoende hoeven ze zich niet in te schrijven in Nederland. Voor verzekeringsredenen willen ze per se hun inschrijving houden in Engeland.

Vanaf hun boot willen ze in Nederland een dienst gaan leveren, die verder geen vergunningen vergt. Wat moet je dan nog in Nederland regelen?

Aan de ene kant lees ik dat je in principe als ZZP'er in je thuisland een bedrijf kan starten en naar Nederland mag uitwijken voor werk, zolang je een EU burger bent. ZZP'ers in de bouw doen dat bijv. vrij vaak. Zij hebben dan ook geen vestiging in Nederland, maar een boot is ook geen officiële vestiging. Het is me niet duidelijk echter of je dat onbeperkt mag doen, of alleen tijdelijk.

Anderzijds lees ik wel dat je als buitenlandse ondernemer zonder vestiging in Nederland wel weer met BTW regels te maken krijgt. Dan vraag ik me af...zijn er nog andere hindernissen?

Wie heeft er meer verstand of een dergelijke situatie, of kan me verwijzen naar meer informatie? Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Wat voor boot, waar en hoe vast ligt de boot, wat voor diensten, hoe lang, hoeveel dagen per jaar zijn ze in Nederland, hoe vaak en hoe gaan ze weer naar huis, hebben ze nog wel een huis?

Schot voor de boeg: buitenlandse belastingplicht waarbij de winst uit onderneming in Nederland wordt belast met inkomstenbelasting, plaats van dienst voor de btw: Nederland, dus registreren bij de belastingdienst, kun je meteen in overleg hoe de belastingheffing volgens de fiscus dient te verlopen.

Zonder nadere informatie is er echter weinig over te zeggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar