• 0

Ik heb hier te maken met een moedermaatschappij met 100% aandelen in de dochter. De dochter heeft een lening verstrekt aan de moeder. Kan de moeder haar dochter verplicht stellen een dividenduitkering te doen (waarmee de lening wordt 'weggestreept')?

Ik zou zeggen dat de directie van de dochter besluit tot een dividenduitkering. De moeder kan het directiebeleid vervolgens echter afkeuren omdat de directie niet voor een dividenduitkering heeft gekozen. Hiermee kan de moeder dus het dividendbeleid van de dochter volledig sturen.

Zou het zo simpel zijn? Even voor de zekerheid graag nog enkele zienswijzen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44238-verplichte-dividenduitkering-dochter/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Krijn,

Allereerst welkom op Higherlevel!

Ik heb hier te maken met een moedermaatschappij met 100% aandelen in de dochter

Wat is jouw rol in deze casus. Ben jij aandeelhouder en/of bestuurder van een van deze vennootschappen?

Ik zou zeggen dat de directie van de dochter besluit tot een dividenduitkering.

De directie bepaalt dat niet, besluiten over winstbestemming worden gedaan door de AvA

De moeder kan het directiebeleid vervolgens echter afkeuren omdat de directie niet voor een dividenduitkering heeft gekozen.

Ja, maar dit geldt bij voornemens tot dividenduitkeringen ook andersom: de AvA stelt de dividenduitkering voor, maar het bestuur moet in het nieuwe BV recht toetsten of die dividenduitkering wel verantwoord is en de BV aan haar financiële verplichtingen kan blijven voldoen

Hiermee kan de moeder dus het dividendbeleid van de dochter volledig sturen.

Dat lijkt me niet meer dan billijk. De 100% aandeelhouder bepaalt het beleid, de directie voert dat uit.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Bedankt Norbert,

Voor het welkom en voor jouw duidelijke antwoord!

Mijn rol:

controller bij de moeder in deze casus, welke op haar beurt merendeels in handen is van buitenlandse firma,

Bottleneck is het feit dat een dividenduitkering gunstig is voor de uiteindelijk belanghebbende (buitenlander) en ongunstig voor de dochter in deze casus. Details bespaar ik je.

Ik denk dat ik op basis hiervan wel verder kom.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar