• 0

Import factuur DHL inboeken

Beste HLers,

 

Voor het importeren van kleding krijg ik regelmatig facturen van DHL. Deze facturen bestaan uit Duty (12%), VAT (21%) en administrative fee.

Hiervan kan ik de VAT (21%) terug vorderen. Echter zou ik niet weten hoe ik dit in moet boeken.

Ik maak hierbij gebruik van Moneybird en het lukt me niet om dit op een juiste manier in te boeken.

 

Ik zal nu een voorbeeldje van een factuur geven om het wat makkelijker te maken:

Duty 55,80 euro

VAT 167,90 euro

Fee 10,00 euro

 

Totaal 233,59 euro

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij Moneybird moet ik gewoon de factuur invoegen, maar als ik de factuur invoeg kan ik alleen de standaard BTW tarieven invoeren, maar in dit geval zou ik de VAT eigenlijk voor 100% in moeten voeren, omdat het in de factuur geen 21% over deze factuur is. Moet ik dan gewoon een nieuw BTW tarief aanmaken van 100% of is dit raar?

Link naar reactie
  • 1

Hallo Robbert,

 

Je hebt geen aparte btw code nodig. Maar voor een goed overzicht als basis voor de btw aangifte moet je het wel als btw regel(s) invoeren in moneybird. Dit soort dingen kun je gewoon middels een extra regel op de factuur oplossen.

 

Je voert eerst een regel in waarbij je het grondslag bedrag voor de btw opvoert met btw code 21% ,

in jou voorbeeld is de grondslag voor 167,90 btw ca 799,50 euro.

daarna maak je direct een creditnota waarbij je de grondslag weer elimineert met btw code vrijgesteld.

 

omdat ik ook toegang heb tot moneybird maar even een screenshot gemaakt van hoe je dat doet, ik heb jou bedragen gebruikt.

om het btw bedrag in het factuurtotaal herkenbaar te houden heb ik de Administratie Fee even weggelaten.

 

Ik zou voor de duidelijkheid in de omschrijving van de btw regel ook de naam van de leverancier en het factuurnummer van de leverancier opnemen, hierdoor heb je altijd een koppeling tussen je DHL facturen en de orginele aankoop.

 

Als je het heel netjes wil doen dan zet je op de factuur van de leverancier ook even het factuurnummer van DHL waarmee je de duty en btw doorbelast hebt gekregen, dan kun je bij een controle heel snel aantonen dat je importrechten en btw netjes hebt betaald.

 

_______

PS in het algemeen: deze vraag komt met enige regelmaat voorbij, deze werkwijze is ook voor andere boekhoudpakketen te gebruiken waarbij de administratiesoftware ook de btw aangifte opmaakt (en soms ook kan inzenden). In deze systemen worden bedragen die rechtstreeks op btw grootboekrekeningen worden geboekt meestal niet meegenomen in de btw aangifte, dat komt omdat de btw aangifte word gegenereerd op basis van de gebruikte btw codes en niet door het saldo op de grootboekrekeningen van de btw.

HL_moneybird_inkoopfactuur.thumb.JPG.db0aca6e9ded3a32b9e7d8aa55f88596.JPG

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zal nu een voorbeeldje van een factuur geven om het wat makkelijker te maken:

Duty 55,80 euro

VAT 167,90 euro

Fee 10,00 euro

 

Totaal 233,59 euro

 

 

Hallo,

 

is dit een echte factuur? De douanewaarde is teruggerekend 465 Euro, de BTW wordt berekend over 799 Euro. De BTW wordt weliswaar berekend over de douanewaarde plus invoerrechten plus bijkomende kosten tot plaats van bestemming binnen de EU maar die lijken nogal aan de hoge kant?

Link naar reactie
  • 0

Je krijgt alleen een preferentieel tarief aan invoerrechten met een geldig Form A en rechtstreeks vervoerd. Verder is invoer uit Pakistan, verder kan er nog sprake zijn van tariefcontingenten. Overigens valt Pakistan sinds 01/01/2014 onder de "APS-plus" regeling, met Form A gaan de meeste producten naar 0%.

 

De betaalde BTW is idd als voorbelasting af te trekken, het is dus meer een kwestie van cash-flow.... Als er inderdaad invoerrechten betaald zijn en er achteraf nog de Pakistaans oorsprong aangetoond kan worden kan er mogelijk bij de douane een verzoek tot teruggaaf (van de invoerrechten) gedaan worden.

Link naar reactie
  • 0

Opes, ik was dit net aan het wijzigen maar je was me voor, Ik snap dat je de douanewaarde versus de waarde voor BTW bedoelt, die kan ik ook niet matchen. In theorie zouden de binnenlandse transport/verzekering/handlingskosten 799-55,80-465=278 Euro bedragen maar dat lijkt me erg veel.

Link naar reactie
  • 0

dat lijkt mij voor een DHL zending ook erg veel.....

 

Helemaal mee eens, Robbert zou best eens bij DHL kunnen informeren hoe ze aan de bedragen zijn gekomen. Waarschijnlijk is het invoerrechten percentage geen 12% geweest.. Voor Robbert trouwens nog een leuke besparing mogelijk want Pakistan valt sinds 01.01.2014 onder het "APS plus", dus praktisch alles in te voeren met 0% invoerrechten. Voor dit soort relatief lage waarde zendigen kan de oorsprong met een factuurverklaring aangetoond worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga dit inderdaad zsm informeren bij DHL.

Daarnaast heb ik contact gehad met mijn leverancier en hij heeft een FORM A geregeld, waardoor de invoertax nu inderdaad wordt verlaagd naar 0%.

 

Allemaal hartelijk dank voor de reacties en hulp!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.