• 0

Studiekosten opvoeren

Beste,

 

Ik ben per 1 januari 2014 actief als ZZP'er. Ik heb bij mijn ex-werkgever waar ik in 2013 werkzaam voor was studiekosten open staan voor een lopende particuliere HBO studie [geen 4-jarige studie]. Deze kosten wil ik afbetalen. De studie is belast met 0% BTW vanuit de overheid. De studie is absoluut in het belang van mijn bedrijfsvoering als ZZP'er maar geen verplichting.

 

Vanwege de hoogte van het bedrag wil ik deze via de bank ipv eindverrekening voldoen. [studiekosten kunnen toch niet bruto ingehouden worden?]

 

Ik heb een factuur van mijn werkgever voor deze kosten ontvangen. De factuurdatum is 2013, indien nodig kan ik een nieuwe factuur voor 2014 krijgen.

 

Ik vraag mij af hoe ik deze kosten correct kan opvoeren bij de belastingdienst;

in 2013 als studiekosten tijdens een jaar loondienst of in 2014 bij de ZZP omzetbelasting als bedrijfsinvestering.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt mij dat de kosten horen bij 2013, omdat ze in dat jaar gemaakt zijn en ook in dat jaar aan jou in rekening zijn gebracht.

 

Je kunt deze kosten bji de aangifte 2014 opvoeren als ondernemingskosten, ze vallen dan onder 'aanloopkosten'.

 

 

Je kunt ze ook in 2013 opvoeren als scholingskosten, op een drempel van 250,- euro na zijn de kosten dan als persoonsgebonden aftrekpost aftrekbaar.

 

Studiekosten opvoeren als aanloopkosten in een onderneming is een betwistbare aftrekpost. Als scholingskosten in een onderneming worden over het algemeen juist BIJscholing begrepen, ofwel het actualiseren van kennis in een vakgebied waarin je actief bent. Het opdoen van kennis voor een nieuw beroep valt bij uitstek onder de persoonsgebonden aftrek (tweede link). Ik kan me voorstellen dat dit een interessant grensgeval is.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Na eea doorgenomen te hebben lijkt de opvoering als aanloopkosten/ondernemingskosten mij niet helemaal zuiver. Wordt dit enkel onder de loep genomen bij een reguliere controle van een belastingcontroleur? De drempel van €250,- neem ik dan maar voor lief om dit prive op te voeren.

 

Wat ik nog niet helemaal begrijp is hoe ik de belasting teruggaaf van de studiekosten bij prive en zakelijk te berekenen.

Link naar reactie
  • 0
Wat ik nog niet helemaal begrijp is hoe ik de belasting teruggaaf van de studiekosten bij prive en zakelijk te berekenen.

 

Studiekosten die je opvoert als persoonsgebonden aftrek worden in mindering gebracht op je inkomen in box 1 (inkomen uit werk en woning). Stel dat je 2500,- aan je werkgever terug mag betalen, haal je daar 250,- vanaf, kom je op een aftrekpost uit van 2.250,-

ALs je bruto inkomen in 2013 tussen de 19.000 en 56.000 lag, levert die aftrekpost je 42% belastingaftrek ofwel 42% x 2.250 = 945.- op.

 

Is dit de berekening die je zocht?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bijna. Ondernemers hebben recht op de mkb-winstvrijstelling, waardoor 14% van hun winst niet belast wordt.

Dat is tof, maar de keerzijde is dat 14% van je kosten ook niet belast worden. Concreet betekent dat, dat een opleiding van 2500,- je belastbare winst met 2.150,- verlaagt en dat scheelt je (met een inkomen tussen de 19.000 en 50.000) bij 42% belasting en 5% bijdrage zorgverzekeringswet 1.010,- in de belastingaanslagen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een aanvullende vraag.

 

De studie is BTW vrij, ik heb de originele factuur welke de particuliere studie instantie naar mijn eerste werkgever heeft verstuurd. De studie instantie geeft aan dat de studie BTW vrij is vanwege de volgende regelingen: Wettelijk erkende beroepsopleiding, registratie in Croho register en een erkenning door de minister.

 

De lijn in het doorzetten van de factuur ziet er als volgende uit:

 

1 - Studieinstantie --> eerste werkgever 0% btw

2- eerste werkgever --> tweede werkgever 6% btw [onderling tussen werkgevers geregeld, hier kom ik nu pas achter]

3 - tweede werkgever --> ikzelf als particulier of via eenmanszaak 21% btw. ik zet toch in op 0% btw

 

Ik wil de studiekosten graag afbetalen via een factuur aan mijn ex-werkgever. Deze geeft aan dat ik 21% btw moet betalen, eerder gaven ze nog aan dat het BTW vrij kan. In de tussentijd heb ik mijn eigen belasting adviseur geraadpleegd en deze geeft ook aan dat dit BTW vrij kan.

 

Ik ben op zoek naar de feiten of mogelijkheden om BTW vrij af te betalen. vooralsnog lijkt het opvoeren van de kosten (dus niet de btw) als particulier het meest logisch ivm discutabele voorloop-ondernemingskosten voor deze studie.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost, bedankt voor de snelle reactie. In heb mijn vorige reactie in de tussentijd bewerkt om deze te verduidelijken, de feiten zijn nog hetzelfde.

 

Ik begrijk niet hoe een fiscalist van een accountingkantoor kan bepalen dat er 21% BTW over gaat, ik kan me ook niet inbeelden wat een eventueel belang voor de werkgever zou zijn. Er wordt nu namelijk een statement gemaakt "21% betalen" en dit loopt nu al een maand

Link naar reactie
  • 0

Ik bedacht mij zojuist het volgende:

 

Zoals in eerdere posts vermeld ben ik van plan om deze kosten bij de belastingdienst in 2013 op te voeren als kosten in box1 werk en woning. Ik heb immers heel 2013 in loondienst gewerkt.

 

Als het BTW verhaal geregeld is verwacht ik een factuur uit 2014 ipv 2013 te krijgen voor de kosten .. in 2014 heb ik enkel inkomsten uit mijn eenmanszaak. Dan valt er toch niets af te trekken voor deze kosten in box1 ??? gegroet een startende ondernemer welke zo weer een avond zoet is met oud administratief zeer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

deze kosten kan ik toch niet van mijn winst uit de eenmanszaak aftrekken? dat zou niet verstandig zijn omdat deze studiekosten discutabel zijn om zakelijk op te voeren.

 

vandaar dat ik van plan was de kosten prive op te voeren met een drempel van €250eu in 2013. in 2014 heb ik geen loon uit dienstbetrekking, dan kan er toch ook niets opgevoerd worden als kosten?

Link naar reactie
  • 0

Ach ja, was een HBO studie toch? Die hoort doorgaans inderdaad thuis in de studiekostenaftrek in je IB-aangifte.

Maar jij maakt die kosten in 2014 dus is het ook dan pas een aftrekpost. In 2013 heb je immers niets betaald

 

Dat je in 2014 geen looninkomsten hebt, heeft daar niets mee van doen. Het gaat om het jaar van betaling.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.