• 0

Hoe reverse bill inboeken in reeleezee

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een credit (inkoop-) factuur kunt u als een reguliere inkoopfactuur boeken, maar met een negatief bedrag. Indien u een bedrag terugontvang op de bank en dit bedrag tegen deze negatieve bon wilt afboeken, dan kiest u in het bankboek voor ‘Openstaande Post’ en zoekt u de boeking in de map ‘Uitgaven’.

 

Dit heb ik een keer van de Reeleezee helpdesk als antwoord gekregen toen ik hetzelfde probleem had.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Dank voor je reactie.

 

Dit is een mogelijkheid, maar heeft voor mij te grote nadelen;

-Vertekend beeld financieel overzicht. Dan worden de kosten lager ipv de omzet groter.

-Vertekend beeld openstaande debiteuren (betaling onderweg)

-BTW aangifte klopt niet ondanks dat het saldo gelijk blijft wil ik geen gezeur hierover bij evt controle.

 

Het betreft een langdurige overeenkomst vandaar dat ik op zoek ben naar een betere oplossing.

Of heb jij daar ook iets mee kunnen doen?

Link naar reactie
  • 0

-Vertekend beeld financieel overzicht. Dan worden de kosten lager ipv de omzet groter.

-Vertekend beeld openstaande debiteuren (betaling onderweg)

Als het over debiteuren gaat dan boek je toch als een VERKOOPnota negatief in.

Een creditnota op de omzet (zoals jij het noemt) brengt toch de omzet omlaag ::).

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Brood,

 

Ik ontvang credit nota`s, precies andersom dus.

 

Hoi Peter,

 

Ik heb de helpdesk gevraagd, drie opties;

-Nota negatief boeken op een kosten rekening met bovenstaande als gevolg.

 

-Verkoop bon maken

Dit word dan eigenlijk een factuur waarbij mijn eigen facturen niet meer netjes doornummeren.

En ik een vreemd document tussen mijn eigen (digitale) documenten krijg.

 

-Verkoop factuur maken

Die kan ik niet uitrijken..

Lijkt mij ook niet de juiste manier

 

Ondanks dat het niet netjes is om zo leverancier te betalen is het een gebruikelijke manier van betalen geworden.

Vandaar mijn vraag hier, ik kan voorstellen dat er anderen zijn die hier reeds een goede oplossing voor gevonden hebben.

 

Dank voor het meedenken tot zover.

Link naar reactie
  • 0

Dan kun je het nog als inkoopfactuur inboeken met een tijdelijke kostenpost (onbepaald).

Daarna een extra memoriaal boeking om de onbepaalde post naar omzet te plaatsen en crediteuren aan debiteuren. Crediteur krijgt dezelfde naam als Debiteur.

 

Het ligt eraan hoe flexibel reeleeze is . Ik kan bij mijn programma bijvoorbeeld de inkoop ook op omzet boeken met een negatieve BTW @ verkoop.

Als de creditfactuur gelijke bedragen heeft als de oorspronkelijke dan is dit mijn uitgebreide poging:

creditnota-boeking.thumb.JPG.a2b4c74bc97446d4d0db589e3b987e68.JPG

Link naar reactie
  • 3

Even om het beeld goed neer te zetten. Jij levert iets aan een klant / afnemer en deze afnemer stuurt zelf facturen naar jou.

 

Dat noem je inderdaad reverse billing of zoals de NL belastingdienst het noemt, Factuur uitgereikt door afnemer

 

Het heeft niets met "niet netjes"te maken, het is gewoon een gangbare werkwijze in een aantal "branches"

 

Er is effectief maar 1 methode die klopt binnen Reeleezee. Ik heb net even een account aangemaakt daar om e.a. te checken.

- een creditnota maken bij uitgaven en je klant invoeren als leverancier is niet logisch. Dat valt dus af

- zelf alsnog een verkoopfactuur maken is niet goed. dan gaan er dubbele documenten ontstaan voor dezelfde transactie.

 

Kortom het moet een verkoopbon worden.

 

-Verkoop bon maken

Dit word dan eigenlijk een factuur waarbij mijn eigen facturen niet meer netjes doornummeren.

En ik een vreemd document tussen mijn eigen (digitale) documenten krijg.

 

Volgens mij kun voorkomen dat jou factuurnummer uit de pas gaat lopen door in het veld referentie het factuurnummer van de ontvangen creditnota te zetten. Dan word jou factuurnummering niet 1 opgehoogd als je de bon boekt.

 

Verder kun je in de bon natuurlijk de juiste omzetrekening en alles kiezen waardoor het allemaal netjes op de omzet terecht komt

 

ik heb een screenshot gemaakt met een voorbeeld verkoopbon

 

In de verkoopbon kun je gewoon een omzet rekening kiezen, ik heb omzet 2 gebruikt (grootboeknr 8001) en je kunt je btw specificeren. en ook in de btw aangifte verschijnt dan keurig omzet 16 euro en btw 3 euro bij vraag 1a (is nu enige mutatie in dit kwartaal in deze voorbeeld admi

 

Volgens mij kun je dan gewoon alles netjes afhandelen en gaat ook je factuurnummering niet in de soep..

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties en het meedenken.

Het kan dus op twee manieren.

 

-Negatief op inkooprekening boeken en via memoriaal corrigeren.

(er is geen oorspronkelijke nota aanwezig, zoals Roel opmerkt de afnemer stuurt zelf een factuur)

 

-Een verkoopbon maken.

Zelf een bonnummer toekennen, dank voor het uitzoeken, dat laatste wist ik niet en het lag voor de hand dat ik dat zelf zou hebben geprobeerd.

 

Off-topic

Hoewel het niet de vraag betrof wil ik toch opmerken dat ik het niet netjes vind en helaas in de wetenschap ben dat het zeer gebruikelijk is om zo te factureren.

Als de factuur niet aankomt moet je zelf maar zien aan een kopie te komen. Al mijn klanten zijn grote bedrijven waar dat niet mee gaat vallen.

Daarnaast gaat het om wekelijkse facturatie 52 per afnemer..

Ook dat geniet niet mijn voorkeur maar daar heb ik het maar mee te doen.

En uiteraard wel de BTW verplichtingen nakomen.

Als er om wat voor reden dan ook dispuut is of de afnemer niet betaald heb je als leverancier het nakijken.

 

Verder is Reeleezee verre van flexibel en loop ik tegenwoordig tegen steeds meer ongemakken aan.

Dat komt hoofdzakelijk door de groei van mijn bedrijf en ik er steeds meer uit wil halen wat er eigenlijk niet inzit.

 

Nogmaals dank voor de input en een fijne avond.

Link naar reactie
  • 0

Jij noemt het twee mogelijkheden. Zelf vind ik dat een self-billing verkoop niets met inkoop te maken heeft.

Ik krijg jaarlijks ook tientallen betalingen via self-billing facturatie. In Snelstart boek ik die gewoon onder verkopen en dat is naar mijn mening de enige juiste plaats. Jij wilt toch immers ook correcte bedragen hebben bij je BTW-aangifte en evt. ICP, alsmede in je eind-balans met het jaarresultaat?

Link naar reactie
  • 0

Jij noemt het twee mogelijkheden. Zelf vind ik dat een self-billing verkoop niets met inkoop te maken heeft.

Ik krijg jaarlijks ook tientallen betalingen via self-billing facturatie. In Snelstart boek ik die gewoon onder verkopen en dat is naar mijn mening de enige juiste plaats. Jij wilt toch immers ook correcte bedragen hebben bij je BTW-aangifte en evt. ICP, alsmede in je eind-balans met het jaarresultaat?

 

Dat was juist de vraag..

Hoe boek ik self-billing op verkoop in Reeleezee.

Snap wel dat het niets met inkoop te maken heeft, alleen hoe verwerk ik het netjes in Reeleezee en niet in Snelstart.

Heb je het topic wel doorgelezen?

Link naar reactie
  • 1
Heb je het topic wel doorgelezen?

Huh? Jazeker , ik wel! Jij ook?

 

Roel heeft uitgebreid vanalles voor je uitgezocht. Hij schrijft:

Er is effectief maar 1 methode die klopt binnen Reeleezee. Ik heb net even een account aangemaakt daar om e.a. te checken.

- een creditnota maken bij uitgaven en je klant invoeren als leverancier is niet logisch. Dat valt dus af

- zelf alsnog een verkoopfactuur maken is niet goed. dan gaan er dubbele documenten ontstaan voor dezelfde transactie.

Kortom het moet een verkoopbon worden.

 

In jouw reactie stel jij: "Het kan dus op twee manieren".

Ik reageer daarop door middels een verwijzing naar mijn situatie de stelling van Roel te beamen. Vervolgens vraag je of ik het topic goed heb gelezen? Heb jij zelf het topic wel goed gelezen??? De juiste manier is maar één manier, niet twee.

 

Succes met je boekhouding... :-)

Link naar reactie
  • 0

?

Ik weet welk resultaat ik wil, alleen niet hoe ik dat realiseer in Reeleezee en stel daarover een vraag.

Er komen twee oplossingen om dat te realiseren waarvan die van Roel de voorkeur heeft.

 

Vervolgens reageer jij 'ik vind dat self billing niets met inkoop te maken heeft'.

Dat is toch de reden van mijn vraag?

Hoe verwerk ik dit correct niet aan de inkoopzijde in R.

 

En je reageert met jou oplossing in jou situatie met Snelstart.

De casus gaat toch niet over S.

 

Sorry voor mijn reactie, maar ik denk dat ik jou post verkeerd interpreteer, want ik zie de bijdrage niet in mijn casus :)

 

@Roel, kan ik de betaling ook verantwoorden direct in het bankboek.

Het lijkt dat dit hetzelfde resultaat geeft of mis ik dan iets?

Link naar reactie
  • 0

Misschien praten we langs elkaar heen. ik denk dat jouw casus niet alleen over Reeleezee gaat, maar ook over het boeken van reverse-billing in het algemeen. Wat dat betreft zou het gebruikte pakket niet mogen uitmaken. Het boeken van een verkoop onder inkopen is mijn inziens altijd incorrect, in welk pakket dan ook. Nb. dit topic zal in de toekomst ook worden gelezen door anderen die met self-billing te maken hebben. Het is daarom goed om jouw vraag ook in z'n algemeen te beschouwen.

 

Er komen twee oplossingen om dat te realiseren waarvan die van Roel de voorkeur heeft.

Ik stel dat er maar één juiste oplossing is, niet twee en geen kwestie van voorkeur dus. De eerste oplossing "Negatief op inkooprekening boeken en via memoriaal corrigeren" lijkt mij ook in Reeleezee een incorrecte oplossing. Wellicht wel kloppend voor het eindsaldo, maar gekunsteld en onoverzichtelijk op z'n minst en inhoudelijk niet juist. Denk bv. aan de reacties bij een evt. boekencontrole. Gaat je btw aangifte nog wel goed bij een inkoopboeking of verander je dan juist de post voorbelasting?

 

Maar goed, dit is slechts mijn mening. Wellicht kunnen anderen daar nog iets meer over melden...

Link naar reactie
  • 0

Eerst de opmerking dat Roel de enige juiste oplossing geeft, toegepast op Reeleeze, neem ik direct aan.

Als ik me niet vergis is dit wel een antwoord op "Self-billing" . Is dan omzet verhogend.

 

Ik zat op een verkeerd spoor, op een wijziging van een verkoopfactuur door de klant met wat mogelijke boeking trucjes. "Reverse" betekend voor mij "omkeren" dus terug brengen. Tevens kwam ook de benaming van een creditnota in de eerste post voor.

 

Blijkbaar heeft Reverse Billing wel een bepaalde betekenis bij communicatie diensten.

De ontvanger betaalt automatisch voor een bericht dat de verzender teweegbrengt. Volgens mij gelijk aan Collect call ?

 

Maar misschien bestaat er inmiddels ook een nieuwe betekenis.

 

Link naar reactie
  • 0

Eerst de opmerking dat Roel de enige juiste oplossing geeft, toegepast op Reeleeze, neem ik direct aan.

Als ik me niet vergis is dit wel een antwoord op "Self-billing" . Is dan omzet verhogend.

 

Ik zat op een verkeerd spoor, op een wijziging van een verkoopfactuur door de klant met wat mogelijke boeking trucjes. "Reverse" betekend voor mij "omkeren" dus terug brengen. Tevens kwam ook de benaming van een creditnota in de eerste post voor.

 

Blijkbaar heeft Reverse Billing wel een bepaalde betekenis bij communicatie diensten.

De ontvanger betaalt automatisch voor een bericht dat de verzender teweegbrengt. Volgens mij gelijk aan Collect call ?

 

Maar misschien bestaat er inmiddels ook een nieuwe betekenis.

 

De afnemer stuurt een credit nota aan de leverancier. Ipv dat de leverancier een nota stuurt.

Link naar reactie
  • 0

De afnemer stuurt een credit nota aan de leverancier. Ipv dat de leverancier een nota stuurt.

 

Misschien kan dit artikel voor jou van belang zijn:

 

Ook hierin vind ik o.a:

 

BELANGRIJKSTE AANDACHTSPUNTEN:

 

Bij het toepassen van self-billing, geldt een aantal aandachtspunten:

 

[*]De door de afnemer opgemaakte factuur is geen creditnota. Een creditnota is namelijk gericht aan de afnemer.

[*]De door de leverancier gebruikte methode van vaststellen van factuurnummers moet worden gebruikt

[*]

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me afvraag. Je hebt al een Verkoopfactuur ingeboekt en dus een boeking in je administratie:

Debiteur (bal)

aan opbrengst verkopen (w/v)

Aan te bel. btw. (bal)

 

Vervolgens stuurt je afnemer nog een bon. Waarschijnlijk kopie van de pakbon van goederenontvangst.

 

En die bon wil je koppelen aan je verkoopfactuur in je administratie. Je hoeft dan toch niks meer financieel te boeken. Dat is al gebeurd met je verkoopfactuur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.