• 0

Kennis in onze samenleving

Omschrijving van je concept:

Vraag en antwoord website om kennisbehoefte in Nederland in kaart te brengen.

Hier wil ik een tutorial-achtige website aan koppelen om waar de informatiebehoefte waarde oplevert experts artikelen te laten schrijven en deze betaald aan te bieden.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Ik ben in eerste instantie beginnen met het opzetten van een simple vraag en antwoord website ( vragenhoe.nl ). Dit om de informatiebehoefte en aanwezige kennis in kaart te kunnen brengen.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Tijdens de afgelopen maanden heb ik vrij vaak frustratie gehad bij het doen van kleine klussen in en om het huis. Geen zin om ergens een dure specialist bij te laten komen wetende dat het uiteindelijk vrij simpel is (je moet het soms maar net even weten..). Tegelijkertijd nam ik op mijn werk deel aan een training waar een trainer heel enthousiast aan het uitleggen was waarom het huidige educatieve systeem in Nederland voor lang niet iedereen werkt. Dit doet mij geloven dat er een enorm gat is op het gebied van kennis. Mijns inziens kan ik persoonlijk met een klein beetje informatie vaak al veel bereiken. Ik wil daarom gaan werken aan collaborative/ collective learning.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Vraag en antwoord sites bestaan er al wel mondjesmaat in Nederland, en enkele grote websites in de VS (quora.com).

Andere kennisgerelateerde websites zoals bijvoorbeeld Wikipedia geven enkel om feitelijke (tijdloze) informatie.

Websites zoals coursera.org werken vanuit volwaardige opleidingen naar kleinere en toegankelijkere informatie (maar doen dit dus top-down).

Bij websites zoals springest.nl is de informatie alsnog offline en dus niet ontsloten.

Er is naar mijn weten nog niemand bezig om dit bottom-up vanuit de samenleving te faciliteren.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Is dit probleem herkenbaar voor jullie?

Is mijn aanpak realistisch?

Hoe zou ik sneller resultaten kunnen boeken?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Internetbranche is een mooi voorbeeld. Universiteiten werken niet snel genoeg om de ontwikkelingen bij te benen, maar er zijn genoeg experts in het veld. Ik wil het gaan combineren met iets zoals bijvoorbeeld https://tutsplus.com/course/design-fundamentals/

Naast het geven van antwoorden wil ik auteurs van antwoorden de mogelijkheid bieden er een betaalde handleiding van te maken.

Dit gebeurd eigenlijk nog niet naast enkele start-ups die dit i.s.m. universiteiten doen, of vooruitlopende niches (zoals tutsplus.com ..).

Het verschil tussen iemand een vis geven (vraag en antwoord) of leren vissen (tutorial/course).

 

Enkel een vraag en antwoord website is inderdaad niet nieuw.

Link naar reactie
  • 1

Je concept klinkt als een oplossing waar jij een probleem bij hebt verzonnen. Erg theoretisch en een mengeling van bestaande oplossingen. Misschien kun je een concreet voorbeeld noemen van iets waar nu geen oplossing voor is en wat jouw concept oplost?

 

Verder vraag ik me af of je businessmodel gaat werken. Er is op internet zoveel info/materiaal kosteloos beschikbaar dat je van goede huize moet komen om van een marginale groep gebruikers geld te ontvangen. Hoe ga jij je in de zoekresultaten onderscheiden?

Link naar reactie
  • 0
Dit doet mij geloven dat er een enorm gat is op het gebied van kennis.
En denk je dan dat die ene reactie van één trainer voldoende is of zou er misschien meer onderzoek nodig zijn naar het bestaansrecht van een dergelijk concept? Zoals de vorige reacties al aangeven: waar in deze wereld zit men op jouw oplossing te wachten, zodanig dat men bereid is er de portemonnee voor te trekken?

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

waar in deze wereld zit men op jouw oplossing te wachten, zodanig dat men bereid is er de portemonnee voor te trekken?

 

En als men die portemonnee wél wil trekken voor de experts die hun kennis betaald aanbieden, waar zit jouw opbrengst dan? Vraag je lidmaatschapsgeld aan de experts of een percentage / bedrag per kennis-verkoop?

 

Mensen zijn inmiddels wel gewend aan websites die in eerste instantie dingen gratis aanbieden en je vervolgens blijven lastigvallen met spam of met aanbiedingen voor een betaald abonnement. Ik zou daar vanaf het begin duidelijk over zijn. Zo zie ik nu op je site bijvoorbeeld nergens wat jij met mijn naam en e-mailadres gaat doen als ik me registreer.

 

Kijk ook nog eens naar je teksten. Je zegt nu dat je experts "elkaar wilt laten helpen". Is dat ook wat je bedoelt? Dus als niet-expert mag ik geen gebruik maken van je site?

Link naar reactie
  • 0

@ronvanderklok, dat wil ik later inderdaad gaan doen via lerenhoe.nl.

Huidige website zie ik als een platform/ opstapje om daar te komen. Achterhalen wie kennis heeft, waar vraag naar is, etc.

 

@P.J. Ik wil niet concurreren met Itunes-U. Ik denk aan kleinere onderwerpen, taken je zonder ervaring niet zo 1-2-3 zelf kunt doen en waar je met input van een ervaringsdeskundige zo doorheen loopt.

 

@mmint, een concreet voorbeeld is voor mij 'het importeren van een auto uit Duitsland'. Zelf doen (ten opzichte van uitbesteden) kan duizende euro's schelen. Wat nou als je alle kennis/ ervaring van een autohandelaar kunt achterhalen voor een paar tientjes?

Benodigde kennis is vooral gebaseerd op actuele ervaringen en best-practices. Niet aanwezig in boeken, noch zal een autohandelaar dit gratis verstrekken i.v.m. kannibalisatie.

 

@Hans, Nee, ik denk niet dat dat bestaansrecht valideert. Ik heb reeds wat dingen opgestart om à la lean-startup te zien of er iemand baat bij heeft. Verder probeer ik het onder andere hier te toetsen.

 

@John, Verdienmodel ben ik nog niet over uit en vind ik in eerste instantie ook minder belangrijk. Stap 1 is bestaansrecht valideren. Vraag en antwoord websites verdienen meestal voldoende met behulp van advertenties. Tutorial-achtige websites gebruiken afhankelijk van breedte van onderwerp eenmalige transacties of een abonnement (maar dan moet je haast een 'digitaal-magazine' met content kunnen vullen).

 

Email wordt momenteel nog niet gebruikt, maar in de toekomst wil ik het mogelijk maken om notificaties te ontvangen aan de hand van persoonlijke instellingen (er is een antwoord op je vraag..). Goed punt, ik ga uitleg toevoegen aan de registratie pagina.

 

Teksten herzien op agenda gezet, ook een goed punt.

Wat vind je van de term 'Ervaringsdeskundige'?

Link naar reactie
  • 0

Hoe zou ik sneller resultaten kunnen boeken?

 

Knip het op.

 

In welk domein blijven veel vragen onbeantwoord? Als ik bv een recept zoek voor eendeborst, vind ik reeds talloze antwoorden. Idem voor gezondheidsvragen. Maar er zijn vast een paar domeinen met veel vragen en weinig antwoorden.

 

In welk domein zijn de antwoorden waardevol? Denk aan de informatiepiramide. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

"Ervaringsdeskundige" zegt mij persoonlijk helemaal niets. Je wil dus eigenlijk een soort wiki gaan maken om mensen met praktische oplossingen (huishoudelijk) te gaan helpen? Dr. Phill heeft middels zijn naam een bepaalde reputatie opgebouwd. Misschien moet je die richting op. Een reputatie opbouwen waardoor mensen het gevoel hebben echt geholpen te worden.

 

Hoe maak ik nu een nette, stevige verstekverbinding?

 

Antwoord:

 

Voorbeeld-illustratie:

 

etc. etc.

Link naar reactie
  • 0

@Hans, Nee, ik denk niet dat dat bestaansrecht valideert. Ik heb reeds wat dingen opgestart om à la lean-startup te zien of er iemand baat bij heeft. Verder probeer ik het onder andere hier te toetsen...

Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat jij bedoelt met deze reactie. Laat ik aangeven wat mij opvalt aan jouw idee:

 

- Op vragenhoe.nl zie ik in ieder geval een aantal storende taalfouten, dat maakt direct gemiddeld 40% minder geloofwaardig.

- Ik lees een aantal 'nieuwe vragen', die je op veel gespecialiseerde fora ook kunt stellen, dus het in kaart brengen via vragenhoe.nl is overbodig, dat kun je nl. via Google al doen. Nogmaals stel ik je de vraag (maar op een iets andere manier): "Welk probleem lost jouw idee op? wiens probleem wordt opgelost? Is iemand dan ook bereid daar voor te betalen of waaraan ontleen je het bestaansrecht van jouw concept?

- Je wilt sneller resultaten boeken, maar waarmee? Welke resultaten heb je voor ogen? Hoe en wanneer vind je jouw concept succesvol? Je wilt o.a. hier het e.e.a. toetsen, maar dan zul je zaken echt wat concreter moeten maken.

 

Succes en groet,

 

Hans

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben 'ervaringsdeskundige' op het gebied van een website hebben om kennis te delen. zie: www.burgernetwerk.org

Ik ben een jaar bezig geweest om het platform op te starten te vullen met de eerste informatie en het daarna in zekere mate betaald te exploiteren. Daarna verwachtte ik dat ik informatie van anderen zou krijgen (tegen vergoeding) om erop te zetten en ook dat mensen er voor wilde betalen om de informatie te krijgen. Dit was in een tijdperk dat google nog één van de zoekmachines was. Helaas is dit ondanks dat ik er twee jaar voor aan het lobbyen en aan het werken was niet gelukt.

Als je wilt kan ik je wel meer ervaringsinformatie geven, bijvoorbeeld op de nieuwjaarsbijeenkomst van HL as vrijdag.

Misschien heb jij wel de oplossing en kun je mijn ervaring gebruiken om niet dezelfde fouten te maken.

In ieder geval succes ermee.

Link naar reactie
  • 0

@herman, ik heb nog geen plannen om de HL-nieuwjaarsborrel te bezoeken.

 

@hans,

- Je hebt gelijk wat betreft de taalfouten. Staan nog veel dummy teksten online. Ik verwacht dit in de komende weken nog regelmatig aan te passen.

- Voor sommige onderwerpen zijn fora inderdaad ook prima, maar lang niet voor elk onderwerp. Tevens kan ik de vragen via andere methodes ontsluiten, bijvoorbeeld vragen van Facebook vrienden. Mits er een kritieke massa is, wordt het ook mogelijk om clustering algoritmes en aanbevelingen in te zetten zodat sneller worden beantwoord.

- Qua resultaten denk ik aan momenteel aan minimaal 1000 gestelde en beantwoorde vragen.

 

@P.J., Reputatie lijkt mij ook erg belangrijk. Het zou mogelijk moeten zijn om gedurende een langere periode te laten dat je veel weet over een onderwerp. Een beperkt aantal leden zouden uitgelicht moeten worden?

 

@TwaBla, Ik heb de marketingplannen reeds geclusterd per onderwerp. Ik zit eraan te denken om dit uiteindelijk te automatiseren door gebruik te maken van bijvoorbeeld de Google AdWords API en kost per klik data per zoekterm te gebruiken om focus te leggen op waar men ook adverteert.

Link naar reactie
  • 0
@mmint, een concreet voorbeeld is voor mij 'het importeren van een auto uit Duitsland'. Zelf doen (ten opzichte van uitbesteden) kan duizende euro's schelen. Wat nou als je alle kennis/ ervaring van een autohandelaar kunt achterhalen voor een paar tientjes?

 

Wat nou als je diezelfde kennis en ervaring ook gratis kunt achterhalen via Google? O.a. op Autoweek forum staan complete stappenplannen, met deskundig commentaar.

 

Benodigde kennis is vooral gebaseerd op actuele ervaringen en best-practices. Niet aanwezig in boeken, noch zal een autohandelaar dit gratis verstrekken i.v.m. kannibalisatie.

 

Prima concept voor specifieke niches, maar om nog even bij het auto import voorbeeld te blijven:

- wie garandeert dat de door jou tegen betaling ter beschikking gestelde informatie correct, volledig en actueel is?

- wat als iemand de correcte, volledige en actuele informatie verkeerd interpreteer of verkeerd toepast?

- wie is er verantwoordelijk en aansprakelijk bij verkeerde informatie of verkeerde toepassing?

 

Juist het feit dat je ervoor betaald wordt, maakt het niet vrijblijvend. Daarom betalen mensen toch die autodealer): niet alleen behoort die de meest actuele kennis te hebben en te kunnen toepassen, maar doet hij/zij dat toch niet of niet goed genoeg, dan is hij/zij ook verantwoordelijk te houden voor het eventuele nadeel.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.