• 0

Zonnepanelen op dak thuiswerkende ZZP'er. Hoe zit het met BTW?

Ik werk als zelfstandige webdesigner vanuit huis. Ik wil een bestelling voor zonnepanelen doen die op mijn woning zullen worden geplaatst. Ik lees veel info over de BTW-regeling voor particulieren die zonnepanelen plaatsen, maar nergens iets over thuiswerkende ZZP'ers die dat doen. Hoe zit dat?

 

Ik ben dus al ondernemer voor de BTW en het lijkt me dat ik me dan niet nogmaals als BTW-ondernemer kan aanmelden ivm de zonnepanelen. Wat moet ik dan doen? Moet ik de panelen aanschaffen als particulier of als ondernemer? En kan/moet ik de BTW voor de panelen terugvragen bij mijn zakelijke BTW-aangifte?

 

Er is vrijwel niets te vinden over dit onderwerp, behalve hier: http://www.mfas.nl/wps/portal/home/actueel/Zonnepanelen%20op%20woning%20zzp-er%20biedt%20mogelijkheden Maar dat gaat boven mijn pet en ik kan er geen concrete info voor mijn situatie uit destilleren.

 

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het lijkt ook voor ZZP-ers met een eenmanszaak interessant om zonnepanelen op je woning te zetten, wanneer je regelmatig thuiswerkt. Wanneer minimaal 10% voor zakelijk gebruik is, kun je kiezen voor privé of ondernemersvermogen. Met standaard 1,5 dag in de week thuiswerken, lijkt mij dat mogelijk.

 

Ik krijg een schenking ter besteding aan de eigen woning, dat wilde ik gebruiken voor zonnepanelen. maar ik denk dat ik de zonnepanelen beter vanuit de zaak kan aanschaffen, met investeringsaftrek en versnelde afschrijving. En dat ik de schenking dan beter kan gebruiken voor aflossing (ik kan geen andere verbetering bedenken voor nieuwbouw). Want die mag ik vast niet gebruiken voor aanschaf op de zaak. ;)

 

Komt er toch weer een hoop bij kijken. Tot hoever afschrijven, wat gebeurt er bij staken, moet ik vanuit privé naar de onderneming betalen voor energie? Ik krijg het moeilijk gevonden op het internet. Weet iemand een handig overzicht?

 

Tips zijn welkom!! :)

 

Link naar reactie
  • 0

Die keuze kan je alleen maken bij aankoop/huur van een nieuwe woning of bij start van je ondeneming. Zet je de woning zakelijk dan betekent dat dat je bij verkoop van de woning belasting betaald bij een eventuele overwaarde. Ook ga je winstbelasting betalen over de opbrengsten van de zonnepanelen. Je moet de keuze van privé of zakelijk dus niet alleen af laten hangen van die zonnepanelen. Zo'n grote keuze en de gevolgen zou ik toch echt even met een adviseur bespreken. Maar misschien wil iemand anders hier verder uitgebreid advies over geven.

 

Link naar reactie
  • 1

Die keuze kan je alleen maken bij aankoop/huur van een nieuwe woning of bij start van je ondeneming.

Mag ik het hiermee respectvol oneens zijn? :)

 

Zonnepanelen kunnen volgens mij bij voldoende zakelijk gebruik (> 10%) als keuzevermogen gewoon geactiveerd worden als zelfstandig bedrijfsmiddel. Het is inderdaad zo dat de zonnepanelen eigenlijk niet bevestigd mogen worden aan de woning, maar volgens de uitleg van de staatssecretaris wordt dat nou ook weer niet heel strict genomen (zoals ik hier al eerder had uitgelegd).

 

Als tip zou ik willen meegeven om in het geval van zakelijke etikettering er vervolgens ook 100% zakelijk mee om te gaan. Dat betekent dus dat de onderneming die zonnepanelen volledig zakelijk moet gaan uitbaten en dat jij als privépersoon de afnemer wordt van de stroom die de panelen gaan opwekken. Je zult - als onderneming - dus een zakelijke kWh-prijs moeten vaststellen en in rekening brengen mét 21% btw. En jij als privépersoon moet die prijs inclusief btw dus betalen aan de zaak.

 

In dat geval draag je dus gewoon de btw over de daadwerkelijk opgewekt stroom af in plaats van het forfait. Wat je je ook goed moet realiseren is dat je de opgewekte kWh's moet doorberekenen en niet alleen de aan het net teruggeleverde kWh's die je kunt aflezen van je (al dan niet slimme) meter! Dat betekent dus dat - als je geen zelf tellende omvormer hebt - je bijvoorbeeld een omgekeerde kWh-meter tussen je omvormer en meterkast/stopcontact moet hebben om te weten hoeveel de panelen daadwerkelijk hebben opgewekt. Je betaalt dus aan je stroombedrijf de verbruikte kWh's - teruggeleverde kWh's. En aan je onderneming betaal je de opgewekte kWh's.

 

Ik had de zonnepanelen destijds geactiveerd in mijn (toen nog) eenmans-bv en had een contract gemaakt met daarin een vaste kWh-prijs van 18,50 eurocent. De uiteindelijke opbrengst per jaar voor je onderneming is uiteraard onzeker, omdat het afhangt van hoeveel de zon schijnt in een jaar en/of hoe schoon je ze houdt.

 

Wat betreft het afschrijven op de zonnepanelen zou ik - onder normale omstandigheden - persoonlijk voor de degressieve afschrijvingsmethode kiezen (zoals ik hier heb uitgelegd). Daarmee volgt de fiscale waardering namelijk de daadwerkelijke vervangingswaarde vrij nauwkeurig en heb je automatisch een methode waarbij de afschrijving desondanks over een lange periode van 15 tot 20 jaar plaats vindt, wat weer in overeenstemming is met de economische levensduur. Als je uiteraard van willekeurige afschrijving gebruik kunt maken, heb je een cashflowvoordeeltje. Als je de panelen tussentijds verkoopt, zul je ze echter wel moeten verkopen voor de waarde in het economisch verkeer (en daar btw over berekenen) en dus niet voor de boekwaarde (namelijk nihil)!

 

Voor gewone hoeveelheden zonnepanelen is waarschijnlijk alleen nog gebruik te maken Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Overigens heb ik om deze reden ook een kWh-prijs afgesproken. Als je de zonnepanelen namelijk in een verhuurconstructie giet (bijvoorbeeld 30 euro huur per maand), dan heb je mogelijk namelijk geen recht op de KIA. Die investeringsaftrek is namelijk niet van toepassing voor "bedrijfsmiddelen die zijn bestemd voor verhuur". De Energie-investeringsaftrek (EIA) is tegenwoordig niet meer zo snel te gebruiken. Daarvoor zul je óf een asbestdak moeten vervangen óf meteen iets van 80 panelen neer moeten leggen.

 

Let tot slot nog even op de verzekeringen. Er is soms wat onduidelijkheid over welke verzekering schade aan de panelen dekt. Denk hierbij aan (hagel)stenen die ongelukkig op één of meerdere panelen kunnen vallen, een omvormer die kapot gaat, etc. Aangezien het een zakelijk bedrijfsmiddel kan zijn, zou het onder je zakelijke verzekering moeten vallen. De meeste privéverzekeringen zullen de zonnepanelen echter meestal automatisch meeverzekeren in je gewone opstalverzekering (koophuis) of inboedelverzekering (huurhuis). De verzekeraar ziet gewone zonnepanelen namelijk meestal als 'aard-en-nagelvast' genoeg om ze veelal standaard mee te verzekeren met de rest van je huis. Maar de fiscus ziet die zelfde (beperkte) 'aard-en-nagelvastheid' dus fiscaal een beetje door de vingers voor het bereiken van andere politiek wenselijke doelstellingen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Reuze bedankt voor je uitgebreide antwoord!!

 

Als ik uit privé aan de zaak de opgewekte energie betaal, dan is dit natuurlijk omzet voor de zaak en moet ik hierover IB betalen? En dan zou ik de zaak ook wat energie moeten laten betalen aan privé, mini aal 10%?

 

De energiebelasting zal waarschijnlijk ongewijzigd blijven in privé?

 

Ik zag dat EIA en MIA inderdaad niet meer zomaar mogelijk zijn. Pas vanaf zo'n 100 panelen zelfs. Maar de KIA wel en afschrijven ook. Ik kan zelf nog versneld afschrijven (starter), dus dat is handig. Ik zou dan afschrijven tot nihil, want je kunt die krengen over 10 jaar niet aan de straatstenen kwijt. En je moet dan zelfs alweer een nieuwe omvormer aanschaffen heb ik begrepen. Alleen als ik over bijvoorbeeld 8 jaar wil stoppen, zal ik toch moeten afrekenen wegens overhevelen naar privé.

 

Maar waar kun je op afschrijven? Worden nota's gespecificeerd over de zaken, waaronder ook arbeidsloon? Want daar kun je waarschijnlijk niet over afschrijven en KIA berekenen?

 

Hoe verder ik me erin verdiep, hoe meer er bij komt kijken... Gelukkig ben ik goed in administreren, dus laat me niet zomaar uit het veld slaan. ;) Ik zal binnenkort eens berekenen wat de verschillen kunnen zijn, aanschaf in privé of zakelijk.

Link naar reactie
  • 0

Zonnepanelen kunnen volgens mij bij voldoende zakelijk gebruik (> 10%) als keuzevermogen gewoon geactiveerd worden als zelfstandig bedrijfsmiddel.

Je zou dan dus moeten doormeten of je daar wel aankomt met één zakelijk gebruikte maar zuinige laptop, het opladen van een slechts deels zakelijke gebruikte smartphone en een incidenteel printje op een laserprinter. Of is daarvoor wat technisch nattevingerwerk afdoende?

 

Plan je daarnaast wat overcapaciteit in met een paar extra panelen, dan wordt die drempel van 10% uiteraard ook minder snel bereikt.

 

Link naar reactie
  • 1

Als ik uit privé aan de zaak de opgewekte energie betaal, dan is dit natuurlijk omzet voor de zaak en moet ik hierover IB betalen? En dan zou ik de zaak ook wat energie moeten laten betalen aan privé, miniaal 10%?

Zou je denken, hè? Maar het antwoord is naar mijn mening "nee", niet zonder meer (om het lekker nog complexer te maken). Hier komt het antwoord van Anouk alsnog van pas. Het ligt er namelijk aan hoe je je werkruimte hebt geëtiketteerd. En dat kun je maar één keer doen, bij de eerste ingebruikname ervan.

 

Dus stel dat je een werkruimte in je huis hebt, en je hebt de hele woning destijds geheel privé geëtiketteerd, dan heb je normaal gesproken géén aftrek van allerlei kosten ("huurkosten, energiekosten, behang- en binnenschilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris"). Als je na het betrekken van je woning zakelijke zonnepanelen plaatst, dan betrek je daarna dus privé deels energie van de zakelijke panelen. En aangezien energiekosten niet aftrekbaar zijn bij een volledig privé geëtiketteerd huis, moet je in dat geval dus inkomsten- én omzetbelasting betalen over 100% van de opgewerkte energie!

 

Als je je woning wel (deels) zakelijk hebt aangemerkt, dán hoef je volgens mij inderdaad maar een deel van de opwekking op te geven. De rest is immers voor 'eigen' zakelijk gebruik. Maar...om het nog verwarrender te maken: het zakelijk kunnen etiketteren van de eigen woning gaat op basis minimaal 10% van het woonoppervlak; het zakelijk kunnen etiketteren van de zonnepanelen gaat op basis van afname van minimaal 10% van de opgewekte stroom!

 

De energiebelasting zal waarschijnlijk ongewijzigd blijven in privé?

Ja, maar die zal wel lager worden, omdat je energierekening wel lager wordt door de teruggeleverde stroom. Privé krijg je dus een lagere stroomrekening van je energieleverancier, maar dat voordeel ben je dan wel weer kwijt om je eigen onderneming mee te betalen voor de door de onderneming opgewekte (en dus afgenomen) electriciteit! Privé merk je er dus niet veel van onder aan de streep. De onderneming heeft echter een vast actief waarop mag worden afgeschreven en waar omzet mee wordt gegenereerd (waar je dan vervolgens weer belasting over betaalt).

 

Ik zag dat EIA en MIA inderdaad niet meer zomaar mogelijk zijn. Pas vanaf zo'n 100 panelen zelfs.

Het ligt simpelweg aan het vermogen van de panelen. De grens ligt namelijk op 25.000 Wattpiek. Als je panelen hebt hebt van 250 Wattpiek, dan heb je er inderdaad 100 nodig. Maar er zijn ook panelen met een hoger - en uiteraard ook veel lager - vermogen.

 

Maar waar kun je op afschrijven? Worden nota's gespecificeerd over de zaken, waaronder ook arbeidsloon? Want daar kun je waarschijnlijk niet over afschrijven en KIA berekenen?

Alle direct gerelateerde kosten mag je volgens mij wel rekenen tot het investeringsbedrag. Bij zonnepanelen worden meestal de kosten van panelen, omvormer en installatiekosten ("kosten van verwerving") als één bedrag geactiveerd.

 

Zonnepanelen kunnen volgens mij bij voldoende zakelijk gebruik (> 10%) als keuzevermogen gewoon geactiveerd worden als zelfstandig bedrijfsmiddel.

Je zou dan dus moeten doormeten of je daar wel aankomt met één zakelijk gebruikte maar zuinige laptop, het opladen van een slechts deels zakelijke gebruikte smartphone en een incidenteel printje op een laserprinter. Of is daarvoor wat technisch nattevingerwerk afdoende?

In feite is het natuurlijk zo dat je die 10%+ in voldoende mate aannemelijk moet kunnen maken. Maar ik denk dat je voor de daadwerkelijke beoordeling afhankelijk blijft van de goeie bui van de belastinginspecteur. Er is overigens ook erg weinig jurisprudentie op dit punt, dus dan blijft het altijd een beetje spannend. Living on the edge dus! ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Prinsrachid, wederom bedankt voor je handige uitleg!!

 

Ik heb hem bijna helder. Voor de volledigheid, ik heb een eenmanszaak en betaal elk kwartaal omzetbelasting. Ik ga ervan uit dat minimaal 10% van de energie zakelijk wordt verbruikt.

 

Aanschaf in privé:

- Aftrek BTW

- Jaarlijks forfait BTW betalen

- Geen andere zakelijke consequenties (ik vind het alleen spannend dat je daarbij ook je omzet moet verhogen in de BTW-aangifte, terwijl de omzet in de IB-aangifte lager is)

- Bij verhuizen mogelijk BTW over de waarde economisch verkeer in rekening brengen aan kopers en afdragen. Kopers kunnen zelf opnieuw BTW terugvragen?

 

Aanschaf in de onderneming:

- Aftrek BTW

- Volledige afschrijving (ik mag nog willekeurig, dus ineens 100%)

- Voordeel vanuit KIA

- Vanuit privé alle opgewekte energie betalen aan de onderneming, dit is omzet voor de onderneming, dus IB. Hierover mijn vraag: tegen welke prijs? Moet ik hierbij rekening houden met energiebelasting of hoeveel BTW?

- Jaarlijks BTW afdragen wat is ontvangen vanuit privé (zover ik nu zie is dit lager dan het forfait)

- Bij staking afrekenen over de waarde economisch verkeer. Maar wat betreft BTW? Ik kan in privé betalen aan de zaak en de zaak af laten dragen. Maar dan kan ik in privé opnieuw BTW terugvragen?

- Uiteindelijk ooit verhuizen, waarbij misschien weer BTW afdragen?

 

Ik denk dat het vooral afhankelijk is van de looptijd van de onderneming, welke keuze het meest interessant is. Ik denk dat ik nog 8 á 10 jaar een onderneming heb en het daarbij toch interessant is om ze zakelijk aan te schaffen. Maar dat is wanneer ik reken met een kwh-prijs van 6 cent (excl BTW). Wanneer dit meer is, zal het niet meer interessant zijn.

 

Heb ik iets verkeerd? Corrigeer me ajb.

En prinsrachid, je prijs van 18,5 cent is van lang geleden?

 

Ik zag dat de stroomprijs 2016 gemiddeld 6 cent is. Moet ik deze in rekening brengen en dan hierover BTW afdragen? Ik ga ervan uit dat ik niets hoef te doen met energiebelasting. Maar misschien moet dit toch? En hoe moet ik die dan afdragen?

 

En verder is informatie over de consequenties van staking onderneming en verkoop woning moeilijk vindbaar. Aanvullingen hierop zijn welkom. Dan hebben we ook voor andere toekomstige kopers zometeen alles handig op een rijtje. :)

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb hem bijna helder. Voor de volledigheid, ik heb een eenmanszaak en betaal elk kwartaal omzetbelasting. Ik ga ervan uit dat minimaal 10% van de energie zakelijk wordt verbruikt.

Bij mijn eerdere antwoorden lag de nadruk vooral op het uitbaten van de zonnepanelen via een bv. Via een eenmanszaak ligt de zaak op bepaalde punten anders, omdat fiscaal en juridisch de onderneming en de persoon één en dezelfde zijn. Bij een bv is dat niet zo.

 

Of je bij een eenmanszaak 10% zakelijk verbruik haalt, is nog maar de vraag. Dat is namelijk nog niet zo makkelijk. Enerzijds ligt het er aan of je de zonnepanelen ziet als een onderdeel van je huis (dat lijkt de standaard zienswijze van de fiscus, althans voor de inkomstenbelasting) óf dat je ze ziet als een zelfstandig bedrijfsmiddel, als de panelen niet al te 'vast' zitten (en die uitleg lijkt de fiscus óók te accepteren).

 

Nu is het zo dat zakelijk energieverbruik niet zo maar wordt gezien als 'zakelijk'. Ten eerste zit je met de woning zelf. Zakelijk etiketteren daarvan kan pas als je een woning voor het eerst betrekt óf wanneer je je onderneming begint én voor minimaal 10% gebruikt. Doe je dat niet, dan wordt de woning volledig privé geacht te zijn, inclusief alle relevante kosten. Als je namelijk vanuit je eigen woning werkt en die woning niet zakelijk hebt geëtiketteerd, dan is het zo dat je geen enkele kost mag aftrekken (zoals energiekosten). Die worden immers privé geacht te zijn. Het verbruik van je zakelijke laptops worden dus fiscaal gezien niet als kosten van de onderneming gezien. Als je eigen zonnestroom gebruik, kun je daar mijns inziens ook het verbruik van je zakelijke laptops niet voor gebruiken om aan die 10% te komen.

 

Overigens heb je dan mogelijk ook nog met een dubbele 10%-grens te maken. Eerst moet je zorgen dat je je huis zakelijk hebt kunnen etiketteren, anders kan er geen eens sprake zijn van 'zakelijk' electriciteitsgebruik. Maar bij de installatie van je panelen moet je ook nog 10% van je geproduceerde energie zakelijk gebruiken, voordat je ze zakelijk kunt etiketteren. Maar dat wordt dus lastig als je dat verbruik niet als zakelijk mag meetellen!

 

De enige uitzondering waarbij dit wat makkelijker is te bewerkstelligen, is als je een (electrische) auto van de zaak hebt. Die auto staat immers als op de balans van de onderneming. En de zonnepanelen kun je makkelijk aantoonbaar aanschaffen om stroom te laten opwekken ten behoeve van die auto. Dat gaat overigens ook niet zo maar, want je moet dan met gecertificeerde meters kunnen aantonen hoeveel stroom de panelen opwekken én hoeveel daarvan door de auto is gebruikt om de accu's op te laden.

 

Aanschaf in privé:

[..]

Aanschaf in de onderneming:

Hier heb je eigenlijk niet zo veel keus, maar verwarrend genoeg is de aanschaf niet 'privé' óf 'zakelijk', omdat je voor iedere belastingsoort (inkomstenbelasting en omzetbelasting) een andere keus kan hebben. En in het geval van de zonnepanelen heb je voor beide belastingen eigenlijk juist géén keus én is die voor iedere soort belasting anders! (Leuker kunnen we het niet maken)

 

Voor de omzetbelasting ben je verplicht om de panelen als onderneming te behandelen. Voor de inkomstenbelasting is het juist verplicht privévermogen.

 

Omzetbelasting

Dat betekent dus gewoon de btw om aanschaf terugvragen. En de btw op opwekking aangeven. Je mag daarvoor het forfait gebruiken, maar dat hoeft niet! Je kunt ook de daadwerkelijke btw hanteren. Dat hoeft overigens niet voordeliger te zijn. Ik heb bijvoorbeeld panelen van 2.500 kWpiek die per jaar zo'n 2.000 kWh opwekken. Dat zou bij mij leiden tot een btw-afdracht van 2.000 kWh x 17,7 cent/kWh x 21% btw = 74 euro. Als ik van het forfait uit zou gaan, zou dat maar 60 euro zijn.

 

Inkomstenbelasting

Voor de inkomstenbelasting is het eigenlijk best wel vaag wat de fiscus nou eigenlijk wil met de opbrengst van zonnepanelen, die verplicht privévermogen zijn. Althans, het is niet helemaal duidelijk waar het onder valt. Is het box 3 (sparen en beleggen)? Is het box 1? En is het dan winst uit onderneming? Of resultaat uit overige werkzaamheden?

 

Ook het zakelijke twitter-account van de Belastingdienst liet mensen in rondjes gaan op vragen of het resultaat uit overige werkzaamheden zouden kunnen zijn. Dan verwezen ze naar de lokale belastinginspecteur. Die belastinginspecteur verwees mensen dan weer terug, omdat ze geen 'algemene vragen' beantwoordden. Waarop het Twitter-account dan weer liet weten dat de belastinginspecteur dat wel zou moeten doen. Maar goed: nog steeds geen antwoord! :) Op internet zag ik overigens discussies waarbij de Belastingdienst het zelf ook moeilijk had. Is het Box 1 (woning)? Is het Box 1 (resultaat uit overige werkzaamheden)? Ze konden het niet zo zeggen. Zelfs een uitgebreide inventarisatie door de RVO over het onderwerp noemde het woord inkomstenbelasting letterlijk nul keer. Wat moet de gewone sterveling dan?

 

De onduidelijkheid wordt eigenlijk veroorzaakt door een administratieve en juridische obstakel. Hoewel je dénkt dat je voor jezelf energie aan het opwekken bent (een beetje zoals hebben kweken van eigen tomaten is je eigen moestuin), is het bij energie zo dat je feitelijk wordt verplicht om de energie in het energienet terug te stoppen. Daarmee ben je dus eigenlijk continu stroom aan het verkopen aan je lokale monopolist en niet aan jezelf! Dit is ook de reden dat je voor de omzetbelasting - door de Fuchs-zaak - verplicht btw-ondernemer bent. Maar voor de inkomstenbelasting gelden andere criteria.

 

Een échte ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt je niet door die zonnepanelen. De werkuren bij het uitbaten van die panelen zijn namelijk nagenoeg nihil. Het gebrek aan werkzaamheden maakt het ook lastig om het als resultaat uit overige werkzaamheden te zien. En omdat de panelen voor de inkomstenbelasting niet roerend, zou je denken dat het om vermogen (Box 3) gaat. Echter, de panelen maken voor de inkomstenbelasting een onlosmakelijk onderdeel uit van je huis.

 

Voor de inkomstenbelasting lijkt het erop dat de fiscus de kool en de geit heeft willen sparen. Bij het koophuis waar je zelf in woont, vallen de zonnepanelen nu - voor zover ik heb kunnen achterhalen - voor het gemak onder het woning-gedeelte van Box 1. In feite betaal je wel inkomstenbelasting over je zonnepalen, maar heel indirect via het eigenwoningforfait op basis van de WOZ. De WOZ zou theoretisch hoger moeten zijn met zonnepanelen, waardoor je via een omweg minder hypotheekrenteaftrek krijgt - en dus meer belasting betaalt (tenzij je een nagenoeg of geheel afgelost huis hebt).

 

Deze vlieger gaat dan uiteraard weer niet op voor mensen met een huurwoning. Daarover moeten we de eerste proefprocessen dan maar afwachten. ;)

 

je prijs van 18,5 cent is van lang geleden?

Nee, die prijs is van een jaar of 5 geleden. Maar zoals gezegd: dat is de prijs die mijn BV vraagt voor het aan mij verkopen van de door de BV opgewekte stroom. Inclusief btw is dat zo'n 22,4 cent / kWh. Dat tarief staat ook vastgelegd in een overeenkomst tussen mij de BV.

 

Maar voor een eenmanszaak heb je daar alleen mee te maken als je zakelijk verbruik hebt. En in dat geval moet je ook niet zomaar een tarief bedenken. In dat geval weet je namelijk exact de prijs per kWh. Dat is namelijk de prijs je energiebedrijf aan jou berekent. Die prijs bestaat uit een kale stroomprijs (~ 6 cent) plus energiebelasting. Die energiebelasting krijg je namelijk ook terug en vormt in voorkomend geval dus gewoon omzet voor de eenmanszaak. Met die energiebelasting hoef je verder niets te doen (niet aangeven en ook niet afdragen), maar wel gewoon als omzet boeken.

 

Maar goed, zonder aan zakelijk energieverbruik te komen, hoef je dus helemaal niets te boeken.

 

En verder is informatie over de consequenties van staking onderneming en verkoop woning moeilijk vindbaar. Aanvullingen hierop zijn welkom. Dan hebben we ook voor andere toekomstige kopers zometeen alles handig op een rijtje. :)

Omdat ze voor de inkomstenbelasting volledig privé zijn en onderdeel van je huis zijn, mag je ze dus met huis en al doorverkopen. De verkoopwinst of verkoopverlies van een huis zijn momenteel belastingvrij in Nederland. Als je staakt met de onderneming, heeft het ook geen consequenties, want de panelen vormen geen zakelijk vermogen.

 

Wat overigens wel kan gebeuren, is dat je je btw-nummer moet behouden. Als je stopt met ondernemen, terwijl de zonnepanelen nog door blijven opwekken, moet je nog steeds btw-aangiftes blijven doen! Je kunt dan weliswaar na een tijdje wel ontheffing aanvragen, maar het is een aandachtspunt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ok. Verwarring alom. Berichten die elkaar tegen spreken.

Ik zal binnenkort de Belastingtelefoon eens bellen.

 

Ok, tipje dan:

 

Je moet de BelastingTelefoon drie keer bellen en daarna het gemiddelde nemen van de twee antwoorden die het minst van elkaar afwijken.

 

Groet,

 

Norbert (die af en toe het vermoeden heeft dat de jongens en meisjes van de Belastingtelefoon stiekum ook op Higherlevel zoeken voor antwoorden op lastige vragen)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Prinsrachid (en/of andere fiscale guru's :) ),

 

Ik ben ZZP-er en heb dus een eenmanszaak. Ik heb een elektrische auto (plugin-hybride) en straks de ge-eikte benodigde meters.

 

Ik ga dus gebruik maken van BTW aftrek + KIA regeling en in 15 jaar afschrijven van de zonnepanelen waarna ik ze eigenlijk eventueel aan mij prive zou willen overdragen voor een symbolisch bedrag.

 

Wat ik mij nog afvroeg is hoe het zit met de inkomstenbelasting. Uiteraard heb ik alle voorgaande posts gelezen alleen kon ik onderstaande er niet helemaal uithalen.

 


Stel mijn zonnepanelen leveren per jaar 4000 kWh op. Ik zie met de meter dat ik 2500kWh zakelijk heb geleverd (aan mijn auto). Uiteraard leg ik dit allemaal vast (mbv een foto + eventueel eikrapport van de meters, etc.)

 

Dan is er dus 1500 kWh prive gebruikt. Moet ik vervolgens die 1500 kWh * 18 cent optellen bij mijn inkomsten? (en hier dus belasting over betalen?)

 

OF gaat het verhaal van prinsrachid op:

 

Voor de inkomstenbelasting lijkt het erop dat de fiscus de kool en de geit heeft willen sparen. Bij het koophuis waar je zelf in woont, vallen de zonnepanelen nu - voor zover ik heb kunnen achterhalen - voor het gemak onder het woning-gedeelte van Box 1. In feite betaal je wel inkomstenbelasting over je zonnepalen, maar heel indirect via het eigenwoningforfait op basis van de WOZ. De WOZ zou theoretisch hoger moeten zijn met zonnepanelen, waardoor je via een omweg minder hypotheekrenteaftrek krijgt - en dus meer belasting betaalt (tenzij je een nagenoeg of geheel afgelost huis hebt).


 

BTW technisch begrijp ik hoe het werkt namelijk 1500 * 19 * 21% btw terugbetalen of de forfait. Aangezien ik meters heb kan ik dus kiezen en in dit geval beter €59,85 betalen ipv de 100 euro forfait.

 

Daarnaast heb ik ook nog te maken met het terugleveren van de stroom. Moet ik dit ook in de boekhouding laten opnemen? Hoe gaat dat in zijn werk.

 

Alvast erg bedankt!!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ronald

 

 

Link naar reactie
  • 1

Wordt dit het volgende Fiscapedia-artikel? ;)

 

Ik ga dus gebruik maken van BTW aftrek + KIA regeling en in 15 jaar afschrijven van de zonnepanelen waarna ik ze eigenlijk eventueel aan mij prive zou willen overdragen voor een symbolisch bedrag.

Je kunt het niet zo maar overdragen wanneer je wilt, en al zeker niet voor een symbolisch bedrag. Als IB-ondernemer heb je namelijk niet zo veel keus om terug te komen op je zakelijke etikettering! Als je dus je zonnepanelen tussen de 10% en 90% zakelijk gebruikt, mag je aanvankelijk kiezen of je die panelen vervolgens privé of zakelijk wilt behandelen, maar vervolgens zit je daar aan vast - tot het moment dat je boven de 90% of onder de 10% uitkomt. Of wanneer de panelen aan gort liggen. Of wanneer je stopt met ondernemen. En anders niet.

 

Verder moet de overdacht dan plaats vinden op basis van de waarde in het economisch verkeer. Als je de panelen desondanks zakelijk wilt etiketteren, overweeg dan eens om, in plaats van lineair, degressief af te schrijven op de zonnepanelen. Bijvoorbeeld 1,84% van de restwaarde per maand. Daarmee benadert de boekhoudkundige waarde de werkelijke waarde iets meer, terwijl je toch iets meer (fiscaal toegestane) afschrijving naar voren haalt.

 

Stel mijn zonnepanelen leveren per jaar 4000 kWh op. Ik zie met de meter dat ik 2500kWh zakelijk heb geleverd (aan mijn auto). Uiteraard leg ik dit allemaal vast (mbv een foto + eventueel eikrapport van de meters, etc.) Dan is er dus 1500 kWh prive gebruikt. Moet ik vervolgens die 1500 kWh * 18 cent optellen bij mijn inkomsten? (en hier dus belasting over betalen?)

OF gaat het verhaal van prinsrachid op:

Nee, dat verhaal gaat hier niet op, omdat dat specifieke verhaal ging over de situatie waarbij de zonnepanelen privé zijn. In jouw geval lijk je te willen kiezen om de panelen zakelijk te activeren.

 

BTW technisch begrijp ik hoe het werkt namelijk 1500 * 19 * 21% btw terugbetalen of de forfait. Aangezien ik meters heb kan ik dus kiezen en in dit geval beter €59,85 betalen ipv de 100 euro forfait.

Je kunt inderdaad kiezen voor het forfait of voor de daadwerkelijke btw. Als een (groot) deel van de opwekking voor zakelijk gebruik is, dan is het forfait in de meeste gevallen sowieso niet voordelig. Het forfait gaat immers uit van de situatie waarin de panelen grotendeels privé worden gebruikt.

 

Als je kiest voor de daadwerkelijke btw, dan moet je de daadwerkelijke btw over de daadwerkelijke kWh-prijs afdragen. Je bent daarbij dus gebonden aan het tarief van je energieleverancier. De omzet is dus: (opgewekte kWh - door auto verbruikte kWh) x daadwerkelijk tarief. De btw is 21% daarover. Verwarrend genoeg kan je daadwerkelijke tarief bestaan uit meerdere componenenten, zoals energiebelasting, leveringsvergoeding, netbeheervergoeding. Al die componenten vormen jouw omzet en dus niet alleen het kale electriciteitstarief van een paar cent/kWh!

 

Daarnaast heb ik ook nog te maken met het terugleveren van de stroom. Moet ik dit ook in de boekhouding laten opnemen? Hoe gaat dat in zijn werk.

Dat gaat inderdaad wat lastig. Een eenmanszaak kan immers geen factuur sturen aan de eenmanszaak. Toch zal er een mouw aan gepast moeten worden. Persoonlijk denk ik dat het boeken van een privéonttrekking het handigst is. En dan eentje waar ook nog btw over berekend en afgedragen moet worden.

 

In jouw voorbeeld zou je dan een privéonttrekking moeten doen van 344,85 euro. Daarvan moet je 285 euro (1500 kWh x 19 cent) boeken als winst voor de inkomstenbelasting en draag je 59,85 euro btw af voor de omzetbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Tjonge, wat een lange (qua pagina's én leeftijd) draad.

Ik heb alles gelezen en mogen concluderen dat het 1 en ander persoons-afhankelijk is. Zie ook laatste antwoorden van PrinsRachid.

 

Zo ook bij mij/ons het geval is gaan we zonnepanelen aanschaffen.

Ik ben ZZPér (eenmanszaak), mijn vrouw heeft ook een eigen bedrijf (KvK-nr en BTW-nr) echter weinig omzet en in 2015 haar inkomen van het bedrijf bestempeld als 'inkomen uit overige werkzaamheden'. Haar omzet begint te stijgen, gelukkig, echter nog niet zo dat ze meer dan de BTW-drempel overschreidt.

 

Ik lees verschillende mogelijke aanvlieg-routes:

- maatschap opzetten met 2 leden

- panelen zakelijk aanschaffen (met/zonder gebruik van allerlei regelingen)

- panelen privé aanschaffen

Maar elke keer weer is dat bij een situatie die niet geheel overeenkomt met die van ons.

 

De aan te schaffen zonnepanelen gaan meer leveren als we momenteel verbruiken (6555 Wp vs 4000 kW). Wordt gedaan omdat we in de toekomst electrisch willen gaan rijden. De Tesla Model 3 is gereserveerd. De oplaadpaal zal een eigen meterkast gaan krijgen en software zodat we precies weten hoeveel stroom we voor de auto gebruiken. Beide worden zakelijk aangeschaft. Ik verwacht pas in 2018, misschien 2019. Het kan natuurlijk zijn dat we een andere EV aanschaffen.

 

De offerte voor plaatsing van de zonnepanelen is ondertussen (2 weken geleden) ondertekend door mijn vrouw. Het jaarcontract met de energie leverancier is verlopen en kunnen bij het wisselen van energie-leverancier dus (hopelijk) makkelijk omzetten op haar naam. Bewust voor haar naam gekozen daar ze nu minder BTW moet betalen (veel minder dan de 1345,- ).

 

Dit zou heel goed Eneco kunnen gaan worden opdat we mee kunnen doen met hun CrowdNett project. Daarbij schaf je voor 4500,- (ex BTW) een Tesla Powerwall en toebehoren aan om je opgewekte energie op te slaan. tegenprestatie is dat je je batterij laat gebruiken om pieken in het net op te vangen. Daarvoor ontvang je 450,- / jaar vergoeding voor. Ook voor deze aanschaf zou de BTW terug gevraagd kunnen worden.

 

We hebben een koophuis waarvan we de hoofdslaapkamer hebben verbouwd voor de praktijk-kamer voor mijn vrouw haar bedrijf ((autisme-) coaching) en waar ik ook werk (gemiddeld 1 dag/week). (extra wandje als kamer-verdeler).

 

De belasting-telefoon (meerdere keren gebeld) verwijst me naar de belasting-inspecteur (brief). Deze verwijst me naar een Belasting Adviseur IB.

 

Nu zou ik heel graag willen weten hoe ik het beste het 1 en ander kan/moet aanvliegen.

Liefst kom ik in contact met iemand die (aantoonbaar) eerder met dit bijltje gehakt heeft.

 

Belasting/BTW betalen vinden we op zich niet erg. Zolang we niet onnodig teveel betalen.

 

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb met veel aandacht Rachid's constructie gelezen waarbij de zonnepanelen aangeschaft zijn door de onderneming, en die onderneming met een bepaald tarief energie levert en die verkoopt aan de bewoner.

 

Eind 2016 is er een wet aangenomen die - als ik het goed begrijp - stelt dat iemand die al ondernemer is voor de IB (dus niet alleen voor zonnepanelen) de zonnepanelen voor de IB zakelijk mag inboeken en daarom ook investeringsaftrek mag toepassen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0034987/2017-01-01

 

Betekent dit dat de genoemde beperkingen rondom 10% zakelijk gebruik vervallen? Ik vind de constructie met een extra meter en een afgesproken tarief veel netter dan het forfaitsysteem. Kan ik ook als tarief het op ieder moment geldende tarief van de energieleverancier gebruiken? Is een contract met je eigen onderneming dan nog wel nodig?

 

Joris

Link naar reactie
  • 0

Laat ik er zelf maar even op reageren met nieuwe bevindingen naar aanleiding van meer uitzoekwerk en telefoontjes met belastingdienst om een en ander te toetsen (inderdaad, er wordt niet altijd hetzelfde gezegd). Het gaat dus om een ondernemer met een eenmanszaak. Of hij thuiswerkt maakt voor deze schets niet uit. Ik ga uit dat er meer energie geproduceerd wordt dan er in het huis gebruikt wordt. Waarom, zie verder. Ik hoop dat een en ander zo klopt, ben benieuwd.

 

Het zakelijk etiketteren voor IB zodat er investeringsaftrek kan worden gebruikt mag, mits aan een aantal voorwaarden voldaan is:

1. Er is voldaan aan het urencriterium (is normaal het geval voor een ondernemer; wordt per ondernemer vastgesteld, niet per onderneming)

2. Er is een gescheiden boekhouding voor dit bedrijf (IB eist dat dit een gescheiden bedrijf is, met hun bijbehorende eisen). De boekhouding wordt gescheiden opgegeven in de IB aangifte.

3. Er moet minimaal 10% zakelijk gebruik zijn. Als je echter max 90% zelf gebruikt en de rest verkoopt is hier al sprake van (immers deze onderneming heeft als doel energie te verkopen). Dit betekent dat je altijd meer moet opwekken dan je gebruikt. En voor de zekerheid nog wat extra natuurlijk... Dit moet aantoonbaar zijn, dus er moet een extra meter voor de panelen zijn geinstalleerd.

4. Er is geen sprake van in het dak geintegreerde panelen (zie de link van mijn vorige post).

 

Voor de OB (BTW) het volgende. Als zelfstandig ondernemer is de KOR praktisch uitgesloten i.v.m. de omzet. Het forfaitsysteem is niet toegestaan voor ondernemers (let op, de belastingdienst website vermeld dit niet en de medewerkers van de belastingtelefoon weten het ook niet allemaal!). Zoals bij iedere onderneming vraag je de BTW terug bij aanschaf en draagt ontvangen BTW af voor aan het net geleverde stroom (je levert immers terug). Echter, je draagt tevens BTW af voor privegebruik (dat is immer ook energie die je onderneming heeft geproduceerd en aan je prive heeft "verkocht"). De BTW hierop reken je op basis van wat dezelfde hoeveelheid ingekochte energie zou kosten. De voorbeeld PDF (tijdelijk versie 4 :) ) meldt: "U hanteert het bedrag dat u aan uw energiebedrijf moet betalen voor de door u ingekochte stroom per kWh, inclusief de energiebelasting maar exclusief de BTW". De hoeveelheid privegebruik moet aantoonbaar zijn, dus ook hiervoor is een meter nodig. De OB eist geen apart BTW nummer, maar eist wel dat je een ondernemingsactiviteit toevoegt bij je registratie bij de OB. Daarover moet je een brief naar je belastingkantoor sturen waarin je je nieuwe situatie uitlegt.

 

Ik denk dat ik een extra inschrijving ga doen, waarschijnlijk ook met nieuw BTW nummer. Zodoende zijn de administraties volledig gescheiden, wat me het handigst lijkt.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bang dat hier een hoop door elkaar wordt gehaald. Met name de omzetbelasting en inkomstenbelasting. Voor beide belastingen gelden verschillende voorwaarden. Het kan zijn dat de panelen voor de omzetbelasting zakelijk zijn (dat is eigenlijk altijd zo), maar voor de inkomstenbelasting niet (je laat ze dan vwb de IB buiten beschouwing).

 

Eind 2016 is er een wet aangenomen die - als ik het goed begrijp - stelt dat iemand die al ondernemer is voor de IB (dus niet alleen voor zonnepanelen) de zonnepanelen voor de IB zakelijk mag inboeken en daarom ook investeringsaftrek mag toepassen. Betekent dit dat de genoemde beperkingen rondom 10% zakelijk gebruik vervallen?

Nee, je moet uiteraard wel minimaal 10% zakelijk gebruik hebben, anders mogen de zonnepanelen niet 'op de zaak' worden gezet. En voor het gebruiken van de investeringsaftrek is het vereist dat het op de zaak staat. Het is uiteraard de vraag of je 10% zakelijk haalt. Dat is voor een eenmanszaak lastig, tenzij je een electrische auto van de zaak hebt misschien, of als je een deel van je huis ten minste administratief hebt gesplitst.

 

Ik vind de constructie met een extra meter en een afgesproken tarief veel netter dan het forfaitsysteem.

Het forfaitsysteem mág je toepassen binnen de omzetbelasting. Het is overigens niet verplicht om het forfaitsysteem binnen de omzetbelasting te gebruiken. Je mag ook de daadwerkelijke btw over de geleverde stroom verrekenen. Greenchoice maakt bijvoorbeeld gewoon een factuur (met btw) voor je aan, die je voor je omzetbelasting kunt gebruiken.

 

Het forfaitsysteem geldt niet voor de inkomstenbelasting. Hier gebruik je gewoon de daadwerkelijk opgewekte stroom voor. Let ook op dat je je panelen niet even in 5 jaar kunt afschrijven. Je zult dat moeten doen gedurende de economische levensduur. Voor zonnepanelen is dat al snel 15 tot 20 jaar.

 

Kan ik ook als tarief het op ieder moment geldende tarief van de energieleverancier gebruiken? Is een contract met je eigen onderneming dan nog wel nodig?

Het contract met je eigen onderneming is nodig als die onderneming een BV is. Als je onderneming een eenmanszaak is, kun je uiteraard geen contract daarmee hebben. De eenmanszaak ben je zelf. In dat geval hanteer je de tarieven, zoals je die hebt afgesproken met je energiemaatschappij.

 

Of hij thuiswerkt maakt voor deze schets niet uit.

Hmm... dat maakt het wel lastig om aan 10% zakelijk gebruik te komen. Als je trouwens in een huis werkt dat voor 100% privé is geëtiketteerd, wordt het lastig om aan 10% zakelijk gebruik te komen. Stroomverbruik wordt dan namelijk per definitie privé geacht te zijn.

 

Zoals gezegd, met een BV is het anders. In het geval van een BV kunnen de zonnepanelen door de BV worden aangeschaft als zelfstandig bedrijfsmiddel en vervolgens kan de stroom (of de panelen) worden verhuurd aan de DGA van de BV.

 

Het zakelijk etiketteren voor IB zodat er investeringsaftrek kan worden gebruikt mag, mits aan een aantal voorwaarden voldaan is:

1. Er is voldaan aan het urencriterium (is normaal het geval voor een ondernemer; wordt per ondernemer vastgesteld, niet per onderneming)

Oei, volgens mij is dit niet zo. Het is weliswaar zo dat je géén ondernemersaftrek kunt krijgen als je niet aan het urencriterium voldoet, maar de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek valt daar niet onder. Je kunt ook ondernemer voor de IB zijn, zónder aan het urencriterium te voldoen. De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek staat bij mijn weten open voor alle IB-ondernemers.

 

2. Er is een gescheiden boekhouding voor dit bedrijf (IB eist dat dit een gescheiden bedrijf is, met hun bijbehorende eisen). De boekhouding wordt gescheiden opgegeven in de IB aangifte.

Dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje onzinnig. Je kunt best voor je eigen inzicht de boel een beetje apart bijhouden, maar bij de IB-aangifte kan het allemaal tegelijkertijd worden aangegeven. Het opsplitsen dient geen enkel doel.

 

3. Er moet minimaal 10% zakelijk gebruik zijn. Als je echter max 90% zelf gebruikt en de rest verkoopt is hier al sprake van (immers deze onderneming heeft als doel energie te verkopen). Dit betekent dat je altijd meer moet opwekken dan je gebruikt. En voor de zekerheid nog wat extra natuurlijk... Dit moet aantoonbaar zijn, dus er moet een extra meter voor de panelen zijn geinstalleerd.

Ik denk dat je ook hier een aantal zaken verwart.

 

Allereerst is het zo dat die 10% doelt op het aandeel opgewekte stroom die voor zakelijke doeleinden wordt opgewekt. Het gaat dus niet op 10% overproductie op privéverbruik. Laten we zeggen dat je 2500 Wattpiek aan panelen hebt. Die zullen zo'n 2000 kWh per jaar opwekken. Je moet dan dus aantonen dat je 200 kWh per jaar zakelijk verbruikt. Zoals gezegd, zonder een administratief of daadwerkelijk gesplitst pand of zonder electrische auto, is dat lastig.

 

Vervolgens is het zo dat je uiteraard alleen hoeft te betalen over de daadwerkelijk opgewekte en zakelijk verbruikte energie. Die verreken je via het eigen vermogen als een privéonttrekking. De rest van de teruglevering loopt alsnog via je persoonlijke rekening met je energiebedrijf.

 

Voor de OB (BTW) het volgende. Als zelfstandig ondernemer is de KOR praktisch uitgesloten i.v.m. de omzet. Het forfaitsysteem is niet toegestaan voor ondernemers (let op, de belastingdienst website vermeld dit niet en de medewerkers van de belastingtelefoon weten het ook niet allemaal!).

Het is volgens mij eerder andersom. Als je hebt gekozen voor het forfait, mag je geen omzetbelasting rekenen aan het energiebedrijf (optellen bij de omzet voor de omzetbelasting). Maar als je niet kiest voor het forfait, dan kun je volgens mij je energiebedrijf verzoeken om een btw-factuur. Dat is meestal een self-billingfactuur die hetzelfde werkt alsof je de rekening zelf naar het energiebedrijf hebt gestuurd.

 

Voor de inkomstenbelasting geldt het forfaitsysteem sowieso niet, maar zul je moeten meten wat de panelen daadwerkelijk hebben opgewekt (maal het tarief exclusief btw). Let dus op dat er een verschil is tussen opgewekte stroom, verbruikte stroom, geleverde stroom en teruggeleverde stroom.

 

Het kan zijn dat je huis 3000 kWh verbruikt en dat je panelen 2000 kWh opwekken, maar dat je uiteindelijk maar 1000 kWh meteen zelf kunt gebruiken en 1000 kWh moet terugleveren. Ik weet het niet helemaal zeker, maar het is volgens mij voordelig (voor de btw) om het forfait niet te gebruiken, als je zeker weet dat je de opgewekte stroom meteen zelf kunt gebruiken. In dat geval lever je namelijk niet of nauwelijks terug. Voor de inkomstenbelasting maakt dat dan weer niet uit, omdat daarvoor de daadwerkelijk opgewerkte stroom van belang is.

 

Ik denk dat ik een extra inschrijving ga doen, waarschijnlijk ook met nieuw BTW nummer. Zodoende zijn de administraties volledig gescheiden, wat me het handigst lijkt.

Volgens mij worden er geen nieuwe btw-nummers uitgegeven hiervoor. Als je al een btw-nummer hebt, moet je die gewoon blijven gebruiken. Je krijgt als eenmanszaak alleen een nieuw nummer als je je onderneming ooit hebt gestaakt en opnieuw start. Dat is ook de reden waarom bestaande eenmanszaken in feite in het nadeel zijn. Particulieren kunnen meestal een btw-nummer aanvragen de btw op de aanschaf terugvragen en vervolgens elk jaar gebruik maken van de KOR. Ondernemers met een btw-nummer hebben al andere omzet, waardoor de stroomomzet er alleen maar bij wordt geteld.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Ik ben bang dat hier een hoop door elkaar wordt gehaald. Met name de omzetbelasting en inkomstenbelasting.

Ik heb in mijn tweede post geprobeerd dit duidelijk te splitsen. Waar zie je in die post dat ik door elkaar haal?

 

Allereerst is het zo dat die 10% doelt op het aandeel opgewekte stroom die voor zakelijke doeleinden wordt opgewekt. Het gaat dus niet op 10% overproductie op privéverbruik. Laten we zeggen dat je 2500 Wattpiek aan panelen hebt. Die zullen zo'n 2000 kWh per jaar opwekken. Je moet dan dus aantonen dat je 200 kWh per jaar zakelijk verbruikt. Zoals gezegd, zonder een administratief of daadwerkelijk gesplitst pand of zonder electrische auto, is dat lastig.

Je hanteert dezelfde redenering zoals bij kantoor aan huis. Echter er is mijns inziens een belangrijk verschil. Mijn tweede onderneming heeft als doel stroom op te wekken. Met alle stroom die ik niet prive gebruik bereik ik dat, en maak ik winst. Dat moet toch zakelijk zijn.

Link naar reactie
  • 1

Je hanteert dezelfde redenering zoals bij kantoor aan huis. Echter er is mijns inziens een belangrijk verschil. Mijn tweede onderneming heeft als doel stroom op te wekken. Met alle stroom die ik niet prive gebruik bereik ik dat, en maak ik winst. Dat moet toch zakelijk zijn.

Er is geen tweede onderneming. Je hebt een eenmanszaak. En de eenmanszaak ben jezelf. En van jezelf is er maar één.

 

De redenering gaat alleen op als die onderneming een BV is. Dat is een aparte juridische entiteit. En die kun je dus binnen grenzen (ondanks 100% eigendom en 100% zeggenschap) een beetje afstandelijk benaderen als contractspartner.

 

Zolang je IB-ondernemer bent gaat dat niet. Het gebruik moet echt zakelijk zijn. Vandaar dat ik de auto van de zaak noem. Dat is namelijk een zelfstandig investeringsgoed dat makkelijk op de zaak is te zetten. En het electriciteitsverbruik daarvan is dan ook makkelijk als zakelijk te bestempelen (mits het wordt gemeten).

 

Als je echter geen zakelijk te bestempelen electriciteitsverbruik hebt, zit je dus fiscaal gezien al snel aan 100% privéverbruik. Stroomkosten zijn gewoonlijk (als je je huis niet fiscaal hebt gesplitst bij ingebruikname) namelijk niet aftrekbaar van de winst. Die kosten worden dus niet zakelijk geacht te zijn en tellen dus niet meer om aan de 10% te komen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Juridisch is het uiteraard 1 entiteit en geen aparte. Maar dat is niet mijn punt. Ik argumenteer dat het energieopwekken een aparte ondernemingsactiviteit is. In jouw redenering is het energieopwekken geen ondernemingsactiviteit, maar net zoiets als het rijden van een auto dat dient om je ondernemingsactiviteit mogelijk te maken. Ik wil juist proberen het energieopwekken als een echte ondernemingsactiviteit te zien. Het feit dat het je een producent wordt, en dus een ondernemingsactiviteit hebt, is namelijk de hele reden dat de wetten aangepast zijn, zodat er BTW wordt afgedragen en er ook winst voor IB telt. En als het opwekken de ondernemingsactiviteit is, is het bijna per definitie zakelijk (mits ik het natuurlijk niet te veel prive gebruik, maar dat geld voor elke onderneming: een timmerman die alleen zijn eigen huis verbouwt lijkt me ook geen echte ondernemer).

 

Link naar reactie
  • 0

Dan lijkt me dat energie (terug)leveren toch wel overduidelijk en onbetwistbaar de voornaamste functie van de zonnepanelen in je energiebedrijf moet zijn. Daarvoor heb je aardig wat capaciteit nodig: meer een voetbalveld dan het dak van een eengezinswoning.

 

(Ik heb zelf twee daken vol liggen en houd na salderen per saldo nog wat over, maar ik zou niet met een stalen gezicht durven beweren dat ik nu een licht winstgevend energiebedrijf heb: de voornaamste functie is toch de eigen energievoorziening.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.