• 0

Zonnepanelen op dak thuiswerkende ZZP'er. Hoe zit het met BTW?

Ik werk als zelfstandige webdesigner vanuit huis. Ik wil een bestelling voor zonnepanelen doen die op mijn woning zullen worden geplaatst. Ik lees veel info over de BTW-regeling voor particulieren die zonnepanelen plaatsen, maar nergens iets over thuiswerkende ZZP'ers die dat doen. Hoe zit dat?

 

Ik ben dus al ondernemer voor de BTW en het lijkt me dat ik me dan niet nogmaals als BTW-ondernemer kan aanmelden ivm de zonnepanelen. Wat moet ik dan doen? Moet ik de panelen aanschaffen als particulier of als ondernemer? En kan/moet ik de BTW voor de panelen terugvragen bij mijn zakelijke BTW-aangifte?

 

Er is vrijwel niets te vinden over dit onderwerp, behalve hier: http://www.mfas.nl/wps/portal/home/actueel/Zonnepanelen%20op%20woning%20zzp-er%20biedt%20mogelijkheden Maar dat gaat boven mijn pet en ik kan er geen concrete info voor mijn situatie uit destilleren.

 

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank voor je reactie prinsrachid.

 

 

Als je de panelen privé houdt (voor de inkomstenbelasting, neem ik aan?) en de auto op naam van de zaak hebt staan, dan heb je in beginsel geen aftrek van electriciteitskosten. Vergelijk het met een kantoor aan huis waarin een bepaald investeringsgoed (laten we zeggen: een dure PC) en waarbij het kantoor niet tot het zakelijk vermogen hoort. In zo'n geval heb je geen aftrek van kosten. De stroom die de (zakelijke) PC gebruikt worden niet als zakelijke kosten gezien.

Brandstofkosten zijn toch gewoon aftrekbaar en de elektriciteit is hier toch de brandstof?

 

Ja, je vergeet dat je BEIDE kosten ook daadwerkelijk moet maken. Je betaalt er weliswaar geen belasting over, maar dat is bij álle zakelijke kosten zo. Maar je moet ze natuurlijk ook beiden uitgeven! Zonder die auto zou je electriciteitsrekening namelijk een stuk lager zijn geweest.

Het uitgeven is hier in feite niet het geval. Mijn hele energieverbruik, zakelijk (auto) en prive, wordt opgewekt met de panelen, maar dit doet toch niets af aan de aftrekbaarheid, gezien ze eigenlijk van "prive gekocht worden"?

 

Link naar reactie
  • 0

Getriggerd door een artikel in de FiscAlert van mei overweeg ik BTW teruggave van zonnepanelen te doen en te proberen als BTW ondernemer een deel BTW van het nieuwbouwhuis van mijn partner en mij terug te vragen.

 

- Mijn partner en ik zijn beide op dit moment geen ondernemer voor de BTW

- We zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd (koude uitsluiting), het huis valt derhalve niet in een huwelijkse goederen gemeenschap, we zijn beide voor de helft eigenaar, het huis is dus privé bezit.

- De factuur van de zonnepanelen staat op beider namen.

- Het energiecontract staat op mijn naam.

- De factuur van de zonnepanelen is van eind 18Q1, het huis is begin 18Q2 opgeleverd.

 

Voor het zonnepanelen BTW teruggaaf verhaal is het mij niet duidelijk of:

1. alleen ik ondernemer voor de BTW kan worden en de volledige BTW kan terugvragen, ondanks dat ik 50% eigenaar ben

2. alleen ik ondernemer voor de BTW kan worden en alleen de helft van de BTW kan terugvragen, aangezien ik 50% eigenaar ben

3. zowel mijn vrouw als ik ondernemer voor de BTW kunnen worden en beide de helft van de BTW kunnen terugvragen

 

De uitspraken op het formulier Opgaaf Zonnepaneelhouders en de PDF van de belastingdienst met veelgestelde vragen geven hier geen uitsluitsel over, een lange online speurtocht leverde me niet op wat ik zoek.

 

Dan over het artikel ECLI:NL:GHARL:2017:10387, 28 november 2017 (FiscAlert mei 2018, zie ook https://btwjurisprudentie.nl/zakelijk-gebruik-gedeelte-dak-woning-zonnepanelen/), waartegen de belastingdienst overigens in cassatie is gegaan:

 

De rechtzaak geeft aanleiding tot het mogen aanmerken van het dakdeel onder de niet-geïntegreerde zonnepanelen tot nuttige ruimte. Daardoor zou het zakelijk gebruikte deel van een woonhuis kunnen toenemen van "zak / (pr + zak)" tot "(zak + zon) / (pr + zak + zon)", waarbij "zak" het oorspronkelijke zakelijk gebruikte oppervlak, "pr" het privé oppervlak en "zon" het zonnepanelen oppervlak voorstelt.

 

Ik citeer een rekenvoorbeeld uit het genoemde blad: "U laat een woning bouwen van €302.500, incl. BTW, exl. de zonnepanelen. Het woonoppervlak van de woning bedraagt 120 m2. Het dakoppervlak van de zonnepanelen bedraagt 25 m2. Het totale nuttige oppervlak is 145 m2, de verhouding zakelijk / privé is 25/145. Van de betaalde BTW (€52.500) kan de eigenaar dus 25/145 terugvragen. Dat is €9.052. Plus uiteraard de volledige BTW van op de zonnepanelen en de installatie ervan. ..."

 

Verder kon ik vinden op https://www.bc.nl/kennisbank/financiele-zaken/fiscus/40-Btw-terug-van-uw-nieuwbouw-huis.html:

"Het recht op aftrek van de BTW over de aankoopprijs is wel beperkt tot uw aandeel in de eigendom van het pand. Er zijn overigens mogelijkheden om toch de volle 100% aftrek te genieten, als u onder huwelijkse voorwaarden gehuwd bent. Laat u daaromtrent nader informeren."

 

Nu vraag ik me af:

 

- Hoe nauw komt het met de timing van verzoek teruggaaf qua tijdvakken om een kansrijke BTW teruggaaf te organiseren?

 

- Hoe kan ik rechtmatig het maximale BTW bedrag terugvragen voor mijn nieuwbouwhuis?

 

a. Ik voer als enige BTW ondernemer het volle oppervlak van de panelen op over het totaal van de oppervlakte van het woonhuis (ca. 10%) en vraag dat over de totale BTW terug (ondanks 50% eigenaar) => lijkt me niet in de haak, wel de hoogste teruggaaf

 

b. Ik voer als enige BTW ondernemer het volle oppervlak van de panelen op over de helft van het woonhuis (ca. 18%) en vraag dat over de helft van de BTW terug (als 50% eigenaar) => iets minder hoge teruggaaf, beter uit te leggen

 

c. Ik voer als enige BTW ondernemer het halve oppervlak van de panelen op over de helft van het woonhuis (ca. 10%) en vraag dat over de helft van de BTW terug (als 50% eigenaar) => de nette manier, maar levert de helft op van a.

 

d. Mijn vrouw en ik worden beide BTW ondernemer en vragen beiden terug als in c. => zelfde opbrengst, maar kan je wel beide BTW ondernemer worden met één energiecontract?

 

e. Een stille maatschap oprichten met mijn vrouw, zoals hiervoor gesuggereerd? => Kan dit met terugwerkende kracht? Is de factuur op beider namen voldoende? Verandert dit de situatie zo dat er bepaalde extra risico's ontstaan?

 

Ik begrijp dat het misschien niet gewaardeerd wordt dat ik als (nog) niet ondernemer deze vraag hier stel, ik hoop dat de inhoud van mijn bericht toch voldoende interessante informatie voor anderen bevat om dit te compenseren :)

 

Hartelijk dank voor het delen van jullie suggesties, kennis en kunde!

Link naar reactie
  • 0

Aangezien het energiecontract op uw naam staat, bent u degene die zich moet aanmelden voor de btw.

 

Aangezien u slechts voor de helft eigenaar van het dak bent, zou u dan de BTW voor de helft van het dak terug kunnen vorderen.

Dezelfde redenering kan overigens ook gevolgd worden voor de zonnepanelen, want u ben ook slechts voor de helft eigenaar van de zonnepanelen. BTW-technisch lijkt het me daarom veiliger om de factuur van de zonnepanelen alleen op uw naam te zetten.

 

Maar aangezien de zaak nog onder de rechter is, zou ik voor het meest gunstige scenario kiezen en de volledige BTW terugvragen.

 

Met de BTW op het dak zou ik me overigens nog niet rijk rekenen.

Zoals gezegd de Belastingdienst is in cassatie gegaan en mocht de Belastingdienst deze zaak verliezen dan verwacht ik dat er reparatiewetgeving komt.

Als je nl als particulier ook de BTW kunt terugvorderen van aanleg en onderhoud van dak, alleen door er zonnepanelen op te leggen, is het hek van de dam.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

als Newbee heb ik e.e.a. doorgelezen in deze voor mij relevante topic, maar geen duidelijkheid kunnen vinden over mijn eigen situatie. Vandaar dat ik hier mijn vraag post, met alvast dank voor het meekijken en delen van ervaring en/of kennis:

 

Situatie: Ik heb zonnepanelen aangeschaft in juli 2010. Deze zijn geplaatst op mijn privé-woning. Ik was toen al werkzaam als ZZP-er. Ik heb er toentertijd niet aan gedacht om de panelen (deels) op te voeren binnen mijn bedrijf. Alles is dus (prive) betaald en geen BTW is verrekend. Ik heb geen fiscale partner.

 

Verandering: Nu ben ik wakkerder :-), mede door de nieuwe uitspraak van de HR. Ik wil graag alsnog de BTW wel terugvorderen. Ik raak echter de weg kwijt in hoe dat te doen. Ook lees ik over het dan ook suppleties indienen voor opwekken.

 

Is er iemand die overzichtelijk wil omschrijven hoe ik het best kan handelen?

 

BVD.

Link naar reactie
  • 0

Is er iemand die overzichtelijk wil omschrijven hoe ik het best kan handelen?

Gaat het om een bedrag van minder dan 1000 euro btw? Dan zou je deze correctie gewoon bij je eerstvolgende btw-aangifte mogen corrigeren. Door de uitspraak van de Hoge Raad lijkt de termijn van de 5 jaar in de meeste gevallen niet van toepassing.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Nee, het BTW bedrag is ca. € 1200,-....

Oei. Had je overigens al hier gekeken? En dan met name naar de vragen en antwoorden? Als het goed is, staan er een aantal scenario's beschreven op de laatste pagina's van het document van de staatssecretaris.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hi, dank, ik heb gekeken, maar daar staat ook alleen maar informatie over situaties anders dan de mijne. Wellicht had ik ten tijde van aanschaf 2010 de panelen kunnen opvoeren als zakelijk, omdat ik toen al zzp-er was. Maar dat vond ik niet kloppend. Toen daarna - vanaf 2013 dus - zonnepaneelhouders als ondernemers aangemerkt werden, werd het relevant en kloppend. Ik heb hier echter nu pas notie van . Ik heb dus ook tot nu toe geen zonnepaneel-opbrengst-forfait opgegeven :-)

Ik speur verder !

Dank voor het meedenken so far.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Kijken of ik dit topic nieuw leven in kan blazen :-)

 

Situatie: eenmanszaak (EMZ), BTW plichtig, elektrische auto.

 

Ik probeer het concept van www.opdezon.nl na te rekenen (uitgaande van de huidige salderingsregeling in 2019 en 2020). Hierbij worden panelen zakelijk geactiveerd (waardoor KIA toe te passen is) en grotendeels gebruikt om een elektrische auto op te laden (niet per se allemaal direct van paneel naar auto, het grootste deel zal gesaldeerd worden via de energieleverancier).

 

Mijn vraag gaat over wat te doen met het "overschot" van de opgewekte energie: de kWhs die niet de auto in zijn gegaan, en daarmee dus automatisch prive worden gebruikt (ik ga er voor het gemak vanuit dat dit "overschot" niet het prive gebruik overstijgt).

 

Volgens deze business case  mag dit tegen een marktconform tarief worden afgerekend met prive (zie de comments onderin). Dat tarief is incl. BTW maar exclusief energiebelasting. In het voorbeeld in 2016 zo'n 0,05 euro per kWh (nu iets meer). Dus (in wederom in 2016) per kWh 1 cent BTW afdragen en 4 cent winst in de EMZ.

 

Vraag 1: Is dit de juiste manier? prinsrachid noemde dit eerder ook als oplossing, echter zonder een uitspraak over het te hanteren tarief. Klopt het dat dit het "kale" tarief mag zijn exclusief energiebelasting?

 

Vraag 2: als ik dit op deze manier doe, heb ik dan ook nog te maken met BTW voor prive gebruik (rubriek 1d)? Zoals beschreven wordt op de site van de belastingdienst hier. Ik merk hierbij ook op dat hiervoor een tarief inclusief energiebelasting wordt gebruikt. 
Ik heb het vermoeden dat dit alleen moet indien de panelen niet tot het ondernemingsvermogen horen, zoals voor de meeste particulieren het geval is, maar kan dit nergens terugvinden.

 

 

Iemand enig idee?

aangepast door jvlier
Link naar reactie
  • 0

Beste jvlier,

 

ik ben niet helemaal thuis in zonnepanelen, maar volgens mij dien je gewoon een correctie voor privé gebruik energie te maken zoals beschreven op de site van de Belastingdienst.  Dat is geen omzet voor de eenmanszaak, maar een onttrekking.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Odeon,

 

Thanks voor je bericht, ik denk inmiddels ook dat ik sowieso die correctie moet doen voor prive gebruik voor de omzetbelasting, zoals je aangeeft. 

 

Maar daarnaast moet ik volgens mij nog steeds iets doen met de IB. De panelen zijn namelijk zakelijk aangeschaft, dus met voordelen uit afschrijving en investeringsaftrek. Bij particulieren die alleen ondernemer zijn voor de omzetbelasting is dit niet het geval. Als ik wel de aftrek kan genieten, maar niet iets moet doen met het geld dat die panelen genereren (wat me prive voordeel oplevert), is dat wel een beetje te mooi om waar te zijn :) 

 

Rachid zei een paar posts terug het volgende:

 

Op 16-7-2018 om 22:01, prinsrachid zei:

Als je vervolgens de panelen op de zaak zet, dan heb je uiteraard geen aftrek. De opgewekte stroom wordt namelijk direct gebruikt voor het opladen van je auto. De enige aftrek die je hebt is de afschrijving op de panelen. Als niet alle opgewekte stroom van zakelijke panelen wordt gebruikt voor de auto van de zaak, dan moet je die overproductie bij je winst optellen. Je 'verkoopt' die overproductie virtueel aan jezelf.

 

En kwam ook dit tegen: https://degroenesubsidie.nl/2018/wp-content/uploads/2016/02/160912.zonnepanelen-ondernemers-ZZP-1.pdf

Waarin staat:

Quote

 

Nadeel zonnepanelen op naam van de onderneming

De opbrengst van de zonnepanelen, dat is alle energie die is opgewekt, dient bij het resultaat van de onderneming opgeteld te worden. De opbrengst van de zonnepanelen is dus belast met Inkomstenbelasting. Hoeveel de opbrengst is kan worden bijgehouden met meetapparatuur. De opbrengst zal vaak rond de € 140,- exclusief BTW per 1.000 kWh liggen op basis van € 0,19 inclusief BTW vergoeding. De opbrengst is in de Inkomstenbelasting belast zolang de onderneming blijft bestaan.


 

 

Ik vind dit best logisch klinken... en onder de streep nog steeds een aantrekkelijke investering als ik het tarief match van de energieleverancier (in plaats van het kale tarief zonder energiebelasting).

Link naar reactie
  • 0

Beste jvlier.

 

Volgens mij moet je alleen de energie die je terug levert aan het netwerk bij je omzet tellen. Logisch, want je krijgt daar een vergoeding voor op basis van de saldomethode.

De energie die je verbruikt in je onderneming (auto van de zaak) hoef je niet bij je omzet op te tellen.

 

Tenslotte maak je een correctie voor de energie die je privé verbruikt.

Dat kan dan volgens de boeking:

Privé energiegebruik                                                    x+y 

aan Energiekosten (incl energiebelasting. ODE)           x

aan BTW                                                                                  y

 

De vraag is hoe je de energiekosten voor privé berekend; kWh x tarief en daarboven op de energiebelastingen

of dat je uit mag gaan van een normbedrag aangepast aan het aantal gezinsleden dat van de energie geleverd door de zonnepanelen gebruik maakt.

Normbedragen vind je bv terug in de landbouwnormen

https://www.taxlive.nl/media/2827/ontrekkingen_eigen_gebruik_prive_aa9621z81pl.pdf

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de omzetbelasting heb je geen keus. De panelen zijn daarvoor gewoon zakelijk. Dat betekent dat je de btw op de aanschaf en installatie mag terugvragen, maar ook dat je btw over de teruggeleverde stroom moet afdragen. Let op! Je draagt dus alleen btw af over de stroom die je daadwerkelijk teruglevert, niet te verwarren met de opgewekte stroom. Als je veel van de opgewekte stroom meteen zelf gebruikt, dan is er dus weinig btw af te dragen. Het is dan overigens wel handig als je een btw-factuur van de teruglevering kunt krijgen van je energieleverancier. Ik weet dat bijvoorbeeld Greenchoice die op aanvraag levert, als je je btw-nummer opgeeft. Het is dan dus ook niet handig om zo'n situatie de standaardregeling te gebruiken (waarbij je forfaitaire btw-afdrachten hanteert). 

 

Voor de inkomstenbelasting ligt het er maar aan of je een keus hebt. Als je 90% van de opgewekte stroom zelf gebruik voor de auto van de zaak (zet hiervoor een aparte stroommeter op je laadpunt), dan heb je ook geen keus. Ook dan zijn de panelen verplicht zakelijk. Als je 10% van de opgewekte stroom gebruikt voor de auto van de zaak, dan mág je het zakelijk activeren. In zo'n geval heb je dus recht KIA. Je moet dan vervolgens wel een bijtelling plegen voor de opgewekte stroom die je privé hebt gebruikt en de opgewekte stroom die is teruggeleverd. Hiervoor hanteer je de stroomprijs (inclusief energiebelasting) exclusief btw die je krijgt van je energieleverancier (dat is immers het tarief waartegen je levert). Dat is dan dus wel omzet voor de zaak voor de inkomstenbelasting.

 

Als je besluit om de panelen privé te houden, dan is het wat simpeler. In dat geval trek je gewoon gewoon de stroomprijs (inclusief energiebelasting) exclusief btw van de opgewekte stroom af voor zover die was gebruikt voor de zaak. Dit moet je dan ook kunnen aantonen, dus ook hier zul je een aparte stroommeter voor moeten gebruiken. De kosten die je aftrekt moet je immers aannemelijk kunnen maken.

 

Afschrijven kun je trouwens niet even snel in 5 jaar doen. Dat doe je door 5% tot 7,5% per jaar af te schrijven met een restwaarde. Of je doet dat degressief tegen 1,5% - 1,8% per maand van de boekwaarde, zonder restwaarde. De eerste methode zorgt een simpele lineaire afschrijving. De twee methode zorgt voor iets complexere afschrijving, maar wel maximaal (tot 20%)  in het begin en iets minder aan het eind - wellicht iets meer in overeenstemming met de werkelijke waarde, maar moeilijker te administreren.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

M.b.t. afschrijvingen is onlangs nieuwe informatie op Ondernemersplein.nl geplaatst.

 

Quote

Zonnepanelen op uw woning: btw terugvragen als ondernemer?
Installeert u zonnepanelen op uw woning? Dan kunt u de btw terugvragen bij de Belastingdienst. Hier leest u hoe u dat doet als u een eenmanszaak heeft, zoals veel zzp'ers: u meldt het terugleveren als extra activiteit en u verwerkt in uw reguliere btw-aangiftes de btw over de aankoop en installatie van de zonnepanelen en de btw die u moet betalen aan de Belastingdienst.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.