• 0

haarproducten invoeren

Ik ben bezig om haarproducten (fohn etc) te importeren uit CHina. Heb al samples ontvangen en zou nu een grote bestelling willen doen. Nu is mijn vraag:

 

- hoe of moet ik de te verzenden producten verzekeren? Of zijn deze verzekerd?

- 30% aanbetalen en 70% bij aflevering is gebruikelijk?

- de producten komen aan in Rotterdam, hoe krijg ik alles op locatie? Kan ik het eventueel zelf met een bus ophalen?

- Dienen de invoerkosten direct te worden afgerekend of krijg je hier een aanslag van?

- BTW zelf opgeven bij de aangifte of dient de BTW vooraf betaald te worden?

 

Misschien dat ik nog iets over het hoofd zie en alle tips en advies zijn welkom!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo tkh2014,

 

Verzekering: Nee, de vracht is niet automatisch verzekerd. Dat zul je bij degene moeten laten doen die de zeevracht voor je regelt en voordat het spul het schip ingaat. De kosten daarvoor bedragen over het algemeen 4,0 0/00 (promille) over 110% van de waarde van de goederen. Bedraagt de waarde van je goederen Euro 1.000, kost de verzekeing Euro 4,40. Bij een LCL zending (Less than a Container Load) is de vracht vaak automatisch verzekerd. Vraag dat even na bij degene die de zeevracht voor je regelt.

 

De meesten weten het niet, maar gaat een schip tenonder en zijn de goederen niet verzekerd, betaal je pro rato mee aan de totale schade die de rederij heeft. Dus ook voor het verlies van het hele schip als vervoermiddel. Het gebeurt zelden maar er zijn ook mensen die de lotto winnen al is de kans daarop zeer klein. Daarom is het verstandig de goederen altijd te verzekeren tegen die geringe meerprijs.

 

30% aanbetalen is normaal. De resterende 70% moet je dan betalen als je goederen op het schip zijn en de leverancier je dit heeft aangetoond met een kopie van de B/L (Bill of Lading). Heb je die 70% betaald, dan krijg je of het origineel van de B/L of de leverancier geeft de uitlevering aan jou op een andere manier vrij. Zonder originele B/L of electronische vrijgabe (telex-release) krijg je de goederen niet.

 

Zelf met een bus ophalen is niet mogelijk. Daarvoor moet je op het haventerrein en dat is niet voor iedereen toegankelijk. Als de vracht je naar je woonplaats te duur is, kun je de spullen naar een locatie in de buurt van de haven laten brengen en het dan daar ophalen. Reken wel de tijd en de benzine mee die je moet betalen. Of het dan nog de moeite loont betwijfel ik.

 

Invoerrechten en BTW zijn direct bij invoer verschuldigd. Doe je alles via een vervoerder, zal die dat voor je voorschieten en samen met de kosten voor de zeevracht in rekening stellen. Je krijgt dan ook alle nodige documenten waaruit blijkt hoeveel invoerrechten zijn betaald en hoeveel BTW bij invoer werd afgedragen. Deze betaalde BTW kun je met je volgende aangifte Omzetbelasting verrekenen (terugkrijgen) als je tenminste zakelijk BTW verschuldigd bent en moet afdragen. Let er wel op, dat de vervoerder, vooral als het de eerste keer is, van je kan verlangen alles vooruit te betalen en niet pas als je de goederen in je magazijn hebt.

 

Ik denk dat alle vragen daarme beantwoord zijn.

 

Wat misschien nog zou kunnen is, dat je een gezondheidsverklaring voor de haren nodig hebt. Bij veel dierlijke producten (bv veren of vellen) is dat vereist. Helaas heb ik met de import van mensenharen nog geen ervaring. Ik raad je aan om even met de douane te bellen en het hun te vragen.

 

Ik ga ervan uit dat je reeds een EORI-nummer hebt. Indien niet, google dan naar EORI om alle informatie daarover te vinden en een nummer aan te vragen.

 

Verder neem ik aan dat je de bekende test met je monsters hebt uitgevoerd ..... even een aansteker eraan houden en kijken of het smelt of naar verbrande haren ruikt.

 

Laatste punt van mijn kant: verzeker je ervan dat de haren niet geverfd zijn met verboden AZO-kleurstoffen.

 

Ik wens je veel succes

 

René van Weert

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Hallo ChinaTradeConsult,

 

Ik wil toch graag even wat aanvullingen doen op je uitspraken.

 

Bij LCL verscheping zijn de goederen zelde door iemand verzekerd. Doe dit altijd zelf niemand anders doet dit voor je. Ga ook niet uit dat je gedekt bent als je eea CIF koopt. Vaak sluit de leverancier dan slechts een beperkte transport verzekering af waardoor je voor een heleboel dingen niet verzekerd bent.

 

Een LCL zending met een bus ophalen is geen probleem. Dit gedeelte van het havengebied is gewoon toegangkelijk. Enige wat echt afgesloten is zijn de terminals waar de containers daadwerkelijk worden overgeslagen.

 

BTW bij invoer is direct verschuldigd. Echter kan je als je een art 23 vergunning aanvraagt de BTW verleggen naar je aangifte. In dat geval hoef je eea niet voor te schieten.

 

Daarnaast zoek een Nederlandse vervoerder. Ga niet in zee met je leverancier op het gebied van transport om uiteindelijk hier in Rotterdam nog honderden euro's af te moeten tikken omdat je het zogenaamd prepaid hebt gekocht.

 

Als laatste als het om electronica gaat zoals een fohn let erop ook op dat je de CE markering regelt. Jij bent als importeur namelijk verantwoordelijk voor de productveiligheid!

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Logic41

 

Dank voor je aanvullingen. die niet alleen voor thk2014 van nut zijn maar ook voor de andere lezers in dit forum. Ik spreek uit ervaringen die ik zelf opgedaan heb maar jij bent de spacialist op dit gebied. Weliswaar ontvangen onze klanten ook containers en LCL zendingen via Rotterdam maar mijn ervaring baseert voornamelijk op de Duitse markt en die kan op sommige punten afwijken van de nederlandse.

 

Bij LCL verscheping zijn de goederen zelde door iemand verzekerd. Doe dit altijd zelf niemand anders doet dit voor je. Ga ook niet uit dat je gedekt bent als je eea CIF koopt. Vaak sluit de leverancier dan slechts een beperkte transport verzekering af waardoor je voor een heleboel dingen niet verzekerd bent.

 

Onze ervaring met Duitse vervoerders is dat een LCL vaak al zonder vragen verzekerd is. Omdat dit niet altijd zo is, was mijn advies danook dit in ieder geval te controleren.

 

Een LCL zending met een bus ophalen is geen probleem. Dit gedeelte van het havengebied is gewoon toegangkelijk. Enige wat echt afgesloten is zijn de terminals waar de containers daadwerkelijk worden overgeslagen.

 

Niet elke vervoeder laat toe dat afgehaald wordt op de plaats van overslag op het haventerrein. Maar als ze het toelaten kan het natuurlijk.

 

BTW bij invoer is direct verschuldigd. Echter kan je als je een art 23 vergunning aanvraagt de BTW verleggen naar je aangifte. In dat geval hoef je eea niet voor te schieten.

 

Volledig correct! Wordt bij ons echter (uit gemakzucht) weinig gedaan.

 

Daarnaast zoek een Nederlandse vervoerder. Ga niet in zee met je leverancier op het gebied van transport om uiteindelijk hier in Rotterdam nog honderden euro's af te moeten tikken omdat je het zogenaamd prepaid hebt gekocht.

 

Wij adviseren om die reden altijd alleen maar FOB te accepteren. Met CIF wordt niet zelden meer verdiend dan met de goederen zelf.

 

Als laatste als het om electronica gaat zoals een fohn let erop ook op dat je de CE markering regelt. Jij bent als importeur namelijk verantwoordelijk voor de productveiligheid!

 

Correct! Dat er ook föhns bij zitten had ik niet gezien. over CE, RoHS en al dat soort dingen is hier al veel geschreven. Wat nog niet zo algemeen bekend is, is het feit dat er op veel produkten een CE teken staat met een ander lettertype. Dat is boerenbedrog want het betekent CHINA EXPORT en heeft niets te maken met een konformiteitsverklaring van de leverancier.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties! Het betreft trouwens geen mensenhaar, maar haarproducten zoals stijltangen, fohns etc.

 

Nu wordt er door de leverancier aangegeven dat ze het via DHL willen versturen (300kg) en dat is 2400usd zou kosten. Doe ik hier verstandig aan? Of zijn er andere alternatieven? Ik ga er van uit dat als het via DHL wordt verzonden, dit ook bij mij thuis wordt geleverd?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties! Het betreft trouwens geen mensenhaar, maar haarproducten zoals stijltangen, fohns etc.

 

Nu wordt er door de leverancier aangegeven dat ze het via DHL willen versturen (300kg) en dat is 2400usd zou kosten. Doe ik hier verstandig aan? Of zijn er andere alternatieven? Ik ga er van uit dat als het via DHL wordt verzonden, dit ook bij mij thuis wordt geleverd?

 

 

Hallo,

 

Dat ruikt niet, maar dat stinkt. JIJ koopt en JIJ beslist hoe het spul verstuurd wordt. Ik denk dat LCL daar wel even wat goedkoper is. De zeevracht voor een hele 20' container is ca. USD 1.000 (als het geen peak season is zoals nu in Januari. met havenkosten en bezorging voor je huisdeur ben je nog geen USD 2.400 kwijt. Weet je zeker dat het niet USD 240 moet zijn? Vraag een prijs FOB en regel het transport zelf. Niks eenvoudiger dan dat.

 

Groet

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

De meesten weten het niet, maar gaat een schip tenonder en zijn de goederen niet verzekerd, betaal je pro rato mee aan de totale schade die de rederij heeft. Dus ook voor het verlies van het hele schip als vervoermiddel.

 

Dat is nieuw voor mij. Een goede rederij is zelf verzekerd voor het scheepscasco en de P&I.

 

Bedoel je wellicht de averij grosse? Dat is bij mijn weten wat anders: dat is de pro rata bijdrage van ladingeigenaren aan opzettelijk veroorzaakte schade aan schip en lading om schip, opvarenden en lading te redden.

 

Dat komt nog redelijk vaak voor, een stuk vaker dan dat een schip zinkt. Vorig jaar nog een relatie die € 25.000, aan averij grosse bijdrage moest betalen voordat de lading door de vervoerder werd vrijgeven. Betrof de pro rata bijdrage aan de kosten van het op zee moeten lossen van lading nadat het schip vlak uit een Chinese haven op een zandbank was vastgelopen

 

Voor de kenners: het gaf ook maar weer eens het belang aan van een goede buyers interest dekking voor CIF leveranties. De verkopende partij had de meest minimale zeetransportdekking ten behoeve van de koper verzorgd via een Chinese verzekeraar. Die weigerde de Averij grosse penningen uit te keren..... de Nederlandse buyers interest transportverzekeraar deed dat secundair uiteindelijk wel. So much for the "I" in CIF dus , idem voor dekkingen zonder G13/G14 clausules, waardeloos...

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Norbert,

 

Ik ben geen verzekeringsexpert maar dat werd mij jaren geleden zo eens verteld door een vervoerder toen ik hem vroeg "verzekeren of niet". Er werd van "verlies van het schip" gesproken. Was niet interessant genoeg om dat verder uit te pluizen. Ik geloof je zo wel want jij bent een expert op dit gebied. Iedere dag dat ik iets leer is een goede dag. Vandaag dus een goede dag.

 

Hallo tkh2014,

 

Wij ondersteunen bedrijven die zelf uit china willen gaan importeren en zoeken de juiste producten en betrouwbare leveranciers. Verder ondersteunen we ze vanaf het moment dat ze willen bestellen tot en met de levering aan de huisdeur. Op onze website kun je lezen wat we allemaal kunnen doen voor onze klanten. Logistiek is niet onze specialiteit maar we hebben goede partners die er alles vanaf weten. Op dat punt zijn we dus geen specialist zoals bv Logic4! maar we weten er toch voldoende vanaf om te weten waar de valkuilen zitten. Voor die LCL: als je weet hoeveel cbm het is en gewicht van de zending kent, kun je bij enkele vervoerders die zeetransportt aanbieden, een offerte aanvragen. Kom je er niet uit, kun me graag bellen als je wilt (op het Duitse nummer op de site) of je kunt me een mail sturen en dan geef ik je eventueel wel een paar verdere tips.

 

Groet

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 1

Hallo Allemaal,

 

Het is correct dat als het schip volledig ten onder gaat de rederij niks komt halen. Maar gaat het schip niet ten onder maar zijn er wel veel acties gedaan om eea te redden dan komt Averij Grosse om de hoek kijken. Leuke rekening kan dat zijn

Verder zoals ik al eerder melde heb je vaak niks aan de verzekering van de Chinees. Uiteindelijk blijkt de betreffende all risk verzekering helemaal niet zo all risk te zijn....... Kijk hier dus absoluut mee uit. Als je toch onder een C term wil kopen doe het dan zonder verzekring CFR of CPT en regel zelf een verzekering.

 

usd 2400 per luchtvracht is echt behoorlijk aan de prijs!! ik weet niet hoeveel het is maar het kan waarschijnlijk met normale luchtvracht of nog veel goedkoper per zeevracht verscheept worden. Neem gerust contact hiervoor op.

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.