• 0

FOR/stakingswinst bij emigratie binnen EU

Beste Higher Level leden,

Ik zit momenteel midden in een verhuizing van Nederland naar Duitsland. In Nederland heb ik een eenmanszaak (ZZP), ik ben deze aan het stopzetten. In Duitsland ga ik een nieuwe onderneming opzetten (GmbH of Einzelunternehmen). De stakingswinst van mijn eenmanszaak bestaat nagenoeg alleen uit de FOR. Aangezien de opgebouwde FOR rond de 50k bedraagt zoek ik een fiscaal gunstige weg.

De opties die ik tot nu toe zie zijn:

(1) Stakingswinst als herinvesteringsreserve gebruiken voor de nieuwe onderneming; dit lijkt echter niet grensoverschrijdend te werken. Of zou dit toch mogelijk kunnen zijn door een Nederlandse BV (of Euro BV) op te richten, en als dochterbedrijf de Duitse GmbH?

(2) Een bancaire lijfrente afsluiten. Wat betreft de conserverende aanslag en de 20% revisierente, vervallen die beide automatisch na 10 jaar of is daar nog actie voor benodigd? Blijft er dan alleen nog een boete over die aan de bank betaald moet worden? Zou ik hier dan in Duitsland alsnog inkomstenbelasting over moeten betalen?

(3) Stakingswinst direct afrekenen met de Nederlandse belastingdienst. Stel ik sluit mijn eenmanszaak begin 2014, dat is fiscaal gunstiger voor de afrekening met de Nederlandse belastingdienst. Dan val ik namelijk onder het maximale tarief van 42% ipv 52%. Telt dit dan ook als 'inkomsten' mee voor mijn inkomstenbelasting van 2014 in Duitsland? Ik vraag me namelijk af of ik hierdoor in Duitsland in een hogere tariefklasse zou vallen; of er in Duitsland sociale premies over zou moeten betalen.

Ik hoor graag jullie gedachten.

Groeten,

Cons

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar