• 0

Tussen wal en schip [zelfstandigenaftrek]

Vraagje

Stel ik werk gemiddeld 16 uur per week x 52 weken = 832 uur per jaar.

Ik val dus niet onder een zelfstandig ondernemer

Omzet zal € 18.000,- ( b.t.w. > 1900,- ) winst € 8.000,-

Als zelfstandige ondernemer zou ik zelfstandigaftrek krijgen en dus geen belasting te hoeven afdragen over de winst (€8000)

Omdat je niet onder de urencriterium valt, val je onder kleinondernemer.

Nu moet je wel belasting afdragen over € 8000,- ( even de heffingskorting buiten beschouwing laten geld nl voor beide situaties)

Dat is toch raar.... of mis ik iets.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alexander62,

 

Welkom op HL,

 

Naar mijn idee haal je een paar zaken door elkaar.

Ook al voldoe je niet aan het urencriterium je kunt nog steeds ondernemer zijn. Haal je de grens van 1,225 uur niet dan is er geen zelfstandigenaftrek maar wel een mkb-winstvrijstelling.

Je opmerking over de kleinondernemer begrijp ik niet. Bedoel je daar de KOR mee?Dit is een regeling uit de BTW en dat is een ander wet dan de IB.

Link naar reactie
  • 0
Dat is toch raar.... of mis ik iets.

 

Je mist dat dit een extra fiscale faciliteit is voor ondernemers die minstens 50% van hun werktijd en minimaal 1225 uur aan hun onderneming besteden. Voldoe je niet aan de voorwaarden van de faciliteit, dan heb je er geen recht op. Net als ik geen recht heb op 65+ korting omdat ik nog geen 65-plusser ben.

 

Is dat raar? Wat mij betreft niet, het is een politieke keuze. Geen "tussen wal en schip" dus

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Welkom op HL

Thanks

 

Naar mijn idee haal je een paar zaken door elkaar.

Ook al voldoe je niet aan het urencriterium je kunt nog steeds ondernemer zijn.

Dat begrijp ik

 

Haal je de grens van 1,225 uur niet dan is er geen zelfstandigenaftrek maar wel een mkb-winstvrijstelling.

klop is 14% maar dat geld voor beide situaties

 

 

Je opmerking over de kleinondernemer begrijp ik niet. Bedoel je daar de KOR mee?Dit is een regeling uit de BTW en dat is een ander wet dan de IB.

 

Waar het mij omgaat is, dat als je (net) niet aan de urencriterium voldoet, je meteen de gehele zelfstandige aftrek (a€7000,-)mist. Wat toch ( in verhouding ) en behoorlijk bedrag is als de winsten laag. zijn.

 

Mod edit: quote en reactie gescheiden. Bevordert de leesbaarheid en voorkomt onduidelijkheid

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert

 

 

Alles is een keuze in het leven, en ik begrijp best wel dat er ergens een lijn getrokken dient te worden.

Maar als je bv als huisvrouw je eigen toko wil beginnen en maar werk voor 2 dagen in de week heb, dat je meteen het gehele bedrag van € 7000,- misloopt.

Terwijl als er werk voor 3 dagen in de week is (24 x 52 = 1248 ) er wel recht op zou hebben.

Groot verschil toch?

Link naar reactie
  • 0
Waar het mij omgaat is, dat als je (net) niet aan de urencriterium voldoet,

 

met 832 uren zit je ruim 30 % onder het criterium van 1225 uur. Dus duidelijk dat je daar niet voor in aanmerking komt. Zeker als je de 16 uur per week naast een baan in loondienst maakt.

 

Zo niet dan is het zaak om meer uren te maken om aan die eis te voldoen. En dat hoeven niet alleen maar werkuren te zijn.

 

acquisitie, administratie en dergelijke vallen daar ook onder. Als je dat goed bijhoud kom je misschien wel aan die 1225 uur.

 

edit: hier lees ik iets over een verlaagd urencriterium voor starters, wellicht op jou van toepassing?

Link naar reactie
  • 0

acquisitie, administratie en dergelijke vallen daar ook onder. Als je dat goed bijhoud kom je misschien wel aan die 1225 uur.

 

Maar alleen als het echt zo is.

Ik zou op dit moment het “schrijven met een vork” proberen te vermijden, want dit onderwerp ligt behoorlijk onder de loep nu.

Heb zelf twee lopende cases (bezwaarfase) waar van alles betwist wordt. Uiteraard vinden wij ten onrechte betwist, maar je moet heel wat uit de kast halen om dat ook aannemelijk te maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Er is wel sprake van geweest om het urencriterium af te schaffen en een omzetcriterium in te voeren. Als ik mij goed herinner was er sprake van een percentage van de omzet wat dus zou voldoen aan de wens van het niet geheel kwijt raken van de aftrek. Wat de actuele status is weet ik niet; de oude regeling 'tussen wal en schip' is dus nog actueel.

Link naar reactie
  • 0

acquisitie, administratie en dergelijke vallen daar ook onder. Als je dat goed bijhoud kom je misschien wel aan die 1225 uur.

 

Maar alleen als het echt zo is.

Ik zou op dit moment het “schrijven met een vork” proberen te vermijden, want dit onderwerp ligt behoorlijk onder de loep nu.

Heb zelf twee lopende cases (bezwaarfase) waar van alles betwist wordt. Uiteraard vinden wij ten onrechte betwist, maar je moet heel wat uit de kast halen om dat ook aannemelijk te maken.

 

 

Uiteraard moet je alles kunnen aantonen, daarom had ik ook "als je dat goed bijhoud" opgenomen ;)

 

Heb ik vorig jaar ook gedaan omdat ik bij mijn start in januari niet wist welke kant het zou opgaan. Bij het afsluiten van 2013 bleek gelukkig dat ik al meer dan 1225 gefactureerde uren had buiten de bijgehouden uren voor al het indirecte werk. :)

 

Maar misschien is TS starter en kan hij iets met dat verlaagde urencriterium.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.