• 0

Intracommunautaire transacties

Het einde van het jaar nadert en aangezien de BTW weer in de buurt komt van de KOR ben ik aan het bekijken hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken. Nu ben ik volledig in de war geraakt door intracommunautaire transacties. Ik heb een aantal relaties in België, maar dat is niet zo spannend en het gaat vooral om de facturen die ik van Google ontvang. In totaal gaat het om enkele honderden euro's aan BTW die verlegd is naar mij.

 

Hoe werkt het nou precies?

 

Site belastingdienst;

http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/inhoud/5a66646.htm

De informatie op die pagina is wel heel kort :D

http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/inhoud/5a77dc6.htm

De belasting terzake van de verwerving kunt u niet aftrekken, wel kunt u om teruggave verzoeken als u kunt aantonen dat in het land van aankomst BTW is geheven.

 

In eerder topic (http://www.pionierforum.nl/pionierforum/forum/index.php?board=3;action=display;threadid=2844;start=msg22383#msg22383) heeft Celletje het volgende gezegd;

Vervolgens moet je de BTW die die duitse ondernemer je NIET in rekening heeft gebracht, alsnog aan jezelf in rekening brengen door deze BTW (je berekent nu de BTW zoals die in Nederland zou gelden!) aan jezelf "in rekening te brengen" op het aangifte formulier van de Omzetbelasting bij punt 4b Verwervingen van goederen uit landen binnen de EU. Deze BTW kun je meteen onder het kopje Voorbelasting (vraag 5b) samen met alle andere voorbelasting weer in aftrek brengen, mits de BTW voor aftrek in aanmerking komt (zelfde regels als met het aftrekken van andere voorbelasting).

 

Het voordeel van deze constructie: Je hoeft de BTW niet voor te schieten! Het verlaat nooit je bankrekening en je krijgt het ook niet terug gestort. Zodra je de spullen verkoopt ga je uiteraard wel gewoon BTW afdragen! (tenzij jij het ook weer aan een ondernemer in een ander EU land verkoopt....)

 

Nu vind ik het verwarrende dus het volgende;

  • 4b moet ik juist bij te betalen BTW optellen volgens het formulier, waardoor ik nog meer moet betalen
  • Doordat de BTW verlegd wordt zou ik wel eens net boven de KOR regeling kunnen vallen

 

In bijgaand excel file heb ik een voorbeeld uitgewerkt, waaruit blijkt dat ik niet weet wat te doen met de verlegde belasting. In principe zou je op het zelfde uit moeten komen, of het nou verlegd is of niet. Maar hoe werkt dat dan?

 

Alvast bedankt!

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

ICL Leveringen even snel uitleggen zal niet gaan...(KVK geeft een cursus van een halve dag met een syllabus van 50 pagina's om het een en ander uit te leggen....)

 

Die facturen van Google:

Staat daar nou wel of geen BTW op... en zijn het diensten of leveringen....

 

Als je mij dit kunt aangeven zal ik aangeven waar je het moet opgeven....

 

In een eierdopje: je vult ze in bij 2a of 4b (daar worden ze bij de te betalen btw opgeteld en je telt ze tevens op bij de voorbelasting 5b.

Per saldo betaal je dus niets....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

2thepoint bedankt voor jouw reactie. Als ik het ook bij 5 mag optellen als voorbelasting dan maakt het per saldo niet uit. Wel blijft het risico bestaan dat de KOR regeling negatief beïnvloed wordt, maar dit is slechts in uitzonderlijke gevallen.

 

Google vermeldt op de factuur geen BTW bedrag (meer). Op de factuur staat nu het volgende;

* een door de ontvanger van de service te betalen BTW-heffing overeenkomstig Artikel 9(2)(e) van de Zesde BTW-richtlijn van de Europese Unie.

 

Overigens is het een factuur voor diensten, want het gaat over Google Adwords. Maakt dat nog uit?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.