• 0

Forfait privegebruik telefoon

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor ondernemers (ik neem aan dat je ondernemer bent?) bestaat er helemaal geen forfait voor telefoonkosten.

Je moet natuurlijk, zoals voor alle kosten, alleen het zakelijk gedeelte opnemen als kosten in je bedrijfsadministratie.

 

Een bijzonderheid voor telefoonkosten is dat je geen abonnementskosten van een aansluiting in je privéwoning als zakelijk mag bestempelen, alleen de zakelijke gesprekskosten mag je “opvoeren” (dit stamt natuurlijk een beetje uit de tijd toen iedereen bij KPN een telefoonabonnement had met een vast nummer en gesprekskosten betaalde – maar zo is het formeel nog steeds).

 

Je refereert, denk ik dan, aan een bedrag in de loonheffingen inzake eindheffing van “bezwaarlijk te individualiseren loon”, namelijk de maximale waarde per jaar.

Totaal niet relevant in deze, zoals je zal begrijpen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt.

 

Ik ben benieuwd wat ik nog meer tegenkom.

Ben mijn oude jaarrekeningen aan het doornemen om te kijken wat er allemaal is gebeurd.

 

De bijtelling btw in 2010:

Bij aanschaf van de auto is er btw teruggevraagd.

De cataloguswaarde was/ is 16500.

De beste man heeft 16500x0,25 gedaan voor de ib bijtelling.

Dit klopt. Maar nu heeft hij 4125x12% gedaan en gedeeld door twee.

Dit klopt toch niet?

Ditzelfde geldt in 2011.

 

Wat ik er wel bij moet vermelden is dat de autokosten hoger waren dan de bijtelling.

 

Is er een regel dat je de btw correctie in 2010 het mocht delen door 2?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Miekje,

 

Wat betreft de IB gaat het goed, mits je een 25% auto rijdt. Gelukkig zijn je autokosten hoger dan je bijtelling, anders zou je te veel IB-bijtelling betalen.

 

In 2011 is het een en ander veranderd wat betreft de berekening van de BTW-bijtelling. Concreet houdt dat in dat de berekening voor de eerste helft van 2011 anders is dan de laatste helft van 2011. Voor 2011 is dus te verklaren waarom het in tweeën gedeeld is, de tweede helft van het jaar moet er (naar rato) 2,7% van de cataloguswaarde gecorrigeerd worden. Heeft je boekhouder dat dan ook gedaan?

 

Op zich is de gehanteerde werkwijze (en de wijziging daarin) van je boekhouder voor 2011 dus goed, alleen snap ik persoonlijk niet waarom er in 2010 een deling door tweeën is toegepast.

 

Kan het zijn dat je de auto deels voor diensten gebruikt hebt die vrijgesteld zijn van BTW? Dat lijkt mij namelijk de enige logische verklaring, maar dat zou betekenen dat je boekhouder een foutje gemaakt heeft in 2011. (Corrigeer me als ik het verkeerd zie)

 

Groeten Thomas

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.