• 0

veranderen van ondernemer naar resultaatgenieter?

Hoi allemaal. Ik ben sinds een tijdje ZZP-er naast een part time dienstverband. Helaas haal ik het 1225 uren criterium eigenlijk lang niet en kan daarom niet gebruik maken van de ondernemers aftrekken. Het ziet er ook niet naar uit dat dit gaat veranderen in de toekomst. Ik heb ook weinig aftrekposten en ik zit nu te denken of het uberhaupt nog interessant is om voor de IB ondernemer te blijven. Ik lees het volgende over de status 'resultaatgenieter' op de website van de BD:

 

"U hoeft geen administratie bij te houden van uw opbrengsten en kosten uit overig werk. U bent wel verplicht gegevens over deze opbrengsten en kosten op aanvraag en bij controle te verstrekken. Het is dus belangrijk dat u deze gegevens bewaart. Onder deze gegevens vallen bijvoorbeeld (kassa)bonnen, facturen, kwitanties en rekeningoverzichten van uw bank. Ook een berekening van de afschrijving van een bedrijfsmiddel hoort hierbij."

 

Dit spreekt mij wel aan. Mijn boekhouding is vrij simpel, maar ik vind het toch een heel gedoe om die het hele jaar door bij te houden. Ik lees dat ik wel bepaalde kosten kan blijven aftrekken en investeringen afschrijven.

 

Ik bedenk me dat ik eigenlijk het liefste mijn eenmanszaak ophef en dan resultaatgenieter wordt. Komt dat vaker voor? Hoe gaat dat in z'n werk? Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet de fiscale regels niet over resultaatgenieter... Maar ik lees: je vindt het een heel gedoe om je administratie bij te houden? Lijkt me dat wanneer je het veel gedoe vindt, je er ook veel tijd aan besteed. Dat zijn ook uren die je richting het urencriterium kunt gebruiken... Kom je er al dichter bij in de buurt? Hoeveel uur per week ben je bezig met je toko? Reistijd telt ook mee... Naar de kvk ook. Naar de drukkerij om je kaartjes op te halen ook... Etc.