• 0

veranderen van ondernemer naar resultaatgenieter?

Hoi allemaal. Ik ben sinds een tijdje ZZP-er naast een part time dienstverband. Helaas haal ik het 1225 uren criterium eigenlijk lang niet en kan daarom niet gebruik maken van de ondernemers aftrekken. Het ziet er ook niet naar uit dat dit gaat veranderen in de toekomst. Ik heb ook weinig aftrekposten en ik zit nu te denken of het uberhaupt nog interessant is om voor de IB ondernemer te blijven. Ik lees het volgende over de status 'resultaatgenieter' op de website van de BD:

 

"U hoeft geen administratie bij te houden van uw opbrengsten en kosten uit overig werk. U bent wel verplicht gegevens over deze opbrengsten en kosten op aanvraag en bij controle te verstrekken. Het is dus belangrijk dat u deze gegevens bewaart. Onder deze gegevens vallen bijvoorbeeld (kassa)bonnen, facturen, kwitanties en rekeningoverzichten van uw bank. Ook een berekening van de afschrijving van een bedrijfsmiddel hoort hierbij."

 

Dit spreekt mij wel aan. Mijn boekhouding is vrij simpel, maar ik vind het toch een heel gedoe om die het hele jaar door bij te houden. Ik lees dat ik wel bepaalde kosten kan blijven aftrekken en investeringen afschrijven.

 

Ik bedenk me dat ik eigenlijk het liefste mijn eenmanszaak ophef en dan resultaatgenieter wordt. Komt dat vaker voor? Hoe gaat dat in z'n werk? Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet de fiscale regels niet over resultaatgenieter... Maar ik lees: je vindt het een heel gedoe om je administratie bij te houden? Lijkt me dat wanneer je het veel gedoe vindt, je er ook veel tijd aan besteed. Dat zijn ook uren die je richting het urencriterium kunt gebruiken... Kom je er al dichter bij in de buurt? Hoeveel uur per week ben je bezig met je toko? Reistijd telt ook mee... Naar de kvk ook. Naar de drukkerij om je kaartjes op te halen ook... Etc.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel een administratie hoor, dat is allemaal redelijk op orde. Een boekhouding met kasboek, bankboek, BTW, kosten, etc.

 

Ik denk dat ik op hooguit de helft van de uren zit en ik zal waarschijnlijk ook niet meer, eerder minder uren maken. Mijn vraag is niet zo zeer om een oordeel. Ik vraag alleen of iemand hier ervaring heeft met de switch eenmanszaak naar resultaatgenieter / freelancer. Ik snap dat het meestal andersom gaat, maar in dit geval dus de andere kant op. Wordt dit gezien als staken of is het slechts een kwestie van een brief aan de BD? Wat ik wil is gewoon weer IB aangifte als particulier doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Foto Fanaat,

 

Je kunt gewoon de particuliere aangifte IB downloaden en zo je inkomsten (ROW en evt. loon e.d.) verantwoorden. Het maakt de Belastingdienst niet uit of je een winst- of particuliere aangifte doet, als je je inkomsten maar verantwoord.

 

Het is natuurlijk wel netjes om ze even een briefje te sturen waarin je je situatie kort omschrijft met het verzoek je doelgroepcode aan te passen, zodat er geen winstaangifte meer in je persoonlijk domein wordt gezet.

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

De overgang van row naar winst uit onderneming is in onze inkomstenbelasting gefaciliteerd. Omdat het stimuleren van ondernemerschap niet belemmerd mag worden is er een doorschuiffaciliteit gecreëerd.

 

Omgekeerd – dus van winst uit onderneming naar row – is die faciliteit er niet. De onderneming krimpt (gedeeltelijk) in en wordt (gedeeltelijk) gestaakt.

 

Vraag je af of je niet nog steeds ondernemer bent.

 

En nee, het komt niet vaak voor. Dit was tijdens de totstandkoming van de wet ook één van de redenen om geen faciliteit te creëren.

 

Link naar reactie
  • 0

Deze situatie ken ik.

Ik kreeg wel een aangifte voor ondernemers, maar was in het begin meer voor de werkgever bezig dan voor mijn bedrijf.

Wel vulde ik de winstaangifte in. Zo kreeg ik wel mkb winstvrijstelljng.

De uren haalde ik ook niet. Dat is overigens nu wel anders.

 

Wat wel apart is dat je als resultaatgenieter geen administratie hoeft bij te houden, maar bij controle moet je het wel laten zien.

Weggooien is dus geen optie. Dan toch maar archiveren?

 

 

Link naar reactie
  • 0

"U hoeft geen administratie bij te houden".

Da's een mooie! Ze verwachten wel dat je opbrengsten en kosten aan het einde van het jaar opgeeft in de aangifte inkomstenbelasting, hoe wou je dat doen zonder administratie?

 

Het is wel zo dat je als ROW'er kunt volstaan met een veel eenvoudiger administratie. In de ib-aangifte hoef je geen balans op te geven, dus die hoef je niet bij te houden.

Voor de bepaling van het resultaat gelden voor 90% dezelfde regels als voor de ondernemer (representatie 73,5% aftrekbaar, kilometers € 0,19, etc. etc.)

 

Een overgang van onderneming naar ROW zou betekenen dat je je onderneming staakt. Ik heb dit niet uitgezocht, maar wat Eric zegt vind ik logisch klinken. Dat heeft alleen fiscale consequenties als er in je onderneming winst zit die nog niet belast is. Bijvoorbeeld als je in je onderneming een bedrijfspand hebt met een fiscale boekwaarde van 100k en een werkelijke waarde van 200k. Of activa die meer of minder waard zijn, of intellectueel eigendom. Is dat allemaal niet van toepassing, dan is het een kwestie van een vakje aanvinken in de aangifte in het jaar van staking en het jaar erop als ROW aangifte doen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dan loop je wel mkb winstvrijstelljng mis.

 

 

Yes klopt.

Daarom zeg ik ook of TS zich af moet vragen of hij geen ondernemer meer is. Het feit dat hij minder uren draait wil niet zeggen dat niet meer ‘winst uit onderneming’ geniet. Hoeveel uren en euro’s er nodig zijn om de status te behouden durf ik zo niet te zeggen.

 

Overigens heeft het ook gevolgen voor de vrijval van de eventueel aanwezige FOR. Op deze vrijvalwinst kan wel de mkb-winstvrijstelling worden toegepast.

 

Link naar reactie
  • 0

Het maakt de Belastingdienst niet uit of je een winst- of particuliere aangifte doet

Het systeem van de Belastingdienst werkt zodanig dat een uitgereikte aangifte moet worden ingediend. Zomaar een andere versie invullen is geen optie, want dat kan de belastingdienst niet verwerken. Je krijgt dan een mooie brief thuisgestuurd met: "U heeft een ... aangifte ingediend. In onze administratie staat u vermeld als .... Wij verzoeken u alsnog het juiste aangiftebiljet in te dienen. Als u van mening bent dat u ten onrechte bent aangemerkt als ..., dan kunt u dit schriftelijk aan ons kenbaar maken en verzoeken om uitreiking van het juiste biljet."

 

Wat wel kan is de winstaangifte invullen waarbij het winstdeel met nihil wordt ingevuld - al zal in dit geval de staking nog moeten worden verantwoord.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt iedereen voor de berichten. Ik was even op reis en daardoor mijn late reaktie.

 

Het is mij nu wat meer duidelijk. Ik denk dat ik toch maar door blijf gaan als WUO-genieter vanwege de MKB winstvrijstelling, maar omdat ik het urencriterium niet zal halen vanaf vorig jaar ga ik dat gewoon niet meer aanvinken. Dan betaal ik wat meer belasting, maar dat is dan de prijs voor het gemak van het niet bij hoeven houden van de uren die ik wel maak. En dan kan ik er ook niet op "gepakt" worden later. Ik ga wel proberen onder de KOR grens van €1345 te blijven elk jaar door meer BTW uit te geven en meer te doen met mijn beeldende kunst (dat is 6% BTW). Vervolgens kan ik een ontheffing administratieve verplichtingen krijgen, waardoor ik geen BTW boekhouding of aangifte meer hoef te doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.