• 0

Commissie voor aanleveren opdrachten: hoe?

Na het succesvol afronden van een website en het krijgen van twee directe vervolgopdrachten eruit, heeft een klant van mijn bedrijfje aangeboden binnen zijn netwerk klanten voor ons te gaan regelen. De achtergronden van deze man - succesvol ex-ondernemer met z'n eigen bedrijf voor veel geld verkocht, nu actief als adviseur/investeerder in een netwerk aan bedrijven, en een grote kennissen- en vriendenkring met veel andere ondernemers in verschillende branches - zijn voor ons erg interessant, vandaar dat ik graag van zijn aanbod gebruik zou willen maken. Ik heb het idee dat we heel veel van hem kunnen leren en via hem erg interessante opdrachten en opdrachtgevers binnen kunnen krijgen. Hij wil het werven van klanten doen op basis van commissie.

 

Nu gaan we binnenkort alles bespreken, maar daarvoor wil ik eerst graag jullie advies vragen.

 

Ik heb een aantal eisen van te voren vastgesteld, waaronder (in het kort):

  • volledige zelfstandigheid en direct contact met de eigenlijke opdrachtgever (in het kader van: we willen graag persoonlijk contact om over eisen en wensen te praten, en zo hoeven eventuele vervolgopdrachten niet per se via de 'bemiddelaar' te gaan)
  • het worden onze portfolio-projecten, hij kan hier geen enkele aanspraak op maken mocht hij later zelf actief worden in de webdesignwereld
  • de fakturen gaan direct van ons naar de opdrachtgever, hij zit hier niet tussen (de commissie krijgt hij dus van ons uitbetaald = is dit slim?)

 

Nu zijn mijn concrete vragen:

 

  • het zal gaan om opdrachten tussen de 2.000 en 12.000 euro (grove schatting), wat is dan een juiste commissie? Kiezen voor een percentage of juist voor vast bedrag? Moet ik denken aan 10%, of wat is gebruikelijk?
  • Hoe kunnen we dit bedrag aan hem uitkeren, belastingtechnisch? Als wat en hoe moeten we dit doen?
  • Zijn er nog andere dingen waar ik het sowieso met hem over moet hebben, die ik hier vergeten ben?

 

Ik hoop dat jullie wat concrete tips en zaken waar ik op moet letten kunnen geven. Alvast bedanbkt voor het lezen van bovenstaand verhaal! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Decorum,

 

Hij wil het werven van klanten doen op basis van commissie.

 

 

Ik werf klanten voor meerdere webdesign bedrijven(leveranciers) dit is echter niet mijn hoofdoel maar meer een evt gevolg van...en ik krijg per aangeleverde klant 10% commissie. Ik lever niet alleen de klanten aan een webdesign bedrijf maar mijn werk is vooral gericht op het begeleiden van de klant die een website wil. Dat betekent dus dat ik het voortraject en natraject, begeleidt en daarin adviseer, daarna komt pas de 'leverancier' in zicht.

volledige zelfstandigheid en direct contact met de eigenlijke opdrachtgever (in het kader van: we willen graag persoonlijk contact om over eisen en wensen te praten, en zo hoeven eventuele vervolgopdrachten niet per se via de 'bemiddelaar' te gaan

in mijn geval gaat dit dus wel via mij, maar altijd in een gezamelijk gesprek met de leverancier. de klant heeft mij immers ingehuurd voor de begeleiding van het hele traject(inzichtelijk maken,ondersteunen dmv een projectplan)Mijn werk houd dus niet op nadat de site gerealiseerd is.

 

de fakturen gaan direct van ons naar de opdrachtgever, hij zit hier niet tussen (de commissie krijgt hij dus van ons uitbetaald = is dit slim?)

Ik zit dus aan de andere kant met hetzelfde probleem; wat is verstandig.

(ik heb hier al eens in een topic een vraag over gesteld)

In eerste instantie heb ik afgesproken met de leveranciers dat de facturen via mij gaan, maar dan heb ik een probleem als 'mijn klant' niet betaald.

Dus denk ik dat het beter is als de leverancier (jij dus) rechtstreeks aan de klant factureerd en de commissie apart betaald aan je opdrachtgever./tussenpersoon.

 

Je begrijpt dat ik erg benieuw ben naar verdere reacties op je vragen, ik zit zoals je al begrepen hebt, aan de andere kant. ;D

 

Greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie heb ik afgesproken met de leveranciers dat de facturen via mij gaan, maar dan heb ik een probleem als 'mijn klant' niet betaald.

Dus denk ik dat het beter is als de leverancier (jij dus) rechtstreeks aan de klant factureerd en de commissie apart betaald aan je opdrachtgever/tussenpersoon.

 

Daarmee zeg je eigenlijk dat het voor ons (de webdesigners) aantrekkelijker is om hem te laten factureren, en hem ons te laten betalen. Want dan zijn wij van het betalingsrisico af. :)

 

Waar ik vooral mee zit is dat ik niet teveel uit handen wil geven, onze zelfstandigheid vind ik heel belangrijk. We hebben ook klanten uit eigen acquisitie, dus volledig afhankelijk zullen we niet van hem worden. Maar toch zie ik wat concrete problemen op dit gebied. Ik ben daarnaast ook wel bereid om tien procent op te geven als dat interessante opdrachtgevers oplevert, maar als het voor minder gebruikelijk is is dat een punt waarover ik zeker wil discussiëren. De toegevoegde waarde zit immers echt enkel in het 'in contact brengen', verder zal hij zich er niet/nauwelijks mee bemoeien.

 

Ik hoop dat er nog anderen zijn die hun licht hierover willen laten schijnen :)

Link naar reactie
  • 0

..Ik bedoelde ook te zeggen dat het vanuit mijn standpunt gezien beter is... ;D en ja....andersom voor jou ook.

 

Je moet je afvragen of je zonder zijn hulp dezelfde verwachte inkomsten/werk zou hebben en kun je de verwachte opdrachten aan.

Wat zou het kosten om zelf in sterkere mate aan aquisitie te doen?

 

Met de bedrijven waar ik mee werk was die 10% in iedergeval geen enkel probleem.

 

Greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Ik zou als leverancier een percentage afspreken met mijn tussenpersoon over de betaalde omzet, ipv de gefactureerde omzet. Hiermee is het betalingsrisico verdwenen.

 

Het is het makkelijks als je zelf contact hebt met de klant (wil je de klant, wat kan je betekenen, wat is een goede deal, etc.). Waarschijnlijk wil de tussenpersoon er niet eens tussen aangezien deze niets toevoegt, behalve het leggen van het contact.

 

Als je klant uiteindelijk heeft betaald, vraag je of de tussenpersoon voor het afgesproken percentage een factuur aan jou stuurt. Na betaling door jou is de zaak geregeld. Een percentage van 10% voor dienstverlening klinkt redelijk (zeker niet te hoog). Of je dit wilt betalen hangt af of je het de doorverwijzing waard vindt.

 

Uit mijn eigen ervaring heb ik nog een aantal belangrijke tips:

1. Zorg dat je absoluut heldere afspraken hebt over de definitie van een doorverwijzing. Een doorverwijzing is m.i. een introductie van je tussenpersoon waarbij de potentiele klant interesse heeft getoond in jouw dienstverlening en graag wil dat jij met hem contact opneemt en wat direct (binnen een paar maanden) tot een overeenkomst leidt.

2. Leg verder in je overeenkomst ook vast hoe lang een percentage moet worden betaald over de omzet bij een betreffende klant. Is dit voor de eerste opdracht of eeuwigdurend? Ikzelf zou een aantal maanden afspreken.

3. Maak het je tussenpersoon duidelijk wat jouw doelgroep is en zeg ook dat je vrij bent in het weigeren van een opdracht.

4. Spreek met je tussenpersoon (als deze veel aanlevert) af dat je hem/haar bijvoorbeeld per kwartaal informeert over de status van de doorverwijzingen.

 

Punt 1 is het allerbelangrijkste (ik spreek uit eigen ervaring): voorkom dat je tussenpersoon alles wat via-via komt ook als een eigen doorverwijzing ziet. De wereld is immers klein en netwerken zullen overlappen. Wijzelf hebben ooit één keer een percentage betaald voor een doorverwijzing en die desbetreffende tussenpersoon claimt nu allerlei 'spin off' doorverwijzingen.

 

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
  • 0

Wij hanteren drie verschillende principes:

 

1. Alleen aanleveren conrete opdracht, onderhandelingen voor eigen rekening (zelf doen): 5 %

2. Aanleveren opdracht inclusief begeleiding tijdens onderhandeling, eventueel opzetten proposal, maar sowieso polsen van klant, etc.: 10 %

3. wegzet deal: detachering. Hiervoor hanteren we 10 % per weggezet uur tot een bepaald uurtarief (zeg 75 euro). Daarboven is het bijvoorbeeld 50% per weggezet uur. Dus voor 60 euro per uur: commissie is 10% = 6 euro per weggezet uur. Voor 85 euro per uur geldt dan 10% van 75 + 50 % van (85-75) = 7,5 + 5 = 12,5 per uur...

 

De laatste klinkt een beetje ingewikkeld, maar zorgt er wel voor dat degene die jou wegzet een beetje motivatie heeft om ver boven die 75 euro te gaan zitten (veel commissie in dat geval).

 

Maak in ieder geval goede afspraken vooraf, en doe dat niet pas als de persoon met een pot. klant komt...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.