Herjan Geplaatst: 9 januari 2014 Herjan 1 0 Geplaatst: 9 januari 2014 Ik heb een Holding BV met een werk BV, de aandelen van de werk BV heb ik verkocht, nu wil ik mijn Holding BV gaan staken. Ook heb ik Eenmanszaak, het geld wat vrijkomt uit de Holding BV wil ik in mijn Eenmanszaak gaan inbrengen. nu is mijn vraag: hoef ik op deze manier de stakingswinst niet af te dragen? en de volgende vraag is: Wat is de beste manier om een Holding te staken? Link naar reactie
0 Marcel Spruit R.I.P. Geplaatst: 9 januari 2014 Marcel Spruit R.I.P. 1,5k 137 Geplaatst: 9 januari 2014 Als je belastingtechnisch winst hebt gerealiseerd met de verkoop van de werkmaatschappij, wordt dat belast bij de Holding. Het is ook mogelijk om winst te realiseren bji het opheffen van een holding (wat dus een belastingaanslag op zou leveren ter grootte van pakweg 25% van die winst), maar of dat zo is, is afhankelijk van wat er allemaal in die Holding zit. Als je op de balans van je Holding het bedrifjspand hebt staan tegen een fiscale boekwaarde van 100.000 maar het is in werkelijkheid 300.000 waard, dan ligt daar nog een fiscale claim, zogezegd. Het concept 'stakingswinst' bestaat volgens mij alleen bij het opheffen van eenmanszaken en VOF's en dergelijke, dus daar krijg je uberhaupt niet mee te maken. Afhankelijk van wat er in de holding zit, kun je overwegen om de Holding 'om te zetten' in een eenmanszaak, dat kun je eventueel doen zonder af te rekenen over de fiscale claim en dat heet dan 'geruisloze terugkeer'. Of dat nodig is, zinnig is, kan ik hier niet beoordelen. Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden. Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen! Link naar reactie
0 BarbaraRijskamp Geplaatst: 9 januari 2014 BarbaraRijskamp 71 6 Geplaatst: 9 januari 2014 Beste Herjan, De verkoopwinst van de aandelen bij verkoop van de werkmij. valt onder de deelnemingsvrijstelling. Bij het afwikkelen van de holding naar privé moet je nog afrekenen over de algemene reserve. Of: beter gezegd: het verschil tussen de huidige waarde van je BV en de verkrijgingsprijs van je BV. Dit jaar kan dat extra voordelig, omdat het box 2-tarief tot E 250.000 is gezakt van 25% naar 22%. Je moet eerst aangifte dividendbelasting doen (aangifte liquidatie-uitkering) en daarna kun je het beste een voorlopige aanslag inkomstenbelasting aanvragen voor het restant van 7%. Je hebt daarna zelf de vrijheid om het geld in je eenmanszaak te stoppen of in privé aan te wenden. Ik raad je wel aan je deskundig te laten begeleiden tijdens dit traject. Hartelijke groeten, Barbara Rijskamp Voor meer grip op je financien doe een fiscale check Voor een oplossing van jouw belastingprobleem vraag advies Link naar reactie
0 Ido van der Gragt Geplaatst: 10 januari 2014 Ido van der Gragt 492 40 Geplaatst: 10 januari 2014 Beste Herjan, Je hebt ook nog de mogelijk om de holding direct te laten deelnemen in je eenmanszaak. je maakt op die manier een VOF met je eigen BV. Je kan het geld direct inbrengen en je hoeft niet af te rekenen. Verder heb je daardoor de mogelijkheid om de winst uit de (toekomstige) VOF fiscaal gunstig te verdelen. Succes, Ido van der Gragt www.kubus.nl (administratie en belastingen) Link naar reactie
Herjan
Herjan
Ik heb een Holding BV met een werk BV, de aandelen van de werk BV heb ik verkocht, nu wil ik mijn Holding BV gaan staken.
Ook heb ik Eenmanszaak, het geld wat vrijkomt uit de Holding BV wil ik in mijn Eenmanszaak gaan inbrengen.
nu is mijn vraag: hoef ik op deze manier de stakingswinst niet af te dragen?
en de volgende vraag is: Wat is de beste manier om een Holding te staken?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag