• 0

staken vof

Hulp gezocht.

 

Beste mensen van dit forum,

 

Wat een informatie is hier te vinden!

Hetgeen waar ik mee aan het pielen ben is wat te veel om op te zoeken, daarom dit bericht.

 

Mijn compagnon en ik hebben al jaren een VOF. Dat is altijd goed gegaan.

Zij had besloten om er per 01-10-2013 mee te stoppen. Ik wou verder gaan, dus hebben we de VOF ontbonden bij de kvk, en heb ik me als eenmanszaak ingeschreven onder dezelfde naam.

 

Verder is alles hetzelfde gebleven. In goed overleg hoefde ze ook niks te hebben. Het was dan ook erg kleinschalig.

 

Al die jaren deed ik de administratie, ik ben er ook behoorlijk in thuis.

 

Nu het jaar is afgelopen ben ik aan het stuntelen met de balansen.

 

Hier de vragen.

1. Op de VOF stond een bus. Omdat we het bedrijf hebben gestaakt moet er wel een BTW bijtelling betaald worden. Mijn compagnon reed er prive in. Ik heb gezegd dat ik deze bijtelling wel betaal. De VOF heeft deze altijd betaald. Dat is nu toch ook zo neem ik aan, maar dan alleen over 3 kwartalen ipv 4?

 

2. Vanaf 01-10-2013 reed ik erin. Ik betaal dus de bijtelling over een kwartaal voor zowel de OB als de IB?

 

3. Nu de afronding; Ik neem aan dat er voor de VOF een stakingbalans gemaakt moet worden per 01-10-2013.

Dit was de balans op die datum ( afgerond)

Activa

Bus 1500

Bank 150

Debiteuren 100

 

Passiva

EV A ( ik) 315

EV B 315

Lening bus 1000

BTW 120

 

Hoe doe ik dit nu?

Ik las dat het normaal naar prive geboekt wordt, maar dat is dus niet het geval.

Moet ik een factuur naar mijn eenmanszaak sturen voor de bus?

 

4. In de aangifte IB moet ik straks twee ondernemingen invullen?

 

Wie kan me op weg helpen?

 

Groetjes Mieke

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

1.) De bijtelling ten gunste van het resultaat van de VOF in de periode 1-3 kw. Hoe jullie vervolgens de winst verdelen, dat is afhankelijk van de afspraken. De BTW correctie ook in de VOF natuurlijk.

 

2.) Bijtelling en BTW correctie in de eenmanszaak.

 

3.) Als jij de activa (1750,-) minus de verplichtingen (1120,-) overneemt per 01-10-2013, dan ben jij dus 315,- verschuldigd aan je ex-vennoot als jullie op dat moment de winst helemaal goed verdeeld hebben conform de afspraken en het eigen vermogen dus op dat moment 315,- voor jou was en 315,- voor je ex-vennoot.

Dat is gewoon een verplichting van jezelf richting je ex-vennoot: een vordering van hem/haar op jou dus.

 

4.) Ja.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt.

Er is me nog iets niet duidelijk.

De eindbalans heb ik.

Ik lees dat wanneer je de eenmanszaak staakt je alles naar Prive moet boeken.

En dan vervolgens afrekenen betreft de btw, boekwinst, goodwill.

 

Op de eindbalans staat dan alleen nog de af te rekenen btw en het eigen vermogen.

 

Hoe moet ik dat in ons geval doen?

Moet ik de bus bijvoorbeeld factureren aan mijn eenmanszaak?

Debiteuren ( mijn eenmanszaak) 1815

Aan btw 315

Aan bus 1500

 

Wat te doen met goodwill?

 

Kan ik de eindbalans als stakingsbalans zien voor de vof en dit dan als beginbalans nemen voor de eenmanszaak?

 

Een hoop vragen met onduidelijkheden.

 

Dank!!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

goedenavond.

Ben ik weer.

Lukt me maar niet om het voor elkaar te krijgen.

Wie kan me helpen.

 

Nog een keer het verhaal;

Per 01-10-2013 is de VOF gestopt. Dit neem ik over in een eenmanszaak.

De eindbalans van de VOF is klaar.

Dit is hem

Bus 1500 EV mieke 315

Bank 150 EV b 315

deb 100 lening 1000

btw 120

 

Nu de vragen.

Deze eindbalans is ook de stakingsbalans

Omdat ik dit overneem naar de eenmanszaak wil ik de balans zo ook neerzetten in de aangifte. Mag dat?

 

Nu wil ik dit ook als beginbalans voor de eenmanszaak nemen.

Met andere woorden, ik ga gewoon door in hetzelfde programma.

Alleen nu zit ik met het EV van mijn ex vennoot.

Daar staat een bedrag op van 315.

 

We hebben afgesproken dat ze dit niet hoeft ( zijn een keer uit eten geweest)

 

Nu de vragen over de eenmanszaak.

Kan ik de eindbalans van de VOF gewoon aanhouden voor mijn eenmanszaak

Ook wil ik dit in dezelfde administratie doen.

Hoe boek ik dat EV van mijn vennoot weg. Kan iemand me een journaalpost geven?

 

Nu een wat fiscalere vraag.

Onze bus was op 05-09-2013 5 jaar in gebruik. De bijtelling wordt dan 1,5% voor de btw.

Voor de VOF is dan de bijtelling bruto cataloguswaarde *2.7% / 365 dagen * 249

PLUS bruto cataloguswaarde *1.5% / 365 * 25 dagen.

 

Zo heb ik het gedaan, ik neem aan dat het goed is.

 

Nu voor de eenmanszaak. Geldt hier nu de 1,5% of de 2,7%. Moet ik nu opnieuw 5 jaar wachten of wordt het meegeteld in de eenmanszaak.

 

Cheers Mieke

Link naar reactie
  • 0

Dag Mieke

 

Niet alle vragen worden even snel beantwoord. Bovendien is het weekend en dan doen de meeste adviseurs die hier ronddwalen wel eens wat anders ;)

Omdat ik dit overneem naar de eenmanszaak wil ik de balans zo ook neerzetten in de aangifte. Mag dat?

Ja, behalve het EV van b. Dat hoort er natuurlijk niet meer in thuis. Nu jij de VOF overneemt zonder dat je aan b die 315 hoeft te betalen, heb jij een voordeel van 315 euro. Boeking in je EMZ:

 

EV b 315

Aan bijzondere baten 315

 

Onze bus was op 05-09-2013 5 jaar in gebruik. De bijtelling wordt dan 1,5% voor de btw.

Voor de VOF is dan de bijtelling bruto cataloguswaarde *2.7% / 365 dagen * 249

PLUS bruto cataloguswaarde *1.5% / 365 * 25 dagen.

 

Zo heb ik het gedaan, ik neem aan dat het goed is.

 

ja dat is correct, op voorwaarde dat het werkelijk privégebruik van de bus niet uit de administratie blijkt. Is dat wel zo dan dien je de werkelijke breuk privé KM's / totale KM's los te laten op de auto-BTW.

 

Nu voor de eenmanszaak. Geldt hier nu de 1,5% of de 2,7%. Moet ik nu opnieuw 5 jaar wachten of wordt het meegeteld in de eenmanszaak.

1,5%. Je hoeft niet nogmaals 5 jaar te wachten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt Joost.

 

Ben blij dat je me op weg helpt.

 

Als ik je goed begrijp;

 

Op de eindbalans in de aangifte van de VOF moet wel het vermogen van mijn vennoot staan.

 

De eindbalans neem ik over als beginbalans voor mijn eenmanszaak, echter

boek ik op 01-10-2013 ( eenmanszaak) het ev van mijn vennoot naar de winst- en verliesrekening.

 

Begrijp ik hieruit dat ik dan de 315 euro meeneem in mijn winst voor de eenmanszaak?

Ik betaal daar dus inkomstenbelasting over.

 

De belastingtelefoon geeft aan dat ik het ook mag zien als een schenking, en er dus geen inkomstenbelasting over hoef te betalen. Ik moet het van haar EV naar mijn EV boeken. Verder had deze man het over geruisloos overzetten in een eenmanszaak of ruizend. En hij vertelde me dat het niet mag op de manier hoe ik het wil doen omdat er moet worden afgerekend betreft het staken.

Snapt hij het nu niet, of snap ik het nu niet.

Dit kan toch niet zo moeilijk zijn?

 

Heb jij of iemand anders daar een mening over?

 

De andere vragen zijn mij helder.

 

Groeten Mieke

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij staking van de VOF gaat de bus over naar privé voor de marktwaarde (en als de VOF bij aanschaf BTW teruggevraagd had, dan is de VOF daar ook BTW over verschuldigd).

 

Als de marktwaarde gelijk is aan de boekwaarde, dan blijft het zoals je op de slotbalans hebt staan.

 

Ik weet niet hoe je het resultaat verdeeld hebt, maar als je dat conform afspraken gedaan hebt en je vennoot verder geen interesse heeft in de 350,- die eigenlijk voor haar is, dan zou ik dit persoonlijk ook in de privésfeer houden (dus niet je resultaat als ondernemer verhogen met dat bedrag).

Anders is het wel als je vennoot wil dat je de winst zo verdeelt dat haar gedeelte op 0,- uitkomt bij de staking. Want dan krijg jij dus 350,- meer uit de winst van de VOF.

Als je het nu goed verdeeld hebt dan wel te verstaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter

Bedankt voor je antwoord.

 

Weet je het wel zeker?

Vandaag na het 1e telefoontje weer met de belastingdienst gebeld. Nu kreeg ik iemand anders aan de telefoon. Deze had het over een geruisloze overname. Dan gaat er niks naar Prive.

Ze bedoelde daarmee dat de vof niet hoeft af te rekenen voor de staking, maar dat alles naar mijn eenmanszaak gaat.

Dus ook geen eventuele boekwinst, goodwill of btw.

Er is dus niet echt sprake van staking, maar van beëindigen van de vof. Alles wordt direct door de eenmanszaak overgenomen.

 

Greets Mieke

Link naar reactie
  • 0

Deze had het over een geruisloze overname.

Ze bedoelde daarmee dat de vof niet hoeft af te rekenen voor de staking, maar dat alles naar mijn eenmanszaak gaat.

Dus ook geen eventuele boekwinst, goodwill of btw.

Er is dus niet echt sprake van staking, maar van beëindigen van de vof. Alles wordt direct door de eenmanszaak overgenomen.

 

Dat was duidelijk de verkeerde medewerker ;). Geruisloze overname is alleen nodig als er überhaupt stakingswinst is (zaken die op de balans voor minder staan dan wat ze in werkelijkheid waard zijn en evt. goodwill). Op basis van je verhaal neem ik aan dat dat niet het geval is, dan heeft geruisloze overgang geen enkele plek in dit verhaal.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Haha, jij bent snel.

Ik heb ook meer vertrouwen in dit forum dan aan twee mensen van de belastingdienst die geheel wat verschillends roepen.

 

Alleen zit ik nu met het btw verhaal.

De bus, moet de vof de btw van de overdracht naar de eenmanszaak betalen?

 

Er moet dan een factuur van de vof naar mijn eenmanszaak verstuurd worden of niet?

 

Ik snap niet waarom, ik neem toch alles over?

De vof heeft bij aanschaf wel btw teruggevraagd, maar bij verkoop betaald de eenmanszaak de btw toch.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank Joost.

Dus het is eigenlijk een geruisloze omzetting zonder belastingafrekening. Zie ik dat goed?

Deze term las ik net ergens :)

 

De waarde van de bus kan ik dus ook gewoon zo laten staan, ook al id de boekwaarde wat hoger of lager dan de werkelijkheid van nu wat betekent dat ik eventuele boekwinst of verlies niet hoef te verwerken in de vof?

 

Nu een vraag voor mijn vennoot:

Moet zij straks wel in de aangifte aangeven dat de vof gestaakt is? Moet ik dat trouwens ook?

Zo ja, wat voor een gevolgen heeft dat voor haar?

 

Gr Mieke

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan dat helemaal niet zo. Het is niet jouw bus, die is van de VOF. En de helft ervan (of zoiets) is van je vennoot. Dus als de bus bijvoorbeeld 10.000,- meer waard is dan jullie op de balans hebben staan, kan dat niet zomaar naar jou overgeheveld worden.

Daarover moet tussen jullie afgerekend worden.

 

Maar zoals ik al zei: als de boekwaarde ook de werkelijke waarde is, dan kan je het wel zo laten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat klopt. Fiscaal gezien dan.

 

Maar commercieel moet de VOF dan toch gewaardeerd worden op de werkelijke waarde.

En dan krijgt de vennoot een vordering op TS, lijkt mij (zeker als de bus meer waard is).

 

Nu is het natuurlijk wel zo dat de vennoot kennelijk niets wil hebben voor haar gedeelte, maar het moet wel zo gewaardeerd en vastgelegd worden in mijn ogen.

Verder is het dan een zaak tussen de vennoten om tot afspraken te komen in dit soort situaties.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter

 

Van een accountant heb ik exact dezelfde informatie gekregen dan wat Joost hier verteld.

 

Hij noemde het een geruisloze overname zonder afrekening van belasting.

Met andere woorden, alles gaat over naar mijn eenmanszaak zoals op de eindbalans van de vof staat.

Ook al is er sprake van boekwinst op activa.

 

Groetjes Mieke

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.