• 0

Remarketing of retargeting - wie heeft daar ervaring mee?

 

Het fenomeen remarketing oftewel retargeting is in andere topics wel aan de orde gekomen, maar wie wil eens uitleggen hoe dat werkt en of het vaak gebruikt wordt? Wie heeft er ervaring mee? En zijn er onbedoelde neveneffecten? Bij Bol.com weigeren ze het instrument te gebruiken omdat ze niet de indruk willen geven klanten te stalken.

 

Hier vind je eerdere vermeldingen van remarketing en retargeting en in de volgende topics komen beide onderwerpen uitgebreider aan de orde.

 

* Help, ik word belaagd door banners

 

* Internetreclame, kun je sturen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Dat weet ik niet. Ze maken geen gebruik van tracking cookies die retargeting via banners mogelijk maken. Voor zover ik weet versturen ze wel nieuwsbrieven die rekening houden met persoonlijke voorkeuren en zoekgedrag binnen Bol.com. Dat zou je ook remarketing kunnen noemen. Maar er is een nuance-verschil. Al wordt het spannend wanneer Bol.com zijn eigen data combineert met de bonusdata van AH. Dat deurtje staat open. Maar Bol.com wil daar alleen permission-based gebruik van maken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vraag eens een nieuwe AH Bonus-kaart aan en lees de 'kleine' lettertjes.

 

Goede bron met overzicht lijkt de volgende (leden)pagina:

 

http://www.marketingfacts.nl/topic/bonuskaart

 

Ik krijg soms de indruk dat ook ip-nummers als basis gebruikt worden en dat grote kledingretailers relatief veel gebruik maken van deze techniek.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De vraag is, wat is het, en wat kun je ermee, ik zal proberen dit zo goed mogelijk uit te leggen. Of ik er voor of tegen ben, is mijn inziens irrelevant. Er zijn meerdere opties hierin, de meest voorkomende in Nederland, is remarketing middels AdWords. Natuurlijk zijn er meerdere platformen, maar denk dat de Nederlandse markt het meest interessant is, ik focus me hier op.

 

Binnen AdWords heb je de al langer bestaande remarketing, die gebruikt wordt in het inhoudsnetwerk, en het onlangs gelanceerde remarketing for search.

 

Remarketing in het inhoudsnetwerk, met Google AdWords.

 

Er wordt bij een bezoeker een cookie geplaatst, je kunt ontzettend veel instellen, maar het meest gebruikt cq. getarget wordt, een bezoekers die geen actie onderneemt (contactformulier, een aankoop of andere (meetbare) interactie).

 

Deze bezoeker wordt vervolgens getarget (achterna gezeten, benaderd) met advertenties, deze kunnen heel specifiek zijn op basis van (producten, vakanties, diensten pagina's etc.) welke de getargete bezoeker bekeken heeft. Er worden ook, algemenere advertenties ingezet. De keuze hierin heeft vaak te maken met de tijdsinvestering en de bijbehorende kosten. Het is in de meeste gevallen wel zo, hoe specifieker de advertentie, hoe hoger de kans op een conversie (aankoop, contact etc.)

 

Remarketing for search

 

Met remarketing for search kun je bezoekers die op je webshop zijn geweest specifiek (re)targeten. Dit geeft de mogelijkheid om deze doelgroep (waarbij de koopitentie hoger zal liggen) te benaderen met advertenties, biedingen en zoekwoorden die specifiek op deze doelgroep worden gericht..

 

Remarketing voor de bezoeker

 

Wat betekent dit nu, je bent op een site geweest, en de exploitant van die website of webshop kan je zowel op verschillende websites (het zogenaamde inhoudsnetwerk van Google) advertenties terug zien, of in de Google zoekmachine als je zoekt op een term die de site interessant vindt waar je al eerder bent geweest, weer een advertentie verwachten.

 

Mocht je hier niet op zitten wachten als zoeker, gebruik een adblocker, leeg regelmatig je cookies, en klik op de sites op de meldingen (indien ze er zijn) dat je dit niet wil.

 

Website/ webshop eigenaren

 

Als online marketeer, kan ik je aanraden (vanuit rendement gezien) gebruik te maken van remarketing, zowel in het zoeknetwerk als in het inhoudsnetwerk. Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk dat je het juridisch goed inzet.

 

De tegens, zijn vaak bezwaren om je potentiele klant niet lastig te vallen, kan ik inkomen, er zijn echter genoeg mogelijkheden om te voorkomen dat het irritant wordt, zoals bijvoorbeeld maximale vertoningen. Het is en blijft een keuze van de ondernemers om het wel of niet te doen.

 

Zou wel, ookal ga je het misschien nooit inzetten, aangepaste lijsten te maken in AdWords, [alle bezoekers - klanten], [bezoekers winkelwagen en/of contactpagina - klanten], [checkout bezoeker (voor e-commerce) - klanten]. Dan heb je in ieder geval data verzameld, waar je ooit mee aan de slag kan, mocht het wel in gaan zetten.

 

Als je hieraan begint, zorg ervoor dat je je goed inleest bij Google over hoe het werkt, en wees niet te aggresief, dan stoor je ook minder snel potentiele klanten. Remarketing for search is ook interessant om in te zetten, je potentiele klant, wil meer kopen of misschien is zijn keuze nog niet definitief gemaakt, dit kun je dan mogelijk beinvloeden met een goede landingspagina.

 

Dan de vraag, wordt het veel gebruikt, lang niet elke website of webshop zet het in, maar ik weet dat er veel gebruikers zijn, omdat het nu eenmaal zeer goed werkt.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.