• 0

Inkomen uit BV (DGA salaris) & Loondienst?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Kan ik dan mijn DGA salaris stoppen (of verminderen)?

 

Je kunt je DGA salaris alleen stoppen als je geen arbeid meer verricht voor de BV (en dat ook aannemelijk kunt maken, uiteraard).

 

De gebruikelijk loon regeling wordt niet gerelateerd aan werkuren of part time percentages, alhoewel je altijd een gemotiveerd verzoek tot het part time mogen toepassen van dat gebruikelijk loon kunt indienen bij de Fiscus. Nee heb je, ja kun je soms krijgen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

waarbij opgemerkt dat als de winst van de BV, ook na het aangaan van je externe dienstbetrekking, gelijk blijft, het niet aannemelijk is dat de fiscus zal instemmen met een lager loon uit de BV.

 

Nou, dat lijkt me afhankelijk van hoe die winsten worden verdiend...

 

Soms kunnen er winsten voorvloeien uit activiteiten uit het verleden die nu geen werkzaamheden meer van de dga vergen. Denk aan royalties of het houden van beleggingen of deelnemingen. Als ik een andere post van TS uit 2011 bekijk, lijkt het dat de winst wordt gemaakt met beleggingen. Als hiervoor geen actief vermogensbeheer voor nodig is maar gewoon het aanhouden van een beleggingsportefeuille (kennelijk houdt TS zoveel tijd over dat hij zich verveelt), dan lijkt het me verdedigbaar om geen dga loon (of slechts een gering loon) op te nemen. 4 dagen in de week elders werken maakt het argument alleen maar sterker lijkt me.

 

Ik baseer bovenstaande overigens niet op enige kennis van relevante wet- of regelgeving maar redeneer door op het uitgangspunt: geen arbeid, geen loon.

 

Groet,

Alex

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Dank voor jullie kwalitatief goede reacties!

 

Ik zal ca. 1 dag per week werk verrichten voor deze BV. Dit zal echter de winst niet beinvloeden gezien ik nu ook ca. 1 dag voor deze BV werk.

 

Maar ik begrijp dat het een kwestie van agumentatie versus richting de belastingdienst is. Tot op heden heb ik helaas de belastingdienst niet erg redelijk gevonden voor argumenten welke ten doel hebben van de norm af te wijken. In dit geval minder dag 45K.

 

Nogmaals dank ik ga een pleidooi schrijven.

 

Sander

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

in lijn met het bovenstaande topic en enkele van mijn vragen in het afgelopen jaar:

 

Inmiddels is een JV met een bedrijf opgericht, waarin dat bedrijf voor 50% deelneemt, en waarin ik samen met 2 vennoten de andere 50% bezit. In die deelneming met mijn twee vennoten is een ieder voor 1/3 aandeelhouder via een eigen holding. Daaruit volgt dat ik (indirect) 1/6 aandeel in de nieuwe JV bezit.

 

Ik zal voor de nieuwe JV als directeur aan de slag gaan, en - zo begrijp ik - daarmee is de gebruikelijk loon regeling van toepassing en ben ik verplicht verzekerd voor de werknemersverzekeringen. In principe wil ik een managementfee vanuit mijn management-BV aan de nieuwe JV in rekening brengen, en die uiteindelijk in mijn holding-BV verlonen (doorbetaaldloon-regeling). Ik zal in de management-BV ca. 40% omzet van andere opdrachtgevers genereren (zolang de werkbelasting vanuit de nieuwe JV dat toelaat).

 

Vraag 1:

Als ik bij de nieuwe JV niet als directeur aan de slag ga, maar als adviseur (in de functie van board member), verandert dat iets aan de situatie qua verzekeringsplicht ?

 

Vraag 2:

De verloning in de holding-BV houdt tevens de afdacht van de werkgever- en werknemerpremies in (toch ?). Of dienen de werknemerpremies door de JV te worden afgedragen ? Immers, ik zal in mijn management-BV ook nog voor andere opdrachtgevers actief zijn, dus ik werk vooralsnog niet fulltime voor de nieuwe JV.

 

Alvast bedankt voor een reactie !

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Vraag 1:

Als ik bij de nieuwe JV niet als directeur aan de slag ga, maar als adviseur (in de functie van board member), verandert dat iets aan de situatie qua verzekeringsplicht ?

 

Nee, de verzekeringsplicht (en gebruikelijk loonregeling) is van toepassing zodra jij als aanmerkelijk belanghouder werkzaamheden voor de werkmij verricht, het wel of niet ingeschreven staan als bestuurder is daarbij niet relevant

 

De verloning in de holding-BV houdt tevens de afdacht van de werkgever- en werknemerpremies in (toch ?). Of dienen de werknemerpremies door de JV te worden afgedragen ?

 

De verplichting tot afdracht van de sociale premie ligt bij de werkmij, de JV dus

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.